שתף קטע נבחר

ברום דלף ממפעלי ים המלח: תושבים הסתגרו בבתיהם

החומר המסוכן דלף עקב חור בתחתית מכל שבו 18 טון ברום, חומר שגם חשיפה קצרה ממנו עלולה לגרום לבעיות בדרכי הנשימה. גני ילדים נסגרו, חקלאים פונו וקטע מכביש 90 נחסם לשעתיים. מפעלי ים המלח: "הדליפה הסתיימה"

 

 

חומר מסוכן דלף ממפעלי ים המלח ותושבים הסתגרו בבתיהם: ברום דלף ממכל איזוטנק במפעל ברום ים המלח. צוותי כיבוי מתחנת נגב מזרחי החלו לפעול עם צוות המפעל כדי לייצב את המצב ולמנוע את התפשטות עננת הברום. עקב הדליפה, שאירעה בשל חור בתחתית המכל, קראו במועצה האזורית תמר לתושבי נאות הכיכר ועין תמר להסתגר בבתיהם. צפו בסרטון בדליפת הברום מתחתית המכל.

 

מכל האיזוטנק, שבו 18 טון ברום, נהפך על ידי מנוף, והכוחות בשטח החלו לפעול כדי לאטום אותו. בעקבות הדליפה החליט במשטרה לסגור קטע משמעותי מכביש 90 עד לסיום הטיפול באירוע ונטרול הסכנה. רק כשעתיים לאחר מכן, בעקבות הודעת מפעלי ים המלח על סיום הדליפה, הודיעו במשטרה כי הכביש נפתח הכביש לתנועה ואמרו שהתושבים מורשים לצאת מהבתים. 

דליפת ברום ממפעלי ים המלח (צילום: כבאות והצלה נגב)
דליפת הברום(צילום: כבאות והצלה נגב)

במשרד להגנת הסביבה אמרו כי בשל מדידת ערכים גבוהים על גלאי גדר המפעל - במערכת שאת התקנתה דרש המשרד מהמפעל כדי למנוע סיכון לאוכלוסייה - הוחלט לפנות חקלאים מהאזור ולסגור בהוראת כוחות ההצלה את כביש 90 באזור לתנועת כלי רכב. במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי היישובה הקרוב ביותר - נאות הכיכר - נמצא במרחק כ-7 ק"מ מהמקום (ישובי נאות הכיכר), ולכן לא מסרו הנחיות מיוחדות לתושבים.

 

לפי הודעתם, לאחר שבוצע היפוך מלא של האיזוטנק ירדה הפליטה בצורה דרסטית, והערכים על הגדר ירדו. נציגי המשרד והיחידה הסביבתית הגיעו לשטח והחלו בבדיקת נסיבות האירוע. בסיומו, המשרד יבצע תחקיר מעמיק בנושא למנוע הישנות מקרים אלה ויעדכן במידת הצורך בהמשך.

 

ממפעלי ים המלח נמסר בשעה 14:15: "הבוקר בשעה 9:30 זוהתה דליפת ברום באיזוטנק בתוך מתחם סדום. למקום הגיעו כוחות כוננות של החברה, כיבוי אש והמשרד להגנת הסביבה והם מטפלים באירוע. בעקבות פעולות הצוותים הדליפה הופסקה לחלוטין. האירוע נמצא בשליטה, אין נפגעים ולא קיימת סכנה לציבור".

 

לילך פדלון, הממונה על חומרים מסוכנים וחירום מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה הסבירה כי "מפעלי ים המלח מייצרים את הברום, ממלאים אותם באיזוטנקים ומכינים אותם לשינוע. בבדיקה הם גילו שיש חור בחלק התחתון של המכל. כדי לתקן את הדליפה צריך לסגור את החור כדי שיוכלו להכניס לחץ אוויר לאיזוטנק והברום יעבור למיכל אחר תקין. לברום יש משקל סגולי כבד וצריך ללחוץ אותו עם לחץ אוויר". לטענת המפעל הם בדקו את האיזוטנק לפני שמילאו אותו בברום.

דליפת ברום ממפעלי ים המלח (צילום: כבאות והצלה נגב)
חור בתחתית המכל גרם לדליפה(צילום: כבאות והצלה נגב)

דליפת ברום ממפעלי ים המלח (צילום: כבאות והצלה נגב)
(צילום: כבאות והצלה נגב)

בתחילה כביש 90 נסגר ממפעלי ים המלח עד לצומת נווה זוהר, ואחר כך - בהמשך להערכת מצב נוספת - הוחלט להרחיב את הקטע שנסגר ולחסום את הכביש מצומת הערבה עד המפעלים ומצומת צפית עד חצבה. הרוח היא רוח מזרחית כך שעננת הברום נמצאת בדרך לכביש 90.

 

ראש המועצה האיזורית תמר דב ליטבינוף אמר כי "כוחות הכיבוי והמפעל הצליחו להפוך את האיזוטנק שדלף. כרגע אין סכנה לתושבים למרות שהתושבים התבקשו להסתגר". במועצה כרזו לחקלאים ולעובדים במקום לצאת מהשדות על מנת שלא להסתכן. גני הילדים באזור נסגרו.

 

חשיפה נשימתית קצרת טווח לריכוזים גבוהים של ברום גזי עלולה לגרום לבעיות בדרכי הנשימה, שיעול, כאב ראש, ולפגיעה במערכת העצבים. חשיפת העור לברום עלולה לגרום לכוויות עמוקות.

 

לברום, שיש לו פאזה נוזלית וגזית, יש גם השפעה על הסביבה. חשיפה נשימתית ארוכת טווח לברום גזי עלולה לגרום לבעיות במערכת הנשימה ובמערכת העצבים של בעלי חיים. כמו כן, תרכובות אורגנו-ברומיות המשמשות להדברה ולחיטוי עלולות לחלחל למי התהום או למאגרי מים ועלולות להצטבר ברקמות החיות ולפגוע בחיים הימיים.


פורסם לראשונה 15/06/2018 12:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: כבאות והצלה נגב
דליפת הברום
צילום: כבאות והצלה נגב
מומלצים