חדשות  פוליטי מדיני  צבא וביטחון
פרופ' אסא כשר נגד הסרבנים
ארצי חלפון
פורסם: 18.01.04, 22:52
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 163 תגובות ב-163 דיונים
1. אני ממש ימני בדעותי
אסור לי להגיד   (18.01.04)
אבל מה שקורה במדינה הזו גורם לי להתחיל לחשוב בכיוון של יונתן.
2. כל הכבוד לפרופסור אסא כשר!
דפנה   (18.01.04)
בוז לסרבנים, אשר מזמן איבדו את הצפון בשם המצפון. סוף סוף פרופסור שהוא המצפן והמצפון האמיתי של העם הזה. כל הכבוד אסא כשר!
3. פקיד מוסר
נעמי ,   תל אביב   (18.01.04)
כשר, עם כל הכבוד, הוא פקיד מוסר מטעם הממסד ולא פילוסוף. גם פרופ' לפילוסופיה יכול להיות פקיד ממונה וככזה כשר אינו כשר מבעלי מוסר אחרים.
4. אסא כשר?
דרור   (18.01.04)
5. מושג הפצצות אסטרטגיות קיים...
נמרוד ,   באר-שבע   (18.01.04)
...מאז מעולם בהיסטוריה של המלחמות המודרנית (הס מהלזכיר את קודמיהן). והמירה שלנו אפילו לא קרוב לזה! חיסול ממוקד של רוצחי המונים בלא הבחנה. איננו יכול להשתבות להפצצת בתי חרושת על פועלים. גשרים על עובריהם דרכים על נוסעיהן וערים על תושביהן. זה הפרצוף שלנו לעומת זה של המערב ה"נאור"!
6. בזיון
(18.01.04)
איך הגענו למצב שיהודים יוצאים בפומבי נגד יהודים ולא שופטים אותם לדין בגין פגיעה בבטחון המדינה?!?! תגיד לי אתה טייס מתייפיף שכמוך,דמם של עשרות אלפי הילדים נשים אזרחים ולוחמים שנטבחו ע"י הרוצחים ימח שמם וזכרם ובמותם ציוו לך את חייך, אינו חשוב לך כמו דאגתך מעוררת החלחלה לשלום אוייבי ישראל!!! תתביש לך ,ואני מקווה שיוקיעו אותך וכמוך מהחברה שלנו.
7. כל הכבוד לאסא כשר
לא להכשיר את הסרבנות   (18.01.04)
בשם הדמוקרטיה אתה מקבל פיתחון פה לביצוע הסתה למרד ולפגיעה בדמוקרטיה אין לך זכות לכנות מישהו כטרוריסט אלא את עצמך על הטרור שאתה מפגין נגד אנשים שלא מאמינים כמוך - גם אני ישן כמו אסא כשר יותר טוב בידיעה שאתה לר בצבא אם כי הייתי מעדיף שתשפט ותשב אף בכלא על דברי הסתה אלה נועם
8. תגובה ל1
נמרוד ,   באר-שבע   (18.01.04)
לחשוב מצויין, להפגין מותר. לסרב באופן גורף וקבוצתי זהו סירוב פוליטי!
9. כל הכבוד לאסא כשר!!1
גדי ,   ב"ש   (18.01.04)
10. תגובה ל-1-ז ה י ר ו ת, אל תלך שולל.
על הקרקע (לא טייס)   (18.01.04)
11. עסק לא כשר
גם לי אסור לומר   (18.01.04)
אסא כבר שכח את סעיף ה"פקודה הבלתי חוקית בעליל", האוסר ציות לפקודות הפוגעות בחפים מפשע. התבייש לך "מר מוסר"!!
12. אסא כשר אחד מגדולי אנשי הרוח בישראל
יאיר   (18.01.04)
כאחד ששמע שעות רבות של הרצאות מפי פרופ' כשר, אני חייב להגיב על הבורות והזילזול של מטיחי ההאשמות בו. זהו אדם שלא אומר דבר ללא בחינה מדוקדקת, רצינית ומקצועית. אדם רב פעלים ורב מעלות, וייטב אם יקשיבו לו כל הצדדים ולא יגלשו לדמגוגיה זולה. הוא איננו ימני ולא שמאלני כאשר הוא עוסק במוסר, ורצוי שגם הסרבנים יקחו ממנו דוגמא ויעסקו יותר במוסר מאשר בפוליטיקה.
13. בוז לאסא כשר
יוסי ,   צפוני   (18.01.04)
14. משהו לקוי ברגש.
בן שבעים ,   גוש גדרה חדרה   (18.01.04)
הסרבנים הם חסרים את הרגש של אב או אם לבניהם של אח לאחיו של יהודי לעמו .משהו לקוי אצלם. אלו שרוצים לתקן את כל העולם מבלי להתייחס תחילה לקרובים אליהם מזכירים את מתקן העולם הגדול שמש העמים, יוסף סטלין. אסא כשר עם כל נטיותיו אל השמאל לא איבד את רגשותיו ואת הבנתו ההסטורית במתרחש אצלנו.
15. הצדעה לכשר
רקפת ,   ת"א   (18.01.04)
זו האמת השקופה ולא המתיפיפת הטייסים הסרבנים איבדו את מוסריותם בכך שהפכו לדמויות פוליטיות ולא עינייניות
16. יונתן
עדי   (18.01.04)
מי שפגש את יונתן מכיר אותו או שמע את דבריו מעריך אותו וגאה בו
17. מי בעד חיסול הטרור?
גלעד ,   ירושלים מע'   (18.01.04)
אסא כשר טוען שיש לו הסבר מוסרי טוב מאוד ללמה הוא תומך בחיסולים, אפילו אם יהרגו סביבו אנשים לא קשורים. ההנחה שלו, מן הסתם, היא שהאנשים הלא-קשורים שסביב (לצורך העניין) "בן המוות" הם פלסטינים. אבל בואו נשנה את זה קצת: מה אם יעד החיסול דווקא נמצא בפתח-תקווה? או הרצליה? גם אז לא היתה לו בעיה שיפגעו "לא קשורים"? ככה בודקים אם מדובר בפילוסוף רציני (ומטורף), או שרלטן של הכיבוש.
18. לטייסים - איזה מטרות כן מותר להפציץ???
ב.ק.   (18.01.04)
כאשר בחרתם ללכת לקורס טיס למגמת קרב-הפצצה האם שאלתם את עצמכם איזה משימות תקבלו?? האם לא חשבתם שתידרשו להפציץ מחנות צבא, מפעלים לייצור נשק, מטרות אסטרטגיות כמו סכרים וגשרים ואפילו ערים מיושבות? אולי תגידו אתם איזה מטרות מותר להפציץ לפי הקוד המוסרי שלכם? כפר ליד דמשק? עמדת מחבלים בלבנון? פלוגת חיילים בירדן? מה?? כנראה שרימיתם את עצמכם ובחרתם להיות אנוכיים כדי להיות טייסים של מפגני אוויר.
19. אני הייתי בדיון הזה היום
רותם ,   באר שבע   (18.01.04)
היה פשוט בזיון, במקום לדבר על הנושא שני הצדדים (גם הטייס וגם אסא כשר) התחילו בדמגוגיה זולה, להטיח עלבונות אחד בשני, מה שלא ממש מראה על תרבות דיון אלא יותר על חוסר תרבות, מה שיותר מתאים אולי לכנסת ישראל.
20. הפרכת אכסיומה
לכל הצבועים   (18.01.04)
איפה כתוב שלהיות מוסרי שווה לסרב. אני לא מסרב מכיוון שאני מכוון ע"י המצפון שלי ולא למרות זאת. במדינה דמוקרטית כל אדם זכאי לדעה ולמצפון, אבל זה לא אומר שכל בן אדם עם דעה יכול לקחת את החוק לידיים. חוסר הציות במצב של מלחמה, אחת העבירות הבודדות בספר החוקים הישראלי שהעונש עליו הוא מוות ולא בכדי! גם אם לא צריך להוציא להורג את הסרבנים, אות הקלון הוא בל ימחה!!
21. אני לא מבין מדוע מתעקשים לקרוא להם טייסים ?
איתמר ,   טבעון   (18.01.04)
לאחר שהם נבעטו מצה''ל הם אינם מייצגים שום דבר שקשור לצבא ולכן אין משמעות אם מקצועם הוא טבחים, נהגים או לוחמים בגולני לצורך הענין הדם והמוסר שלהם אינו טוב מהמוסר של הלוחם בטנק בפתח מחנה פליטים בשכם .
22. כשר, אבל מסריח
המבקר   (19.01.04)
אסא כשר, פילוסוף מתלהם, לא אוהב שמתווכחים איתו. הפעם הוא באמת טועה. ומי שצועק יותר, צודק פחות.
23. תגובה ל 4 ול"טייס"
שמאלן ידוע   (19.01.04)
חבל שאתם עוכרי ישראל. אני לא חושב שישנם בצה"ל פקודות שמאפשרות הרג ילדים. אבל, חכמים מאיתנו (קוראים להם חז"ל..) אמרו שהקם להורגך השכם להורגו!!! ממתי יש דמוקרטיה בעולם? אני לא יודע לומר מתי התחילה.. אבל, יודע אני לומר שבכדי לחיות אני צריך לממש את הריבונות של מדינתי על כן כל מי שחושב שיש צדק ב"סרבנים" אזי הוא לא מבין את המונח ריבונות ... בשביל קיום הריבונות של מדינת ישראל צריך לבצע כל דבר שהוא חוקי וכל מה שלא חוקי יש לסרב לבצע בתוך הצבא אבל מכאן ועד לא לקיים את חוק השרות(חלק מקיום הריבונות של המדינה) ולצאת כנגד פקודה צבאית למאבק פוליטי אזי זה דומה הדבר למאבק בין 2 קבוצות במגרשים שונים. לכו מכאן סרבנים עלובים ואל תשרתו בצבא ומנגד אל תמשיכו לגרור עבריינים לתוך קבוצתכם. מאסתי בנסיונות להעכיר את האווירה שבמילא מדוכדכת במדינה. מי שמשרת כרגע הוא גם שומר עליכם ואתם אפילו לא לראויים לכך שמאלן ידוע
24. גבולות הדמוקרטיה ו"המוסר"
מוטי לוזון ,   נהריה   (19.01.04)
מדינה אשר רוצה להמשיך להתקיים צריכה להקיא מתוכה ומהחברה אנשים מסוגם של יהונתן, ואנשי תרבות אחרים, אשר בשם ה"מוסר הגבוה" ו"הרמה האומנותית הגבוה" אשר הם מציגים, הם מטפסים מעלה בסולם החביבות אצל הגויים , עדות אחרונה למעשה ה"אמן" בשוודיה. לצערי לתקשורת ולגופים השולטים בה , חלק גדול במתן הכשר להתמוטטות הבסיס הערכי של המדינה. לפרופסור אסא כשר - חזק ואמץ. אשרי העם אשר התברך בבנים כמוך! אנשים מסוגו של אסא הם תקוות העם.
25. יונתן-היית מפציץ את אושוויץ?
שמעוני יותם ,   נהריה   (19.01.04)
לו היית טייס במלחהע ה2 קרוב לודאי שההית מסרב להציץ את מחנה ההשמדה הזה משום שבכך יפגעו חפים מפשע (תושבי עיירות סמוכות למשל) ומה הייתה תוצאת הסירוב המטופש שלך? המשך חיסולם של מאות אלפי בני אדם-במקרה הזה יהודים כמוך.\
26. ואיך אתה יורה?
מדריך טייס   (19.01.04)
ואולי, אם הטייסים הסרבנים היו באמת טובים לא היה קורה שחפים מפשע נפגעים. הייתי מצפה לפגיעות מדוייקות יותר וע"י כך למנוע הרג מיותר. אז אותו טייס יבוא ויגיד: "איך אוכל לדייק אם אותם מבוקשים מסתתרים מאחורי חפים מפשע? . . . "
27. נראה לי שתתביש להגיד את שמך
נועם   (19.01.04)
נראה לי שאתה מתבייש להגיד את שמך ולא כי אסור לך. הרי אנו אלה שבחרנו לחיות במדינה דמוקרטית ואלו שמיננו לראשנו יהיו מפקדנו כיאה לצבא העם ולכן אל לנו לזלזל בשלטונונו כי אז אנו מזלזלים בבחירה שלנו בטוב וברע. מעשים כגון אלו מראים חולשות ופילוג רב בכל מוסדותינו ולכן אל לנו להשתמש בצעדים כאלו על מנת להראות מחאה.
28. יונתן סע הביתה
משורר ,   צפונבון   (19.01.04)
יונתן סע הביתה קח רכבת קח אוירון תזרוק פצצה על שייך יאסין שישאו אותו בארון
29. יונתן הקטן
ביזי ,   חרת אל תנאק   (19.01.04)
עשרות אלפי לוחמים נועזים אינם חסרי רגש ושכל כפי שאתה מנסה לתארם. כולנו ערים לבעייה אתה אנחנו מתמודדים אבל בגונגל אשר יוצרים כאן הפלסטינים יש להלחם כמו בגונגל. לשרוד. ואם יש צורך- להרוג את האוייב. ואם הוא שפל כדי הסתתרות מאחורי ילדים- שילכו אתו. העיקר שלא יפגע ילד ישראלי אחז. וגם לא תיפול שערה משערות ראשי חיילינו. השלום נתון בידי הערבים. כך היה מאד ומתמיד. ירצו- יהיה שלום. לא ירצו- נילחם ונשמידם, נרגיש רעד קל במטוס עם שיחרור הפצצה וננסה לישון בשקט. וקל יותר בלי סרבנים.
30. לא לסרב - כן לפקוח את העיניים
דורון ,   חיפה   (19.01.04)
אפתח בכך שאכריז כי אני מתנגד לסירוב וגם לסרבנים. לעצם הענין - אחד העקרונות הנדרשים לצורך קיום מדינה דמוקרטית הוא שמירה על בריאות\בטחון אזרחיה, עקרון זה מחייב את צה"ל לפעול בשטחים ובכל מקום שידרש לצורך הבטחת בטחונם של אזרחי המדינה. אך באותה עת צריכה על המדינה לשאוף לשלום בכדי להבטיח את שלום אזרחיה בצורה טובה יותר. אסתכן ואומר כי הסרבנים כולם אינם מאמינים כי ממשלת ישראל שואפת להגיע לשלום, אלא מעדיפה לשלוח חיילים לביצוע משימות (בעלות השלכות מוסריות קשות) אשר יאפשרו לה להמשיך את המצב הקיים - ועל כן נוצר מצב של חוסר איזון בין העקרונות הדמוקרטיים. נשאלת השאלה - איפה צריך להפסיק החוק וה"ביטחון" וצריך לסרב? אחרי 40 ק"מ? אולי בבירות? אולי רק אחרי שיתנו פקודה לירות בכמה נערים אשר מנערים גדר ביטחון תוך כדי הפגנה? כבר ראינו דוגמאות בהיסטוריה בהן לא ידעו החיילים להציב את הגבול בו יש דברים שמעל החוק. לסיכום: הוויכוח הוא לא על עיקרון אלה על מידה. לטעמי האישי עדיין אין מקום לסירוב. עם זאת, לאור פעילות הממשלה, ולנוכח מקרי הסרבנות המתרבים ברור לי כי הגבול הזה אינו מעבר לאופק עוד. ממשלת ישראל צריכה להוכיח לאזרחיה כי פניה לשלום.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה