בריאות  חדשות  חדשות  חדשות ילדים
מחקר: לקויי למידה בישראל אינם מאובחנים כראוי
שלי פז
פורסם: 26.01.05, 13:25
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 109 תגובות ב-109 דיונים
1. בביתי הספר כבר ברור מאליו שכל מי שבא לו יכול לקבל הקלות
תלמידה ,   חיפה   (26.01.05)
אם בעבר תלמיד בעל הקלות היה עוד נחשב פחות בר-יכולת מתלמיד שאינו בעל הקלות, היום בעלי ההקלות מתרברבים בזאת כסמל למצבם הכלכלי העמיד.
2. לתלמידה אמיד ולא עמיד
מורה ,   תל אביב   (26.01.05)
3. האם משרד החינוך תומך בילדים אלה?
החתול   (26.01.05)
4. המאבחנים עצמם לקויי למידה
אבני   (26.01.05)
5. חבל
אמא ,   מרכז   (26.01.05)
חבל שזהו המצב, הסובלים העיקריים יהיו וייתכן וכבר, הינם הילדים לקויי הלמידה האמיתיים. מהמצב המתואר כפי שהוא כיום, עלול להיווצר חוסר אמון כללי וגורף לגבי לקויות למידה, עומקן והיקפם. תאמינו לי כי לקות למידה אמיתית - דיסלקציה על כל מרכיביה, איננה תענוג לא לילד ולא להורים.
6. מה שכותבת 1 מקומם מאוד
אמא אחת   (26.01.05)
כלקויית למידה ואם לליקויי למידה אני יכולה לספר לכם כמה קשה ללמוד ולהתקדם. תוספת זמן בבחינות או הקלות שונות שניתנות ללקויי למידה ניתנים בזכות ולא בחסד. חבל שהורים ותלמידים משקרים בענין הזה. זה גם לא מוסרי וגם פוגע שאלו שבאמת זקוקים להקלות.
7. יש להם ליקויי ישיבה לא ליקוי למידה
(26.01.05)
כל בטלנות של ילד בן שש מוגדרת מיד כליקוי למידה, ומיד המערכת מתגייסת על מנת שהרך המסכן לא יצטרך, חלילה, לאמץ את ראשו יתר על המידה. שינוח, שילמד פחות, שיידע עוד פחות. העיקר שלא יצטרך ללמוד. וכך הגענו למצבנו המדהים, שכשליש מבני הנוער בישראל אינם מסוגלים להתמודד עם טקסט ולהבין אותו.
8. אבל למה בכלל מבחנים צריכים להיות מוגבלים בזמן?
מיה ,   ב"ש   (26.01.05)
למה אי אפשר לבחון את הידע של כל אחד בקצב שלו? יכול להיות שהשליפה מהזיכרון של כל אחד בשילוב עם הלחץ היא שונה אצל כל אחד, למה חייבים להתאים את כולם לנורמה? למה מחליטים שמבחן במ"מ חייבים לסיים תוך 3 שעות? אבל אלו סתם תהיות אני בספק רב אם אי פעם זה ישתנה...
9. הפסיקי לשגות!
מדקדק בקוצה של עי"ן.   (26.01.05)
"בביתי" הספר? תודות למצבם הכלכלי "העמיד"? אויה.
10. קביעה נכונה
נוירולוג ילדים   (26.01.05)
כרופא המטפל במקרים רבים של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז המאובחנים גם כלקויי למידה, עלי לציין שלא אחת יושבם מולי נערים ונערות שאובחנו כסובלים מלקות למידה כלשהי, כאשר לעניות דעתי אין בין האבחנה ובין המצאות דבר וחצי דבר. לכל היותר מדובר בקשיים נורמטיביים המתעוררים בקרב כל אדם המתבקש לפתור בעיה. לעיתים קרובות עלי לקרוא שוב ושוב את סיכום האבחון על מנת להבין על סמך מה נתקבלו החלטות להמליץ על הקלות בקרב ילדים אלו, מאחר והדבר אינו ברו כלל ועיקר מהטקסט ומסיכום האיבחון. נראה שמטרת האיבחון היא קבלת הקלות בביה"ס ותו לא. ועדיין לא דיברתי על ההקלות במס הניתנות להורי ילדים אלו. בעיני זהו גזל הקופה הציבורית, בלשון המעטה.
11. שני צדדים למטבע
אמא שהיא מורה   (26.01.05)
מצד אחד יש להכיר בקשיים האוביקטיביים של לקויי הלמידה, שאינם מצליחים לבטא את יכולותיהם במגבלות הזמן הקצוב או התנאים הסטנדרטיים. וכדאי לדעת חלקם בעלי יכולות גבוהות במיוחד ובהינתן התנאים המתאימים - אכן מצליחים. מצד שני - התפחתה בארץ תעשייה עניפה של טרמפיסטים, שאכן משלמים כסף בתמורה לאישורים כוזבים ומקבלים הקלות שלא מגיעות להן - וזה אכן לא צודק ולא הוגן. יש למסד את נושא לקויות הלמידה ולהגדיר קריטריונים אוביקטיביים למדידה והערכה. כמו כן יש לצמצם לאלתר את מספר המורשים להגיש אבחונים למשרד החינוך ולאפשר זאת רק לאותם מכונים/מאבחנים שיעמדו בקריטריונים המחמירים ושיעמדו לבקורת מתמדת.
12. לכל המפקפקים!!
דנה   (26.01.05)
אני לא טוענת שכל אלו שיש להם איבחון מגיע להם באמת....אבל מי מכם הגיע למבחן שחרש עליו שבועות ולא זוכר דבר???מי מכם מגיע למבחן חשוב כל כך בחרדה עד כדי כך שלא יכול להחזיק את העט???או לשבת בכיתה כשכל רעש הכי קטן נשמע לך כמו צרחות מטורפות???? אז כל אלה שמפקפקים בכשירות של האיבחונים...יש משהו בדבריכם אבל עד שלא תרגישו כמוני וכמו עוד הרבה אחרים...אין לכם את הזכות לדבר.....זה לא פייר מה שקורה עם האיבחונים...נכון....אבל עוד יותר לא פייר זה לפקפק ולהקשות על כל אלה שבאמת מגיע להם, ולטעון שלא מגיע להם!!!
13. כתבה נכונה-צריך לבדוק את המכונים של ד"ר מנור
נועה ,   תל אביב   (26.01.05)
כל הכבוד כתבה נכונה שתעזור להרבה ילדים בעיות ליקויי הלמידה , ניתנות לפתרון קל וזול ולא פתרון תרופתי פסיכיאטרי לצערי מספר מכונים פרטיים , שהמובילים בהם הם המכונים של ד"ר מנור מנצלים את מצוקת ההורים , לעשות כסף קל , ונותנים להם תרופות כמו רייטלין כשיש אלטרנטיבה קלה יותר זולה ופשוטה
14. הכל חפיף
שני   (26.01.05)
במדינה הזו כמו כל דבר הכל חפיף כולל ענינים רציניים כמו ליקויי למידה והטיפול בהם, אבל למי איכפת העיקר שהחכ"ים מקבלים את שכרם והילדים שלהם מסודרים
15. למספר 1 - בורות לשמה
אם ללקוי למידה   (26.01.05)
בורות לשמה. מה אפשר לעשות אבל יש ילדים שאכן קיימת אצלהם קלות..וההקלות והאבחונים מעידים על דבר אחד.. שלהוריהם היה את המודעות והאכפתיות כדי לחסוך את אותם סכומי עתק שנדרשים לאבחון ולטיפול......אם יש כמה מתחזים שמשיגים הקלות בכסף אין בזה בכדי להקל ראש בקשיים האמיתיים והקשים של מי שאכן לקוי למידה
16. חסרות בכתבה המלצות
מאבחנת ,   חיפה   (26.01.05)
בנושא כה חשוב,מן הדין,לפרסם מכונים אמינים ולא להשמיץ באופן כוללני מכוני איבחון. אם שירות,אזי עד הסוף.
17. מסכים לחלוטין עם 8
פרופסור   (26.01.05)
איינשטיין עף מבית ספר, ביל גייטס נשר מהקולג' ואדיסון היה חוקר עצמי... איכות הרעיון היא שקובעת ולא הזמן הלוקח למצוא אותו... שיטת החינוך בעולם... שייכת לאלף הקודם
18. מהו הטיפול הזול והיעיל שלך ל-ADHD?
ADHDית ,   כל הארץ   (26.01.05)
את נשמעת לי מומחית ממש גדולה בנושא.
19. תשובה ל-8
דורון ,   מזרח תיכון חדש   (26.01.05)
מבחנים מוגבלים בזמן מכמה סיבות: הראשונה, משום שבאמת את לא מצפה מהבוחן שיישב כל היום ויחכה לאחרון שימסור את הבחינה. השנייה, משום שיכולות של אנשים נמדדות גם לפי הביצועים שלהם. את לא מצפה מאדם שאמור לבצע פרוייקט כלשהו שימשוך את הזמן עד שייזכר איך צריך לבצע אותו. לא ככה? אז נכון שמבחן הוא לא בדיוק מצב אמיתי בחיים, אבל כמתרגל באוניברסיטה בעברי הרחוק נתקלתי לא אחת באישורים תמוהים כגון: "חשיבה איטית, שליפה איטית מהזכרון", שזה בעצם תחליף ל-"אני מטומטם".
20. איך
ד.מ.ר.ה.נ.א.מ.8 ,   ר.ה   (26.01.05)
איך מאבחנים????????????
21. ל-7 :אל תתערבי במה שאת לא יודעת לגביו דבר.
לא עקרוני ,   נו באמת   (26.01.05)
בתור סטודנטית לאבחון, אני חייבת לציין כי כמות התגובות- והגדילה עשות מספר 7- של אנשים שאין להן יד ורגל בנושא המדובר ממש מקוממת. הקבלה ברורה ניתן לעשות לרפואה: נאם היית מגיבה בכזה ביטחון לגבי נושא רפואי? מחלה כרונית? מי שלא מבין, בבקשה- שישתוק!!! אמנם יש מאבחנים גרועים, אך לא כולם כאלה, ויש לשקול יפה תגובה לפני שמשחררים אותה. לכי, למדי תואר ראשון, שני ואבחון (סך של 7 שנים, לידיעתך)- ותרוויחי את זכותך להגיב. לחלופין, אמצי בחום אל תוכך ליקוי למידה. קטן, לא משהו "קשה"- ונראה אותך מעיזה לפתוח את הפה אחר כך!!!!!
22. חקיקה- ומיד!!
מאבחנת דידקטית ,   מרכז הארץ   (26.01.05)
הכתבה הנ"ל מציינת בעיה הקיימת כיום בארץ, שיש למצוא לה פתרון מיידי. מפעם לפעם מתפרסמות כתבות כאלה ויוצרות סערה ציבורית. כמאבחנת ומטפלת בלקויי למידה בעלת תואר שני והסמכה אוניברסיטאית, נתקלתי לא פעם באבחונים לא מקצועיים, אולם יש לזכור כי קיימים גם מכונים מקצועיים ואנשים המוסמכים לבצע אבחונים ועושים זאת בהגינות, ביושר ובמקצועיות. נקודה חשובה נוספת שהציבור אינו מודע לה היא שקיים הבדל בין סוגי האבחונים השונים - אבחון פסיכולוגי, אבחון דידקטי, ואבחון פסיכו-דידקטי. אחת הבעיות כיום היא שפסיכולוגים שלא הוסמכו לבצע אבחונים דידקטיים עושים זאת תחת התואר של "פסיכולוג", והאבחון שמתקבל אינו אמין ואינו מקצועי. יש להבחין בין סוגי האבחונים ולחוקק חוק מייד!!!!!!!!! רק כך תפסק השרלטנות ומעמד המאבחן יוכר בחוק. רק כך נדע שאם הלכנו לאבחון דידקטי אכן קיבלנו אבחון דידקטי.
23. דו"חות יצוקים בסלע הכוללים מבחנים רבים
בעלה של הד"ר   (26.01.05)
מתנצל שלא התאפקתי לציין את ההערה הבאה, המבוססת על היכרות אישית של הד"ר האישית שלי בבית: זה בדיוק ההבדל בין שרלטנות ו"טכנאות" של כמה מכונים פרטיים (סביר שחלק מהמכונים האחרים בסדר) לבין מומחיות ונסיון של עשרות שנים בבעיות התפתחות/דיסלקסיה/קשב/קריאה/בשלות וכיו"ב, אבחונים ארוכים, מבוססים, הבודקים צדדים רבים, מצריכים הקדשת זמן מרובה ולא כלכלית, לעתים קרובות פיצול לפגישות רבות בגלל בעיות ריכוז מצד הנבדק (הילד/ה, הסטודנט/ית), אי התחייבות לתוצאה הרצויה ע"י המזמין, דו"חות מפורטים, שכתיבת כל אחד מהם אורכת כשלוש שעות לדו"ח (יצירה בפני עצמה), דו"חות שאיש מעולם לא ערערו על קביעתם.
24. פיקוח
אמא   (26.01.05)
הגיע הזמן שגוף ממלכתי / מקצועי יפקח על מכוני האבחון הפרטיים. מכון אניגמה של ד"ר מנור בבני ברק ומכון ברק בכפר סבא הם דוגמאות למכונים חובבניים מבחינה מקצועית, מסחטות כסף שמעסיקות צוות לא מקצועי בלשון המעטה שיכול מאוד להיות שבעקבות חקירה קטנטנה יגלו שלפחות הם עוברים בזלזול על חוקי אתיקה אלמנטריים. להורים המבולבלים: לא להתקרב!!!
25. ל - 13
נטע   (26.01.05)
מכון אניגמה של ד"ר מנור, אחד המקומות המשפילים שביקרתי בהם בשנים האחרונות ועוד נדרשתי לשלם ממיטב כספי בלשון המעטה. לא יאמן איך אנשים שעוסקים בכזה מקצוע מנצלים מצוקות של הורים ונוהגים בהם בזלזול אנושי ומקצועי....
26. צריך לבדוק את המורים של נ י צ ן
ששש   (26.01.05)
נ י צ ן מכון עם סניפים בארץ המורים לא ממש מיקצועיים מענין למה אין מישהו שבודק אותם?
27. מעניין לדעת
דלס   (26.01.05)
את הרקע הסוציו-אקונומי של המאובחנים. בטוח שרובם בעלי יכולת לממן את האבחון, כמו כן ההשערה היא שבמגזר היהודי קיימת מודעות יותר גדולה מזו שבמגזר הערבי, כן אחוז המאובחנים במרכז יותר מאשר בפריפריה. זהו חיזוק נוסף לפתגם "בעל המאה הוא בעל הדעה".
28. ל7 - חוסר הבנה ורע
אם   (26.01.05)
כאם לילד לקוי ישיבה - כן, יש לקות כזאת והיא אינה נובעת מפינוק , והיא גורמת קושי ומצוקה אבל המצוקה נכי גדולה של ילדים אלו הם בורים כמוך הרואים בהם עצלנים,מפונקים ובעיתיים , בורים כמוך אשר מצליחים בסופו של גם לשכנע אותם שהם כאלה...ולהגדיל מצוקתם
29. לא אובחנתי וגם קיבלתי תוספת זמן---תפנו אל היועצת!!1
טל ,   חולון   (26.01.05)
30. הקלות הבלתי נסבלת
מישהי מהתחום   (26.01.05)
בתור אשת מקצוע בתחום הפסיכודיאגנוסטי, ברור לי שאם 'נפשפש בציציות' של כל אדם נמצא ליקוי אחד או שניים... יש בעייתיות וניגוד אינטרסים במצב שבו יש תשלום כספי תמורת אבחון לקויי למידה. כיום גם ברוב השירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים של העיריות אבחון זה נעשה בתשלום, מה שמוריד את סיכוייו של הילד הלקוי מעוט האמצעים עם ההורים הלא מודעים לקבל את אותן 'הקלות מיוחדות' וברור שפסיכולוג שקיבל תשלום עבור אבחון מרגיש מחוייב, גם בתת-מודע, לרצות את הלקוח המשלם... מה שקורה בפועל הוא שהמזוהים כלקויי למידה הם בד"כ ממעמד סוציואקונומי גבוה, שממילא סיכוייהם להצליח בלימודים ובעתיד גבוהים יותר, כך שהיא הצדק ממשיך. ילדים מעוטי יכולת יוגדרו כ'בעלי פוטנציאל נמוך' או 'חסרי מוטיבציה', בעוד הוריו של הילד הלקוי ה'עשירים' יעשו בדיקה מקיפה עד שימצאו את הליקוי ממנו סובל בנם. כפי שאמרו, חייבים למסד את העניין בחוק. לתשומת לב הח"כים החברתיים.....
תגובות נוספות
חזרה לכתבה