חדשות  דעות  מאמרים  שאול אריאלי
למה ללמוד? תשננו
שאול אריאלי
פורסם: 12.12.05, 00:40
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 93 תגובות ב-93 דיונים
1. לדעתי צריך לשלב בין השניים
(12.12.05)
צריך לחנך את התלמידים גם לחשיבה וגם לשינון. שינון עוזר ללמוד במיחד עם מדובר בשפות. את בית הספר היסודי סיימתי ברוסיה, שם היה דגש גדול מאוד על שינון. סיימתי תואר ראשון במתמטיקה ופיסיקה בהצטיינות בטכניון, זהו תואר שכולו חשיבה , אך לדעתי השינון תרם לכישורי הלימודיים. כדי להבין מתמטיקה לא ניתן להסתדר בלי שינון הבסיס: לוח הכפל. כדי להבין ולנתח את התנ"ך לא יזיק שהתלמידים ישננו קצת, זה רק יעלה את המשמעת.
2. מה אתה רוצה בעצם?
דוד ,   חיפה   (12.12.05)
במשך שנים המפלגה אליה אתה משתייך הטיפה נגד תורת ישראל והתיחסה בבוז לכל ערך יהודי . את "הפירות" של הפעילות שלכם אנחנו אוכלים היום , במקרה הזה תירוש ולבנת צודקות , אולי שינון יגרום לחלק מהתלמידים כן ללמוד מקרא ותלמוד.
3. לימוד טקסט בע"פ
ניר ,   חיפה   (12.12.05)
אני חניך התקופה בה למדנו לא רק טקסטים תנכיים בע"פ אלא גם שירה. מלבד העשרת השפה, היתרון העצום בשיטה הוא היכולת לחזור לטקסט ללא צורך פתיחת ספר שברוב המקרים לא בנימצא. גם התרגול של המוח לא כל כך גרוע. זה שתוכנית הלימוד לתנך גרועה לא אומר דבר על שיטת הלמידה בע"פ. רק העובדה שהשפה השגורה בקרב הדור הצעיר כל כך מוגבלת מספיקה כדי לנסות ולהחזיר את הלימוד בע"פ לתוכנית הלימודים. הם דרך אגב יודעים בע"פ הרבה טקסטים של שירים בלי שום קושי, כך שאנני חושב שתהיה בעיה.
4. מסכים עם המסכנות, אך לא עם הסיבה:
בן ,   ימני קיצוני   (12.12.05)
חייבים לעורר את המודעות ליהדות ובכך אני מסכים, אבל לא נראה לי שפוליטיזציה היא הגורם לחוסר העניין. אף מורה תנ"ך בתיכון לא מעביר תעמולה של אגודת ישראל או כל מפלגה אחרת. הסיבה לדעתי היא הבוז והלעג שמשתמשים היום בתקשורת לגבי כל דבר יהודי. כל אומה אחרת מתפארת בעברה ובמורשתה, ורק היהודים משום מה נהנים לצחוק על ה"פרימיטיביות" ו"טיפשות" של 3500 שנות היסטוריה של עצמם...
5. לימוד התנך, משנה, תורה שבעל פה, היו חלק
יהודית מהצפון   (12.12.05)
מתוכנית הלימודים של שנות הששים בבית הספר הממלכתי (החילוני), והיה נהדר. אני זוכרת בערגה שיעורי תנך גם בעממי וגם בתיכון. לפני כשני עשור שנים חשבתי ללמוד הוראת תנך, לפני כן שאלתי מנהלות בית ספר ומורות מה דעתן על כך, כולן אמרו לי שחבל על הזמן שלי, הולכים ומצמצמים את לימודי התנך בבתי ספר בעיקר התיכוניים. זנחתי לצערי את הרעיון, אבל הבנתי שהן צדקו, ילדי סיפרו לי מהי המתקונת של לימודי התנך, אני לא מבינה מה כוונת משרד החינוך ובתי הספר,התנך הוא ספר ההיסטוריה שלנו, יש הרבה פרשנויות בעניין ויפה הדבר. אני צופה קבועה בשידור הדרשה של הרב אילון, ממש נהדר ליבי והשכלתי מתרחבים. האם אנחנו צריכים לסגור את מוחם של ילדינו ולא לתת להם הזדמנות להכיר את התוכן כולו? האם אנחנו משאירים רק ל"חובשי כיפות" את העונג הזה? לימוד התנך העיון בו והפרשנות מחדדים את המחשבה, מי שקורא בתנך כמעט ואין לו שגיאות כתיב ולומד לבטא עצמו בכתב ובע"פ.
6. מה הוא מבין בזה?
אזרח   (12.12.05)
כרגיל - בענייני חינוך והשכלה כל אחד יכול לומר משהו, וגם לצאת צודק. מה מבין מר אריאלי בהוראת תנ"ך? מה הניסיון שלו בתחום? כלום במועצה לשלום וביטחון, שהוא חבר בה (כפי שכתוב בתחתית הכתבה) עוסקים בתכניות לימודים במקצועות שונים? איזה ידע פדגוגי יש שם? לעצם העניין, קריאה בתנ"ך (בקול ובהטעמה) היא חלק מהותי של הבנת הטקסט. בכלל קריאה בקול (לא רק בתנ"ך) משקפת הבנה ומפתחת כושר ביטוי, אוצר מלים והקשרים תרבותיים רחבים. גם "חשיבה ביקורתית", שמר אריאלי כל כך מבקש לפתח, מסתמכת קודם כל על ידע ועל כושר ביטוי בעל פה ובכתב. קל מאוד לבקר מתוך בורות (שזה מה שאריאלי עושה) - אך זו לא חשיבה ביקורתית. לכן מר אריאלי היה צריך לקבל בברכה את העיקרון שקריאה בתנ"ך היא חשובה. לכל היותר היה צריך להתלונן שקריאה זו מוגבלת לפסוקים ספורים ואינה מהווה חלק הרבה יותר חשוב של תכנית הלימודים.
7. קפיצת ראש לבריכה ריקה
חיים ,   ירושלים   (12.12.05)
הדרישה אינה ללמוד בע"פ (דרישה שיש בה הגיון רב) אלא ללמוד להקריא בקול רם.
8. נכון, וגם
(12.12.05)
אי אפשר להשליך את היהדות שחווים בארצות אחרות למה שחווים כאן, משום שכאן אנו בראש ובראשונה "ישראלים", והזהות היהודית שלנו מתקבלת כמובן מאליו. היא אינה נרכשת, מובנת ואהודה. חבל. חבל שהחיבור ליהדות שלנו מתחיל ונגמר (אצל רוב האנשים) ב"איזה דוס מחליט להכריח איזה חילוני לעשות משהו". וחבל עוד יותר שזה מתחיל בבה"ס..
9. מעט שינון רק מוסיף
המתמיד   (12.12.05)
מעשיר את השפה, מאפשר לצטט חלקי שירים או פסוק מהמקורות. את זה כנראה חפץ שאול אריאלי למנוע. אני מאוד מקווה שלא יצליח בכך.
10. הפריימריס האלה נוראיים. פשוט סיוט.
יחיאל   (12.12.05)
כל יום נותנים במה למישהו אחר שרץ, שמקשקש ומלהג בנושאים שידיעותיו בהם שואפות לאפס, מלאי פופוליזם ובלבלת שכל, ומצפים מהקורא שיקרא כאילו מדובר במאמר רציני וחשוב, ולא בתעמולת בחירות בתחפושת. אריאלי: לא תיכנס לכנסת. אולי בז'נבה. לא בארץ. מרץ הולכת להתרסק יש עם היוזמות הקטנות והמטופשות שלכם במימון אירופי.
11. שאול הממשמש ממשמש ובא.
סטאלין בוזגלו   (12.12.05)
12. ברוב הדברים אני מסכים. אבל...
אוהב תנ"ך   (12.12.05)
רק אל תגיד שלבנת מגייסת את התנ"ך בציניות לאידאולוגיה פוליטית. שיטת ההוראה שלך גם היא מגייסת את הלימוד למטרות פוליטיות - רק אחרות.
13. המסקנה מוטעה
מאיר עינים   (12.12.05)
שצריך לעורר סקרנות כדי שילמדו אחרי התיכון, רוב התלמידים לא ילמדו תנ"ך באוניברסיטה או במכללה שבה ילמד. הלימוד צריך להיות אמנם מעניין אבל בתיכון. מנסיון, מורה טוב יעניין כל אחד, ביסודי בתיכון וגם לאחריו, יש אנשים שמצליחים לגעת בטכסט וגם בנשמה של השומע ולגרום לאיחוד ביניהם. צריך גישה מכבדת לטכסט וגם מעוררת שאלות ולא דוגמטית מדי.
14. כאשר לומדים בע"פ מתייחסים לטקסט ברצינות
צונאמי   (12.12.05)
ולא עוברים עליו ברפרוף כמט שאריאלי עושה. כמה שהוא מדבר כעל הסכם ז'נווה הוא לא קרא אותו באופן יסודי אף פעם. דוגמא- איפה כתוב שם שהערבים מכירים בזכות היהודים למדינה (זה מה שאריאלי טוען שהוא קרא) דוגמא - נספח X מפרט ... איפה ראיתם את נספח X? להמשיך אריאלי?
15. הצבי ישראל על במותיך חלל
איך נפלו גיבורים   (12.12.05)
אל תגידו בגת ואל תבשרו בחוצות אשקלון פן תשמחנה בנות פלישתים פן תעלוזנה בנות ערלים. אני זוכר עוד: הרי בגלבוע אל טל ואל מטר עליכם כי שדה תרומות כי שם נגאל מגן גיבורים מגן שאול בלי משיח בשמן. מדם חללים מחלב גיבורים חרב יהונתן לא ישוב אחור וחרב שאול לא ישוב ריקם. זה נכון?
16. מאמר מחכים
דורון ספקטור ,   מרחביה   (12.12.05)
מי שחשב לרגע כי אריאלי הוא עוד ביטחוניסט מרובע ומקובע, התבדה. אני רואה חשיבות רבה בהתיחסות לתכנית הלימודים בכלל ולמקצועות הבגרות במיוחד. אכן יש הרבה מה לעשות בתחום זה לטעמי. יפה שאריאלי מצא לנכון להתיחס לסוגיה זו של לימוד מקצוע התנך ובכלל. אני גאה בכך שיש במרצ-יחד אנשים ברמתו. בהצלחה לך. שתזכה להכנס למקום ראלי ברשימת מרצ-יחד.
17. צודק מאד, ויתרנו על הזהות היהודית
שולה ,   ירושלים   (12.12.05)
שאול אריאלי צודק, דרך הוראת התנ"ך והיהדות בבתי הספר משמעותה ויתור חילוני על התרבות היהודית והזהות היהודית. לימוד תנ"ך ויהדות אינם לימודי דת אלא לימוד הנארטיב הישראלי-יהודי. מרצ-יחד צריכה אנשים כמו שאול אריאלי בכנסת, אנשים עם תפיסת עולם רחבה ורהוטה. בהצלחה!
18. איש חכם - כאלו יוכלו להרים את מרצ
רויטל ,   פרדס חנה   (12.12.05)
19. מאמר שטחי . לא יזיק אם ישננו קצת
מתילדה   (12.12.05)
התנך הוא הטקסט המכונן של היהדות וכל אדם משכיל צריך לדעת מספר פסוקים בע"פ. זה אינו סותר ואף מסייע ללמוד ולחקור את התנך. כדאי שילמדו בע"פ גם 2-3 שירים של ביאליק ופרקים אחדים משייקספיר.
20. הגם שאול בנביאים ?
יהורם ,   צפון   (12.12.05)
שאול יקירי , 1.הבחינה אותה אתה מתאר אינה לשם לימוד תנ"ך אלא לימוד שפה שהתנ"ך הוא מקורה ובסיסה. 2. ע"מ ללמוד תנ"ך (דגש על למידה) נדרשת העמקה . 3. ולואי ילמדובית ישראל , יחכימו , יעשירו שפתם ועולמם התרבותי . שיהיה לך בהצלחה בבחירות . אתה יכול להועיל בכנסת. יהורם (ואסתר)
21. את תלמידי התנ"ך ואת יכולת הלימוד מאבדים כבר בכיתה אלף
אריאל   (12.12.05)
לפני שלוש שנים החליט משרד החינוך להקדים את לימודי התנ"ך בבתי הספר היסודיים לכיתה אלף. שעור התורה נקרא "מקרא" והלימוד מתחיל בסביבות חג השבועות. התוכנית השערורייתית שגוזלת מהתלמידים שעות יקרות של לימוד מיומנויות הבסיס במקצועות כתיבה קריאה וחשבון בסיסי, שמה לעצמה כמטרה להרגיל את הילדים הקטנים ל"מבעים של התנ"ך" (כך בהקדמה לתוכנית. ההנחיות הכתובות למורים דורשות ללמד את הטקסט כלשונו גם אם הילדים לא מצליחים להתמודד איתו בתחילה. התוצאות כבר נקרות בשטח. הילדים של היום חלשים במקצועות הבסיס מהילדים שנכנסו לבית הספר לפני ארבע שנים. בנוסף על הפחתת שעות הלימוד במקצועות הקריטים. מקצוע המקרא וההתעקשות על דבקות בטקסטים השלמים גורמים לתלמידים החדשים תחושת כשלון נוראית. "אנחנו מטומטמים" אומרים לעצמם התלמידים הקטנים שלא מסוגלים לקרוא משפט תנכי מורכב ובטח שלא להבין את המילים. באופן פרדוקסלי, המפקחים הדוחפים את לימודי התנ"ך על חשבון לימודים בסיסים, גורמים נזק למקצוע אותו הם מייצגים. הורה דתי של תלמידה בכיתה בית התלונן בפניי, שבגלל לימודי התורה בכיתה אלף, ביתו לא רוצה יותר לשבת לשולחן השבת ולא לברך על הנרות או הארוחה.
22. תשובה ל14 הגאון
גנית ,   יפו   (12.12.05)
אריאלי לא צריך לקרוא את ז'נבה הוא כתב את ההסכם. רק בור ועם ארצות כמוך יחפש את נספח X שכל אחד יודע שזה לצורכי הפנייה בלבד. ואם תקרא את זנבה תגלה גם אתה את מה שאתה מחפש
23. התנ"ך בבתי ספר החילוניים בנוי על ביקורת המקרא
שרית   (12.12.05)
כלומר בטח שלא על מסורת ישראל. ולמעשה הם לומדים שזה גבב של סיפורי סבתא. כל עוד זאת תהיה ההשקפה-לימודי התנ"ך ילכו לזבל. לגבי השינון, כמו שפעם הפריזו בו,היום ממעיטים בו מידי.
24. תשובה ל6
עמליה ,   תא   (12.12.05)
שאול אריאלי גם פירסם מאמרים בתחום הניהול ובתחום הסוציולוגיה בכתבי עת אקדמאים. זה שהוא שירת בצבא פוסל אותו?!
25. מר אריאלי בישביל להבין צריך קודם ליקרוא!
המצב יותר חמור   (12.12.05)
כחילונית שאוהבת ליקרוא בתנך היזדעזתי לגלות שלילדי קשה ליקרוא את הטקסט והם הולכים ישר לביאורים ולמהויות - שבזה דוקא לא חוסכים מהם. זה כבר לא מי אמר למי אלה באמת שאלות מהותיות יותר אבל הם דילגו כל הזמן על היתמודדות עם הקריאה השפה רחוקה להם מאד ,היא על גבול הזרה הם לא מבינים מילים מורכבות כלל בדור שלי הינו מורגלים בעיברית מכיון שהספרות שקראנו היתה מעט קרובה לתנכית - עגנון וכו להם אין את זה הם קוראים שפה מדוברת מצד שני אשרינו שיש לנו גם עברית מדוברת וגם עברית ספרותית שפעם לא היה
26. גם בזה אתה מבין?
ראי   (12.12.05)
כבר ידוע לנו שאתה המומחה מספר אחת לכל ענייני השלום, הפלסטינים, גדר ההפרדה, יוזמת ז'נבה וכדומה. הבנו, שאסור לנו לזוז מטר אחד (אחורה) בלי שידען כמוך יתווה לנו את הדרך, אחרת ניקלע לצרות צרורות (בעצם, אנחנו בצרות צרורות כבר 5 שנים ונדמה לי, אם אני לא טועה, שזה התחיל בזמן שאתה היית אחראי על הברדק בלשכת ראש הממשלה - "מינהלת השלום"). לאור נסיונך העשיר וההצלחות שלך בתחום שאתה אמור להבין בו, אני סבור שאולי עדיף שתתכבד ותשב בצד, בשקט, בכל הקשור לתחומים בהם יש לציבור עניין. אנחנו אוכלים עד היום את פירות הבאושים של המומחיות שלך בנושא ה"שלום", וממש לא מתחשק לנו שתוביל אותנו להישגים דומים גם בחינוך, רווחה, בריאות, חברה, כלכלה וכדומה. אמנם בארצנו מקובל, שמי שנכשל מקבל צל"ש ומתקדם (ראה דוגמת כרמי גילון והצלחתו המסחררת בראש השב"כ, דני יתום, שקיבל גושפנקא רשמית מועדת חקירה רשמית לזה שהוא אידיוט, ועוד כהנה וכהנה), אבל מתי שוהא צריך להיות גבול לדברים האלה. אז מה אתה אומר? יש סיכוי שתצא לנו מהחיים?
27. מה אתה אומר
ד   (12.12.05)
"עושרה התרבותי של היהדות נולד מביקורת ותהייה, ממחלוקות ומהעזה - ולא משינון וקריאה בקול."??? כנראה שכחילוני שלא משנן נעלם מעיניך הפסוק "ושננתם לבניך ודברת בם". אולי באמת כדאי לחזור לשיטת השינון או לפחות לשכנע את החילונים ש"גם אויל מחריש חכם ייחשב"...
28. תשובה ל-24
אזרח   (12.12.05)
זה שהוא היה בצבא לא פוסל אותו. גם אני הייתי בצבא. אבל תחום התמחותו אינו חינוך, ואינו הוראת תנ"ך. לכן העמדה שלו בשאלות אלה אינה אקדמית ובוודאי אינה קשורה להכשרתו הצבאית. האם בעת היותו בצבא התייעץ עם מורים לתנ"ך כיצד לארגן את היחידות שבהן שירת?
29. אצלנו לכולם יוסיפו 10 נק'- כאילו הם קראו
תיכון יוקרתי   (12.12.05)
ובטח גם במקומות אחרים
30. טעות..
יה..? ,   בב   (12.12.05)
שום שינון..הבוחנים בוחרים פרק שלא נכלל בחומר הלימודים ומבקשים מהתלמיד לקרוא.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה