דעות  מאמרים  עוד דעות
כישלון הישראליות החדשה
פורסם: 28.08.06, 13:03
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפסת כתבה הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 389 תגובות ב-389 דיונים
1. עדיף להגיד דברים מדויקים- מדיבור כללי עקיף
ישר ולענין ,   ירושלים   (28.08.06)
פרופ' האס נוגע בנקודה המהותית אך נזהר מלדקור אותה המאמר זיהה את הבעיה- והיא נובעת מחוסר המוכנות לשלם מחיר כואב כל עוד אין ייעוד גדול שלשמו שווה להשקיע. כעת נשאר להשלים את המשוואה- מהו אותו ייעוד? בדור הקמת המדינה כראו לזה "אור לגוים" או על פי הציווי של אלוקים בתורה: ו"אתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" ייעוד ציוני יהודי אמיתי משמעותו הן הקמת מדינה ריבונית אחראית בגבולות המובטחים והן הקמתה על יסודות הקודש- דהיינו מוסר גבוהה, יחסים אנושיים הכוללים אהבה אחוה שלום ורעות (קודם כל בתוכנו), וכמובן התייחסות לדבק המאחד את העם היהודי- קיום הלכה למעשה של הקוד האתי היהודי- דהיינו הלכה. ייעוד כזה יוביל אותנו למחוזות אחרים באמת. נזכה מחדש באותה שאיפת פיתוח מרץ ואומץ לפעול ולעשות.
2. הפעם הראשונה שמופיעה כתבה שאני
סם1   (28.08.06)
מסכים עמה ב- 100%
3. מאמר מעולה ראוי שילמד משום שהוא מהווה את הבסיס לכל מה שקורה
יעקב   (28.08.06)
4. מאמר מעניין שנותן את התשובה הלא נכונה להשתלשלות המלחמה הזאת!
Ehad Haam-Zionist   (28.08.06)
ראשית: לגבי המלחמות: כל מלחמה היא על אינטרסים!!!הדבר כולל גם מלחמות דת או מלחמות לאומניות או מלחמות מגן. כאשר מאזן האינטרסים(שיכול להיות מוטה) מראה על רווח ברור(שיכול להתקבל רק במלחמה)-הסיכוי לפריצתה הוא גדול. כאשר מאזן האינטרסים מראה על הפסד ברור-המלחמה בדרך כלל נבלמת ושלא תהיה טעות: המשך הכיבוש וההתנחלויות היא מלחמה בעצימות בינונית ומתמשכת-ולכן גם הנסיגה מלבנון ועזה-כי מאזן האינטרסים היה שלילי בעליל להמשך הכיבוש. ולגבי ה"נורמליות": בוודאי שזהו הדבר הטוב והפלורליסטי: אם תרצה להיות יהודגי דתי-זכותך-אם אני ארצה להיות ציוני חילוני-זכותי-ואם אדם שלישי חושב שציונות או יהדות אינם מעניינים אותו-זכותו
5. אתה צודק באופן עקרוני
ישראל לויליכט ,   פתח תקווה   (28.08.06)
זו אחת הבעיות הקשות ביותר והחשובות ביותר של העם היהודי. באופן עקרוני אתה צודק, אבל הבעיה היא מאד מאד מסובכת. אנו זקוקים לגאונים-מנהיגים ברמה דומה לזו של הרמב"ם בין הרבנים ולגאון בעל כושר מנהיגות מעולה שבמעולים ( גבוהה מזו של הרצל או בן גוריון) בין החילוניים. גם זה לא יספיק אם לא יבינו האחד את השני היטב.
6. העצומה לשינוי כללי הלחימה וטוהר הנשק של צה''ל
הביא לשידור - א.ג ,   התנחלות בעמק ירעאל   (28.08.06)
עצומה לשינוי כללי הלחימה וטוהר הנשק של צה"ל והתאמתם ללוחמה במזרח התיכון כדי לשים קץ לזילות והפקרת חיי חיילי צה"ל "המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים" אנו קוראים בזאת לדרג המדיני ולצה"ל לחזור ולפעול לפי הדוקטרינה הצבאית המוכרת והידועה שלו המכונה " מסך אש מתגלגל " ולפיה כף רגלו של לוחם חי"ר אינה דורכת בשטח האויב אלא לאחר ששטח זה עבר ריכוך ארטילרי ואווירי מסיבי והחי"ר מטהר את היעד ההרוס ומוודא הריגה ואוסף נשק, מסמכים ושלל טכני של האויב, אך אינו נאלץ ללחום מבית לבית ולהכנס לקן צרעות שוקק מחבלים אסלאמיים פנאטיים הפועלים בחסות האוכלוסיה המקומית ואורבים לו מעבר לכל דלת ומבעד לפתח כל חלון והופכים אותו לטרף קל. פקודה לחיילינו להכנס לתופת זו לטיהור קן המחבלים מבלי שהיעד עבר ריכוך ארטילרי וכתישה מן האוויר, אינה אלא פקודה שיש לראות בה, בנסיבות הלחימה מול הטרור האסלאמי, פקודה בלתי חוקית בעליל, המסכנת לשווא וללא כל הצדקה מוסרית ו/או צבאית, את לוחמי צה"ל, בנינו יקירנו. הרגישות לחיי אדם ראוי לה שתופנה קודם כל כלפי בנינו, לוחמי צה"ל, ובודאי לא כלפי אוכלוסיה אזרחית פסבדו תמימה אשר תחת חסותה צומח ומתעצם סרטן הטרור האסלאמי ( הן בלבנון והן בשטחים ). כדי לשים קץ למצעד האיוולת בו מוקרבים חיי בנינו לוחמי צה"ל, בקרבות מעין אלו שהתנהלו בבינת ג'בל, וכדי להשיב לידינו את כוח ההרתעה מול אויבינו הפנאטיים וצמאי הדם במזרח התיכון, אשר מבחינתם (הן מבחינת החמאס והן מבחינת החיזבאללה) אינם מנהלים מלחמה מוגבלת על טריטוריה אלא מנהלים מלחמת ג'יהאד, מלחמה טוטאלית להשמדת מדינת ישראל, עלינו להתפקח ולהגדיר מחדש ולאלתר את כללי הלחימה וכללי טוהר הנשק של צה"ל. עלינו לעשות זאת כדי שהאמירה – " תנו לצה"ל לנצח" תהיה בעלת תוכן של ממש שאחרת משמעה אינו אלא "שלחו את לוחמי צה"ל להלחם עם שתי ידיים כבולות מאחורי הגב ותנו להם להקריב נפשם כדי להציל אזרחים תומכי טרור" ! על רקע דבריי אלו ומכתבי המצ"ב ועל רקע האמור בכתבות העיתון המצ"ב, אני קורא לך בכל לשון של בקשה, לא לעמוד מנגד, ולחתום על העצומה הבאה ולהצטרף ליוזמה אזרחית זו להגנה על חיי חיילי צה"ל. הגנה זו תיעשה באמצעות שינוי מיידי של כללי הלחימה וטוהר הנשק של צה"ל והתאמתם ללוחמה במזרח התיכון וזאת כדי לשים קץ לזילות והפקרת חיי חיילי צה"ל והשבת כוח ההרתעה לצה"ל שכן בלעדיו אין לנו עוד זכות קיום במזרח התיכון. דרור שרמן, עו"ד לחתימה על העצומה אנא הכנס/י לאתר : http://www.tohar.org.il/
7. צודק, ועכשיו הגלמים יתחילו לקלל אותך, מה
גיל ר.   (28.08.06)
שרק יוכיח עד כמה אתה צודק.
8. מדהים! ניתוח מבריק! משכנע!
אדם ,   ת"א   (28.08.06)
9. אחד (4) - כרגיל כושר הבנה ירוד
א.ג ,   התנחלות בעמק יזרעאל   (28.08.06)
פרופ' האס אינו דן בסיבות לפרוץ המלחמה אלא בכשלים המנהיגותיים והצבאיים. ולגבי שאר דבריך - חבל"ז כרגיל.
10. תגובה
צחי ,   מרכז   (28.08.06)
אז מה אתה מציע שלטון דיקטטורי דתי או אולי שלטון מלוכה כמו שהיה נהוג בתנ"ך. אני לא מבין למה לדעתך דבר שמצליח ברוב מדינות המערב ונקרא לאומיות על בסיס אזרחית ומחויבות אישית שלך לך ולמדינה שלך לא יכול לעבוד כאן ובעוד שהוא עובד בארה"ב שנלחמת בטרור ובפנטים דתיים. אתה אומר שאני צריך להיות פאנט דתי כדי להלחם בפאנט דתי אז לא תודה אני חושב שלאומיות יכולה להבנות מהשתייחות למקום ולא מהשתייחות פנאטית דתית זו או אחרת. עצם האהבה שלי למקום שבו אני גר בלי קשר לשום דת זאת ההשתייחות שלי וזה הכוח שנותן לי להלחם כדי להגן על הבית שלי. אני לא צריך להיות פאנט דתי בעל אידאולוגיות מטורפות כדי להגן על המולדת שלי. בבקשה ממך אני לא רואה שום אמרקאי שנלחם כרגע בשם פנאטיות נוצרית כדי לשמור על החופש אלא בשם המדינה שלו. אז בבקשה ממך אל תשתמש בכישלון זה או אחר כדי להחזיר את כל המדינה בתשובה שבתוכה יושבים כל מגוון האוכלוסיה שחלקם גם נלחמים בצבא. תדחוף אתם כולם במקום להלחם בשם המדינה והחופש. (ואני יהודי)
11. 6 צודק, קראתי כתבה בידיעות אחרונות על חייל צה"ל שזיהה תצפיתן
שמוליק   (28.08.06)
של החיזבאללה בצריח של מסגד וקרא בקשר להוריד אותו, הצבא סירב. בינתיים התצפיתן העביר מידע על הכוחות,ירה עליהם והם ישבו ושתקו. אחלה של מוסריות יש לצה"ל, החיילים יהרגו אבל חס וחלילה שנפוצץ מבנה "קדוש".
12. קשוקוש מקושקש
ישראל ישראלי ,   ישראל-לנד   (28.08.06)
עצם ההתגייסות העצומה למחלמה הזאת, שחצתה גבולות פוליטיים, חברתיים ואחרים, מוכיחה שכל התיאוריה המנופחת של הכותב אינה שווה את הפיקסלים שעליהם היא כתובה. תבין, פרופ' האס היקר, הציונות אכן פסה מן העולם ופינתה את מקומה לרעיון פשוט הרבה יותר - ישראליות. הישראליות היא הסיבה למלחמה הזאת, והיא הסיבה להתגייסות להילחם בה. היא-היא אותה "נורמליות" שאתה מדבר עליה בבוז שכזה, והיא זו שאחראית גם על היותה של המדינה שלנו מתקדמת כפי שהיא, ועל עצם קיומו של אתר האינטרנט בו אתה מפרסם את הקשקושים המקושקשים שלך. מדינות שדוגלות באידיאולוגיה כפי שאתה מציג, אינן מתאפיינות בכלי תקשורת מתקדמים מן הסוג הזה.
13. Israeliyut vs Judaism-Zionism
Yariv   (28.08.06)
Judaism-Zionism exists in any place on this earth. You don't have to live in Israel to be Jewish and Zionist. The only thing that differntiate us from the Canadian Jews or the British Jews etc is the fact that we are Israelis. We were all Israelis before June 1967. Then we switched over to Jewish-Zionist and the messianic version that justifies the occupation. That is the root of our problems. Or as Ben Simon quotes Peres after he lost the election to to Netanyahu, "The Jews won, the Israeli lost". I believe this last war will act as a catalyst to get us back to being Israelis.
14. לא רציני
אבישי ,   ירושלים   (28.08.06)
הזהות היהודית של הכותב היא זהות דתית בלבד. זוהי שטות מוחלטת. 30% מן הנופלים במלחמה האחרונה הם בני קיבוצים ומושבים. הם וחבריהם אינם מוכנים להלחם על המדינה שלנו? בעיניהם האלמנט היהודי הלאומי, ולא הדתי, הוא הקובע. יותר מזה - ליהודי דתי הרבה יותר קל לעזוב את הארץ, שכן ניתן להיות יהודי טוב ומלא גם בברוקלין שבניו יורק, ראה הרבי מסאטמר, הרבי מלובביץ והרב סולוביצ'יק, אך יהודי חילוני, הרוצה לשמור על לאומיותו חייב להישאר בארץ, שכן בחו"ל הוא יתבולל במהרה.
15. הקשרים מוזרים - כנסו
ישראלי   (28.08.06)
תגיד לי אדון פרופסור, איך לעזאזל אתה מסיק שהכשלון בהשגת היעדים נובע משבר עמוק ... א. אינך יכול להצביע על כשלון בטווח זמן קצר כזה. ב. ואם היה מיגון יותר טוב לטנקים אז מה היית כותב?? ג. אם ככה אתה מבצע מחקרים וחותך מסקנות היסטוריות חשובות אז באמת אבדנו.
16. סוף סוף דברי עומק.
(28.08.06)
17. קצת גילוי נאות, בבקשה
ד"ר יותם בן ירובעל   (28.08.06)
התואר "פרופסור" קשור לביצוע של תפקיד, כמו "אלוף פיקוד". פרישה מן התפקיד מותירה רק את התואר האישי, ד"ר או אלוף. התואר פרופסור שמור לזיהוי של מתפקד באקדמיה, או של רופא-מומחה פעיל. האקדמאי-הפעיל ידוע בציבור כמחוייב לאובייקטיביות בחקר האמת ובהצגתה, ואילו הרופא-הפעיל כמחוייב לסיפק צורכי כל חולה וסובל, ללא אפלייה. אולם למאמרך יש אג'נדה פוליטית חדה המנוגדת לאלה, וכך גם ל"חוג" שאתה מייצג; ולפיכך שימושכם בתואר פרופסור הוא מוטעה ומטעה. גם אלופים בדימוס מוצגים כ- "אלוף (מיל)", נכון? נ.ב. גם עבדך הנאמן מקפיד להימנע מן השימוש בתואר "פרופסור".
18. אני ב"ה לא פרופסור (למרות שהוזמנתי פעם ) אבל:
מאיר ,   לונדון   (29.08.06)
אם אורשה במחילה לסבור כי מדינה קמה (לפחות בתיאוריה) כדי לשרת את אזרחיה ולא להיפך, אז ישמט היסוד הלוגי והמוסרי ואף היהודי של המאמר הזה כרבים אחרים שמבקשים לקדם מין חוסן ולאום מעבר ואף בסתירה לעיניינו של היחיד.
19. מסכים עם 6 אבל השאלה: האם ישראל מעצמה שיכולה להתעלם מהעולם
טל   (29.08.06)
אם נהרוג אזרחים תמימים רק כדי שחיילינו לא יפגעו זה יגרום לדעת הקהל העולמית להתדרדר וישראל יכולה להיות מבודדת מהעולם מבחינה כלכלית בעקבות דבר כזה השאלה אם ישראל היא עד כדי כך מעצמה שהיא יכולה להרשות לעצמה לשים זין על העולם ולהתנהג איך שבא לה, אני חושב שלא חוץ מזה העולם המוסלמי יוסת בקיצוניות נגדינו ובעוד שנתיים כשלאירן יהיה אטום ההסתה הזאת תיסתיים באטום על גוש דן.
20. מילים, מילים. ל"יהדותי" אין כל משמעות בעיני, לישראליות - כן
ארדי   (29.08.06)
נולדתי כאן, גדלתי כאן, חייתי כאן כל חיי. נלחמתי בארבע מלחמות, שילמתי מיסים, התנדבתי לעמותות. ליהדותי אין כל חשיבות, זה שריד משעשע מן העבר. בישראליות שלי אני גאה מאד. גאה בדגל ובהימנון. לאהוב מולדת זה נורמלי. להגן עליה בעת קרב זה נורמלי. אני נורמלי. כל אלה הנוהגים כמוני (יש הרבה) הם נורמליים. מה בדיוק רוצה "פרופסור" האס מחיינו? על מה הוא מקשקש?
21. תגובה ל17
(29.08.06)
עד כמה שאני יודע, אלישע האס הוא פרופסור לפיזיקה או ביופיזיקה בבר אילן.
22. מתנחל (איזה מספר להדביק לך?)-גם זה יתרון הנורמליות-התעלמות..
Ehad Haam-Zionist   (28.08.06)
....ואולי פשוט אין לך תשובה.... בכל זאת המאמר מבולב: קח לדוגמא את ההשוואה האבסורדית של ה"נורמליות" במדינה שרוב מכריע של אזרחיה הם בני העם היהודי-ל"התבוללות" במדינה עם מיעוט קטן יהודי. שוב חוזר (בהסוואה אחרת) הניגון העבש כי יהדות היא דת..... נורמליות ישראלית היא כמו נורמליות צרפתית או בריטית או אמריקאית....חייה ותן לחיות... לנישואי תערובת בגולה יש סיבות "נורמליות"-קוראים לזה אהבה... לגירושם(ושל ילדיהם) מהחברה היהודית אין סיבה "נורמלית"-כי קוראים לזאה "קנאות דתית קיצונית"
23. דברים כדורבנות - חדים, כואבים ונכונים
אילן ,   תל אביב   (29.08.06)
אך כמה חבל שאין למאמר "זנב" פרקטי; וכי איך נצליח ללכד מחדש את החברה סביב רעיון משותף אחד, בעשורים בהם היחידניות (אינדיבידואליזם) והרב-תרבותיות הן מושא ההערצה?
24. מלחמה נצחית...נצחון על-תנאי...
עמית ,   ת"א   (29.08.06)
כלומר המלחמה תהיה נצחית וזה קבוע - את הנצחון נשיג רק אם נשמור על זהותינו היהודית הלאומית-דתית. וזה נקרא חוסן מדיני??? זה נקרא אפוקליפסה.....
25. נכון!נכון!נכון!
אסנת. ,   הגליל   (29.08.06)
ויקטור פרנקל צדק בהחלט. ניתן לשאת כל משא אם אתה יודע עבור מה אתה נושא אותו. השמאל מזנב במשך שנים בציונות. אהבת מולדת הפכה בפיהם ללאומנות ופשיזם . את זה אני אומרת כחילונית ישראלית מתחומי הקו הירוק. בדק בית יסודי נחוץ באופן דחוף כדי לברר כיצד קרה שהיום מדינת ישראל ומוסדותיה יוצאים נגד הציונות. קק"ל, מנהל מקרקעי ישראל, משרד השיכון שכחו את ייעודם. הערבים המטיפים למדינת כל אזרחיה ומריעים בגלוי או בסתר לאויבי המדינה חוברים לחיסולה. בית המשפט אינו עומד בפרץ. נשארנו עם עמיר פרץ והמגפון.
26.  כל הכבוד! דברי אמת
יצחק ,   המרכז   (29.08.06)
27. האמת שזה מפחיד שיש אנשים החושבים כך
דוד   (29.08.06)
שיש אנשים כמו הכותב כאן שתקועים מאתיים שנה אחורה ומסרבים לקבל את העובדה הפשוטה שהרוב המוחלט (ובדרך כלל גם הרוב השקט) שבסך הכל רוצים לבנות לעצמם חיים ולחיות אותם בדרך הטובה ביותר. למרות מה שרואי שחורות יגידו, ישראל כבר לא בסכנת קיום והאחזות בעימותים ישנים וברגשי נחיתות רק מפריעים למדינה שלנו להתפתח. ןאם מישהו יאיים על המדינה אנחנו נטפל בו. לא בשם אלוקים ולא בשם "ישראל השלמה", אלא בשם העם, בשל הישראלי שרוצה לחיות בשקט. יהודי אני יכול להיות בכל מקום בעולם, ישראלי - רק כאן. ואני אוהב להיות ישראלי !!!!
28. מאמר רציני. וודאי שלא "קישקוש מקושקש".
גיא   (29.08.06)
כדי לשרוד, כדי לא להשבר, כדי להביט קדימה, צריך באמת יעוד. ההבטחה של ראש הממשלה על מדינה כיפית כיעוד, לא רצינית לדעתי, כי השכונה שאנחנו גרים בה היא שכונת עוני עויינת. אי אפשר לסגור כל הזמן את התריסים ולהתעלם ממה שקורה בחוץ.
29. סוף סוף מישהו מהדור הקודם מבין מה עובר על הדור שלי !
א.ב. ארי 23 ,   חיפה   (29.08.06)
מזה כמה ימים לי ולאבי יש ויכוחים חריפים על ההבדלים בין הדור שלי לשלו. אחד אחד הוא מנה בפני את הערכים שאליהם הוא גדל ואחד אחד ראיתי וגם הסברתי לו שהערכים האלו לא מדברים אלי: אם זה ערך לדת - הדור שלי הוא אנטי דתי בעקבות הדברים שנראים כמו כפייה דתית, שאותם מייצגת בעיקר מפלגת ש"ס. ערך לאדמה - איזו אדמה בדיוק? זאת שבשבילה זנחנו מדינה שלמה במשך 30 שנה רק כדי לעזוב אותה? שבמקום להשקיע את כל הכספים האדירים במרכזי הערים ובעיירות הפיתוח, הלכו לקומץ של פאנטים דתיים? ערך הקהילה/ההתנדבות - אני מסתכל על האנשים במדינה ועל נציגיהם בפוליטיקה ובתקשורת והדבר היחיד שאני חושב עליו זה שהם לא אני. וזה לא רק נציגיהם. גם אלו שאני רואה ברחוב, המתלהמים סתם, אלו שלא מאותתים בכיכרות, אלו שנדחפים בתור וכו' - הם לא מי שהייתי רוצה להיות חלק מהעם שלו. אז גם לקהילה אני לא מרגיש שייך. הערך היחיד שבשבילו אני חי הוא הערך לחיים ! כמו שבזמן השואה הרב של גטו לודג' הוציא צו הלכה שקדושת החיים חשובה יותר מהכל, גם מקודשת הדת - ככה זה גם בשבילי. אני רוצה לחיות ! אני רוצה ללכת בביטחה ברחובות, אני רוצה לדעת שיש לי עתיד כלכלי וחינוך אקדמאי ויותר מכל - אני רוצה לדעת שלילדים שלי יש עתיד במדינה שבה אני בוחר לחיות. אם זה מערכת חינוך טובה ואם זו משטרה חזקה ומערכת משפט רצינית שכולן מנוהלות ע"י אנשים המתאימים לכך, לא ע"י הבינוניים שנשלחו ע"י בינוניים אחרים ! אני רוצה לחיות בשקט ובשלווה בבית שלי כשאני יודע שאנשים שמנהלים את המדינה שלי יודעים מה הם עושים ושהם באמת ראויים לכך, כך שאין לי באמת צורך לדאוג לעתיד שלי. ואין שום סיבה שבעולם שמדינת ישראל לא תענה על הדרישות של תושביה הצעירים. בעצם, אני חושב על שתיים: או שהדור הנוכחי בהנהגה פשוט לא מבין את הצרכים של תושביו (צרכים כלכליים, בטיחותיים וחינוכיים), או שהם פשוט לא רוצים ומכאן זה רק מתדרדר...
30. ליריב (13) - אתה כל כך צודק
גילעד ,   מדינת ישראל   (29.08.06)
67 גזלה לנו את חדוות הישראליות ואת האמונה במה שאנחנו מייצגים ועושים תמורת נזיד עדשים. מאז זה רק התנצלויות והתנצחויות, ואין לנו (לישראלים, לא למשיחיים) יותר שכנוע עצמי אמיתי בצדקת דרכנו, וכל אהבה לארץ מהולה במרור שרק העוורים מאמונה יכולים להצדיק או להכחיש. כל הישראלים סובלים בשבילם, ובשבילם בלבד. לצערי הם עיוורים מכדי לראות את מה שנגרם למדינה ולחוסר האונים של יושביה. אנחנו אסירים שלהם.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה