סביבה ומדע  מדע  מדעי החיים  אבולוציה - כתבות
מדוע קיימת התנגדות לאבולוציה ולדארוויניזם?
פרופ' יוסף נוימן
פורסם: 05.06.07, 08:50
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 126 תגובות ב-124 דיונים
1. מסכים עם כל מילה
יונתן   (05.06.07)
אנו חיים בעידן בו ההגיון נמצא במלחמת קיום. כדאי שנתעורר ונבין את זה. ואגב עוד תפיסה שגויה של מבקר הספרות מנחם בן - "לחשוב באמת, על הכל מחדש, דבר שרוב המדענים בימינו כנראה לא ממש מתורגלים בו". זוהי הרי שטות מוחלטת, מדענים בנוסף להיותם מדענים הם בני-אדם כמו כל אחד והם מסוגלים לחשוב בצורה רחבה בדיוק כמו אותו מבקר ספרות נכבד (וכנראה אף יותר טוב).
2. לפרופסור נוימן הנכבד.
דן ,   מרכז   (05.06.07)
הציבור בור לדעתך?,דווקא המדענים הם המנסים בכל כוחם להפוך את האבולוציה ל"עובדה"גם כשלא ממיניה ולא מקצתיה.אגב ,משל השעון-שען הותיק עדיין תופס אך בצורה אחרת-הליך אקראי יצר את האדם(או את המולקולה הראשונה)והאדם יצר שעון=הליך אקראי הביא ליצירת שעון!אז אצל מי הכשל בדיוק?האם שעון יכול להווצר באקראי?ממש לא. אמרת ש"האבולוציה היא עובדה". תגיד אתה רציני?אילו הוכחות אתה מכיר בדיוק לאבולוציה?עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה?מדובר רק במוטציית נקודה שסבירותה 100 אחוז,אדרבא זה מראה על תכנון תבוני-לחיידק ישנו מנגנון תיקון ב-dna וכאשר הוא מזהה התקפה אנטיביוטית הוא מנטרל את המנגנון המתקן שגיאות של ה-dna,כתוצאה מכך הוא מגביר את קצב המוטציות כדי שבמהרה תתרחש מוטציה ,ודי במוטציה נקודתית אחת ,נניח על גן המקודד את קרום התא, בכדי שהאנטיביוטיקה תחדל מלפעול.או שישנם חילופי פלסמידים (הליך מופלא כשלעצמו), עד שמוצאים החיידקים חיידק עם אנזים מיוחד הפועל על האנטיביוטיקה והם לווים אותו לעצמם!. אילו עוד "עובדות"?.מאובנים המסודרים מהפשוטים למורכבים?האם לא נמצאו סתירות של מאובנים שלא אמורים היו להמצא?חפש מאמר של פרופסור משה טרופ באינטרנט. האם דמיון חיצוני בעץ לוגי מהפשוט למורכב מעיד על התפצלות זה מזה?או שזאת רק אינטרפטציה אישית?,הרי גם כיום ישנם בעלי חיים רבים דומים מאוד ,אך הם אינם ברי זיווג,כיוון שאין התאמה בין הזרע והביצית שלהם.לכן בעדר אישוש להתפצלות זה מזה אין זאת הוכחה כלל אלא מישאלת לב ותו לא. אגב ,בגמרא כמדומני(או איזה מקום אחר),מצוין שם שהעולם הזה נברא לאחר בריאה של חמישה עולמות קודמים,זה מראה שלכל ממצא ניתן לתת מספר פירושים-ממש רחוק מעובדה,כמו שטענת.מקרה העש המפורסם?אין התחדש שם שום מנגנון חדש כלשהו,מדובר רק בברירת אללים(של צבע הכנפיים)-ברירה טבעית. חוליות חסרות בין אדם לקוף?מה עם מיליוני החוליות החסרות בין התולעת שממנה התפתחנו ועד לפיל המצוי?(הרי שניהם חולקים אב קדמון משותף). וזהו..עם מה נשארנו?עם כלום אחד גדול! איברים מנוונים?אתה בטוח שהם לא נצרכים?האם אנו מכירים את כל אנטומיית גוף האדם?.איברים הומולגים לקוף ולאדם?האם זה מוכיח מוצא משותף או בורא משותף?.האם מישהו נכח בבריאת העולם?האם אין זאת אמונה עיוורת לכל מי שמאמין שנוצרנו מדומם ללא שמץ של הוכחה?. כיצד התפתחה השפה הגנטית?מניין צצו להם חלבוני הרנא מוביל ?הרי כדי שיוכלו להיות קיימים הם צריכים את קיום עצמם כדי שיוכלו לקודד את עצמם!ומהיכן צצה לה הממברנה עם שלל מסננותיה עוד טרם נוכל לחלום על אבולוציה?איך יודע הריבוזום שהוא צריך לתרגם בין קודון לאנטי קודון?מניין צץ?.איך שמרה המולקולה על יכולת השכפול הנדירה גם לאחר שהוסיפה לעצמה נוקלאוטידים?. בברכה.
3. תודה על הכתבה המרתקת....
ירון ,   רמת השרון   (05.06.07)
4. מסכימה עם כל מילה
של דן ,   מ-2   (05.06.07)
5. יפה מאוד !! תודה פרופסור, על שאתה מאיר עיניהם של ישראל...
רב   (05.06.07)
6. אם אפילו כסא פשוט חייב שיהיה לו בורא...
א   (05.06.07)
...קל וחומר, שדבר שמורכבותו אינסופית, כמו הבורא, חייב שיהיה לו בורא. בוודאי שיש בורא לעולם. אבל חייב גם שיהיה בורא לבורא.
7. איזה כיף!!!
מפוזר ,   כפר אזר   (05.06.07)
חולה על הטוקבקים שכתבות מהסוג הזה גוררות. יאללה מכות!! (: ובנימה יותר רצינית- ניסיתי, באמת שניסיתי להתווכח עם דתיים והגעתי למסקנה אחת- זה אבוד בערך כמו אטלנטיס. פשוט חסר סיכוי. כל מה שנשאר זה להמשיך לחנך לפחות חלק מהדור הצעיר על מנת שלא נגיע למקום שהם מייחלים לו (אירן?)
8. 2 - דן חסכן (בהגיון), אתה מרגיש עליונות על פני המדע?
שפוי   (05.06.07)
יש לך מושג מה תהיה גודל ההיסטריה המדעית לתגלית כמו "יקום מתוכנן" כמו שאתה מפנטז? אני יכול להבטיח לך שאין מדען בעולם שלא היה רוצה ליחס לעצמו את התגלית הזו... הוכחה מדעית ליישות עליונה, לכוח הבורא, לאמיתות התנ"ך - זה לכשעצמו הוא בגדר מדע בדיוני. ולא רק שאנחנו לא מתקרבים לתגלית כזו, אנחנו אף מתרחקים ממנה עם כל תגלית מדעית חדשה. יש עוד מאות שאלות מהסוג שהבאת, רובן אף אינטליגנטיות יותר מאלה שהצגת. אבל זה כל מה שהן, שאלות. הוכחות אמפיריות אין לך, עובדות בלתי ניתנות להפרכה, אין לך. אז עם מה נשארת? עם כלום אחד גדול.
9. זה לא "דת" - זה אמונה וידיעה
אני לא "דתי"   (05.06.07)
יש מקומות בהם בני האנוש חייבים לוותר ופשוט לקבל את העובדה שיש משהו מעלינו ואין סיכוי שנדע אותו ואת "הגיונו" ולכל ה"מדענים" שממשיכים לחפש: אנשים ידועים ומבריקים לאורך ההסטוריה שהגיעו ל"מיצוי" יכולת ההבנה האנושית - כולם חזרו בתשובה כי תוצאות המחקר והלימוד שלהם תמיד החזיר אותם להבנה שהם בעצם לא יבינו הכל. כי אי אפשר אז לכל המחטטים באף שקוראים לעצמם נאורים: אני מעריץ אנשים חושבים ויצירתיות ואסור להפסיק לעולם - אבל בתחום הזה - "יש אלוהים או לא" - וותרו חבר'ה. כי המשך התעסקות עם זה יוכיח לכולם ההיפך ממה שאתם רוצים. לא. אני לא "דתי" אני פשוט יותר חכם מכם (כנראה)
10. אן דבר כזה הבולוציה!
(05.06.07)
בחומש בפרשת ויאמר אדושם אמר למושה שאן דבר כזה הבולוציה! צריך רק לקרוה ואז יודעים הכול!
11. אין "חוליית ביניים" בין הקוף לאדם???
איתן כבל ,   בכיס של אהוד   (05.06.07)
12. ל- 10
שרית   (05.06.07)
פספסו אצלך המורים, נכון? קצת עברית: אבולוציה, משה, ה', אין, לקרוא... בקיצור, אל תגיב ותביך את עצמך. אתה לא בדיוק מהווה נר דולק ומנחה בחשיכה...
13. חלק גדול מהאשמה היא בתקשורת ושם גם התקווה
רק עתון כמו YNET ,   יכול להביא שינוי   (05.06.07)
כנראה שהעורכים שמחליטים איזה כתבות יופיעו, והמסננים של התגובות להן מאמינים ללא עוררין ועובדות לא מבלבלות אותם. לדוגמא לעולם לא תופיע כתבה הבוחנת את שאלת קיומו של האל. את טיבו של האל (האם יש ליהודים אותו אל כמו לנוצרים, למוסלמים להודים?) גם תגובות (אולי אפילו זאת) מצונזרות מפחד, בורות, וחשש מה יגידו הדתיים. ככה שהמדענים ממשיכים לחקור את העולם כאילו אין אלוהים והמאמינים ממשיכים להאמין באל כאילו אין מדע. אבל עיתון כמו YNET יכול להביא את השינוי בהמשך פירסום כתובות ותגובות אמיץ.
14. הבעיה היא לא עם הדוסים - הם תמיד היו פרימיטיבים ותמיד טעו
העולם עגול ,   והשמש סובבת אותנו   (05.06.07)
הבעיה היא עם אנשים חילונים, חופשיים, וחושבים - שעדיין קונים את השטויות שהעולם עגול ושהאדם נברא בידי אלוהים.
15. יש מקום לאופטימיות!
שחר ,   ירושלים   (05.06.07)
אני סטודנט למדעים באוניברסיטה רצינית. ואני לא מאמין בתיאורית האבולוציה. משיחות עם חברים רבים בחוגי הביולוגיה השונים מתברר שלאט לאט מספר הסטודנטים שלא מאמינים בתיאוריה הזו הולך ועולה. אם פעם היו מסתכלים עליך מוזר כשהיית מצהיר שתיאוריית דארווין איננה נכונה, הרי שהיום זה מקובל. לדעתי, עוד כמה שנים יבינו המדענים כי תיאוריית דארווין לא הייתה נכונה יותר מתיאוריית כדה"א השטוח.
16. הצבור - בור !!!
אדם רוסו ,   גבעת זאב   (05.06.07)
למי זה לא ברור? כל כך הרבה שטויות מפי אלו המכחישים את האבולוציה. היא קורית כל הזמן מול העיניים שלנו. זה כל כך פתטי להתכחש לדבר אמיתי שעומד לך מול הפרצוף. וזה כל כך עצוב שאני צריך להגיד לאנשים "האבולוציה זהו מדע מבוסס ועובדה קיימת". כאילו, איפה אני חי? כמה טפשות יש לאנשים מסביבי! תתעוררו! הכולם לא נברא על ידי אל. הוא קיים. הוא כזה מסודר להפליא, כי רק כך הוא יכול להתקיים. קיימים המון אי סדרים בעולם, והם נעלמים כי הם לא מתאימים. כמה אגוצנטריות. כל כך חבל לחיות כך את החיים.
17. ל 2:
ירון   (05.06.07)
מרגע שנוצרה באקראי המולקולה שיכולה לשכפל אחרת, מכאן יווצרו כל החיים. כאשר ישנה מולקולה אחת שמשכפלת, כאשר מניחים שהיא משכפלת גם מולקולות הדומות לה, היא בסופו של דבר תיצור עוד מולקולה שמשכפלת. וכך כאשר יש לנו 2 כאלו הם ישכפלו אחת את השניה ותהליך הברירה הטבעי יתחיל לעבוד. בהנתן המספר העצום של מולקולות כאלו שתהליך כזה יצור באוקינוסים ובזמן של מאות מילוני שנה זה סביר בהחלט שתהליך הברירה הטבעי ימצא את כל התהליכים המופלאים שדיברתה עליהם בסופו של דבר. הרי לא מדובר בתהליך שהוא אקראי, אלא תהליך שיש בו שלב אקראי, וזה הבדל גדול...
18. אתה חי בשאלה או בתשובה ?
סטודנט למדע בבר אילן   (05.06.07)
זה ההבדל. אל ינסה מדען להסביר עצמו לאיש דת. נקודה. מדען חי בשאלה, הוא לא יודע שום דבר כברור מאליו וכל דבר הוא מוזמן לחקור ולבדוק. הוא תמיד יטיל ספק, גם בתאוריות של דארווין עצמו. ואם לא, אז הוא לא מבין מדע ודומה משהו לאיש דת שמקבל הכל כמובן מאליו. איש דת חי בתשובה. אין לו שאלה כי יש לו אמונה. הוא לא מחונך לשאול שאלות ולהטיל ספק אלא לקבל את פסיקת הרב החכם. הוא מאמין בלב שלם בכח על טבעי ולכן לא נותר בספקות לגבי שאלות מהותיות בחיים. אדם דתי לא שואל מהי משמעות החיים כי יש לו תשובה. אדם חילוני שואל זאת מאחר ואין לו תשובה.
19. The God Delusion
Atheist ,   UK   (05.06.07)
Dan, you should read the God Delusion by Richard Dawkins. It will help you understand all the questions you raise. I am sure it won't convince you but it will give you something to think about.
20. מאמר מרשים, יש להרבות בהם
יעקב ברנשטיין ,   הגליל   (05.06.07)
הצרה עם מאמרים הגיוניים שהם משכנעים את המשוכנעים ואילו מאמיני דת ההבל ואווילים כדוגמת המבקר השוטה יתנפלו על המאמר בחרפות וגידופים כהרגלם הבזוי.
21. למנחם בן האינפנטיל אני מציע לקרוא את הספרים הגן האנוכי והשען
רוני ,   רמות השבים   (05.06.07)
העיוור שנכתבו ע"י ריצ'רד דוקינס. אמנם אלה ספרי מדע פופולארי אך בתור התחלה לבור ועם הארץ שכמותך זה לא רע כלל וכלל. בן, תחכים מעט ואז נדבר.
22. לפרופ' נוימן: תודה רבה, וכל הכבוד על המאמר
עוגג   (05.06.07)
המצויין. אבל למה לך להתווכח עם עילגים כמו מנחם בן? כל מי שטיפה בינה בראשו לא לוקח כזה אדם ברצינות. ומי שכן, לא תצליח לשכנע אותו במילא.
23. מעפר באת ולעפר תשוב...
ברוך השם   (05.06.07)
אפילו התורה מודה באבולוציה. מעפר באת! כלומר לא משום דבר, אלא מעפר. כל מה שנותר להתווכח עליו, הוא מה יותר הגיוני? שבאנו מהקוף או מהעציץ? אני מעדיף את הקוף, הוא הרבה יותר חכם מעציץ.
24. ל-8 ולכל האתאיסטים
מיקי ,   תל -אביב   (05.06.07)
לידיעתך.כבר כיום קיימות תנועות הדוגלות בתכנון תבוני של אל.מדענים רבים נוטשים את תיאוריית ההבל-לוציה פן יהא מאוחר. אלו שנשארים בדעותיהם עושים זאת רק בשל הפחד שיוקיעו אותם מהממסד בו הם עובדים.על מערכות בלתי פריקות כבר שמעת?קח למשל את מערכת העצבים של האדם-מוח+נוירון+אקסון+שכבת בידוד(מיאלין)+סיגנל מהמוח+תגובה לסיגנל הנל'+יצור מוליך עצבי(נוירוטרנסמיטר)+רצפטור למוליך+תגובת השריר לרצפטור.לכל הללו אין יכולת תפקוד ללא כל שאר החלקים!הכל היה אמור להווצר בבת אחת!אז איך תיתכן כאן אבולוציה בכלל?וכאלו מערכות פלא יש במליוניהם!אתה פתי מאמין שתתכן כאן יצירה הדרגתית כלשהי?בוא נשמע איך....
25. דן-אתה אי פעם מתייחס לעובדה שענינו לך על בדיוק אותם טענות?
עופר   (05.06.07)
לעולם לא התייחסת לתשובות, רק חזרת כמו תוכי על הטענות. אין כל ערך בדיון שבו אתה לא מתכוון אי פעם להתייחס לתשובות, ולכן אל תעמיד אפילו פנים שאתה מעוניין בתשובות.
26. תגובה ל-8 ולאתאיסטים
מיקי ,   מרכז   (05.06.07)
הידעת?ישנם כבר תנועות מדעיות המנסות להוכיח את קיום האל.מתרחקים ממנה אמרת?נסה בכיוון ההפוך אולי... על מערכות בלתי פריקות כבר שמעת? קח למשל את מערכת העצבים הכוללת-נוירונים,אקסונים,שכבת בידוד לאקסונים(מיאלין),סיגנל הנשלח מהמוח,תגובה לסיגנל,יצירת מוליך עצבי(נוירוטרנסמיטר),סינפסה מדויקת להפליא,רצפטור,תגובה כימית של השריר לרצפטור,אנזימי פירוק מיוחדים למוליך העצבי-ללא כל אחד מהחלקים הללו שקשורים ומחוברים אחד לשני ,שום דבר לא יתפקד וכולם יהיו חסרי ערך!אז איך תתכן כאן אבולוציה בכלל?כולם צריכים להופיע בו זמנית!אבל אבולוציה אמורה להתרחש בהדרגה!אז איך תתכן כאן הדרגה?וכאלו דוגמאות יש באלפיהם!
27. ל-9
יונתן   (05.06.07)
אנשים מבריקים שחזרו בתשובה לאחר שמיצו את יכולת ההבנה האנושית? מה אתה אומר? אפשר לשאול על מה אתה מבסס את ה"עובדות" (שטויות) הללו? אולי דוגמאות לאנשים כאלה? יפה שאחרי כל התקדמות המדע במאות השנים האחרונות אתה מרגיש שהגיע הזמן לוותר. ואתה עוד חושב שאתה יותר חכם מכולם.
28. יש ללמד מדענים יותר פילוסופיה
מדען מחניכי אונגר   (05.06.07)
לצערי, רק בשנה האחרונה נחשפתי לפילוסופיה, לתיאולוגיה וכעת אני מבין שעל מדענים להכיר את הטיעונים הנפוצים להוכחת האל - הטיעון התיאולולוגי, הטיעון הקוסמולוגי, הטיעון האונתולוגי וטיעונו של פסקל ולדעת להגיב בהתאם. יש תשובות לטיעונים אילו ומכיון שכל המגיבים מכירים רק את שני הראשונים (הנחותים יותר, יש לציין) הרי המשימה נעשית קלה יותר. חבל על עידן ההשכלה שתם ואנשים חוגגים על בורותם, תוך שימוש במקטעי ידע מעורבבים כדי ליצור טיעון שלכל הבורים האחרים נראה מתוחכם, רק בגלל שלא טרחו לבדוק לעומק אותו (ראו מגיב 2 כדוגמא)
29. למה תמיד אעדיף את המדע על פני הדת
קורין ,   תל אביב   (05.06.07)
המדע לא טוען שיש לו את כל התשובות, המדע בעיקר שואל שאלות. המדע יודע שלעולם לא יהיה סוף לחקירות, שאין אמת מוחלטת והוא מונע מהסקרנות האנושות שדוחפת אותו לגלות עוד ועוד. והדת? הדת אומרת, שיש תורה, וכל מה שכתוב בה הוא אמת שמיימית ויש לקבל אותה ולציית לה, שיש אלוהים ושיש לסגוד לו. גם אם אף פעם לא אדע בוודואות מה נכון ומה לא נכון, לפחות כבן אדם חילוני רציונלי, יש לי את היכולת לבחור. ההורים שלי תמיד אמרו לי, תתענייני בהכל, ותחליטי מה מתאים לך. אתם מדמיינים הורים דתיים אומרים זאת לילדם?
30. יש התנגדות לניאו-דארוויניזם גם מכיוון המדע
(05.06.07)
הנטייה לשים באותו סל עם אנשי דת חשוכים כל אדם המעלה ביקורת כנגד התורה הדארוויניסטית היא דמגוגיה זולה. העולם אולי לא נברא לפני 5,000 שנה (ואולי לא נברא כלל) אבל התאוריה הניאו-דארוויניסטית מלאה חורים ככברה. אין וויכוח אמיתי בין אנשי המדע על כך שתהליכים אבולוציוניים קורים אבל יש בעייה עם הנחות היסוד. חסידי התיאוריה טוענים שהחיים אותם אנו מכירים כיום נוצרו: 1. ע"י תהליכי מקרה והכרח בלבד. 2. מאטומים ומוליקולות פשוטות בלבד. 3. במערכת הביוספירה בלבד. 4. במהלך 3.5 מליארד שנה בלבד. המצב הוא כזה שאין בנמצאא אף מודל אופטימיזציה שמסביר אפילו תיאורטית התפתחות כזאת בתקופה כל כך קצרה (אם תלמדו את תורת האאנפורמציה ותורת הסתברות תבינו ש3.5 מיליארד זה די מעט בעצם). אין אף מודל מתמטי שמתאר התפתחות חיובית ברבייה חד-מינית. אין ראיות מספיקות למעבר בין המינים ומבנים מורכבים כמו העין (למרות הזחיחות של דוקינס ואחרים) תקועים כעצם בגרון התאוריה. הבעייה היא שהמדע במקום להפעיל את שיטותיו הידועות נגרר פה למאבק דתי כנגד כוחות שחלקם הגדול אכן שליליים. בכך לצערי לקו חלק גדול מאנשי המדע בדתיות בעצמם..
תגובות נוספות
חזרה לכתבה