סביבה ומדע  מדע  מדעי האדם
משעבד העברים: המסע לגילוי זהותו של פרעה
יהודה בלו
פורסם: 27.06.07, 11:02
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות ב-28 דיונים
1. משה אמת ותורתו אמת
רם ,   צפון   (27.06.07)
2. ראיות נוספות ניתן למצוא במכתבי אלעמרנא
אבי   (27.06.07)
3. יש למשהו בכלל ספק ? ספר גאוני כ"כ יעול להיות רק מעשה האל
(27.06.07)
4. זה לא חשוב אם סיפור המקרא נתמך ע"י ממצאים ארכיאולוגים.
רונן   (27.06.07)
סיפור יציאת מצרים נחשב ככל הנראה לאחד הסיפור החשובים ביהדות. האם זה משנה אם משה רבנו היה באמת קיים? בין אם משה היה קיים בדיוק כפי שמתואר ובין אם הוא סמל למנהיגות העברית, לא ניתן להתעלם מהעובדה שההשפעה שלו על התרבות המערבית אמיתית. ההשפעה של סיפור יציאת מצרים אמיתית, במובן הזה, אין ספק, סיפור יציאת מצרים אמיתי מאד. אם יש ממצאים ארכיאולוגים שתומכים בסיפור הרי מדובר בקוריוז ותו לא, איזה ממצא ארכיאולוגי יכול באופן עקרוני להוכיח שבהר סיני הופיע האל בפני בני ישראל ונתן להם את התורה? אין בשביל מה לחפש, הרי לא נוכל למצוא כזה. אני חושב...
5. Kמגיב 4 לשאלה אם הסיפור אמיתי יש חישבות עליונה
אב   (27.06.07)
וכל זה משום שיש אנשים שמקריבים את חיים בעולם הזה. הם אוכלים את מה שאמרו להם לאכול (ולא אוכלים את מה שאמרו להם לא לאכול). מתלבשים על פי מה שאומרים להם ללבוד. מתנהגים על פי מה שאמרו להם (לשמור שבת, לשמור כשרות, לשמור נידה ועוד ועוד). והם עושים את כל זאת משום שהם מאמינים שזה הכל בגלל ספר אחד שהוא האמת המוחלטת, דבר אלוהים חיים אשר ניתן למשה ולעם ישראל במעמד הר סיני. אבל מה אם הספר הזה הוא בסך הכל מסמך אנושי אשר נכתב על ידי בני אדם בתקופות שונות (סוף בית ראשון ועד שיבת ציון מגלות בבל) לצורך קידום אג'נדות פוליטיות שונות? מה זה אומר על החיים שלהם? ולא הזכרתי מילה על כך שיש אנשים אשר הורגים אנשים אחרים במצוות אותה "אמת מוחלטת"....
6. למי שמעונין לקרוא גרסה שונהWAS MOSES AKHENATEN?
דש   (27.06.07)
THE MYSTERY AND CONTROVERSY OF THE STORY OF MOSES Amenhotep IV? http://www.greatdreams.com/moses.htm
7. אם תורת משה אמת
שימעון   (27.06.07)
אז פשוט תקשיבו לה... לא זכור לי שכתוב שאסור לנסוע בשבת, או לראות טלויזיה, או לאכול בשר עם חלב (אלא אם זה גדי וחלב אימו, חלילה) , לא כתוב גם לשים כיפה על הראש, אבל כן כתוב לסקול את כל מי שלא מכבד את הוריו (תחליטו לבד) , מי שלא שומר שבת וכו'... בהצלחה במימוש התורה...
8. תגובה ל -4 ו - 5
student ,   בית שמש   (27.06.07)
נתחיל בזה שהממלכה התיכונה המיצרית קרסה בסביבות הזמן של יציאת מצרים. יש פאפירוס במוזיאון בהולנד (פאפירוס איפובר) שמתאר אחת לאחת את 10 המכות (מצמרר). נכון שאם אין לי מצלמה אז אני לא יכול להוכיח שהאל ירד בהר סיני אבל אם יש לי ממצאים בשטח שתאומים לכתוב אז זה עוזר לא? ישכתבה מעניינת על כך באתר איילה: www.ayalla.net ל-5 אז בכתבה הנ"ל יש ממצאים התומכים הסיפור יציאת מצרים וקיומו של עם ישראל כבר מהמאה ה- 13 לפנה"ס ואתה סגור על זה שהתורה נכתבה אחרי חורבן בית ראשון?
9. שבט עבדים שגורשו ממצרים עקב מגיפה
בוקי בן-יגלי ,   ארץ הכנרת   (27.06.07)
יש בספר שמות מספיק רמזים כי שבט העבדים העברים פשוט גורשו עקב מגיפה שפרצה מאכילת חזיר נגוע בתולעים וזאת הסיבה שהיהודים אינם אוכלים חזיר. ההיסטוריון טקיטוס כותב שהם עברו את המדבר בשישה ימים וביום השבעי היגיעו לארץ נושבת לכן הם קידשו את היום השביעי. גירס הרבה יותר הגיונית מסיפורי הבדים של ספר שמות שהו כמו כל התנך מאד מגמתי וגם מנוגד לכל הגיון הגון. הפאנטים שלנו מוכנים להאמין לכל סיפור שהרבנים יספרו להם.
10. מי זה הכתב הזה, שלועס תאוריות פון דניקניות מעופשות.??
גיורא   (27.06.07)
כתב נכבד, אתה ממחזר תיאוריות ומידע עבשים מלפני שנות דור!!! אם לא סיפרו לך, התאוריה על החבירו=עברים זה בערך כמו ללמד את מבנה האטום היום לפני תיאוריית הקוונטים.. ("עברים"זה פשוט "תושבי עבר הנהר פרת" , כפי שרואה זאת המספר המקראי היושב בבבל!!) כדאי לך לדעת שהתנ"ך נכתב כ1500 שנה אחרי(!) המאורעות שקרו כביכול,בסיפורי יציאת מצריים, כך שממש לא יתכן שום קשר!! אתה יכול להוסיף גם את העובדה שממחקרים ארכאולוגיים ואנתרופולוגיים מתאששת ההנחה שמתקבלת גם מחקר המקרא,שאין קשר ישיר אחד לאחד בין אלה שישבו כאן לפני בית ראשון, לבין העם "היהודי" מבית שני. אפשר להוסיף גם את התגליות הארכאולוגיות שמציירות תמונה שונה בתכלית מהתיאור המקראי בנוגע למצב הדת וריכוזיות הפולחן. ר קכדי להנמיך לך את הלהבות במוטיבציה לחבר את התנ"ך עם מדע הארכאולוגיה- אין קשר!!
11. תגובה
נוהל   (27.06.07)
כאדם מאמין אני מסרב לאמץ את הממצאים הללו הגם שברור לכל בר דעת שהם יכולים לשרת את משנתי. ארכיאולוגיה – כל עיקרה הוא תיעוד אקראי של פרטים מתוך אוסף הפרטים המרכיבים את המציאות האנושית. אדם, שלפניו מוצבים שלושה חלקים מתוך פאזל הכולל מאה חלקים, יכול להגיע למסקנה כלשהי, אך מסקנתו עלולה להיות הפוכה לחלוטין מזו שהפאזל מתעתד לספר לו. זו הבעייה של מציאה אקראית של פריטים – אין היא יכולה לספר לאדם דבר על התמונה בכללותה, וחמור מכך, לא זאת בלבד שהיא מספקת תמונה חלקית, במקרים רבים היא פשוט מעוותת כל מובן של ההקשר הרחב. מהסיבה הזאת אין ממש בממצאים הספורדים מהסוג הזה, בין הם מאשרים את הסיפור המקראי (כדוגמת הממצאים בכתבה זו) ובין אם לאו (איסוף מאובנים אקראי המשמשים את ת. האבולוציה). התורה איננה דורשת מהאדם להתחקות אחר ממצאים הארכיאולוגיים התומכים בסיפור המקראי. בעניין זה מקובלים עלי דבריו של פרופסור לייבוביץ שהסביר כי "היהדות כדת התורה והמצוות, המתגלמת בהלכה, היא תביעה המוצגת לאדם ולא אינפורמאציה המוגשת לו". "הִגִּיד לְךָ אָדָם, מַה-טּוֹב; וּמָה-יְהוָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם-עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת, עִם-אֱלֹהֶיךָ (מיכה פרק ו). זה כל מהותו של הספר הקדוש הזה, התביעה המוסרית והערכית מהאדם, כל טרנספורמציה למישור אחר פשוט מורידה מערכו.
12. 5 - אני מבין למה אתה טוען את הטענה שלך, אבל לא ממש מסכים.
רונן   (27.06.07)
הדתיים, לצורך העניין, מאמינים בערכים ובמסר של הסיפור ועל-פיהם מנהלים את החיים. לא חסר דוגמאות בהיסטוריה של אנשים שמוכנים להקריב את חייהם בשביל אידיאולוגיה שאינה דווקא דתית, ודי בצדק אם אתה שואל אותי. (עדיף לא להכנס לשאלה אם זה צודק להקריב את חייהם של אחרים...) אפילו אם התורה אינה דברי אלהים חיים, מה שחשוב זו המסורת וה'אמת המוסרית' של התורה. נראה לי הגיוני לטעון שהפרטים העובדתיים קצת פחות חשובים. בכל מקרה אני לא דתי אז אין לי ממש זכות לדבר בשמם. בכל זאת, אם אתה צודק וכל האמונה שלהם תערער לחלוטין, אם יום אחד, נניח ויצליחו להוכיח שמדובר במסמך אנושי, אז זה אכן יהיה די עצוב. (בכל אופן, את הטענה שהמסמך נכתב בהשראה אלהית לא ניתן ממש לסתור...)
13. הדרך הנכונה להתיחסות לתנ"ך היא כלספר מוסר ואין חשיבות אם
הספר מציאותי ,   או דימיוני   (28.06.07)
14. ל-11 המשועמם
בנצי ,   ירושלים   (28.06.07)
יאללה, כבר שמענו מספיק מההמצאות שלך... אני בכלל חושב שהתנ"ך נכתב לפני 83.5 שנה בדיוק, על נהר האיפקקואנה בדרום אמריקה המזרחית. ליתר דיוק, דרום אמריקה הצפון מזרחית בין קו האורך 16 ל18 בדיוק מתחת לעץ הבבונג שיש שם. אה, כן, וגם נזכרתי בעוד משהו. כתב אותו אדם בשם מנואל בעל הצפרדעים שנקרא כך על שם שהיו לו כינים בגודל צפרדע כל אחת. תגיד, לא נמאס לך להמציא תאוריות דביליות על התנ"ך?
15. טעות רצינית
בנצי ,   ירושלים   (28.06.07)
כתוב בתורה שבני ישראל יצאו "בעצם היום הזה" (והפרשנים מדגישים שלא כגנב בלילה). אתה מתבלבל עם מכת בכורות שבה כתוב "ויהי בחצי הלילה". וחוץ מזה, התאוריה הזו לוקה בחסר מזווית נוספת: הרי פרעה אומר לבני ישראל בפירוש "קומו צאו מתוך עמי" ואם כך, למה שהם יצאו ב"התגנבות יחידים"?
16. לא היה ולא נברא!
GNU/Linux User ,   ראשון לציון   (28.06.07)
חבל על הזמן והמאמץ בנסיון למצוא הוכחות, כל הסיפור מצוץ מהאצבע.
17. כל מחקר בנושא רק מוכיח ומביא עוד ראיות שאין שחר למעשיות האלה
GNU/Linux User ,   ראשון לציון   (28.06.07)
18. לכל המגיבים על הפפירוס במוזיאון קראו
א   (28.06.07)
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A1_%D7%90%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%95%D7%A8
19. פרעה אחנתון והאל אתון.
רחל ,   חיפה   (28.06.07)
מסתבר שהיה פרעה אחד במצרים שרצה שיהיה שם אל אחד עשיתי על זה עבודה בהיסטוריה באוניברסיטת חיפה במהלך לימודי שם הפרעה הזה אחנתון והאל המדובר הוא אתון מתוך כמאתיים וחמישים אלים מצריים הוא בחר באל הזה על פני אמון רע. נשבעת לכם לאחר חיפוש מסיבי בגוגל... המצרים לא כל כך אהבו את זה. מסתבר שהייתה בזמנו בעולם העתיק מגמה בולטת לכיוון המונותיאסיטי. האם זה קשור לחבירו? חבירו אגב, זה אנחו אם לא ידעתם... למדתי את זה בכיתה ז' בשיעור תנ"ך. כבר אז היינו עם עם אוריינטציה צבאית בולטת במיחד ולכן המצרים פחדו מאיתנו כל כך כמוזכר בספר שמות. והגדה של פסח שאתם קוריאם כל שנה. הבה ונתחכמה לו פן יתרבה.... חבר'ה זה לקוח ממהגדה של פסח.... ומספר שמות... אם אלה אכן מסמכים היסטוריים ומכוניי אומה אז למצרים ולנו יש על לדבר.. הרבה מאוד על מה לדבר. כולל עלזה שכואבת לנו הבטן כל שנה מהמצות...
20. תגובה מס' 14 מכוונת למספר 10 ולא 11
בנצי ,   ירושלים   (28.06.07)
נא לשנות זאת...
21. התכוונתי ל- 12 המשועמם
בנצי ,   ירושלים   (28.06.07)
22. קישור למאמר עם הוכחות מוצקות
אגדת דשא ,   ת'א   (01.07.07)
הוכחות לקריעת ים סוף: http://www.ayalla.net/modules.php?name=News&file=article&sid=51 הוכחות למעמד הר סיני ומיקומו הנכון (סעודיה) : http://www.ayalla.net/modules.php?name=News&file=article&sid=72 הדברים פשוט מדהימים ! תאימות מלאה לכתוב בתורה.... יום טוב.
23. חלק מהמאמר בנוי על
???   (06.07.07)
השערות שהכותב בונה עליהן תלים. ועל כן כדאי אולי לבדוק מה מאחורי ההשערות. בתור עובדה - לפי ההשערות בני ישראל נמצאים במצריים בתק' רעמסס השני, שהוא אחד מגדולי מלכי מצריים. בשום כתב שלו לא נמצא זכר לבני ישראל. על פי המסורת בני ישראל היו במצריים כ - 400 שנה, איך זה שלכולם שמות עבריים, ולאף אחד שם מצרי ? הכתובת באסטלה של מרנפתח ה II - ישראל מוגדר כעם , ולא כעיר - האם הכוונה היא לבני ישראל במצריים, או אולי בכנען ? במחקר הארכאולוגי של השנים האחרונות בישראל לא נמצאו שרידים של עם ישראל , מהמאה ה - 12, יש קרמיקה שמאופיינת לבני ישראל, אך היא מעט יותר מאוחרת, מכתובת מרנפתח. האם בני ישראל היו בכלל במצריים ???
24. יש איזכורים
אבי   (16.08.07)
זכור לי ראיון עם הארכאולוג הראשי של מצריים שנתן על השאלה: האם היה עם עברי במצרים הפרעונית? תשובה מגומגמת ומתחמקת, לכן אני חושב שיש איזכורים לקיום עם ישראל בתקופה זו ומסיבות פוליטיות מסתירים ומשמידים את ההוכחות. רק מצער שיש יהודים שעוזרים לאוייב בעבודת ההסוואה שלו.
25. במקום לבלבל את המוח עם כל העניין...
יוני   (19.01.08)
הכל כתוב בצורה ברורה בתורת ישראל איך שעם ישראל יצאו ביד רמה ע"י ה' ומשה רבינו, וזה שרואים שינויים הרי ידוע וברור לכולם שהערבים שקרנים, וזה לא התחיל מהיום...
26. אמיתות התנ"ך
יחזקאל ,   תל אביב   (23.05.08)
התיאוריות השוררות כיום טוענות כי סיפור יציאת מצרים, מלכות דוד ושלמה, כיבוש הארץ ועוד חלק נרחב מסיפורי המקרא. נכתבו בימי יאשיהו מלך יהודה, ע"י אסכולה שרצתה שתושבי ממלכת ישראל שנחרבה יצטרפו אל יהודה וכך תוכל יהודה לספח חלק מאזור השומרון. ייתכן שאכן כך היה הדבר לגבי מלכות דוד ושלמה ולמעשה היא כלל לא נתקיימה, אולם לפי התיאוריה הזו לא ייתכן שהאסכולה כתבה את סיפור יציאת מצרים, משום שאם היא רצתה לספח את התושבים היא לא הייתה אומרת להם שפעם הם היו עבדים במצרים יחד עם בני ממלכת יהודה, משום שאם כך, סביר מאוד שתושבי ישראל היו מעדיפים לברוח מעברם זה ולכן כפי הנראה, האסכולה (הדויטרונומיסטית) הייתה פונה אליהם, רק עם סיפור מלכות דוד, או עם עוד עבר מדומיין אחר. לכם כפי הנראה, יציאת מצרים לא הומצאה בימי יאשיהו.
27. המצרים הקדמונים אינם ערבים מוסלמים כפי שאתה מתכוון.
לירן   (24.04.10)
המצרים הקדמונים היו פגנים לחלוטין.
28. מחקרים
קובי מרוז ,   נע ונד   (07.09.17)
קראתי חלק דגול מהמחקרים ודבר אחד בלט....כול החוקרים האלה מתמצאים היטב במה שהם עוסקים אבל את התנך הם זוכרים רק מהתיכון וזו מחמאה כיוון שחלק מהם זוכר אותו רק מהיסודי . .... תקרא את הספר עם נולד של זרטל על המזבח בהר עיבל ולאחר מכן תתעניין במה שכתבו על התגלית באינטרנט ותסיק את המסקנות .
חזרה לכתבה