דיגיטל  אינטרנט
חוק זכויות יוצרים: הגנות למשתמשים אך גם סיבה לדאגה
ד"ר מיכאל בירנהק
פורסם: 21.11.07, 13:12
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות ב-32 דיונים
1. מסר מדאיג לפוסט מודרנים
מרסל ,   ת"א   (21.11.07)
מתוך המאמר - "נוסף על כך, בעלי הזכויות יוכלו עכשיו למנוע כל יצירה נגזרת, כלומר יצירה שמבוססת על היצירה שלהם, למשל צילום שמבוסס על ציור, או להיפך." לפי מה שנכתב כאן, הרי יצירות אומנות המרפררות ליצירות אחרות, דוגמת LHOOQ(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/he/6/6e/Marcel_Duchamp_Mona_Lisa_LHOOQ.jpg ) לא יוכלו להתקיים במדינתנו. משונה לתת ליוצרים את הכח לצנזר יצירות של יוצרים אחרים אשר מרפררות ליצירותיהם. ייתכן שאני טועה וצריך ללמוד את החוק הזה יותר לעומק. אם כן אשמח אם משהו יתקן אותי.
2. אני כבר מזמן מבטיחה את הזכויות שלי
קרולין ,   בית שמש   (21.11.07)
באינטרנט. יש אתר ישראלי נחמד שבו אני מעלה את היצירות, משלמת, ומקבלת בדואר אישור חתום על ידי עורך דין, המאשר את תוקף היצירה וזכויותיי בה. http://www.copyrights.org.il
3. מס 2: קשקוש
(21.11.07)
חוץ מהפרסומת שעשית לחברה ההיא, כל מה שהם יכולים לתת זה אישור שיצרת משהו במועד מסוים. זה לא מבטיח שום הגנה מעבר לזה ושלא ימכרו לך אשליות מסוכנות.
4. great article
boaz naama ,   chile   (21.11.07)
5. זכויות יוצרים מגבילים אותנו כחברה
איתן   (21.11.07)
אם אתם מעוניינים בעניין זכויות יוצרים, אני מזמין אתכם לצפות במצגת פלאש מהרצאה מעולה של לורנס לסיג, על בסיס הספר שלו - Free Culture (משחק מילים שלא מתרגם היטב לעברית) http://randomfoo.net/oscon/2002/lessig/
6. ל-1, הזכויות של דה-וינצ'י מעולם לא היו קיימות
איתן   (21.11.07)
מעבר לעובדה שבתקופתו עוד לא היו קיימים חוקי זכויות יוצרים, גם לו היו, באופן המגביל ביותר שלהם אי-פעם (קרי: כפי שהם כיום), עדיין, היצירות שלו היו עוברים לרשות הרבים שבעים שנה לאחר מותו. הבעיה עם חוקי זכויות יוצרים היא שהם מגבילים את היצירה האנושית ככלל. אני ממליץ בחום להאזין למצגת הזו: http://randomfoo.net/oscon/2002/lessig/
7. אבל עדיין אין שום דבר בחוק החדש
איש.   (21.11.07)
המגדיר שיתוף קבצים כהפרת זכויות. זה כמו שתקליט שיר שאתה שומע ברדיו ותשמע אותו כאוות נפשך - אין שום דבר פסול בכך. כל עוד אין חוק האוסר שיתוף קבצים - אין שום מניעה בכך. חוץ מזה - האמן מרוויח ממכירות ההופעות שלו ולא דווקא מכמות המכירות של התקליטים שלו. אז ככל שהמוסיקה שלו תופץ ברבים הרווח שלו יהיה גדול יותר. אז בכל זאת אין שום דבר פסול בכך. אמן היוצא נגד הקהל שלו איננו אמן אלא איש תאב בצע וחסר טאקט.
8. ל-2, תמיד נחמד לראות זונת פרסום בפעולה
תחזרו לרדוף אחרי ,   אמבולנסים   (21.11.07)
9. אני לא מבין את הבלגן בנושא פשוט זה. הכל מתחיל ונגמר בכסף.
(21.11.07)
נקודה. הרי מי שיוצר _אמיתי_, כל מטרתו היא להפיץ את יצירתו, ואם אחרים יפיצו אותה - אדרבה. ככה למשל אני רואה את זה, בתור יוצר תוכנה. מצד שני, האינטרסים המסחריים חייבים להשמר זה נכון. אז בואו ונעשה דבר כזה: מותר להעתיק להפיץ לשנות לשפר ... כי ככה בנויה אבולוציות המידע האנושית. אבל: אסור לקחת קרדיט/כסף על משהו שלא שלך. ואם אפשר, לתת תמלוגים ליוצר המקורי. ואם לא, שיסתפק בזה שמכירים ביצירתו. נקודה. וזה גם מה שהולך להיות ממילא, לא משנה החוקים. אשמח לתגובות. אני לא אנרכיסט. אני ריאליסט. הערה: מותר להעתיק ולצטט את התגובה הזאת בכל אמצעי שהוא, אלקטרוני או ידני, ובלבד שתגידו איפה קראתם את זה. יודעים מה? זה בעילום שם- אז זרמו עם זה חופשי. יאללה ביי. ואם מצא חן בעיניכם, אתם מוזמנים לתרום לי כסף. ואם לא לי, אז תנו את זה להומלס הראשון שתראו היום. תאמינו לי - תרגישו טוב עם זה. ומה זה כסף לעומת הרגשה טובה?
10. מה זאת הנדסה חוזרת?
מזל טוב על הדוקטורט ,   מתי קיבלת?   (21.11.07)
11. מאמר קולע ומעניין
(21.11.07)
12. =_= בחייכם....
לינוקסאי   (21.11.07)
כול מה שאתם עושים זה שיותר ויותר אנשים יורידו דברים מאימיול...
13. ועדיין אף אחד לא ענה: מה קורה עם הגרפיקאים????
העצבנית   (21.11.07)
14. לכל אוהדי זכויות היוצרים באשר הם
(21.11.07)
לכו וקראו את הסיפור הקצר והמעולה "פילים עגומים" של ספיידר רובינסון. זה ייתן לכם קצת חומר למחשבה. http://www.spiderrobinson.com/melancholyelephants.html
15. תגובה ל-7 הדמגוג
מוקי   (21.11.07)
אין קשר בין הקלטת שיר מהרדיו או מכל מקור אחר לבין שיתופו. דומה הדבר להקלטת שיר מהרדיו ב-200 עותקים וחלוקת הקלטות לעוברים ושבים ברחוב (גם אם אתה עושה זה בחינם כי אתה "נחמד"). נראה אותך עובד חודשים ושנים על משהו ומצפה להכנסות על כך כי אתה מתפרנס מזה, ואז יבוא חדל אישים כמוך ויטען שמה שטרחת עליו כ"כ הוא נחלת הכלל, כי אתה יכול למצוא דרכים אחרות להתפרנס, או "כי כבר ככה יש לך מספיק כסף". זה נשמע בדיוק כמו הטיעון של רובין הוד, ואם אתה מצדיק אותו אני כבר עכשיו מזמין פושעים לפרוץ לביתך ולרוקן אותו מרכוש כדי לחלק להומלסים שהרי בהשוואה אליהם אתה עשיר מאוד.
16. איימו עליכם בתביעה - יש פתרון
עובד לשעבר   (21.11.07)
אם פרסמתם תמונה בלי ידיעה וחשבתם שהיא חינם - כי זה מה שרשמו . יש ארגון שתובע את החברות האלו .
17. ל10, זו הוא התכוון להנדסה הפוכה (Reverse Engineering)
The one   (21.11.07)
תוכל לקרוא על זה כאן: http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_engineering
18. ל9 תבין דבר בסיסי..
מריו ,   בנימינה   (21.11.07)
אם יוצר שמקדיש את כל זמנו ליצירה של דברים שאחרים רוצים וצריכים , יצתרך להסתפק בזה שמכירים את יצירתו, הוא לא יוכל להמשיך ליצור כי לא יהיה לו ממה להתקיים. ואז יוכל ליצור רק מי שעושה זאת בתור תחיביב.. יצירה איכותית ומושקעת לא תצמח מזה...
19. שינוי הפיצויים הוא הבעיה הגדולה
Hוצר   (21.11.07)
של החוק הזה וחבל שלא עמדת עליה. ביטול נושא הפיצוי הססטוטורי יביא עכשיו להתדיינויות אין קץ על מאות בודדות של שקלים פיצוי, ואנשים פשוט יוותרו למפרים ולא יתבעו. החוק מאוד "יפה", אבל חסר לכן שיניים לחלוטין.
20. ל 19 בנושא הפיצוי
תם?   (21.11.07)
טרם למדתי את החוק. אך אם אכן בוטל הפיצוי הסטטוטורי הדבר יקשה מאוד קבלת פיצוי ממפירים קטנים לצרכים פרטיים). דבר היכול (שוב אם אתה צודק) לכך שבפועל לא תהה כמעט אכיפה כנגד הפרות לשימוש אישי.
21. "החוקים הישנים ימשיכו לחול" - ד"ר, צא מהסרט. החוק רטרואקטיבי
פדיחה לד"ר   (21.11.07)
כשהחוק ייכנס לתוקפו עוד חצי שנה הוא יהיה רטרואקטיבי. אפילו גלובס אמרו את זה ועליהם הייתי סומך.
22. עזוב מורים, מה עם מרצים?!
מישהו יודע?   (21.11.07)
23. השינוי הגדול ביותר - שימוש פרטי וביתי
הנותן בחוק   (21.11.07)
בוטלה ההרשאה לשימוש פרטי וביתי שהופיעה בפקודת זכות יוצרים: "לא תהיה זו הפרה של זכויות יוצרים ומבצעים לטבוע או לשעתק יצירה על גבי קלטת לשם שימוש פרטי וביתי שלא למטרות מסחריות"
24. תיקון תגובתי הקודמת
הנותן בחוק   (21.11.07)
אופס... למעשה החוק החדש משאיר על כנו את סעיפים 3ב עד 3ה מפקודת זכות יוצרים כך שימוש פרטי וביתי ביצירות מעותקות למעט תוכנות מחשב עדיין מותר!
25. תחולה רטרואקטיבית
פדיחה ל 21   (21.11.07)
21 - אתה טועה, והד"ר צודק. ס' 78(א) לחוק קובע ש: "הוראות חוק זה יחולו גם לגבי יצירה שנוצרה לפני יום התחילה, בכפוף להוראות סעיפים קטנים (ב) עד (י). אחד החריגים - סעיף 78(ג) קובע ש: על פעולה ביצירה שנעשתה לפני יום התחילה לא יחולו הוראות פרק ח' לעניין הפרה של זכות יוצרים או זכות מוסרית ולעניין תרופות, וימשיכו לחול לגביה, לעניינים אלה, הוראות הדין הקודם; וזה בדיוק מה שכתוב בכתבה: "החוקים הישנים ימשיכו לחול על הפרות שבוצעו לפני כניסת החוק החדש לתוקף"
26. החוק הוא אידיוטי באם משאיר חורים שחורים
KC   (22.11.07)
לפירוש בתי המשפט.
27. שלוש שאלות: 1. חותמת מים דיגיטאלית-עוזרת?!
אוהד ,   מרכז   (22.11.07)
2.הכיצד אשמור צילום תמונות עבור חנות האינטרנט שלי ? 3. הכיצד נדע שמישהו עושה שימוש לא מאושר בתמונה שלי ?! אשמח באם מישהו ידריך אותי הכיצד לשמור על זכויות יוצרים על תמונות שאני שאני מצלם עבור חנות האינטרנט שלי . אני יודע לעשותזאת עבור תמונה בודדת , אבל אני מעוניין לעשות חותמת מים על כל התמונות שנמצאות בקובץ .(וכמובן ,בתנאי שאכן חותמת מים שומרת על זכויות יוצרים )
28. צאו מזה - הכל בגלל הון-שלטון
יוצר ,   תל אביב   (22.11.07)
הכל ניראה סבבה לכאורה אבל החוק הזה נגס נגיסה קשה ביוצרים שהם בעלי הזכויות הטבעיים פעילות הכנסת בחקיקת החוק החדש היתה נגועה לכל אורך הדרך בכניעה ללחצים לוביסטיים אימתניים שאף נגעה בכוחות הרשע של העולם התחתון. כן כן, לפחות בענייני אולמות השמחה, היו מעורבות משפחות הפשע שהפעילו איומים על חברי כנסת. מה שמשמח מאוד זה שהם נכשלו. זהו הנצחון האמיתי של החוק החדש...
29. החוק משרת אינטרס של תאגידים קפיטליסטים
יוגב ,   תל אביב   (22.11.07)
החוק הזה עוזר לתאגידים לדפוק את היוצר הקטן. יוצר שלא עושה הסכם עם המעסיק שלו הוא טמבל גדול. אז מה זה עוזר "... אם לא הוסכם אחרת ..." בכל מקרה ,תמיד יהיה הסכם. והתאגידים הענקיים יעשו הכל כדי שההסכמים יהיו לטובתם. ובנושא שיתוף קבצים הוא לא עוזר כלום. לא ניתן לעצור את שיתוף הקבצים כמו שלא היה ניתן לעצור את הכבלים החוקיים, אז בשנות ה - 80. (זוכרים - פעם היו כמה ערסים שדופקים בדלת וגובים תשלום עבור כבלים פיראטיים) או דוגמת האנטי מחיקון בשנות השבעים. הציבור לא מטומטם והוא רוצה לשלם כמה שפחות, ושיתוף קבצים נותן את התמורה. שום דרך משפטית לא יכולה לעצור את שיתוף הקבצים. תראו מה קורה באמריקה -תובעים שם חופשי חופשי משתפי קבצים וזה לא עזר כלום. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3471772,00.html
30. אומנים ופרסום חינם .....>>
אדם פדר   (22.11.07)
כאשר בעל מקצוע מבקש לפרסם את תוצרתו ברדיו ובטלויזיה עליו לשלם כסף רב , כאשר זמר מפיק שיר או דיסק שיריו מושמעים ברדיו ללא תשלום מצידו,למרות שזו פרסומת מובהקת למוצר (הדיסק) ויותר מכך הוא עוד גובה תשלום מאיתנו המאזינים
תגובות נוספות
חזרה לכתבה