מעורבות  מדורים   המכללה החברתית-כלכלית
תחבורה ציבורית - לבעלי מכוניות
פרופ' דוד מהלאל
פורסם: 16.12.07, 06:54
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות ב-24 דיונים
1. תחבורה ציבורית -יוק
ברוך ,   מרכז   (16.12.07)
התחבורה הציבורית בישראל מאריכה את זמן הנסיעה מאד, יקרה מאד, ולא זמינה מספיק . אין לצפות שתהיה חלופה לרכב פרטי עד שבעיות אלה תיפתרנה, ולא נראה שלמי שהוא יש כוונה אמיתית לפתור אותן. ע"ע רכבתת תחתית בניו יורק, לונדון, פריז, מוסקבה ועוד.
2. טוב ויפה אבל
אוהד ,   גבעתיים   (16.12.07)
א. רכבת ישראל כל הזמן מבטלת פרוייקטים שוליים כגון רכבת לרעננה על חשבון עוד קו רכבת ראשי על קו החוף ב. פרוייקט הרכבת הקלה עוד לא התחיל וכבר בשלבי ביטול בגלל משחקי כוח מפגרים ג. גם את הכתבה הזאת אף אחד לא קורא מפעט חוסר עניין הציבור במרכאות אנשים לא מבינים מה חשוב באמת.
3. באיזה סרט מחבר המאמר חי ??
(16.12.07)
משרד התחבורה יכול לומר עד מחרתיים שזה יעד מרכזי שלו. בפועל, אין שום צעד שנראה בשטח. הרכבות הקלות בתל אביב ובירושלים נסחבות כבר קרוב ל 10 שנים בלי שרואים התקדמות, הרכבת התחתית מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת, הרכבת ברמת שירות של מדינת עולם שלישי, קוי האוטובוסים אנכרוניסטים, לא יעילים ואיטיים בצורה מחרידה. משרד התחבורה הישראלי הוא אחד הכושלים בממשלה, וזה כשהוא יושב על תקציבי עתק ממיסוי מטורף לחלוטין של רכב חדש ודלק. במדינה מתוקנת היו מעיפים את כל העובדים הביתה ושוכרים מחדש, החל מאחרון המנקים ועד המנכל.
4. כן בהחלט
קרוסלה   (16.12.07)
אז נו, מתי זה קורה כבר? תל אביב פקוקה ומזוהמת!
5. כאשר צריך 4 אוטובוסים ו-30 ד' הליכה לכל כיוון
רונן   (16.12.07)
אם כדי להגיע לעבודה אני צריך להחליף משהו כמו 4 אוטובוסים וללכת 30 ד' ברגל למרחק של כ-15 קמ' ברור לכל שאני לא אחליף את הרכב שלי בתחבורה ציבורית. אז נכון המדינה יכולה להטיל עלי קנסות ולקחת ממני עוד כסף כי בזה המדינה מומחית אבל אני לא אגיע מותש לעבודה בשביל לחסוך. הרכב בישראל הוא פרה חולבת שממוסה בשיעורים מבהילים, אם המדינה הייתה לוקחת את הכסף הזה ומשקיע בתחבורה ציבורית נורמאלית כזו גם שתתאים למדינה, כי לעמוד באוגוסט 20 ד' בשמש לחכות לאוטובוס זה לא פיתרון. גם בדרכי אופניים לצד דרכים ראשיות המדינה צריכה להשקיע, רבים ישמחו להגיע לעבודה באופניים.
6. מדינת המטומטמים
יעקב ,   ת"א   (16.12.07)
התחבורה הציבורית, גם במקומות שבהם היא נוחה ומתוחכמת, משרתת רק נוסעים שצריכים להגיע פעם ביום מנקודה לנקודה, למשל: מהבית לעבודה ובסוף היום, חזרה. ציבור זה אינו מהוה את רוב המשתמשים ברכב. רוב המשתמשים ברכב הם אנשים שצריכים, במסגרת עיסוקם, לבקר במספר נקודות במשך היום. הם לעולם לא ישתמשו בתחבורה ציבורית, מפני שהתפוקות שלהם ירדו לרצפה. בעולם המתקדם, (אירופה) הבינו את הנקודה, מספרים הולכים וגדלים של אנשים עוברים לרכב דו-גלגלי גם בגלל החסכון בזמן, נוחות החניה, עלות האחזקה והתועלת לאיכות הסביבה. לדוגמא: קטנוע בעל מנוע 160 סמ"ק פולט פי 10 פחות מזהמים מאשר רכב בעל מנוע 1600 סמ"ק. גם בארה"ב, ארץ המכוניות, מתחילה נהירה לרכב הדו גלגלי מהסיבות הנ"ל. רק בישראל הפלצנות הפולנית של" זה רכב מסוכן", "אם יראו אותי על קטנוע יחשבו שירדתי מנכסי", מאפשרת לגורמים שילטוניים להתעמר ברוכבים, להעלות את מחירי הביטוח, ובאופן כללי לא לתמוך במגמה המובנת בכל העולם, של המעבר לרכב דו גלגלי. כל עוד משרת שר תחבורה תהיה מפלט לנפלים פוליטיים וכל עוד, לא יבינו כאן שלפני שמתחילים בפרויקטים ענקיים של מיליארדי דולרים, אפשר להקל הקלה רצינית במצב התנועה, ע"י עידוד המעבר לרכב דו"ג, נמשיך להתקע בפקקים לבזבז זמן, לזהם את האויר ולהוציא כספים אדירים על פילים לבנים .
7. לא רק בנסיעות גדולות
זוהר ,   מרכז   (16.12.07)
פעם הייתי נכנסת לרכב על כל דבר קטן. קפיצה לקניון שנמצא במרחק קילומטר וכו'. היום בשל המודעות משאירה את הרכב בחניה והולכת לסידורים ברגל. גם בריא יותר, גם חסכוני בכסף ותאמינו לי שבסופו של דבר חסכוני גם בזמן, עם כל הפקקים, חיפושי החניות והעצבים בדרך... גם עשרות הנסיעות הקטנות האלו בתוך העיר, בשכונה מצטברות לזיהום לא רגיל. ולגבי נסיעות באוטובוס - תלוי. יש קווים נוחים מאד,ולא עמוסים. יושבים עם ספר טוב, וכך גם תורמים למצב, גם חוסכים וגם נהנים. תאמינו לי - בהתחלה חשבתי מי יודע כמה זה קשה, עד שניסיתי.
8. מה החידוש הגדול בכתבה?
כאילו דה?   (16.12.07)
9. תחבורה ציבורית בשבת!
לא לכפייה הדתית   (16.12.07)
כדי שאנשים באמת יוותרו על כלי הרכב הפרטיים שלהם חייבים פתרון תחבורה ציבורית בכל ימות השבוע, כולל שישי ושבת. תחשבו כמה תאונות משיכרות זה יחסוך אם אפשר יהיה לחזור מהבילוי של סוף השבוע באוטובוס או ברכבת, כשגרתי בחו"ל עשיתי את זה כל הזמן וזה תענוג.
10. תחבורה ציבורית
עדנה ,   כפר סבא   (16.12.07)
הכל טוב ויפה על הנייר, אבל בפועל התחבורה הציבורית בארץ גרועה יותר ממדינות העולם השלישי. אני גרה בכפר סבא, על-מנת להגיע לאוניברסיטה הפתוחה ברעננה (5 ק"מ בערך) עליי לקחת 2 אוטובוסים, למה, כי אין קו אחד בין כפ"ס לאזור התעשייה ברעננה. אז איפה היעילות של התחבורה הציבורית? קו 572 לאוניברסיטת ת"א מגיע פעם בשעה, וכיו"ב. אז למה להשתמש בתחבורה ציבורית? מה ההגיון?
11. תמשיכו לעמוד בפקקים , פראיירים.
סתם אחד ,   חולון   (16.12.07)
רק לחץ ציבורי יכול לנענע את הממשלה ואת הפקידות המושחתת שמטילה על הציבור עונשים בדמות פקקים זיהום ותאונות דרכים. מי שאשם בזה שאין תחבורה ציבורית הוא קודם כל הציבור שלא מבהיר לנבחריו שזו סוגיה חשובה. תמשיכו לעמוד בפקקים, פראיירים.
12. דוקא יש!
רץ עם שועלים ,   לב הג'יפה   (16.12.07)
מוניות שרות (קו 4 בתל אביב, למשל) הן נוחות, מהירות, זולות ומשתלבות היטב בתנועה. אה, שכחתי... הן גם ריווחיות. את האוטובוסים המצחינים אפשר למכור לרואנדה (או לארץ אחרת עם רוחות חזקות). אלפי נהגי שרות ישמחו להחליף אותם ולהתפרנס בכבוד. פתרון כזה דורש רק רצון, אומץ ושכל ישר אבל בדיוק המרכיבים האלה חסרים: העיריה מסרבת להבין כמה מס שבח יזרום לקופתה כאשר רחוב אלנבי יהיה נקי ושקט, ומשרד תחבורה מצדיק את קיומו ברגולציה חסרת תוחלת של קרטל אוטובוסים. אז אתם מצפים ששני הגופים האלה יחליטו ויבצעו רכבת קלה? נורא מצחיק!
13. קו 45 שעובר בבני ברק ר"ג ת"א מגיע בתדירות של 30 דקות ותמיד
אמיר ,   רמת גן   (16.12.07)
עמוס-איך אפשר לתכנן ככה איפה היעילות? עם כזו תדירות צריך לתכנן הכל שעה קודם. פשוט לא יעיל...
14. יש לו חוש הומר גדול לפרופ' הזה - או שהוא חיי בארץ אחרת
בדיחה   (16.12.07)
15. אצלי לנסוע בתחבורה ציבורית, בזבוז של שעתיים ביום.
לא פראייר   (16.12.07)
ברכב הפרטי אני יוצא מהבית עולה לאיילון ותוך 12 דקות מהרגע שיצאתי מהבית אני בעבודה. באוטובוס בשעות הבוקר וגם בשעות אחה"צ האוטובוס עושה רונדלים בעיר ולוקח למעלה משעה וזה בנוסף לזמני ההליכה אל האוטובוס וממנו לעבודה וזמני ההמתנה ולפעמים אני צריך לעמוד בזמן הנסיעה ולהדחק כמו בקר, לפעמים האוטובוס חולף על פני ולא עוצר. עד שלא ישפרו את התח"צ, שישכחו ממני.
16. להתחיל לחפור את התחתית בכפית!!!!
סתם אחד   (16.12.07)
17. זה לא מספיק
(16.12.07)
תמיד יהיו מצבים שתחבורה ציבורית לא נותנת מענה סביר לנסיעה ספציפית. לכן רוב הציבור ימשיך להחזיק במוכניות פרטיות. מאחר וחלק ניכר מעלות הנסיעה היא ההוצאות הקבועות, זה מוביל אנשים לנצל את הרכב למרבית הנסיעות. הפתרון הנכון הוא הוזלה הדרגתית של המיסוי הקבוע על רכב (מס קניה, אגרות וכו) ובמקביל העלאה הדרגתית של מחיר הדלק.
18. חפשו מתחת לפנס
דני ,   מרכז   (16.12.07)
במקום לעודד נסיעה בדו גלגלי...כן כן דו גלגלי ואל תדברו איתי על תאונות וכו' כי תאונותמונעים על ידי הסברה לימוד ותשתיות טובות...הממשלה פשוט שבויה בחברות הגדולות המרויחות מזה שלכם קשה ....אז.... שלא יעבדו עליכם..הפתרון הוא דו גלגלי .....
19. מגיב 11 צודק! את הממשלה לא מעניין הפקקים..ויותר מזה
אייל ,   ת"א   (16.12.07)
למרות כל ההצהרות השיקריות של שר התחבורה הם רוצים שיהיו עוד ועוד פקקים כי זה רק מכניס כסף לקופת המדינה של המושחתים המנוולים הנ"ל. בארץ נורמלית האזרחים היו מוחאים אבל אנחנו עם מטומטם שכמה שלא ירביצו לנו אנחנו נשתוק ונשלם.
20. לקחת דוגמא מוושינגטון די סי
דיסית ,   דיסי   (16.12.07)
כמעט כולם משתמשים שם בתחבורה הציבורית, אם אין או אם יש רכב פרטי. המטרו הנפלאה פועלת ביעילות, חניוני Kiss and Go לייד תחנות המטרו שב"פריפריה". ובתוך די סי עצמה - גם מערכת אוטובוסים משומנת ויעילה המשמשת את ***כולם***. כיף להכנס למטרו ולראות את כל העולם. בנוסף, מאד פופולרי מוסד ה"קארפול". כן - גם אצל עורכי דין.......... פשוט תענוג. קחי דוגמא ישראל.
21. אופניים חשמליות
אזרח ותיק ,   חיפה   (16.12.07)
מדוע פקידוני משרד התחבורה מתנגדים לאופניים חשמליות ? . מאות מיליוני סינים לא טועים ,נהנים חוסכים ומגיעים ליעדם בקלות ובמהירות .
22. היינו בפריז שבוע עם אוטו באוגוסט, החניה
ע. ,   י-ם   (16.12.07)
היתה חינם ולא גררו. מסתבר שאפילו עם מטרו כמו של פריז יש דברים שאפשר לראות רק עם מכונית כמו גני טיולרי, או פונטיינבלו ויש גם הנאה לנסוע 100 קמ"ש בשנסאליזה כמה דקות. אצלנו אין מטרו, אין טראם רק אוטובוסים מעלי עשן של אגד ולכן נוסעים במכוניות פרטיות. אני בטוח שאתה דוד נוסע במכונית ולא באוטובוס.
23. ואף עלפי כן תחבורה ציבורית
דוד מהלאל   (16.12.07)
לכל אלה המצפים לתחבורה ציבורית טובה יותר - ברור שאתם צודקים. אנ י דוקא אוהב סרטים, אבל חי את המציאות. ברור שאם התחבורה הציבורית לא תתחרה ברמת שרות טובה יותר מהמכונית, אנשים לא יבחרו לנסוע בה. במאמר נאמר במפורש "התמורה בעד נטישת הנוחות והפרטיות שמעניקה מכונית הנוסעים חייבת להיות ממשית ביותר, והפיתוי אינו יכול להתבטא רק בסמלים ובהבטחות חסרות כיסוי"
24. 12 צודק, ת"צ תמיד תהיה Hub to Hub לא Point to Point
C-cyclist   (16.12.07)
כאשר אדם רוצה להגיע מפרבר לפרבר בתוך אותו מטרופולין התחבורה הציבורית הטובה ביותר תתן לו קו כל 30 דקות או 2 אוטובוסים, וזה מנסיון בלונדון. כאשר אדם רוצה להגיע מפרבר בעיר אחת לפרבר או אזור תעשייה בעיר שניה התחבורה הציבורית תחייב אותו לנסוע למרכז העיר, ומהתחנה המרכזית או תחנת הרכבת - לעיר השניה או לנקודה שבה אפשר להחליף לקו שמגיע אליה. בעיר השניה הוא יצטרך שוב לקחת קו לפרבר או אזור התעשייה הרצוי. הפתרון הוא הרחבה של מערכת מוניות השירות הישראלית, כפי ש12 מציע, אבל בקנה מידה ארצי דרך מערכת ממוחשבת שתאפשר להסיע נוסעים מיעדים קרובים, לאסוף נוסעים במקומות שבדרך, ולהגיע ליעד כפי שרק מערכת ביזורית - Point to Point יכולה לעשות. המערכת הזו מציאותית יותר במדינה בה ההעסקה והמסחר עוברים לפארקים תעשיתיים ומסחריים מחוץ לערים, והאוכלוסיה גרה בפרברים, ופחות משליש מהציבור רוצה להגיע למרכזי הערים.
חזרה לכתבה