חדשות  דעות  מאמרים  אסתר הרצוג
גזענות באצטלה של אבחון
אסתר הרצוג
פורסם: 13.08.08, 10:29
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 72 תגובות ב-72 דיונים
1. תעודת בגרות זה מיכשול שהגיע הזמן לחסלו, לדוגמה...
ס--ו--ל--ו   (13.08.08)
לא כל אחד נולד עם ראש מתמטי, ולא כל אחד צריך מתמטיקה 5 יח`. מתמטיקה 5 יח`, יש ללמד רק את אלה עם ראש מתמטי, ושרוצים ללכת ללמוד מדעי הטבע והמתמטיקה באוניברסיטה, שהם פחות מפרומיל מאוכלוסית התלמידים. את אלה שרוצים ללמוד באוניברסיטה מקצועות הנדסה כולל מחשבים ותוכנה, יש ללמד רק 4 יח` מתמטיקה, זה יספיק להם לכל הקריירה המקצועית שלהם. אלה שהולכים ליהיות בעלי עסקים, ברוקרים, רואי חשבון, פקידי בנק וכו.., 3 יחידות מתמטיקה מספיקות להם לכל החיים. כל היתר, פועלים, פקידי ממשלה ועיריה, עיתונאים, פוליטיקאים, נערות ליווי, וכו.., מספיק להם חשבון של 4 הפעולות, חיבור - חיסור - כפל - חילוק, וקצת אחוזים. (הוצאת שורש, ולוגרתמים, וכו.., זה ביזבוז עליהם). בסיכום, לא כל אחד צריך מתמטיקה 5 יח` ו/או תעודת בגרות, בכדי לחיות ולהצליח היטב בחיים. מה עוד, שכיום 90 אחוז מהנגשים לבחינות המתמטיקה, או תנ"ך או ספרות, נמחק להם הכל מהראש, דקה לאחר הבחינה. -------------------- אגב, הבורא הוא מתמטיקאי, הראיה ... כל חלקי האנרגיה והמסה שנוצרו במפץ הגדול יודעים מתמטיקה, וחלקקים אלו ייצרו גלקסיות ומערכות כוכבי לכת, הכל בהתאם למשוואות מתמטיות שגילו ניוטון ואיינשטיין ועוד פיסיקאים. זאת לא אומרת שצריכים לרוץ לישיבות וללמוד שם תאולוגיה דתית. ללמוד תאולוגיה דתית: יהודית - איסלמית - נוצרית - הודית, זאת הדיביליות בהתגלמותה. כל הרוצה ללמוד על הבורא ועל מעשיו, שילך לאוניברסיטה וילמד מתמטיקה ומדעי הטבע.
2. איבחונים = אישור לטיפשות.
א'   (13.08.08)
אימי מורה בבית ספר תיכון, והיא מספרת שקיימת תופעה בה תלמידים שאינם אינטיליגנטים משלמים מאות ואלפי שקלים תמורת איבחונים למיניהם, ומקבלים מגוון הקלות. נכון שאינשטיין היה דיסלקט, אבל רובם של "לקויי הלמידה" האלו הם לא איינשטיין - הם פשוט בורים שלא קוראים ספרים וצופים בריאליטי וכדורגל, וגדלו בבית שבו לא קוראים ספרים. מערך האיבחונים ממציא תירוצים פסיכולוגיים-רפואיים לטיפשות וגורף כספים אבל לא מרפא אותה, הנערים המאובחנים האלו לא יגיעו לאוניברסיטה בחיים. הם יעשו בגרות ברמה של 3 ו-4 יחידות כי יקריאו להם את השאלון ויתנו להם עוד שעה שעתיים למבחן, זה בטח לא יהפוך אותם ל-brainiacs.
3. כל הביורוקרטיה הישראלית פגומה מהיסוד וממשיכה לנהל את חיינו
לומסה   (13.08.08)
בכל נושא. אין דבר מצליח כמו הכשלון בקהילת קודש ישראל.
4. ל-1
טל ,   ת"א   (13.08.08)
אתה הזוי!!!! אנא שמור את מחשבותיך המטופשות לעצמך ואל תטריד את קורא האתר. איזה ערימת שטויות!
5. די לבכיינות ולדרישת התקציבים
א   (13.08.08)
אין תקציב לטפל בכל הילדים שהוריהם מזניחים אותם (כלומר לא מחנכים אותם). הילדים הם של ההורים לא של המדינה. מי שמפריע לתלמידים אחרים צריך להפלט מהמערכת ולעבור למסגרות "המיוחדות". האבחון הוא רק תרוץ. בנוסף מן הראוי שלכל תעודת גמר (בגרות, אוניברסיטה וכו') תצורף רשימת ההקלות שלהן זכה נושא התעודה בשל אבחונים כאלו או אחרים.
6. תודה לך על הכתבה!!אולי סוף סוף מישהו יפקח את עיניו ויראה ש..
רוני ,   כפר סבא   (13.08.08)
כל המאבחנים רוצים רק את הכסף שלנו ושומרים על קשר רציף עם בתי הספר. בושה וחרפה שהגענו למקום כזה!!!!!
7. צודקת במאה אחוז.
ניר   (13.08.08)
אבל הבעיה לא תיפתר ,אלא רק חינוך לערכים סובלנות וסבלנות יוביל לסיום האחבחון הגזעני ה"אובייקטיבי". אנא הוסיפו עוד רשימות של פרופ' הרצוג.
8. לסולו - (1) - לגבי קבוצה - 3 שלך (כל היתר...)
א.ג ,   התנחלות בעמק יזרעאל   (13.08.08)
בדוק אם לא רצוי שחלק מהם שהזכרת ילמדומלבד ארבעת הפעולות בחשבון, גם את תורת המספרים (טבעיים, ראשוניים, מורכבים, אינפיני וכו'...) זה יכול לעזור לקריירה המקצועית שלהן.... יום עם חיוך.
9. את מתבקשת לממן את "מערכת החינוך השיוויונית"
סטף   (13.08.08)
עולה הרבה מאוד כסף לתת ליווי צמוד לכל ילד. מה לעשות, מי שרוצה שהילדים שלו יתפתחו, צריך להשקיע בהם מזמנו, ולא לסמוך על המערכת הקולקטיבית שתספק פתרון מושלם. המערכת הממשלתית צריכה לתת פתרון לכולם, ויש לה משאבים מוגבלים. בעולם מושלם, היו מתייחסים באופן ייחודי לכל אחד, ותופרים לו מערכת חינוך משלו. בעולם שלנו, צריך הרבה פעמים להשתמש בפתרונות גורפים. חבל.
10. איך נותנים לה ללמד את מדעי החברה??
אחד העם ,   גליל עליון   (13.08.08)
"אז מה עושים עם ילדים שמשתעממים, שמפריעים, שלא מוכנים לשבת בשקט במשך שעות ארוכות בתנאים של כמעט כליאה ודיכוי? " ל "כליאה ודיכוי" הזה קורים "בית ספר". עד עכשיו לא מצאו שיטה יותר טובה ללמד קרוא וכתוב לאוכלוסיות שלמות. אז מה את מציע? לגדל דור של אנאלפביתים?
11. ל1: סולו, אנא קרא.
(13.08.08)
אני לא יודע איך זה, אבל הטוקבקים שלך הם כמו משחק רולטה. או שהם טובים מאוד ומעניינים לקרוא כמו בחלק מההודעות שלך בנושא פוליטיקה והיסטוריית הארץ, או שהם בלוק ענק ומביך של טקסט שלא היה מבייש אפילו את הגברת לוי (~!~!~!~בס"ד). אם סגנון הכתיבה לא היה אחיד הייתי חושב שזה מישהו שכותב בשמך. אז נכון שאתה טוקבקיסט קבוע, מהסוג שמתאמץ לקבל את אחת ההודעות הראשונות. אבל קצת סינון בבקשה, דבר על מה שאתה מבין. לצערי הפעם שוב כתבת שטויות. חבל.
12. 2 לא תמיד זה כך כלל אבל יש משהו בדבריך.
(13.08.08)
13. 2 - אמך כנראה אינה אינטליגנטית במיוחד
אימהית ,   ג   (13.08.08)
מאחר שהגיעה לאן שהגיעה, וגם עם זה ניראה שלא מתמודדת בהצלחה יתרה. בתי לא רק אינטליגנטית, היא ממש מחוננת, אבל יש לה ליקויים גרפיים וויסות חושי לקוי בגלל בעיות בתקופת ההריון. אין לי ספק שתגיע רחוק בחיים לאור יכולתה לנתח שאלות מסובכות וכן הלאה. אני מקוה שלא תתקל באמך, אשר בטח תנסה לתקוע לה מקלות בגלגלים, אבל עתידה עוד לפניה בעוד שעתידכם כבר מעכשיו מכורסם.
14. סולו יקירי, בשיעור הראשון בהנדסה מסיימים 5 יח"ל...
טל   (13.08.08)
בשיעור הראשון בהנדסה עושים חזרה קצרה על החומר של 5 יחידות, ומאותו רגע המרצים יוצאים מנקודת הנחה שאתה סיימת אתמול את הבגרות עם ציון 100 לפחות. אולי ראוי שתשמור את האיבחונים שלך לנושאים שאינם קשורים למתמטיקה?
15. אני חייב לספר את הסיפור האישי של שני בנים
מישקה-קישקה   (13.08.08)
האחד לא היה זקוק למורים,פשוט טוב היה למורים,אין צורך לעבוד קשה,כן הילד גאון. השני ברדקיסט לא מקשיב המורים ציפו ממנו להיות כמו אחיו,אבל הוא בעל אישיות שלו,לא הסכים להיות אחיו אלא הוא עצמו.המורים לא חיפשו דרך להשקיע,להבין אותו,נח להם היה להעביר כל שנה כיתה.בסיום יסודי הוא לא הוגדר כראוי להמשיך ללמוד במסגרת על יסודית.בקיצור היום הוא בעל תואר שני,וללא תמיכה של מערכת החינוך,והשאלה האם אלו הם מורינו,ואני אגיד כן,יש מערכות שבהן משלמים למורים טובים מאד,והם יודעים להביא תלמיד מציון 0 במטמטיקה ואנגלית לציון 9 בארבע יחידות במטמטיקה ואנגלית. והשאר הכל היסטוריה.
16. מסכימה איתך במאה אחוז.
(13.08.08)
17. הכותבת עושה עוול לנושא
אתיה ,   חולון   (13.08.08)
הצגת דברים באופן חד צדדי כנכון או לא נכון מוחלט, היא הצגה שמטבעה, לוקה בחסר. כך עושה הכותבת שבמקום להתמודד גם עם יתרונות המבחנים, מנסחת באופן חד משמעי וברור תוך בשימוש בפופוליזם זול את חסרונותיהם. נכון שמדובר בכלים שיש בהם בעיות. אך עם זאת, אלו הכלים הטובים ביותר הקיימים היום. כל כלי שנבחר, בין אם מדובר במבחן אינטיליגנציה, פסיכומטרי או בגרות בתנ"ך יש לו יכולות ניבוי מסויימות שאינן מושלמות. לכן תמיד יהיו נבחנים (חלקם טובים ומוכשרים ביותר) שלא מצליחים במבחנים אלו. למעשה הכותבת חוטאת חטא גדול בכך שמעבירה ביקורת ללא הצעת אלטרנטיבה. מאוד קל לשבת בכסא הגבוה ולהגיד "מה שיש גרוע" וברור שמבחני המיון הקיימים אינם טובים מספיק, אך עם זאת, מחיקה בהינף יד של הישגים מחקריים ויישומים שהושגו לאורך שנים (גם אם לפני 40-50 שנה מדובר היה בכלים ששימשו בין היתר להצדקת מדיניות גזענית) היא טיפשית, חסרת בסיס ולוקה בחסר.
18. ד"ר הרצוג קוראת לילד בשמו....
בנימין חן ,   רחובות   (13.08.08)
מערך האבחונים שזוכה לאינפלציה חסרת תקדים,משרת שתי קבוצות. את החזקים אשר ידם משגת לשלם בגין אבחונים פרטיים על מנת לזכות בהקלות(אגב ..רבים מצהירים בריש גלי כי זו מטרתם) ואת אנשי משרד החינוך אשר מנצלים כלי זה על מנת ליצור "מעמדות" בקרב התלמידים.זה נכון שהם לא מסוגלים להתמודד עם השאיפה האמיתית לשוויון בחינוך.מערכות בזבזניות מכלות את כספי ההורים,זמן יקר ,והגרוע ביותר..מעניקות ליגיטמציה לאי הצלחה ,מונעות מאמץ אמיתי,ומעמידות את המערכת במצב מביך.
19. לסולו (1)
סקאזי   (13.08.08)
מי שלא מסוגל להוציא ציון טוב ב-5 יחידות מתמט' יהיה סטודנט גרוע להנדסה או למדעי המחשב באוניברסיטה (ואפילו בחלק מהמכללות). אני לא אומר שכל מי שנבחן ב-4 יחידות בתיכון פסול ללימודי הנדסה, אבל מוטב שאחד כזה ינסה להשלים ל-5 יחידות במסגרת אקסטרנית (שם לפעמים הראש עובד יותר טוב מאשר בתיכון) לפני שהוא הולך ללמוד באוניברסיטה; הוא גם ינסה את כוחו בתחום, וגם ילמד חומר שהמרצה/מתרגל ילמד בשעתיים באוניברסיטה (מס' מרוכבים, חשבון ווקטורי). דרך אגב, בחלק מהאוניברסיטאות בארץ תלמידי מחשבים לומדים מתמטיקה באותה רמה של מתמטיקאים.
20. אני מסכימה עם דבריך, ד"ר הרצוג אבל (ויש "אבל" גדול).
מירה מרקוספלד   (13.08.08)
אז אבהיר לך ראשית כל שאני מזרחית. כיון שלמדתי בבתי ספר בחו"ל כמו גם בארץ, נוכחתי לדעת, גם כאם, שחלק מהחינוך מוכרח להיעשות בבית. ישנה נטייה, בקרב המזרחיים, לסמוך על גופים אחרים, יהיו אלו רבנים, פוליטיקאים או מערכת החינוך. ומצד שני, הייתה תמיד הנטייה של מערכות המדינה, להיות הפטרוניות של אותם מזרחיים. הקשר החולני הזה חייב להיפסק. על מערכת החינוך דווקא להפסיק לבחון, לתת יותר או להתחכך יותר מדי עם המזרחיים. פשוט תניחו להם. כשהקשר הזה ינותק, יהיה בידול בין האשכנזים המשכילים, העשירים יותר, לבין המזרחיים, הנחשלים יותר. ודווקא ממקום של בידול כזה אולי תצמח למזרחיים המוטיבציה לטפל בעצמם. כל עוד אתם, האשכנזים, מתפקדים על תקן "אמא ואבא" שלנו, לא נוכל לצמוח. פשוט הניחו לנו.
21. הענקה סיטונאית של מעמד " לקוי למידה"
לעומת זאת   (13.08.08)
מאידך קיימת התופעה ההפוכה של הקלות הבלתי נסבלת, שבה מאובחנים תלמידים רגילים ונטולי בעיות כתלמידים לקויי למידה הזכאים להקלות מפליגות . מבחינת ממדיה היא יצאה לחלוטין מכלל שליטה וכל תלמיד שני מקבל אינספור הקלות על לא עוול בכפו.
22. מכוני האבחון מקדמים פיגור לאומי
פגיעה במוטיבציה   (13.08.08)
כל תלמיד המבקש לזכות בהכרה כלקוי למידה יכול להשיג זאת במכוני האבחון . דבר המוריד לרמה ירודה ביותר את המוטיבציה והנכונות להתאמץ . אחר כך מתפלאים על ההישגים הירודים של ילדי ישראל במבחנים בינלאומיים.
23. בעלת הקלות
מיכל ,   מרכז   (13.08.08)
בתור מאובחנת ותיקה הייתי רוצה לדבר בשבחי ההקלות והאבחון. אני דיסלקטית, מאוד, כל בני משפחתי דיסלקטים כולל גם כמה בני דודים. אני לא ממש קוראת או כותבת בחופשיות בשלוש השפות שאני מדבר ברמת שפת אם (ללא מבטא, בגרמנית אף הגדלתי לעשות וסיגלתי לעצמי מבטא שוובי). יש לי שני תארים ראשונים בציונים גבוהים במיוחד, ובימים אלו אני עובדת על הMBA שלי. שירתתי בתפקיד טכנולוגי בצבא, אך לבצע פעולות פשוטות בחשבון אני מתקשה, בנוסף אנני יודעת להסתדר לבד בדרכים ללא GPS , גם בדרכים מוכרות כמו הדרך לעבודה או הביתה... אני לא יכולה לתאר לעצמי להיכן הייתי מגיעה ללא כל ההקלות והעזרה הלימודית והאקדמית שקיבלתי כל השנים. אבל אני בטוחה שלא הייתי עומדת היום בראש מחלקה בסטרט-אפ ממוצע. אני נבחנתי במבחנים האלו פעם אחר פעם, אותם מבחנים אשר מוגדרים כאן כישלון מוחלט. אני חושבת שאנשים ממהרים לשפוט לשלילה מבחנים אלו. ואם רוצים להפנות אצבע מאשימה כלפי מישהו אולי כדאי להפנות אותה אל ההורים. אני לא הייתי מסוגלת להגיע לאן שהגעתי אם אמא (הלא דיסלקטית היחידה בבית, אחרת גם אבא היה עוזר) לא הייתה שם לבדוק אותי, לעזור לי, לתת לי מסגרת וגבולות וגם הרבה פעמים להכריח אותי להכין את שיעורי הבית שלי ולנסות עוד פעם ועוד פעם לקרוא את המילה שאני כל כך מתקשה לקרוא. אולי הגיע באמת הזמן שההורים יקחו קצת יותר אחריות כלפי גידול הילדים שלהם ואולי אז נראה קיטון משמעותי באלו המבקשים והזכאים להקלות.
24. ל18- שכחת עוד קבוצה: המאבחנים
(13.08.08)
הקבוצה השלישית שיוצאת נשכרת (מאוד!) ממערכת האבחון היא קבוצת המאבחנים (ברובן מאבחנות). מדובר בפסיכולוגיות חינוכיות בהכשרתן, העובדות במגזר הציבורי ומשתכרו מעט מאוד כסף. האבחונים הן דרך טובה להרוויח כסף טוב מהצד כהשלמת הכנסה (מדובר על כמה מאות שקלים לפחות לכל אבחון). נוצר מעגל קסמים מאוד בעייתי: מאבחנת שללא תיתן "פטורים" תהפוך למובטלת מהר מאוד - הילדים מדברים ביניהם ויודעים שעדיף לא ללכת אליה. לכן המאבחנות במלכוד. הן חייבות "לספק את הסחורה" בצורת פטורים כדי להתפרנס. אז מה הפתרון? כל לקויות הלמידה ההתפתחותיות (דיסלקציה, דיסקלקוליה ועוד) מופיעות כבר בגיל צעיר (למעשה זהו אחד הקריטריונים לאבחון). משום מה חלק גדול מאוד מהאבחונים נעשה בגיל חטיבות הביניים והתיכון, כאשר הילדים כבר מבינים את המשמעות ומנסים להיכשל בכוונה כדי לקבל הקלות. אם יוחלט כי אבחון חייב להתבצע לפני גיל מסוים (נניח כיתה ג), הבעיה של אבחון יתר תצטמצם מאוד. שוב, ליקוי אמיתי מוגדר ככזה שמופיע בסביבות גיל 5-8, ונשאר לכל החיים. מי ש"מגלה" שהוא דיסלקט בגיל 15 כאשר לא היו לו בעיות קודמות (נניח ילד שביסודי היה תלמיד סביר ואז בחטיבה נכנס לגיל ההתבגרות והתחיל לזלזל בלימודים), הוא פשוט מתחזה.
25. ל-1 איזו שטות
(13.08.08)
קודם כל, רואה חשבון לא יכול להסתדר עם 3 יח"ל מתמטיקה!! מעבר לזה - מספיקות 3 יחידות מתמטיקה כדי לקבל תעודת בגרות וזה ממש אבל ממש לא בשמיים... העובדה שמערכת החינוך דפוקה ולא יודעת להעביר את החומר זה כבר סיפור אחר.
26. בבית הספר הוגדרתי כטעון טיפוח, עכשיו אני בפוסט-דוק באוקספורד
תנו לילדים ,   רק אהבה   (13.08.08)
מה המסקנה?
27. אם הם פחות חכמים, זאת לא גזענות. זאת עובדה.
די כבר עם ,   הפוליטיקלי קורקט   (13.08.08)
28. כמה נכון, ככה כואב
ילדה   (13.08.08)
29. ל-1 דווקא יש משהו במה שאתה אומר
(13.08.08)
30. צודקת בכל מילה. יצא המרצע מהשק.
נגה ,   תל אביב   (13.08.08)
סוף סוף הוסרו המסכות. יש מי שקוראת לילד בשמו. הכסף הולך למקומות שבין חינוך ובינם אין כל קשר. וחבל, כי אולי אם היו מחנכים את כל אלה שהיום גונבים / עושקים / ושודדים את הקופה הציבורית, היה נשאר היום מספיק כסף ללמד, לחנך, להעשיר, לתגבר, לעניין וללמד את כל תלמידי ישראל ברווח ובכבוד עם מורים הראויים לשמם, לתוארם, לתפקידם ובעיקר לילדינו!!
תגובות נוספות
חזרה לכתבה