הורים  ספרי ילדים
החינוך האנתרופוסופי יוצא מהארון
רינת פרימו
פורסם: 22.10.08, 08:12
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 147 תגובות ב-144 דיונים
1. כל מילה בסלע. אנתרופוסופיה היא החינוך של המאה ה-21
סלט ולדורף   (22.10.08)
2. סוף סוף ספר ראוי!!!
ת. ,   רמת השרון   (22.10.08)
וקריא, ומסביר בבהירות את שיטת החינוך של האנטרופוסופיה. ילדי נמצא בגן שכזה ברמת השרון, ואין מילים לתאר את מה שאנו חווים בבית בעקבות האהבה, השירים, הריתמוס של היום שהוא חווה. תודה תודה!! ספר מדהים, ומומלץ בחום. הגיע הזמן שהורים רבים יאמצו את השיטה, ונהפוך לעולם טוב יותר
3. פגאניות מודרנית
זהירות - סכנה!!!   (22.10.08)
האנטרופוסופיה היא שיטה שהמציא אותה שטיינר שהיה עובד אלילים והכניס אמונות פגאניות בכסוי מודרני. השיטה היא אחיזת עיניים בגלל שהיא מכניסה בצורה סמויה את המסרים שלהם. תחפשו בגוגל ותגלו את האמת. גם היטלר היה אנטרופוסופי ולכן הוא גירש את שטיינר מתוך חשש הוא יגנוב לו את ההצגה.
4. חינוך הינו רק פן אחד של האנתרופוסופיה...
לובנגולו מלך זולו ,   מרכז דרומי   (22.10.08)
אנתרופוסופיה נוגעת בכל תחומי החיים והיישומים העיקריים שלה נוגעים לרפואה, חקלאות, חינוך ואומנות. רפואה אנתרופוסופית הינה גישה שמחדדת יותר את הקשר בין האדם לכוחות הפועלים עליו ביקום, ומביאה בכך להבנה טובה יותר של התהליכים הפועלים על האדם ולכן, בהכרח, גם לטיפולים רפואיים יעילים יותר. חקלאות אנתרופוסופית הינה גישה עמוקה מאד, אשר, כפי שכבר צויין בכתבה, משלבת את עקרונות החקלאות האורגנית ברמה גבוהה יותר, תוך הבנה לנושא המחזוריות ביקום (יום-לילה, קיץ-חורף, אור-חושך וכו'), לנושא הסימביוזה בטבע (מזיקים מסוג מסויים לצמח מסויים הינם המזון של צמחים או בע"ח אחרים, וכל ההתנהלות הינה של אי-פגיעה במרקם העדין של הטבע). יש התייחסות משמעותית לנושא חיזוק הכוחות הטבעיים של הצמחים דרך חיזוק הזנתה של האדמה עליה הם צומחים. בזכות, עקרונות אלו נוצר לו תו-תקן ייחודי למזון, אשר המוצרים המיוצרים עפ"י עקרונות אלו זוכים לתווית הנושאת את הכיתוב: 'DEMETER' - שמשמעותו הינה שמוצר מזון זה מיוצר עפ"י הסטנדרטים הגבוהים ביותר הקיימים. כמובן, שעקרונות אלו של חקלאות יכולים להשפיע גם על תעשיית הקוסמטיקה הטבעית, אשר חומרי הגלם שלה מגיעים מעולם הצומח בעיקר, ע"י שימוש בצמחים שגדלו בשיטות של חקלאות אורגנית ביו-דינמית (השם המדוייק יותר של החקלאות האנתרופוסופית), אולם גם כאן, הגישה היא מקיפה הרבה יותר ואין כרגע טעם להיכנס לנושא זה... אתם צריכים לראות מה קורה באירופה בתחומים אלו - פריחה מדהימה !
5. אשמח לשמוע מאנשי אנתר' מנוסים
אמא מגששת   (22.10.08)
תשובה לשאלה שמטרידה אותי: שיטת החינוך היהודית מאז ומעולם פנתה ישירות אל האינטלקט של הילד הרך - שינון פסוקים ומשניות ב"חדר" כבר מגיל שלוש, והיהודים אף פעם לא נחשדו בטפשות או ביכולות שכליות נמוכות, להיפך... אז איך זה מסתדר עם הגישה שאומרת שילד בן שש שמפנים אותו ללימוד קריאה במקום לתת לו לשחק בחול ניזוק אינטלקטואלית? זאת לא שאלה קנטרנית אלא באמת מתעניינת ומצפה לתשובות רציניות. תודה.
6. לשטיינר לא היו ילדים!
מדהים ושערוריתי   (22.10.08)
8. כמה תהיות
שרון ,   שוהם   (22.10.08)
אני כבר הרבה זמן מנסה לתהות על קנקנה של הגישה ולא מצאתי שום דבר חדשני או יצירתי יותר - ההתייחסות אל הילד כאל פעוט בעל צרכים שונים משל מבוגר היא ברורה מאליה. כמה מפתיע, החיקוי הלמידה דרך משחק ולוח הזמנים הקבוע - חקוקים גם על דגלם של מעונות ויצו ונעמת. שם הם גם הבטיחו לי שיתייחסו לבטחונו הרגשי של ילדי. שמתי לב שאנחנו כבני אדם מאוד אוהבים לשלוח את ילדנו לגנים אזוטריים ששם יגבו מאיתנו הרבה מאוד כסף ונקבל אותה פרוסת לחם מרוחה בשכבת שוקולד דקה וכמעט בלתי נראית. אממה, יש הבדל בכל זאת - כשחיפשתי גן לילדי המתוק, אז גיליתי שבגנים אלו "מתפללים" כל בוקר לאמא אדמה ושאין משחקים צבעוניים מפלסטיק - רק מעץ. גם חצר המשחקים קצת הפחידה אותי? האם וולדורף היה עיוור צבעים? מדוע למנוע מילדינו גם את מההנאה שבקידמה?
9. שבחים לתגובה 5
אורי ש ,   תל אביב   (22.10.08)
שאלה מאד אינטיליגנטית
10. לאמא המגששת
תימני דתי בן 26   (22.10.08)
צודקת ב-100%! אני למדתי מסבא שלי שיחיה לקרוא כבר מגיל 3! למדתי לקרוא בתורה ולתרגם בארמית. כשהגעתי לכיתה א' כולם נדהמו מיכולת הקריאה שלי - אני זוכר את זה עד היום, איך בכנס של הורי תלמידי כיתה א' נתנו לי לקרוא בקול מול כולם. השיטה שמציגים כאן דומה לכל מיני שיטות משיטות שונות "שנוסו" במהלך ההסטוריה שבסופו של דבר נפלו. שיטה זו מתאימה לרוח ה-"new age" הפופולרית של ימינו... עצה שלי - לכי על בטוח! חינוך בן 3500 שנה עדיף על פני חינוך נסיוני שנסיונו התיאורטי (בדגש - ה-ת-י-א-ו-ר-ט-י) בן פחות מ-100 שנה. אל תהפכי את ילדיך לשפן נסיונות.
11. כדאי לבדוק את העובדות
מיכל ,   צפון   (22.10.08)
לפני שכותבים כתבה. שיטת ולדורף ואנטרופוסופיה הן שתי שיטות שונות.
12. רוב העקרונות שהוצגו בכתבה הם לא רק אנתרופוסופיים
הגאון ,   דרום   (22.10.08)
ואני שואל: האם סדר יום קבוע - שממש לא הומצא ע"י שטיינר - מחייב גם טקסים שמזכירים כת? האם בניית בית מכריות וסדינים סותר את היכולת לבנות גם חניה ל- "בטמוביל"? בשורה התחתונה אנתרופוסופיה היא "דת" שלמה ויש עוד כמה אלטרנטיבות, אפשר להיות הורה נהדר גם בלי לשיר כל בוקר שירר הלל לשמש.....
13. כתבה נהדרת!
שירי ,   חולון   (22.10.08)
אני מקווה שליותר ויותר הורים ייפתחו העיניים בעקבות הכתבה הזו. כמו שאמרה הכותבת, בד"כ לספרים וגם לכתבות על החינוך האלטרנטיבי יש ניחוח פלצני, שלא היה כאן. ישר כוח! לתגובה 5 - מה הקשר שיהודים "לא נחשדו בטיפשות או ביכולות שכליות נמוכות" ? העניין בכתבה הוא כל שאר הצדדים באדם, שלא מטופחים על חשבון האינטלקט והלימוד! אני רואה את שיטת החינוך היהודית המסורתית באור שלילי מאוד, שהופכת את הילדים לזומבים קטנים. אז מה אם הילד יכול לשנן פסוקים שלמים בגיל 4? האם זה תורם להבנה שלו את העולם? האם זה תורם ליכולתו לתקשר עם אנשים באופן חיובי ומועיל? התשובה לדעתי היא כמובן - לא.
14. ל-5 שיטת החדר מפתחת כישורים מסויימים בעוד
אילן   (22.10.08)
גורמת לנזקים בלתי הפיכים לכישוריים אחרים. אדם חכם בתורה אבל בעל אינליגנציה רגשית נמוכה יכשל ברוב תחומי החיים ולא יהיה מאושר.
15. להתפלל לשמש זה חינוך או תעמולה נוצרית-פגאנית?
(22.10.08)
כדאי ללמוד קצת תיאולוגיה ופילוסופיה לפני שעושים ניסויים בילדים. מי שמכיר את השיטה של האנתרו' מזהה מיד את המיסטיקה ההודית והנוצרית החשוכות ביותר. רעל לנפש... פשוט מסוכן. צריך לדעת על התפילות לשמש כל בוקר בגנים האלו ועל עוד הרבה דברים כאלו שמתרחשים שם...
16. הספר כמובן לא מספר על התורה הקודמת של שטיינר
ואם הילד לא מתאים?   (22.10.08)
תורה אפופה ערבוב של נצרות ופאגניות. כשלא הצליחה, המציא את האנתרופוסופיות שמשום מה תפסה. כמו כל תורה, הבעיה מתחילה מכך ששמים את כל הילדים תחת הנחה אחת. הילד שלי לא עונה על ההגדרות שלכם, הוא בעצמו מתעניין בספרים על מדע, שואל שאלות לעניין וכן - הוא יודע מהם באמת כוכבים (רמז- לא ילדים של הירח) ואני לא רואה בזה פסול. יש הרבה בעיות עם החינוך האנתרופוסופי שמוחבאות היטב (ההכרחה לעשות דברים בצורה ה"נכונה"). יש ילדים שזה מתאים להם ויש כאלה שלא, אבל הטוטאליות של התורה הזו מוכיחה את הבעיות איתה
17. ל - 13
אמא מגששת   (22.10.08)
הקשר הוא שבפירוש (לפי המאמר הנ"ל) נעשית השלכה מעיסוקיו של הילד הרך במשך היום על יכולותיו האינטלקטואליות בעתיד. בנוגע לתקשורת וכו' זה דיון אחר.
18. תגובה למגיב מס' 3
כפיר שוטוב   (22.10.08)
או שאתה בעצמך עובד אלילים כלשהם וחש מאויים מגישה שהבסיס שלה הוא טוהר תמימות וזרימה עם הקצב של הטבע, או שעובדי אלילים אחרים (טלביזיה, עיתונות, אינטרנט.......) חדרו למוחך ושתלו בו זרעים של שנאה ובורות. העידן האלקטרוני נגמר וכעת מתחיל העידן הרוחני של מודעות ואנושיות שאינה נבדלת (או מורמת) מעל הטבע החי הצומח או הדומם. האנתרופוסופיה פשוט הקדימה את זמנה...
19. לשירי מחולון
גלית   (22.10.08)
כנראה שלא הבנת את כוונת "אמא מגששת" מציעה לך לקרוא שוב
20. ספר של רינת -הנך המורה הראשון של ילדך
RINA ,   KFAR SABA   (22.10.08)
היכן אפשר לרכוש ספר זה
21. ל 15
רועי   (22.10.08)
להתפלל לשמש זה בערך כמו להתפלל לקמע/ קבר/ קיר (כותל)/ספר/ כל דבר. העיקר להתלות במשהו חיצוני בלתי נשלט באשר בעצמך. כל אחד שופט את האחר עפ"י מה שהוא מכיר...... חבל.
22. תשובה ל - 5
המבקר האמיתי ,   המרכז   (22.10.08)
יש תדמית מסוימת ל"חדר" היהודי שלא בהכרח נכונה. ישנם הרבה ילדים שלמדו בחדר קריאה ותורה החל מגיל 3 ועשו זאת בנעימים ותוך כדי שיטות לימוד "משחקיות". אין שום מניעה לפנות לאינטלקט של ילד וללמד אותו קריאה דרך משחק כבר מגיל 3. כפי שצוין בתבונה בתגובתך, היהודים אף פעם לא נחשדו כ"פחות אינטיליגנטים" או פחות מאושרים. דרך החינוך היהודית בהחלט ראויה ויש ללמוד. ממנה. לגבי האנתרופוסופיה - כמו בכל דבר, יש טוב ויש רע. צריך לברור את הדברים הנכונים משם ולנסות לנטרל את הלא נכונים. מה נכון ומה לא נכון? שיחליט כל הורה לעצמו עבור ילדו.
23. ל-3: היטלר גם התגלח וידע מתמטיקה, אז מה?
בני   (22.10.08)
24. האנתרופוסופיה לא כל כך תמימה
(22.10.08)
כדאי להורים מתעניינים לבדוק טוב טוב את השורשים הנוצריים של האנתופוסופיה. כי בסוף תבכו.
25. כילדה הייתי בטוחה שהכוכבים מפזרים את המטוסים בערב
סיגלית ,   תל אביב   (22.10.08)
משום שגדלתי בעיקר בסביבה לא כ"כ עירונית, אולי עירונית מתפתחת, בכל אופן, רחוקה משדה התעופה. אני זוכרת שהיה כיף לחשוב ככה ועד היום אני חסידה לעולם הפנטזיות הפרטי שלי. אלא שאין סתירה; עולם הדמיונות שלי בשום פנים ואופן לא מונע ממני ללמוד ולהבין תופעות טבע, מדעים וכד' ומעולם לא פגע בכישורים וביכולות הטכניות שלי. ולמרות שעם ספרות תמיד היתה לי קצת בעיה, מעולם לא הבנתי "למה התכוון המשורר", עולם המשחקים שלי לא הפריע לי ללמוד קרוא וכתוב בגיל שש, וקרוביי המבוגרים יעידו כי נמשכתי אל המילה הכתובה עוד לפני גיל בי"ס. סתם מתוך סקרנות, לדעת מה היא אומרת, אותה המילה הכתובה. כי סיפרו לי בבית שבספרים יש המון דברים מעניינים ולפעמים אפילו סודות. יעצו לי מביני דבר שכדאי לי לדעת לקרוא כדי שאוכל לגלות את כל הסודות שבתוך הספרים.
26. אני רק יודעת שכשהייתי קטנה
יעל   (22.10.08)
תשובות כמו- "הכוכבים הם הילדים של הירח" תיסכלו לי את הצורה..
27.  תגובה ל-11
אמא מרוצה   (22.10.08)
חינוך וולדורף הוא חלק מהפילוסופיה האנתרופוסופית או דרך החיים הזו. לפני שאת כותבת שטויות תכנסי לאינטרנט ותבדקי. האתרופוסופיה כוללת בתוכה תחומים רבים מהחיים כמו חקלאות, תזונה אומנות רפואה ובין השאר חינוך הוא חינוך וולדורף.
28. למה, למה אין גנים אנתרופוסופיים בחיפה???
אוריתות ,   חיפה   (22.10.08)
כבר אמא לשני ילדים, ועדיין מחכה. בכל הארץ ישנם גנים ובתי ספר ומשום מה רק בחיפה אין... מה יהיה?
29. כבוגרת החינוך האנתרופוסופי בארץ
מאיה ,   חיפה   (22.10.08)
שיטת הלימוד הגופנית והריתמוסים מתחלפים לאיטם, לקראת כיתה ד, בלמידה שכלתנית יותר, אף היא מלווה בהתעמלות, ציור, שרטוט ודרמה, ומספקים הזדמנויות רבות להתנסות. בתיכון הלימודים העיוניים מלווים בסדנאות עבודה- צילום, צורפות, ציור, נפחות ועוד. הלימודים העיוניים עצמם הינם ברמה גבוהה מאד, למגוון נושאים, ואין חלוקה למגמות, כך שהנער אינו כובל את עצמו לתחום אחד בלבד. השיטה החינוכית מתאימה את עצמה ומשתנה ככל שהילד משתנה. התוצאה הסופית היא אנשים בוגרים, בטוחים בעצמם, אחראיים, יצירתיים, רגישים, וכן, גם אינטילגנטיים. בית הספר סיפק לי כישורי למידה וניתוח יקרים מפז, וכן אהבה ותאווה לרכישת ידע. בני המחזורים שמעלי ובני המחזור שלי מצליחים בלימודיהם האקדמיים, מביאים עמם גישה מקורית וחדשנית לכל נושא ואתגר בו הם נתקלים. השיטה עצמה אינה חפה מבעיות, וכמובן שאינה מתאימה למאה אחוז מהמקרים. אבל, המחנך עצמו מכיר את תלמידיו היטב (8 שנים!) ועורך עמם שיחות עומק תקופתיות מתוך דאגה ורצון שיצליחו ויתפתחו. ניתן להתגמש. וכמובן שאתם ההורים מוסיפים לעולמו הרוחני של הילד ככל העולה על רוחכם ולפי דרישת הילד. סטודנטים אחרים איתם אני מדברת באוניברסיטה זוכרים את בית הספר והתיכון בכעס, בגועל, במיאוס, כמרדף אינסופי ומשעמם אחרי ציוני בגרויות ושינון ממוקד של פרטים. אני, שלמדתי לבגרויות שלושה חודשים בשנה וכמו שאר בוגרי בית הספר הוצאתי ציונים גבוהים, מתגעגעת.
30. כל הורה ומטרותיו החינוכיות ותורת הקבלה
טים תם   (22.10.08)
הורה ברומניה-רוצה קומנצ'י קטנה, ברוסיה-רובינשטיין על פסנתר. בישראל-לוחם מטכ"ל, בהודו-שנטונר בצרפת-שנסונר. כל הורה משקיע מאמץ חינוכי להשגת מטרה ראויה בעיני עצמו. לא כל אחד מגיע לבסוף למטרה. לא כל ילד מרוצה מהדרך שבחרו עבורו. רוב ההורים(=אנשים צעירים) אינם בשלים כדי לבחור דרך שתיטיב עם ילדם בעתיד. חלקם הגדול נושא רגשי אשם בגלל דרך מוטעית או אי הגעה לדרך רצויה, ומתרגמים את התיסכול לאי-קבלת הילד. מסקנה: תן לילדך את הבסיס(חם-אהבה-קבלה). אל תטפח מערכת צפיות. הבן שהוא נולד כאינדיווידום עם מטרות רצונות ושאיפות משלו, ואינו אמור לספק את צרכיך.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה