בריאות  איכות חיים
מי מונע מכם למות בכבוד?
מיטל יסעור בית-אור
פורסם: 29.10.08, 01:30
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 60 תגובות ב-60 דיונים
31.  ל 9 ודומיו, .....
שלומי נתניה   (29.10.08)
אתם גיבורים אה? אם אתם רוצים לרצוח את יקירכם אז תעשו את זה לבד. מדוע אתם באים לבתיי החולים ומבקשים שהרופאים יעשו את העבודה השחורה. הריי רופא נישבע להציל חיים. אז די לצביעות רצח הוא רצח גם אם הקורבן מאשר זאת.
32. לא רק לחולים סופניים!
(29.10.08)
יש לאפשר לכל חולה,נכה,מוגבל למיניהם השונאים את החיים שנאת מוות ומייחלים למוות שבשבילם הוא ברכה שיגאל אותם מיסוריהם! בזה שמכריחים אנשים חולים,אומללים,פשוט גויות מהלכות לחיות(לסבול)זה נקרא התעללות!ההפך הגמור מאנושיות! ולחוכמולוג מ7! מה לעשות?!רוב בני האדם לא מספיק אמיצים על מנת להרוג את עצמם ואל תשכח שרוב ניסיונות ההתאבדות מסתיימים בנכות ולא במוות... זהו איננו רעיון נאצי כדבריך... היטלר והנאצים החליטו בעצמם על חייהם ומותם של אחרים... לעומת זאת,כאן זוהי החלטה של החולה/מוגבל/נכה וכו" נטו!!!!!!!!!!!!!
33. החוק מאפשר לחולה, ורק לו, להחליט כיצד והאם יסיים את חייו
שי ,   חיפה   (29.10.08)
החוק לא מאפשר לרופאים "לרצוח" את החולה, אלא הוא מאפשר לחולה להחליט, במידה והוא חולה במחלה סופנית ללא מרפא, כיצד הוא רוצה לסיים את חייו. מדובר בהחלטה שהחולה מקבל. ובזה העניין, החולה מחליט ורק הוא. אף אחד, לא המשפחה ולא הרופאים, מחליטים בשבילו. החולה יכול לבחור אם לבקש לסיים את חייו ללא שימוש באמצעים מלאכותיים או שלא. מדובר בבחירתו של החולה.
34. תנו לחיות באהבה ולמות באהבה
(29.10.08)
רוצה למות כמו אבי, עם משפחתו מסביבו, והוא לא סובל. הזכירו פה את ההוספיס בירושלים, ואני מבקשת להודות שוב, ובאהבה רבה, להוספיס בתל השומר שנתנו לאבי למות כאדם עם כבוד, כפי שהיה כל חייו. לא תלוי במכשירים, לא תלוי ברופאים, מתרחק מאיתנו ללא סבל. רק עם אהבה.
35. לחיות ולמות בכבוד...
א.מ.י. ,   ירושלים   (29.10.08)
את המילים "לחיות בכבוד" ניתן לשייך לאדם עצמו ולמשפחתו וכן למוסדות הסוציאליים של המדינה. על המילים "למות בכבוד", יש לי מס' מילים לכל המתלהמים... לא מדובר בחוק המאפשר המתות חסד, אלא מדובר בחוק לפיו אדם רשאי להחליט (באמצעות טפסים) אם ברצוני להימנע מטיפולים מאריכי חיים, זאת כאשר רופאים קבעו שהוא נוטה למות או סופני. האם מישהו מכם חש פעם את הכאב המפלח אותך יום ולילה לנוכח העובדה שיקירך או כל קרוב אחר "מצונרר" בקנה הנשימה ומוזן בצינור מהטבור, ללא יכולת לזוז, לדבר, להגיב ובכלל נקרא לזה ללא יכולת "לחיות"??? זאת בזמן שבתוך תוכו הוא רוצה יותר מכל למות בשקט עם טיפולים פליאטיבים משככי כאבים? מדוע לא לכבד את רצונו של אדם כזה? מי שמכיר את החוק יודע שרק אדם בעל שיקול דעת מעמיק, צלול ביותר, מתוך רצון חופשי לחלוטין ולא מתוך לחץ משפחתי או אחר, רשאי למלא טפסים כאלה? לפני כשלושה חודשים אבי נפטר מגודש ריאתי. הוא צלול כמים. הרופאים שאלו אותי האם לצנרר את קנה הנשימה. השבתי שהוא לא היה רוצה לחיות כך. שאלו אותו אותה שאלה בנוכחות מס' רופאים שהבהירו לו את מצבו והוא השיב, לא רוצה להיות חי-מת. אל תצנררו. תנו משככי כאבים. תנו למות בשקט. כך היה. המשפחה חגה סביבו עד לרגע האחרון, תוך הפגנת אהבה וכאב אין סופיים. היה קשה מנשוא. אך במחשבה נוספת הבנו שהיו עדיפים 10 שעות ייסורים מאשר עשרה חודשי יסורים עבורו....
36. אני שיניתי את דעתי...ו
(29.10.08)
כשאבא שלי ז"ל סבל ולא היתה לנו עוד תקוה התחננתי לה' שיגאל אותו מיסוריו, לדעתי לא רק שלא צריך להמשיך ולהחיות אלא כאשר אדם סובל כל כך, וידוע סופו יש לעזור לו לסיים את חייו ולא לתת לו סוף כל כך אכזרי.
37. האתיקה הרפואית לחיי החולה
ישראל   (29.10.08)
היא אחראית מאד בישראל . החולה ואפילו סביבתו הקרובה אין ביכולתם במצבי משבר רפואי לשקול באחריות את האפשרויות הטיפול הרפואי ,גם כשאפסה הדרך ואין מזור כיוון שהטיפול הרפואי הוא מאבק רפואי לחיי החולה ולא רק מצב סטטי שאין מוצא ממנו,במיוחד עם התקדמות המחקר הרפואי.
38. ל-30
הארי   (29.10.08)
כן אני מבין שלימדו אותך שזה לא אתי. ושלרופאים יש אתיקה מקצועית. אז תסביר גם לנו מדוע זה אינו אתי. מדוע לנתק חולה - שאנו יודעים שסובל ושעומד למות בכל מקרה - מיתרת ייסוריו, "לא אתי". ואולי אפשר לשנות קצת את האתיקה של הרופאים? אתיקה היא לפעמים גם עניין של אבולוציה. ואז כשבאוניברסיטאות ילמדו אתכם אתיקה קצת שונה ממה שלימדו במאות האחרונות (כזו שהושפעה מהחברה הדתית שכולנו היינו, בעולם היהודי והנוצרי), אז פתאום השקפתך האתית אולי תשתנה מעט ותסכים לגאול אדם מייסוריו - שהם עצמם ניתנים לו באדיבות המערכת הרפואית, שמאריכה אותם לפעמים עד אין-קץ - כבר במשמרת שלך? רק שואל.
39. ל30 - אבא שלי התחנן בפני רופאים כמוך
(29.10.08)
להגאל מיסוריו ואנחנו היינו שם בשביל לראות אותו סובל ללא כל יכולת לעזור לו. מי אתה שתשחק את אלוהים! להזכירך אתה רופא בשביל לעזור לא בשביל לשחק בחייהם של אנשים! בגלל רופאים כמוך הוא האריך חיים חצי שנה, חצי שנה של צל אדם המוחזק על ידי מכשירים. כמה טוב שדומיך ואתה נוטנים לחולים סופניים איכות חיים מהסוג המשובח ביותר שלא ישכחו לפני שהם מתים
40. הטפסים מסובכים?
משה ,   מרכז   (29.10.08)
נוסח מדוייק של הטפסים קבוע בחוק ולשום משרד ממשלתי, כולל משרד הבריאות, אין סמכות לשנותן. הטפסים עליהם מחתימה עמותת לילך אינם חוקיים אם הם לא זהים לנוסח הטפסים שנקבעו בכנסת.
41. אל תדון את חברך עד
לכל יפי הנפש   (29.10.08)
שתהיה במקומו... אל תשפטו אנשים סובלים! אמת הדבר שאין בן אדם בעולם שלא "טעם" מה זה סבל. אך יש דרגות של סבל... ישנם הרבה מאוד אנשים(נכים קשים,מפגרים,חולי נפש-ב"סלנג" משוגעים,אוטיסטים)והרשימה עוד ארוכה וטובה! אנשים אלו סובלים סבל בל יתואר לא רק מהמחלה,הנכות והמיגבלה עצמה! אלא סובלים בנוסף מיחס אכזרי ומזעזע מהחברה שאוהבת את החזק ויורקת על החלש! אנשים כאלו לא רק שטעמו מהסבל אלא חיים את הגיהנום פה בעולם הזה... לכן,כל מי שלא חווה מה שהאנשים שהזכרתי אין לו זכות דיבור ואיננו יכול לשפוט אנשים המבקשים את מותם! מכיוון שגם חלק לא מבוטל מהאנשים שהגיבו בכתבה הזו נגד החוק ה"נורא",ה"מזעזע",ה"נאצי" בתוך תוכם יודעים שלאנשים לא מעטים מוטב למות ולסיים את הסיוט שלא נגמר מאשר להמשיך ולשחות בתוך החרא של עצמם עד שהאלוהים ה"טוב" יגאל אותם מיסוריהם... וזה יכול לקחת הרבה מאוד שנים של גיהנום...
42. הטפסים של ליל"ך מוכרים וקבילים במשרד הבריאות
שחר ,   ירושלים   (29.10.08)
הטפסים של עמותת ליל"ך מוכרים וקבילים על ידי משרד הבריאות. תבדוק לפני שאתה כותב שטויות.
43. 38, 39 ודומיהם
רופאה ,   מרכז   (29.10.08)
נניח שאני מסכימה לגמרי אתכם. אם זה כ"כ נכון, אתי וצודק לנתק מהמכשירים-בבקשה, תעשו את זה אתם. זה אבא ואמא שלכם, תמיד יש איך "לעזור ולגאול מייסורים". אף אחד לא מאושפז בכוח. זה נראה לכם באמת דבר של מה בכך? אפשר לראות שאין לכם מושג על מורכבות העניין. לא תמיד מגיעים למצב ה"אידיאלי" שבו יש זמן לדבר ולהסביר לחולה מה עומד לקרות ולהבין ממנו מה רצונו. גם במקרים כאלה, כאשר האדם בקש מפורשות, לפעמים הרופאים חסרי אונים מול המשפחות שבמקרה הטוב מתקשות להפרד מיקיריהן, ובמקרה הרע נזכרות שאכפת להן דווקא בשעות האחרונות ולוחצות על הצוות הרפואי-"לעשות הכל כדי להציל את יקיריהן". וכאשר לא מצליחים להבין מה רצונו של החולה- מה עם קרובי המשפחה שמעוניינים בכסף של הנוטה למות? וזוהי רק דוגמה אחת מרבות. הצוות הרפואי לא יכול להחליט לעזור למישהו למות רק כי המשפחה מבקשת. אלה דילמות שאנחנו מתמודדים אתן יום יום. אני נגד הירואיקה וטיפולים אגרסיביים לחולים סופניים, או לסיעודיים ודמנטיים שחייהם אינם חיים. אבל בתור רופאה במחלקה פנימית, לא תמיד יש לי את הכלים לקבוע מה היה מצבו של האדם לפני שהגיע לבית החולים. ותמיד אעדיף להנשים "סתם", מאשר לפספס מישהו שיכולתי להציל. כמו כן, בעידן התביעות המשפטיות, אף רופא לא רוצה לקחת סיכונים כאלה. עצוב, אבל אמיתי.
44. היום זה מרצון,מחר זה יהיה בלי לשאול...
יובל ,   תל אביב   (29.10.08)
זו אחת מהדילמות הקשות היום בעולם המערבי ואין ספק שיש מצבים שזועקים לניתוק ממכשירים כי אין יותר תקווה. אבל מנגד תראו את הולנד שמה פשוט האצבע היום קלה על ההדק ופשוט הורגים בלי לשאול כדי לפנות מיטות לחולים אחרים או כי זה נטל למשפחה, ענייני ירושה וכו'. נרשמו מקרים רבים שפשוט לא הייתה הסכמה ובכל זאת חולים נותקו ממכשירים- זו הריגה! אין מקרה אחד, זה כדור שלג שלא ייפסק. אז אסור להתחיל את זה מלכתחילה.
45. ל"רופאה"
(29.10.08)
כל מה שכתבת אלו בירבורים והתפלספויות מכיוון שהרפואה בימינו אינה מסוגלת לרפא אנשים מאף מחלה! השאלה מה נקרא ל"הציל" אצלך... ולגבי אף אחד לא מאושפז בכוח? מה,בבתי החולים הפסיכיאטרים לא מאשפזים בכוח? לפי מה שאני יודע הם גם רופאים...
46. ל"45" החכם מכל אדם
רופאה ,   מרכז   (29.10.08)
הרפואה לא מסוגלת לרפא שום מחלה? אני כמעט מסכימה, אבל רק כמעט. בכל מקרה- אין שום בעיה. תשאר בבית כשתהיה חולה. בתי החולים מלאים גם ככה. לא דברתי על בתי חולים פסיכיאטריים, הכתבה היא בנושא אחר לחלוטין, אבל אתה חכם גדול והצלחת להתחכם. אתה נגד אשפוז כפוי? הכרת פעם מישהו בהתקף פסיכוטי? בוא לא נאשפז אותו, לא לפני ולא אחרי שהוא ירצח מישהו או יתאבד (ואז נפתרה הבעיה שלנו בכלל בלי אשפוז).
47. ל-18, 30, 43 הרופאים - יפה דיברתם. תבורכו.
(29.10.08)
אכן הבעיה קשה מאוד, ואכן 99% מהציבור בוחרים להביא את החולה הסופני לבית חולים ולזרוק את האחריות על הרופאים. וטוב עשיתם, כל אחד מכם בנפרד, שהצהרתם על אמת המידה המוסרית שלכם כרופאים: בשום פנים ואופן לא להפסיק חיים. כי כשחוצים את הגבול הזה פעם אחת - המדרון נעשה חלקלק. העמדה שלכם ראויה להערכה. יחד עם זאת, אני לא אשפוט או אשלול גישה הפוכה של רופא, שסייע במקרה זה או אחר לחולה סופני להגיע לעולם הבא. תלוי בנסיבות. בכל מקרה, רבותיי הטוקבקיסטים המתחסדים, קחו את האחריות על עצמכם. יש לכם חולה סופני בבית שמבקש למות? השאירו אותו בבית, אל תזמינו אמבולנס ואל תריצו אותו לבית חולים. נראה אתכם מתמודדים עם הסבל. ברוב המקרים, גם החולה יזעק לעזרה וגם אתם. אז אתם מצפים שדווקא הרופא יהיה זה שידחוף את החולה לגהינום? וגם אם אישפזתם את החולה הנוטה למות - מי מפריע לכם להוציא אותו מבית החולים? אתם לא רוצים ללכלך את הידיים, ואת המזרון, ואת המצפון. אז תנו לאחרים ללכלך את הידיים בשבילכם, אבל תשאירו להם לפחות מצפון נקי.
48. אינני החכם באדם
ל46   (29.10.08)
אבל אם את רופאה אז אני צנצנת... עכשיו,יש לי תשובות גם לשטויות שכתבת עכשיו... לא הבנתי למה את בדיוק מסכימה... אכן הרפואה חסרת אונים לחלוטין מול 99.9% מהמחלות! למעט מספר מחלות זיהומיות... זו הסיבה העיקרית לכך שבתי החולים מלאים כדברייך... הם נרקבים שם ואין מרפא... אכן,את דיברת על אשפוזים כפויים ברפואה! והפסיכיאטרייה היא ענף ברפואה! מי שמתחכם,מתפלסף ומקשקש זו את!(על ראש הגנב בוער הכובע). לגבי אנשים הנמצאים בהתמוטטויות נפשיות את רק הוכחת שאת מתחזה ואינך רופאה! מכיוון שהפשטות וצורת ההתבטאות אינם של רופא מהמניין... מה קשור התקף פסיכוטי לרצח?! את כ"רופאה" האחרונה שצריכה לקשקש שטויות כאלו ולהכתים את שמם של החולים הפסיכיאטריים... לגבי רצח אני מסכים שאם אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי ימנע רצח אשריך... אבל מה תגידי,כל הרוצחים,אנסים ועבריינים למיניהם הם חולי נפש?!" לגבי ההתאבדות,אם אותו בן אדם אכן שנא את החיים וכל מנת חלקו בחייו הייתה סבל מבלי שיכל לקבל עזרה אמיתית(ריפוי)מה"רפואה" אכן הבעייה שלו נפתרה. זו הסיבה שקיימים כל כך הרבה נוכלים,שרלטנים ו"מרפאים" למיניהם ברפואה המשלימה שמנצלים את חוסר היכולת של הרפואה לעזור לחולים ומתעשרים על חשבונם. בקיצור,הרפואה כיום שייעודה המרכזי הוא לעזור לאנשים להפסיק לסבול ואיננה מצליחה לעשות זאת באמצעות ריפוי אמיתי!!!!!!!!צריכה לעזור לאנשים סובלים למות ללא סבל... יש מבין מתוקה...
49. למתנגדי החוק: תבקרו במוסדות לסיעוד ותראו:
רפואה ציבורית   (30.10.08)
חולים מרותקים למיטות, עם צנתרים בכיס השתן, צנתרים אף-קיבה (שנורא מפריעים, כך שקושרים ידיים לחולים), חולים שעושים צרכים במיטה (כך ששכנים בחדר מריחים ריח טרי עד שיחליפו טיטולים לכולם, כי זה כמו במסדר - 4 פעמים ביממה), פצעי לחץ מסריחים שלפעמים חודרים עד עצמות וגורמים לזיהומים חמורים וממושכים. הפרעות בבליעה עם זיהומים חוזרים בדרכי נשימה. התוצאה - טיפול אנטיביוטי ממושך ופיתוח חיידקים עמידים שמזה נפגע אוכלוסיה כולה. וזה לא זוועה שכמה פעמים ביום חולה שוכב במיטה עירום כשמנגבים לו את הקקי ומחליפים טיטולים בן אדם נורמלי יסכים עם אפס פרטיות ? כנראה, למתנגדי חוק יש כסף לרפואה פרטית.
50. ל-48 הצנצנת
רופאה ,   מרכז   (30.10.08)
אם לא הבנת-אז אומר שוב. הרפואה היא לא קסם. אם דעתך היא כפי שכתבת, אני מקווה שכף רגלך לעולם לא תדרוך בבית חולים. כנראה ששאר האנשים בכל זאת לא חושבים כמוך, אחרת הייתי מובטלת. אתה מכיר אינדיקציות לאשפוז כפוי? אדם שמהווה סיכון לעצמו או לסביבתו. לא כתבתי שכל הפושעים הם חולי נפש. תלמד הבנת הנקרא. יש הרבה חולי נפש שאינם מאושפזים, ובכלל לא אמרתי שהם צריכים להיות. מה קשור התקף פסיכוטי לרצח? לך תלמד תקרא ותשכיל. לגבי התאבדות, כבר נמצא שאנשים שניסו להתאבד ולאחר מכן קבלו טיפול מתאים לא תמיד ניסו שוב או רצו עדיין למות. מסקנה שלי- צריך לטפל בהם. מסקנה שלך- לתת להם למות כי הם שונאים את החיים. אז מי מאתנו מכתים את החולים הפסיכיאטריים? נכנסת חזק לעיניין הפסיכיאטרי כשאני הגבתי כרופאה במחלקה פנימית לכתבה על חוק הנוטה למות. ואחרי זה שוב אמרתי שלא התכוונתי לאשפוזים פסיכיאטריים. אבל לך זה ממש לא מזיז, בכל זאת צנצנת. בוא נעשה הסכם מתוק, אתה תשאר בבית כשתהיה חולה ואני אמשיך לטפל במי שרוצה טיפול, בסדר? אה, והפשטות וצורת ההתבטאות היתה בשבילך...
51. כל אחד צריך לדעת את מגבלותיו. כשאי אפשר לרפא צריך להרפות ולת
shosh4u   (30.10.08)
לחולה להחליט על מותו. תודה על המידע על ההוספיסים. שלא נדע ולא נצטרך. תהיו בריאים.
52. לרופאה מ43
פנימאי ,   מרכז   (30.10.08)
אל תשימי לב על דפקט 45. בגלל חייות כאלה עוד מעט לא יהיה בארץ פנימאים. חבל על הזמן להסביר להם משהו. רק להזהר מהם ולהנשים אותם.
53. ל 42 - אתה טועה ומטעה
יואל   (30.10.08)
משרד הבריאות הסכים שמי שכבר חתומים על הטפסים של עמותת ליל"" - יתייחסו לטפסים שלהם כאל הבעת רצון שיש לחזק אותה בראיות נוספות אבל כל זה רק באופן זמני עד שכל החתומים בליל,ך יוכלו לחתום מחדש על הטפסים החדשים. חבל שמטעים אנשים ומונעים מהם לממש את הזכות שלהם לפי החוק - על ידי מתן מידע מוטעה כמו שנתנה הגברת מלי"ך ברדיו אצל גבי גזית וכמוך.
54. 47- אתה חכם וצודק
גם רופא   (30.10.08)
כרופא המתעסק עם זה יום יום במחלקות הגריאטריות יכול לאמר שאתה צודק ב 100%. המשפחות תמיד מוזמנות לקחת את החולה הביתה ולטפל בו שם באותם האמצעים בדיוק. חולים סופניים במקום שאני עובד- לא מאריכים את חייהם ודואגים כי לא יסבלו מכאבים, הקאות וכו... אך עם זאת גם לא הורגים אותם- כי אסור וזה גם לא מצפוני. חולים כאלה לפעמים לוקח ימים/שבועות/חודשים עד שהם נפטרים- אך ללא סבל. מי שסובל זה המשפחות שרואות את יקירם בהכרה מעורפלת, מקבל עירויים תרופות וכו... הם חושבים שבגלל שהם סובלים אזי גם החולה סובל אך דבר זה אינו נכון כלל שכן הוא מורדם לחלוטין עם משככי כאבים חזקים ואינו מודע לסביבתו... לכל הקשקשנים האחרים שרוצים שיהרגו את בן משפחתם- שיעשו זאת בעצמם... בארץ אין חוק המתת חסד ואף רופא לא מבחינה מצפונית ולא מבחינה חוקתית לא יעשה את זה בשבילם...
55. הבעיה שהבן אדם מתפקד הוא לא רוצה למות וזה מובן
עצוב   (30.10.08)
אבל כשהוא חסר אונים זה נופל או על הרופאים או על המשפחה. בעיה קשה. בהולנד אפשר למות בכבוד יש מרפאות מיוחדות
56. למות בכבוד:
מיה רשף ,   רמת גן   (30.10.08)
יש אפשרויות רבות לתת לבן המשפחה החולה הסופני למות בכבוד:ראשית לדבר-כולם ,הן החולה והן בני המשפחה -על המוות המתקרב ,שיקח מאתנו את אהובנו.בשיחה,בפינוק ,בליטוף ובחיבוק-זו זכות גדולה לתת לאדם לבחור את דרך סופו.אנחנו עשינו זאת,הלכה ומעשה,
58. חבל שעו"ד עושים על זה הרבה כסף
אכפת לי ,   רחוק   (31.10.08)
החוק מעולה , הטופס קצת מסובך אבל ברור למה , אבל למה צריךעו"ד למה עוד משהו צריך להרויח מהסיפור?????
59. זה קורה בבית חולים גדול בפתח תקווה
יודע דבר ,   מרכז   (04.11.08)
לא לעצום עיניים-זה קורה בבית חולים גדול בפתח תקווה. אחות בכירה ורופאה שמקושרת אליה גומרות חיים של מקורבים על דעת עצמן מאינטרסים אישיים. למה לקחת את התפקיד של אלוהים?
60. חיוני ביותר
douchka   (03.11.12)
כתבה חשובה אלא שלא ניתן להוריד את הטופס המבוקש וחבל!
תגובות קודמות
חזרה לכתבה