יהדות  מגזין  עיון
אסתר נשארה עם אחשוורוש. ותחשבו על זה
חנה פנחסי
פורסם: 08.03.09, 15:32
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 167 תגובות ב-114 דיונים
1. תואר במגדר - יש דבר כזה בכלל??
אבירמה גולן ,   קפה ספרייה   (08.03.09)
ואם לא - למה אני כותבת כתבה שכזו??
2. ודרך אחרת שמפרשים היא שכל עוד היא לא הלכה
זו גישה אחת   (08.03.09)
מרצונה אז היא הייתה מותרת למרדכי, אבל ברגע שהיא הלכה למשתה מרצונה נאמר על זה במגילה :כאשר אבדתי אבדתי והיא הייתה אסורה על בעלה כי היה לה באיסור הנאה
3. הינה התחילו כל הפמניסטיותל המוזרות לחפש איך דפקו א
יהודי הגיוני   (08.03.09)

תפסיקי כבר את השטויות שלך, מכול מקום את תשאבי את מה שנוח לך ותפרשי פירושים שרק לך ניראים הגיוניים, ואולי אסתר נהנתה עם המלך, היה לה הכל והיא הכבה איתו בזמן שמורדכי ניסה להציל את העולם? והיא טחנה אוכל בבית של אחשוורוש כשכולם סבלו? תפסיקי עם ההתבכיינות שלך על זה שתמיד דופקים את הנשים, מה את רוצה שנעשה? שלא ניקרא את המגילה?

או שנוסיף קטע בסוף של המגילה שאסתר עכשיו מסכנה ואחשוורוש אונס אותה כל לילה?

 גם כן תואר במגדר, מי הנפיץ אץ התואר הזה ומי זה המשועמם שהולך ללמוד את זה

4. ומה יהיה עם אשת הנשיא בדימוס קצב?
יאכנע העכנאית ,   ת"א אחוה 1   (08.03.09)
5. אסתר ידעה את המחיר
תמר ,   ת"א   (08.03.09)
מנהיגים חייבים לשלם מחיר אישי
זה חלק מהעסק.
וגם המשפחות שלהם משלמות מחיר. בין אם בפרסום ובין אם באיבוד הקשר האבהי/האימהי שכל אזרח פשוט זוכה לו.

למרות שאסתר שילמה מחיר אישי כבד (גם בעלה שנאסרה לו שילם מחיר) בסופו של היום יש שמחה. לפעמים שווה להקריב קורבן, עם ההשלכות שלו: הטובות להיסטוריה והפחות טובות לביוגרפיה המשפחתית.

חג פורים הוא חג הגלות - ולכן אין הפי אנד טהור. יש כמו בגלות ספק, טוב מעורבב ברע ורע מעורבב בטוב

חג שמח

הלואי שנדע להקריב קורבנות שיניבו פירות בטווח הרחוק
6. יפה, אהבתי.
בלה   (08.03.09)

מעניין מאוד ומעורר מחשבה.

פורים שמח!

7. עוד פמיניסטית שחושבת שהיא גדולת הדור
יהודי מאמין   (08.03.09)

תפסיקי לפרשן ולהוציא לע"ז על אסתר!

למה מי את?! סתם פמיניסטית שלא יודעת כלום מהחיים שלה!

שתגיעי לדרגת האפר שנמצא מתחת לסנדלים של אסתר-דברי איתי!

8. אסתרקה בחרה בטוב ולכו נשארה עם חשיארש
מחלל שבעס בפרהסיע   (08.03.09)

לאחשוורוש יש 4 שמות כסרכסס (יוונית)  (חשיארש) פרסית  (אחשוורוש) מגילת

 אסתר (חסווירעש) בני ברק  האשכנזית וחסידויות פולניה, מורדכי נקרא מורדוך

 ואסתר נקראה אישתר, אז מה היה לנו אסתרקה לא נהנתה כול כך מחסווירעש

 כי הרגו אותו אחרי קרב תרמופילאי

9. אסתר לא היתה יחידה לצערינו
אמנוני ,   מלמה שבדיה   (08.03.09)

רק לשם השכלה כללית.אסתר לא היתה אחרונה בענין שכזה ,נשות הסולטנים שחיו בהרמון למעשה היו אך ורק נוצריות או יהודיות  מכיוון שאסור היה להם לסולטנים לקחת שפחות מין או נשים (איך שתרצו )מתוך העם המוסלמי,לאחר מכן הוכרחו נשים אלו להתאסלם . 

10. מה הקשר? "בירה נשר"!
מה הקשר   (09.03.09)

חז"ל כבר התייחסו לעניין כאשר אבדתי אבדתי ואין בכך חידוש.

לגבי סוגיית אסתר לא ברור כלל האם היא אשת מרדכי והמדרש המתאר את אסתר עומדת מאחשוורוש וטובלת ויושבת בחיכו של מרדכי, חייב להיות מטאפורי. (הנראה למישהו שהמלך יסכים שהמלכה תשרלל?)

מה הקשר לסיפא של דברייך לגבי הנשים הכלואות? הן לא נלקחו אלא הלכו מרצונן ומאהבה גדולה - ולעיתים למרות כל תמרורי האזהרה?

המקרה שלהן עצוב. הבעיה שלהן דורשת טיפול - ונתינת סמכות רבה יותר לבית הדין - אולם מה הקשר לתענית אסתר?

11. it is amazing
kish ,   thge univers   (09.03.09)

how we can eccept the idea that esther did payed the price for all of her people, the jews.

but still it is prohibited and sick even to think .or bring to discution the greatest  secrifice of all by  one man

that politics and power  games put him to death about 2,000 years ago,by his own people's recomendation.to the ruller on this days.

it is allso amazing how dare we call other religious hyppocrite as well.

YES we all know that millions of jews died under the title of this "bad bad evil name".but still...how can you blame the lamb for some one who killed  the rabbi for slautering it?it would be the same as some one would blame the jews on those days for crussifing yeshuah.and we all know they didn't ! they just pusged him into the lion cage.and the"evil" lion did the rest.think about it...son of god ,or not the son of god.he was a man that his own people got him killed for being differant.HOW TIPPICAL OF ISRAHELL OF THIS DAYS. do you think you could post this talk back?or may be it is to harsh on the " gentle"  readers???l

12. אסתר ראתה כסף וזה הספיק לה כמו לרוב הנשים
רובן מחפשות עשיר   (09.03.09)
13. כתבה מעניינת ומעוררת מחשבה. גם לחילונית גמורה כמונ
פמיניסטית   (09.03.09)
14. כל מה שהפמיניסטיות האלה צריכות להירגע זה .....
שובניסט   (09.03.09)
15. והרי בזאת גדולתה...
smokie ,   גוש דן   (09.03.09)

אסתר לא היתה צעירה כשנלקחה לבית המלך. היא היתה נשואה .שנאמר עליה שאהב אותה מכל הנשים ומכל הבתולות...היא היתה אנוסה, אבל מלך היה רשאי לקחת את מי שרצה. אבל בנה מאחשורוש מלך אחריו..וזה היה מעט משכרה.

אסתר גם היתה מופת לרבים אחרים שהקריבו חייהם להצלת הרבים, כגון הקצין ששם נפשו בכפו וזרק עצמו על הרימון במלחמת לבנון, יהי זכרו ברוך...

16. זה לא לכפות את עצמך על הטקסט קצת יותר מדי?
עמית ,   ירושלים רבתי   (08.03.09)

בסופו של דבר, נקודה ממנה מתעלמים חזור והתעלם - מרדכי ואסתר היו הדבר הכי קרוב למתייונים שהיה להם שם, במלכות אחשורוש. הם מסתובבים להם בגלוי עם שם אלילי (הדסה-אסתר קרויה על שם עשתר, שאם איני טועה ידועה גם בשם "עשתורת" במקומות מסויימים. מרדכי ששמו העברי לא מוזכר, עד כמה שידיעתי משגת, קרוי על שם בל-מרדוך, האל שחיסל את תיאמת) וחיים בסך הכל די טוב בתוך החברה הפרסית.

סופה של אסתר לא כואב את הינתקותה מהקהילה היהודית, בטח ובטח לא אחרי שהכניסה את הקהילה היהודית אל בית המלך. גם מרדכי ישב מקדמת דנא "בשער המלך". אולי היא מסכנה כי לקחו אותה להיות אשתו של המלך בלי לשאול אותה, אבל מצבה לא גרוע יותר (ולמעשה, טוב בהרבה) ממצבן של הנערות האחרות שאחשוורוש לא בחר והושלכו אל בית הפילגשים.

  

17. ל-8 תיקון קטן
אייסכילוס   (09.03.09)

האירועים שבמגילת אסתר התרחשו הרבה אחרי הקרב בתרמופילאי

כך שלמעשה אחשוורוש לא נהרג במלחמה לאחר ההפסד אלא חזר לפרס

18. עוד פמיניסטית שחושבת את עצמה רבי שמעון יצחקי
אחד שיודע   (09.03.09)

מה את רוצה לשנות את המצוות של היהדות!!!! שכל עם ישראל ימות בגלל שלאסתר "לא בא" להנשא לאחשוורוש!!!!!!! את רוצה שנדון על מצבה של אסתר במקום הצלת עם ישראל!!! תתבישי לך על המחשבה הזאת!!

עד כמה רחוק הגיעו המחשבות הפמניסתיות.... פשוט בושה!

19. תענית אסתר - פרושי חז"ל ואינטרפטציה מודרנית
ג.   (09.03.09)

מדהים לראות איך האדם חושב בראי זמנו.

אנחנו יודעים שארבעת האמהות (ואיתן נשים רבות בימי התנ"ך) היו נעקרות מביתן לאחר שהגבר בחר בהן. חלקן מעולם לא ראו את משפחותיהן וחלקן התראו עם המשפחות לעיתים רחוקות.

המציאות של האלף הראשון לפני הספירה הייתה כזו שהיציאה לדרכים הייתה מסוכנת ואנשים לא הרבו ללכת ולבקר את משפחותיהם הרחוקות.

אנו עדים לברכת הדרך אשר בה האדם מבקש מהאל שישמור אותו מגנבים, חיות רעות, וכל צרה אחרת (לא ממש מדאיג אותנו בימים אלו).

 

חז"ל אשר היו צריכים להתמודד עם שאלת יחסי המין בין אסתר ואחשוורוש (נישואי תערובת) החליטו כי אסתר הייתה פאסיבית.

נו באמת, עם כל הכבוד לחז"ל, הם קצת התבלבלו בתקופה!

המלכה לא נועדה לתענוגות המלך (מבחינה מינית), בשביל זה היו את פלגשותיו, נשים אשר היו משעשעות את הגברים במשתאות הגדולים, וכוהנות אשר היו שוכבות עם המלך כחלק מריטואל דתי.

מלבד זאת, גם המגילה מספרת לנו שאסתר בקושי ראתה את אחשווראש, ובמקרה יום אחד אחרי שעות שהיא ישבה בחצר וחיכתה שיראה אותה ואולי יזמין אותה אליו לחדר הכס, הוא במקרה ראה אותה ודיבר איתה

אז מה הם מבלבלים את המוח לגבי פאסיביות או אקטיביות? למלך האשורי כמעט לא היה זמן לראות את נשותיו, וזה לא ממש העסיק אותו (למרות שאותנו זה מאוד מעסיק).

 

בניסיון של ימינו לנתח את התהליכים ולתת להם הסברים, אנו חוטאים בשימוש של עולם מושגים מודרני שאיתו אנו מנסים לפרש ולהסביר סיפורים ותהליכים היסטוריים ודתיים.

מעמד האישה בעולם העתיק היה נמוך מאוד והיחס לנשים היה ברוב המקרים לא ראוי (מלבד תיאורים של נשים מנהיגות: דבורה הנביאה, חולדה הנביאה...).

הרצון שלנו לראות את המציאות של אסתר כמי שכלואה בכלוב של זהב היא פרשנות מאוד מודרנית!

בעולם העתיק אישה אשר הייתה חיה בארמון המלך זכתה לתנאים מדהימים. אנו מכירים בהיסטוריה דמויות אשר הסכימו לסכן את חייהם כדי להנות ולו מעט מחיי העושר והשפע של הארמון.

העוני של האוכלוסייה בערים ובכפרים היה בלתי נסבל, ותוכלת החיים של האדם הייתה נמוכה מאוד ביחס ליושבי הארמון (לא המלך, זה היה בדרך כלל מת במלחמות או במזימות שונות ע"י מקורביו).

 

אבל אהבתי את הכתבה

 

20. אומרים שכורש היה בנה או נכדה של אסתר
יובל   (09.03.09)
21. רבע מהנשים בעולם חיות עם מישהו מתוך הכרח
(09.03.09)
אסתר פשוט היתה מפורסמת
22. בתור אדם דתי, גם לי יצא כמה פעמים לחשוב על זה...
בטוח שהיא סבלה שם   (09.03.09)
23. טעות גדולה ישלך כורש היה סבא של אחשברוש
farsi   (09.03.09)
24. האם מרדכי צדיק?????
(09.03.09)
איך בדיוק אחשוורוש בחר באסתר?

הוא וכל החברים שלו השתכרו, ולתוך זה אסתר נערה בת אולי 15 נזרקה!
כמה פעמים ואיך אסתר נאנסה שם? ואת כל זה "מרדכי הצדיק" אירגן...
נכון שעם ישראל ניצל בזכותה, אבל בטח שזה לא סיפור משמח ושאפשר להתגאות בו

זה עוד אחד מסיפורי הזועה של התנ"ך
25. ומה עם ואשתי?
(09.03.09)
לא בא לה להיאנס באותו הערב (אולי היה לה מחזור?)
אז היא ישר נזרקה
26. כתבה על רמה, אבל...
הרב כוכב ,   עומר   (09.03.09)
מה שנכתב - יפה מאד. לא היה מזיק לראות כאן עוד כתבות ברמה זו, אבל מי שרוצה להבין ביתר עמקות, יראה בקומונה "על שמות ונשמות". שם (ב"תפוז") נמסרו הסברים מעמיקים הרבה יותר.
27. יש גם פרשנות אחרת...
רמי ,   רמת גן   (09.03.09)

הצגתה של אסתר כנערה מסכנה, הנאלצת לקיים יחסי אישות ר"ל עם המלך הרשע שהיא איננה אוהבת אותו, היא רק אפשרות אחת מבין כמה.

מן המגילה עולה גם דמות אפשרית אחרת של אסתר - תככנית מוצלחת ביותר, שבתחילה עוד זקוקה לעצות של הדוד האינטריגנט, אבל די מהר לומדת להסתדר בעצמה. היא גם אכזרית וחסרת רחמים, והמגילה איננה עושה מזה סוד: הרי אחרי שכבר המן נתלה, וההוראה להשמיד את היהודים בוטלה, מה היא מבקשת מאחשוורוש - לתלות את בני המן ולקבל יום שלם שבו מותר ליהודים לבצע חיסולים ממוקדים במי שהם רוצים, "רק" 75,000 איש. (לא שזה קרה באמת, אבל הסיפור כפי שהוא מסופר מעיד על אופיה של הגברת).

אם זה אופייה ואלה ערכיה, יש לנו כל הסיבות להאמין שהיא די נהנתה מלהישאר בארמון עם אחשוורוש ולהמשיך באינטריגות. וצריך לזכור עוד דבר: המגילה מסתיימת בתיאור של גדולת מרדכי, שהפך משנה למלך פרס. אפילו אם נדחה את הפירוש היותר נועז, שטוען שמרדכי היה אהובה הנסתר של קרובתו, די ברור שהצמד הזה, מרדכי-אסתר, הרגיש כמו דג במים בחצר המלך, ולא נראה שעלה על דעת מי מהם לוותר על הפאר וההדר, ובעיקר - הכוח הפוליטי העצום, שהיו מנת חלקם שם.

28. אסתר המלכה
(09.03.09)
אם את כבר מציינת לחז''ל, אז תמשיכי ללמוד ותגלי שאחשורוש מת שנה אחת אחרי הנס, ואסתר עברה לגור עם מרדכי.
לפי המסורת באירן היא קבורה לידו, ואילו קבר אחשורוש הוא על ראש ההר שם.
29. כרגיל - אסתר כמו כל אישה בחרה בכסף ובמעמד...
הדובר...   (09.03.09)

ולא חשבה מה יהיה אחר כך - נשים הרי בוחרות את הגברים בחייהן בעיקר על פי כמות הכסף בארנק (או כמות הכסף שנדמה להן שיש לו בארנק) ונשארות לחיות מי בכלוב זהב ומי בארמון זהב...

אני לא מתכוון לצום על עוד גברת שחשבה שהכסף יביא לה חיים נוחים - היא טעתה? בסוף החיים עם המלך לא היו מה שהיא חשבה? נו, יש נשים רבות שחיות כך - כי הכסף מעוור...

 

מכל מקום - אני הולך לצום כי היהודים היו בסכנה אז, ממש כמו היום, ואולי התענית תעביר את רוע הגזירה כיום ממש כמו אז.

 

30. אסתר ה"אובדת"
מולנור מרדכי ,   רמת גן   (09.03.09)

חנה פנחסי, חשיבה יפה ומעניינת,,,אך עם זאת:

1.היא לא נאנסה לעשות דבר-עמדה לה זכות הסירוב לעצת דודה-מרדכי

2.איננו יודעים [כמו שכתבת] העובדות לאשורן-ייתכן ו"קפצה על המציאה"

   להיות מלכה, ייתכן ואחשוורוש היה נטול כח גברא, ייתכן ואהבה אותו,,,

3.ייתכן שחז"ל [שהיו קרובים יותר למאורעות, מבחינת הזמן] ידעו יותר מאתנו-

  כיום

4.ושוב, חן חן על הקדשת זמנך לנושא כאוב שכזה

שאי ברכה, ולואי ירבו כמותך,,,

תגובות נוספות
חזרה לכתבה