יהדות  שאלות ותשובות
מותר להדריך במחנה קונסרבטיבי בחו"ל?
ynet
פורסם: 25.05.09, 09:24
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות ב-25 דיונים
1. אולי, רק אולי
רעיון פרוע   (25.05.09)
קונסרבטיבים ו/או רפורמים (ו/או חילונים) לא חיים "חיים יהודיים מלאים" לא רק בגלל שזה "כבד להם" אלא שהם מאמינים שלקחת את מערכת הרעיונות הזו בשלמותה זו טעות? אולי הם חושבים שההדרה של נשים מתפקידים בקהילה היא לא רק "מכבידה" אלא מפלה מבזה, וחסרת ביסוס? אולי הם חושבים שסקילה לאנשים שנמשכים לבני המין שלהם ובוחרים לקיים משכב זכר היא לא אידאל שיש לשאוף אליו?

תפתחו את העיניים, לא כל מי שלא הולך בדרככם זה בגלל שזה "קשה לו" או "כבד עליו". לפעמים הוא פשוט חושב שבנוסף לכל ה"יידישקייט" הנחמד, יש ביהדות גם מצוות ורעיונות שהגיע הזמן שנקבור סופית.

(ואנא, חסכו ממני את "האמת הנצחית" ושאר הבבל"ת. עברתי את כתה ג', תודה לאל.)
2. לא הבנת את השאלה
דתל"ש ,   שרון   (25.05.09)

הרב ברמה, השאלה לא היתה מה דעתך על התנועה הקונסרבטיבית. מעצם היותך רב אורתודוקסי התשובה לשאלה הזאת די ברורה. התשובה שלך דומה למה שיענה בכיר ברשות השידור על ערוץ שתיים: כן הם הרבה יותר פופולריים מאיתנו, הם מודרניים ומתאימים את עצמם למציאות המשתנה, אבל בעצם הם סתם פופוליסטים רודפי רייטינג.

 

השאלה היתה האם קיימת מניעה הלכתית להדריך במחנה קונסרבטיבי.

3. דת טכנית
לא אתאיסט   (25.05.09)
"עול המצוות" הומצא ע"י אנשים לאורך הדורות, ולא ניתן ע"י אלוהים.
אין קשר בין סט הפעולות הטכניות שמבצעים אנשים דתיים לאמונה באלוהים.
כשדברים הם כל כך טכניים, וכל דור מחמיר מהדור שבא לפניו, פלא שאנשים מתרחקים מהדת?
4. לך בכוחך זה
אברהם שלום בר יוסף ,   גבעת זאב   (25.05.09)
אין שום בעיה, זוהי מצוות עשה מדאורייתא. לקונסרבטיבים יש זכות ענקית ביהדות,אילמלא פעילותם כמליון יהודים ויותר היו אובדים לעם היהודי. סע לשלום ובהצלחה רבה.
5. בגלל הקונסרבטיבים קרתה השואה, לא?
כבוד הרב   (25.05.09)
או שזה היה בגלל הרפורמים? או שזה היה בגלל החילוניים? או הציונים? או האשכנזים? שכחתי...
6. מותר אבל צריך להביא אוכל מהבית
(25.05.09)
7. לחנה: תשובה יותר מעמיקה
(25.05.09)

אותה שאלה הועלתה לפני כשבועיים שלושה באתר "כיפה", והרב שרלו, אם אינני טועה, נתן לה תשובה שלטעמי הייתה יסודית ומעמיקה הרבה יותר.

תשובתו לא עסקה בשאלת צדקת הדרך של הקונסרבטיבים, אלא בערך של מחנות הנוער שלהם ותפקידך-את בהם כישראלית דתית.

אין לי את הפנאי לחפש כדי לצרף לך קישור, לא תתקשי למצוא..

 

ולרב ברמה: התייחסותך לתנועה הקונסרבטיבית היא שטחית. אני לא קונסרבטיבית כלל, אבל הכרתי מקרוב אנשים שחיו לפי האידאולוגיה הקונסרבטיבית, והם לא היו שונים מהרבה מאוד דתיים "רגילים" פה בארץ. הם רק פתוחים לקבל כחלק מקהילותיהם גם אנשים שלא עומדים בסטנדרט הזה (ובזה יש לנו הדתיים, גם "הסרוגים", מה ללמוד מהם) ובמובן ההלכתי ההבדל העיקרי שמצאתי היה במעמד האשה - נושא שכידוע גם בציבור הדתי עובר טלטלה בשנים האחרונות ולא נאמרה בו המילה האחרונה.

הבעיה היא שאנחנו שופטים את הדרך הקונסרבטיבית לפי הציבור המשייך עצמו לקהילות הקונסרבטיביות, ציבור שהוא בדרך כלל הרבה יותר חילוני מהמדיניות המוצהרת של התנועה.

8. ממתי יהדות ואורתודוקסיות הם מושגים חופפים?
גיורא   (25.05.09)
עצוב וטראגי שזה מה שעשיתם מהיהדות אדוני הרב. אתה יודע בדיוק כמוני שזו פוליטיקה צרה ואינטרסנטית שהעניקה לכם את הבכירות ותו לא. אז נא לחדול מהעמדת הפנים והצביעות. אנחנו כבר הרבה מעבר לנקודת האל-חזור הנזקים שנעשו לאומה ולמדינה בשם האורתודוקסיה הם בלתי-הפיכים!!!
9. כשר אבל מסריח.
ברק האורגניסט   (25.05.09)
10. הקונסרבטיבים קרובים יותר לתורה ומצוות מעובדי האלילים.
C-cyclist   (25.05.09)
11. חנה חביבתי, אם רמתך הדתית חזקה דיה - תוכלי לעמוד בכל
יעל ,   חיפה   (25.05.09)
דבר, כולל מפגש עם חילונים. זה משהו שאמור לבוא מבפנים ולא להיות מושפע מגורמים חיצוניים. ואת הדברים האלה אומרת לך חילונית שאינה מאמינה, אבל מכבדת ומעריכה אנשים שבאמת ובתמים מאמינים (ולא משנה במה או במי).
12. חבל שהרב (שבד"כ פתוח יחסית) מקשקש ומפזר דברי התנשאות
עפר ש ,   פ"ת   (25.05.09)
ה"תורה" לא של הרב, ולמות תפיסתו ה"בלעדית" לאלוהים - זה ממש לא כך.
אותם "מעגלי פינות" ממש לא חושבים שהם מורידים את הרמה, הם לאמונתם בהחלט מקיימים את כל מה שצריך, אל תשכח רב יקר שגם אתה לא מקיים את כל מה שקיימו האורטודוקסים מלפני מאות שנים, ובייחוד - הפוך הם לא קיימו את מה שאתה וחבר מרעיך החליטו לקיים - מתוקף הקיצוניות והקפדת היתר שאופפת אותכם דתיים יקרים.

בגדול , נראה לי שהשואת צריכה חעשות כל מה שטוב לה ולאמונתה הפרטית, ז"א קרוב לארץ ולדת זה כניראה חשוב לך, אז לכי על זה, מה אכפת לך עם הם רפורמים חילוניים דתיים סתם או הינדים?
13. כל מחנה רמה שונה ממשנהו.הכי מסורתי בקנדה
#   (25.05.09)
יש לברר פרטים על כל מחנה ומחנה.  בדקי בדיוק ברחל בתך הקטנה מה רמת שמירת השבת והכשרות, מה אופי התפילה האם משנים תפילות או לאו, האם יש צוות אורתודוקסי נוסף שמרגיש בנוח שם או שהאורתודוקסים נתפסים כאויבים.  ככלל, לא הייתי נוסע לקליפורניה שם התנועה הקונסרבטיבית זהה לרפורמית.  ייתכן שמחנות נוספים באזור הדרום או באזור ניו יורק יש בהם רוח שתהיה נוחה לך להתקיים בה במשך חודשיים.   רוב מוחלט של האורתודוקסים שהדריכו במחנות הקונסרבטיבים המשיכו לדבוק בדרכם אך הרחיבו אופקים ויצרו קשרים חשובים עם קונסרבטיבים ואף השפיעו עליהם.
14. אוהב את הבריות ומקרבן לתורה
האור הגנוז ישוב הדעת   (25.05.09)
בספר המגיד מדבר,מביא הרב פסח קראהן שליט"א דברים שאמר הרב בלעך לאנשי קהילתו בלייקווד בארה"ב,וכך סיפר הרב: קהילה קטנה התארגנה לרכישת ספר תורה עבור בית הכנסת שבעיירה.אספו את התרומות הנצרכות,שכרו סופר לכתיבת הספר,וציפו ליום הגדול להכנסת ספר התורה להיכל ה',על מנת לשתף את הנשים במצווה,הוטל עליהן לתפור ולהכין מעילים עבור ספר התורה החדש,נאמר להן שכל המעילים יהיו בשימוש, אך היפה ביותר ייבחר ליום הכנסת ספר התורה לבית הכנסת וייעתר אותו, הנשים עבדו במרץ רב,כל אחת מנשות הקהילה התאמצה לתפור ולרקום את המעיל הנפלא ביותר.  והינה הגיע יום הכנסת ספר התורה,והרב עם הקהל נתבקשו לבחור את המעיל היפה ביותר.הבחירה הייתה קשה,אולם לבסוף הוחלט על מעיל מסוים שנתפר ע"י אשה מבוגרת.התרגשותה היתה גדולה,הנה יש שכר למאמציה והיא היא תזכה בכבוד הגדול. ואכן לפני יציאת התהלוכה הוזמנה האשה לבית הרב להיות נוכחת בהלבשת ספר התורה החדש במעיל שהיא טוותה בידיה,אך כאן נכונה לה אכזבה קשה ומרה,המעיל הולבש על ספר התורה אך התברר שהוא קצר מדי.הגבאים ניסו למשוך את המעיל ולמתוח אותו,אך ללא הועיל,מבוכת האשה היתה גדולה,צער גדול בושה יגון ואנחה,תפסו את מקום השמחה.וכאשר הרב והקהל עמדו לבחור מעיל אחר,קראה האשה בקול יש לי רעיון אפשר בהחלט להשתמש במעיל שלי. הכול תמהו:כיצד?אמרה האשה"פשוט מאוד קחו סכין וקצרו את יריעות הספר,ואז מעיל בוודאי יתאים" סיים הרב ואמר:כולנו מסכימים שהרעיון של האשה הזו מגוחך ומזעזע.היעלה על הדעת לחתוך את יריעות ספר התורה,רק משום שרצונה האישי של האשה הוא כבוד?הבה נתבונן וניראה מה רבים הם אלה בנינו ,אשר בחיי היום יום שלהם עושים בדיוק כפי שחשבה האשה הזו לעשות.שמירת ציווי התורה כהלכתם מחייבת אותנו לעתים לבטל את רצוננו,ולהתגבר על הנוחיות שלנו,ולהתאים את דרכנו לדרך התורה.ובמקום זה רבים מקצרים את היריעות,כן:גוזרים את מה שלא נח להם מספר התורה וזורקים.ומנסים להתאים את ספר התורה לרצונותיהם. ועל זה נאמר בפרקי אבות "אהוב את הבריות ומקרבן לתורה" לקרב את הבריות לתורה,ולא לקרב את התורה לבריות {לא לקצר מהתורה את מה שלא נח לך} מכוון שהתורה לא תשתנה לעולם.התורה היא ספר הוראות של היצרן של הבורא,ולא ספר פרטי שלך.אם מקצרים את ה-י' מהיהודי נשאר -הודי
15. איזו בורות! על שנאת חינם חרב בית המקדש
(25.05.09)

האם אלוהים חתום אצל האורתודוכסים על חוזה בלעדיות?

16. גם אני הדרכתי במחנה קונסרבטיבי- כנסו, מנסיוני...
רחל ,   ירושלים   (25.05.09)

נערה נחמדה,

כמי שגדלה בבית דתי-ציוני, גם לי היו חששות לפני שהלכתי להדריך במחנה כזה. איך אסתדר עם תפילה מעורבת לנשים וגברים, עם צניעות, וכו'

היום אני יכולה לאמר  שאחת החוויות המעצבות אותי מבחינה יהודית היתה ללא ספק ההדרכה במחנה הקונסרבטיבי של רמה.

למדתי שם שאפשר פשוט להיות יהודי, בלי החלוקה המלאכותית הזו של דתי-חילוני. אפשר להיות יהודיה שומרת מצוות ועדיין לשבת על יד יהודיה שאינה שומרת ולחלוק הווי ותרבות משותפים. זו היתה הפעם הראושנה שהרגשתי ממש מה המשמעות של עם יהודי ללא חלוקות.

מחנות רמה הם אוהבי ישראל, מעודדים יהדות ועברית ותומכים נלהבים שלנו. ההרגשה שם היתה פשוט מדהימה.

כמו כן הבנתי שיש דברים שאפילו אנו, הדתיים-הלאומיים, שכל התורה נמצאת אצלנו (בציניות) גם לנו יש המון מה ללמוד מהתרבות היהודית בארה"ב. בין אם זה בענייני מעמד האישה בין אם זה בענייני חינוך ובתי ספר יהודיים, בין אם זה בלימוד לשמה ובמיוחד בכל הנושא של "תיקון עולם".

אמנם איני רב (וגם אם הייתי רוצה בחברה שלנו כמובן לא היו נותנים לי...ודרך אגב גם לך לא...) אך אני ממליצה לך בכל לב לצאת קצת מהבועה ולחוות את אחת החוויות המדהימות שתחווי בכלל וחוויה יהודית בלתי נשכחת בפרט.

עלי והצליחי.

17. שאלה - למה צריך לכבד רבנים? ולתת להם שמות תואר וכבוד?
המחשב   (25.05.09)
מה הם כבר עשו בחיים שלהם? חוץ מללמוד תלמוד כל היום ולצטט אותו כמו מחשב? האם צריך לקרוא למחשב עם מסד נתונים של התלמוד - כבוד המחשב?


שאלה רצינית.
18. לא לפספס
אחש שהיה שם ,   ירושלים   (25.05.09)
במחנות רמה הקונסרבטיבים עברו מאות מדריכים ישראלים אורתודוכסים כולם נפעמו מהעוצמה הרגשית מהיחס למסורת ומהאהבה למדינת ישראל. מאות בוגרי המחנות הללו עלו ארצה! האורתודוכסיה המודרנית תאמץ בסופו של תהליך את השיוויון לנשים. המחנות שומרי שבת וכשרות. מאות מדריכים חילוניים שעברו במחנות אלו העמיקו את זהותם היהודית  והחלו לשלב את המסורת לתוך אורח חייהם. אל תחששי הנסיון רק יעשיר אותך 
19. חוצפן
עומר ,   ראשון   (26.05.09)

"להוזיל את הסחורה"?! זאת פשוט חוצפה שהמשיב התיר לעצמו להתנסח בצורה כזאת!

זה אמנם נחמד לקבל פרסום ב-YNET, אך כדאי ללמוד קודם כל את ההבדלים בין הקונסרבטיבים לרפורמים (כי הקונסרבטיבים ממש לא רחוקים מהשבת ומההלכה), האנשים שלהם מחוייבים לעם ישראל ולמדינת ישראל, ובכספם בונים כאן לא מעט (וזה כולל מוסדות אורתודוקסים על חשבון קופת המדינה שכוללת תרומות של יהודים מחו"ל).

 

ולשליחה היקרה- חזקי ואמצי! תקראי את משל המערה של אפלטון וסעי לשלום! מי ייתן ותגלי שהחיים היהודים הם הרבה מעבר ל"סרוגים"!

20. קונסרבים = קופסאות שימורים
יהדות לא מוכרים ,   בקוסאות שימורים   (26.05.09)
21. הסתה פרועה ואי שיויונית על במה עיתונאית
עיתונאי   (27.05.09)
פסקי ההלכה  האורתודוכסיים מובאים כאן באופן גורף, פסקים המגדפים זרמים אחרים. בעוד לזרמים אלה אין פתחון פה דומה כאן.
22. לא בטוח בזה
אודי מאשקלון   (28.05.09)
הרי גם בחינוך מסוג זה יכול אדם לקבל איזה משהו שיצית את הניצוץ שלו ( מכיר את זה אישית, קרה לי.. ) ואז יגרום לו לרצות לדעת עוד ( וכיום אני אורתודוכסי שהולך עם ציצית וכיפה ומקווה בע"ה לעשות את רצון הקב"ה כפי מה שצריך להיות באמת. לגבי כל השאר מסכים בהחלט, ראיתי בנות ובנים שהגיעו אורטודוכסים והיום הם כבר דת"ל. מצד שני ראיתי חילוניים רבים ( ע"ע אני ) שהגיעו והיום הם אורטודוכסים/ קונסרבטיבים/ מנסים עדיין לברר, ובכל מקרה המחנה תרם לי המון, יש לציין לטובה את הרב לורן סייקס ממחנה רמה דרום, שדואג שהמחנה יהיה נעים לכולם ללא קשר מאיזה רקע באו. בכלל אני חושב שהסוכנות היהודית, עם כל הפוליטיקה המסריחה שיש בה ( אם יהיה ראש ממשלה שמאלני הוא עוד עלול לשים בראש הסוכנות מישהו לא ציוני או במקרה הפחות גרוע, ערבי, זאת בטענה שצריך להיות בלה בלה בלה ) תורמת המון בזכות אנשים מצויינים שבאמת אכפת להם וטרם נפלטו מהמערכת ( כאן יש לציין לטובה את ראש אגף השליחים ובכלל הרבה חבר'ה מתוכו.. )
23. זאת ששאלה את השאלה נותנת תשובה..
חנה ,   מרכז   (31.05.09)

שלום לכווווולם, אז ככה, אני זאת ששאלתי את השאלה גם כאן וגם למי ששם לב באתר כיפה לפני כמה זמן האם לטוס למחנה קונסרבטיבי..(רמה.)

 ואכן הייתי אמורה לטוס למחנה רמה מטעם הסוכנות היהודית.

 לכל התגובות והשאלות כאן: הייתי 5 ימים בסמינר של הסוכנות (אני אורתודוכסית מהבית) וכ ן!! יש הבדל משמעותי גדול בין אורתודוסים לקונסרבטיבים (כמובן שזה תלוי בהגדרתך האישית אורתודוכסי..)

כמה דוגמאות: בנות עולות לתורה,בנות מניחות תפילין שרים ורוקדים בנים בנות יחדיו בזמן התפילה בנים לא שמים כיפה כל הזמן. אין צניעות.אין אמונה. יש תפילות ויש דרשות אך אין אמונה.

 

אני כחניכה ומדריכה בבני עקיבא לא יותר מידי דתיה אך בהלחט כיפה סרוגה, הגעתי ויצאתי מהסמינר בשוק. שבוע הייתי בטירוף של לצאת או לא לצאת ולכן שאלתי את כל מי שרק יכלתי...

 

לדעתי- אורתודוכסי אשר באמת מאמין בדת שלו וחזק בו יכול ללכת לשם ולהשפיע מכייון שמטרת המחנה היא לא להחזיר בתשובה אלא קירוב לא"י.

 אך מי שלא מרגיש מספיק חזק לא כדאי לו לצאת ואפילו אסור לו. זה דבר קשה להיות חודשיים במקום כזה ובטח בטח שאתה בין היחידים במשלחת שדתי, הייתי בסמינר ופגשתי את כל משלחות רמה למינהם ובמקרה הכי הכי טוב זה 5 דתיים מתוך משלחת של 20 ולפעמים 40 חברה...זה מעמיד אותך בנסיון זה מעמיד אותך במלא שאלות שלפעמים לך גם אין תשובות ואם אתה לא בטוח מה שאתה רוצה  אל תלך לשם.

וכל האנשים הדתיים שהלכו לשם ואומרים שזה טוב ומה הבעיה לצאת  וכאלה.. אז וואלה סבבה להם אך לא לכולם טוב לא לכולם טוב להיות במקום כזה חודשיים מקום שתכלס נדבר דוגרי נוגד את העקרונות הדתיים שלך, גם אם זה לא מטרת המחנה..וכן לא רשום באף מקום שאסור לבת לעלות לתורה אז למה אין את זה בבית כנסת שלך?....

 

ולבסוף: אני החלטתי לא לצאת למחנה.

האמת שמהרבה סיבות גם אחרות אך גם הדת היה חלק בלתי נפרד.יש מלא מחנות אורתודוכסים שאפשר ללכת אליהם. אני ממש לא שוללת להגיע למחנה רמה בעתיד ,ממש תפסתי משם אנשים איכותיים וטובים. ברור לי שאגיע לשם אך לפני זה אגבש דעה בעצמי ואהיה במחנה אורתודוכסי לפני שאני קופצת ישר למים הקרים...

 

אגב- שאלה למחשבה..באירופה כמעט את התנועה הקוסרבטיבית לעומת ארה"ב. מישהו יודע למה? 

 

 

24. רק מי שלא בטוח באמונתו יחשוש מהדרכה בתנועה אחרת
כנראה יש לאורתודוכס ,   משהו להסתיר   (31.05.09)
25. בתשובה רואים את הפחד של הרב מתנועות מתחרות
מי שבטוח בעצמו ,   לא אמור לפחד   (31.05.09)

הסיבה שהיהדות האורתודכסית הפכה להיות נוקשה וחרדית במאתיים השנים האחרונות קשורה לעלייתה של תנועת ההשכלה ביהדות ומהחשש של הרבנים שציבור המאמינים נוטש אותם. ואכן כך קרה - הציבור של המאמינים שהיה עד אז בור ועם הארץ והאמין לשטויות ולהפחדות שלהם קיבל שכל ונטש את הדת. והרבנים - נותרו בסטגנציה שלהם, בתוך החצרות החשוכות שלהם.

 

לכן הרב חושש מהתקרבות של האורתודכסים לתנועות מתחרות כמו קונסברבטיבים ורפורמים.

תגובות נוספות
חזרה לכתבה