חדשות  מיוחד
למה הייתי מורה, ו(בעיקר) למה אני כבר לא?
קובי לוי
פורסם: 10.07.09, 02:40
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 146 תגובות ב-100 דיונים
1. בבקשה אל תעזוב!! החינוך זה העיקר
מתי ,   מרכז   (09.07.09)

אני פונה אליך פניה אישית. ריגשת אותי מאוד ואני משוכנע שעמוק בלבך אתה רוצה להמשיך.

ללא החינוך הטוב לא יהיה לך דור המשך וייתכן שלא נוכל פיזית להתקיים כאן.

אז בבקשה ממך, את תוותר, אל תישבר, תמשיך ואחריך יבואו לאט לאט, עוד אחד ועוד אחד. החינוך יבוא מהמורים ולא מהמערכת.

2. הייתי מורה ומהאחד בספטמבר -כבר לא!
שרה ,   מרכז   (09.07.09)

אתה שרדת שבע שנים ואני פי כמעט חמישה!

אולי כי זה רק שבע (!) נשמעת קצת לא רציני (לטעמי) ,חלק גדול מספורך מתייחס לשעות הנוחות ולעובדה שאפשר לבדוק מבחנים בזמנך הפנוי האם אכן כך?

האם יש לך ילדים פרטיים בבית שזקוקים לך כשאתה חוזר מהעבודה וכל מה שרצית הוא שקט ולא לשמוע אף לא ילד אחד בשעות הבאות ? האם כשהגעת למבחנים בעשר בלילה ,עיניך נעצמו וכוונת שעון לחמש כי יש תאריך יעד להגשת ציונים? ועוד רבות הדוגמאות

ולא זה מה ששבר אותי :בחרתי לפרוש כי לא יכולתי להיות חלק מהאלימות המילולית ששלטה בחיי היומיום של תלמידי, שלא לדבר על הפיזית, לא רציתי להיות חלק מבינוניות ותוכניות חדשות כל שנה כדי להציל את המערכת קצתי ביחס של מנהלים  שנדמה להם שאם משלמים לי משכורת כל זמני וחיי מוקדשים להם ,קצתי ביחסם העולב והמתנשא

אבל :על אף ולמרות הכל תחושת השליחות החזיקה אותי שנים רבות ואני עוזבת זקופה אבל מאד מאד דואגת לעתי ד - של המערכת !

3. מחנך שחושב שהוא בשיא צריך לשאוף לשיא הבא
אריה גחלת   (09.07.09)
אם אתה עוזב כעת זה בגלל שמצאת עבודה נוחה יותר בכל מקרה שיהיה לך בהצלחה
4. כתבה יפה !!
יישר כוח   (09.07.09)

כל הכבוד למורה המהולל, אך דומני שדווקא מורים כמוך חסרים הרבה ומדוע שלא תפעל להמשך הצלחה. או באמת השפעה דרך ניהול מוסד בית ספרי לחלופין.  הגם שכפי שציינת מנהל מוגבל ביכולתו עדיין אני סמוך ובטוח שתוכל להשפיע המון

 

המדינה זקוקה לטובים ופחות לבינוניים

5. צודק במאה אחוז
ינבי ,   תל אביב   (09.07.09)
היום משדרים בינוניות במקום לשדר גבוה - הבי"ס הפך לבית חרושת לציונים במקום מקום חינוך
6. עוד 3,000 ש"ח למשכורת היית חוזר ללמד!!!
מורה   (09.07.09)

אתה סותר את עצמך, מצד אחד אתה טוען שיש תגמול כספי ונוח להיות מורה ומיצד  שני אתה טוען לקושי נפשי גדול.

 

אל תירק לבאר ששתית ממנה מים, קובי!!!!

 

אם היו מתגמלים את המורים על עבודתם ונותנים להם כלים כדי לשמור על משמעת נאותה הכול היה נראה אחרת.

 

בתור מורה קורה לי שאני עובד 4 שעות ביום ואני יוצא מותש, תשוש, מתוסכל וכו' כאילו עבדתי 10 שעות.

 

להחזיר 30 אינדיאנים בכיתה ללא כלים משמעתיים וכאשר המנהלים מפחדים מראש העיר, ואינם מוכנים לתת עונש הולם לתלמיד מפריע ומטורף

 

כי הילד הוא במקרה בן של... וראש העיר מעוניין להיבחר שוב...

 

אז, הכול פוליטיקה זולה ומזוייפת....

 

 

7. מדובר ברווק לכן הוא מבסוט מהשעות הנוחות. אם היה הורה זה היה
רן   (09.07.09)
סיפור אחר
8. כמה שהוא צודק!
מורה מהצפון ,   צפון   (09.07.09)
לפני כחמש עשרה שנה גם אני הגעתי אל מערכת החינוך מלאת אידיאלים, רצון וכוחות לעשייה, אולם מהר מאוד הבנתי שרבים מעמיתיי נמצאים במקצוע שלא מהסיבות הנכונות. לצד מורים מעולים ובעלי ערכים ויכולת נתינה, יש גם רבים שהתואר "בינוני" עושה עימם חסד... לא כולם מגיעים עם עולם ערכי ומוסרי מגובש וזה ה"מודל" לחיקוי  הניצב מול הדור הצעיר - חבל!! שלא כמו קובי לוי אני עדיין מורה ומחנכת ואהיה בביה"ס גם בספטמבר הקרוב, בתקווה שראשי השלטון יתעוררו יום אחד ויבינו שהדרך היחידה לשיפור המצב היא הכנסת כוח אדם איכותי, ערכי ומקצועי לתוך מערכת החינוך וזה עולה כסף!!!!!!
9. כואב הלב. מצטער לשמוע
תלמיד בעברו   (09.07.09)

לפי איך ומה שאתה כותב, נראה שגם אין עתיד.

 

עגום ועצוב

10. פשוט עצוב !
ברק ,   רעננה   (09.07.09)
11. אל תשבר! תשאר!
אחינעם ,   מודיעין   (09.07.09)

אותך המערכת צריכה אפילו ודווקא בגלל שכל הבינוניים סביבך לא מבינים את זה.

ואני בטוחה שאתה כן מתקן. גם את המורים הבינוניים. הם לומדים ממך גם אם הם מסרבים להודות או להראות לך את זה ולא יכול להיות שהם לא מסתכלים בהערכה וקנאה באהבתם והערכתם של התלמידים שלך אליך.

ב1 בספטמבר תהיה חופשי. חופשי ומאושר? בטוח שמאושר? כשאתה יודע שכל היכולות המדהימות האלו שלך יתבזבזו? התלמידים שלא תלמד לא יהיו אנשים טובים כפי שיכלו להיות. איזה אובדן... 

12. חוק זכויות התלמיד
אזרח   (09.07.09)
חחח. לא פלא. תילמדו משהוא מהחרדים לא יזיק.
13. הכל מתחיל בחינוך
(09.07.09)

קובי, אני כ"כ מבינה לליבך.

להיות מורה לנוער של היום זה פשוט בלתי נסבל.

מצב החינוך בארץ רק מתדרדר בשנים הארונות.

קשה לי לחשוב שהנוער הזה יהיה הדור הבא של הנהגת המדינה.

הפתרון היחיד להעלות את רמת הנוער הוא לפתוח בתי ספר פרטיים, בקבוצות קטנות.

ולהבהיר לתלמידים שכל בעית משמעת מאפשרת לסלק אותם מבית הספר.

נכון שחינוך פרטי הוא חינוך יקר, אבל עדיף שיהיו עמותות שיעזרו למשפחות חסרות יכולת לשלוח את ילדיהם למסגרות פרטיות וטובות, במקום שיהיו עסוקות בטיפול בנוער עם בעיות סמים וכד'.

ברגע שהילדים יקבלו חינוך יותר טוב, הרבה פחות מהם יגיעו לסמים ולרחוב.

דבר נוסף שיכול להעלות את רמת החינוך, זה לאפשר לתלמידים בעייתים להתבטא ביכולות הטובות שלהם. לשלב לימודי אומנות וספורט מכל מיני סוגים בבתי הספר, ולאפשר לתלמידים לעשות מבחני בגרות גם בתחומים אלו.

עוד דבר שיכול לשפר את מערכת החינוך, הכנסת לימודי רוחניות (לא יהדות, אבל אפשר לעשות זאת גם בעזרת היהדות), וללמד את הילדים שחומריות זה רק אמצעי ולא המטרה.

מקווה שמי שצריך יקרא את התגובה שלי,

ויביא לשינוי המיוחל.

והלוואי שמערכת החינוך בארץ תהיה מוצפת במורים כמוך, שבאמת באים לתת מכל הלב.

אחרי הכל...

הכל מתחיל בחינוך!!!

14. אז זהו? פשוט להתייאש ולתת למערכת להרקב?
רועי ,   רמת-גן   (09.07.09)
אני מלא הערכה כלפיך, ואין ספק שאם כל המורים היו כמוך המערכת היתה נראית אחרת. עם זאת, אתה מאכזב אותי עם הפרישה הזאת. את המערכת כרגע אולי לא תשנה, אבל אני בטוח שעל תלמידיך שהם דור העתיד בארץ אתה יכול להשפיע במידה לא מועטה. והמערכת כולה? אני מאמין שעוד יגיע יום בו רוב המורים יבואו בגלל ערכים ולא בשל התנאים, אבל זה לא יקרה אם אנשים כמוך יתייאשו תוך כמה שנים ויעזבו.
15. החוכמה היא להתמודד
ניר ,   תל אביב   (09.07.09)
אני חושב שהכותב פשוט וויתר מוקדם מדי. פשוט התעייף לו.

מניסיון (מהנדס מע'), שינוי במע' גדולות לא מגיע פתאום ומייד ומטבע הדברים מע גדולות הן בינוניות .
אך סבורני כי החוכמה היא להתמודד , לשאוף לשינוי ולדחוף וכן להשאר.

"הכל זה אנשים" ואם מי שהוא אנרגטי וחדור מוטיבציה מתבטא כך יש בכך להעיד עליו קודם כל.אולי נק המבט של הכותב צריכה להתרחב
יש מה לתקן והרבה אך השינוי מתחיל בך המורה.
אני ואתה נשנה את העולם הוא בדיוק בכך ובך!

רק מסה קריטית של צעירים בוגרים (שיודעים להתמודד לאורך זמן) יביא לשינו המיוחל.
אולי אחרי החופש תחשוב אחרת. כהורה אני רוצה צעירים כמוך במער'
16. בכיין ומשעמם
איציק כהן ,   תל אביב   (09.07.09)

במקום לעשות - אתה מתבכיין ומשמיץ הן  את  המורים והן התלמידים .טוב שעזבת את מערכת החינוך. אני בטוח שמאחורי "הקריירה" המפוארת שלך, עומד מנהל שלא היה שבע רצון הן מאישיותך והן מתיפקודך. תצליח בעבודתך החדשה.

17. עצוב. כתבת יפה.
שחר ,   גבעתיים   (09.07.09)
18. מורים בנוניים זה עוד טוב - ומה עם גרועים? כנסו!.
משה ,   חיפה   (09.07.09)

הבעייה שאף ממשלה לא רוצה לגעת במערכת החינוך ולבצע רפורמות רציניות. הכל הועד - כל דבר טוב מטורפד, מורים גרועים לא מוצאים מהמערכת, מנהלי בתי הספר לא מקבלים מנדט לניהול רציני שאינו תלוי בחברי ועד. רפורמות נקברות ע"י הועד רק לא לשנות שהרי את התמריץ הכלכלי הם כבר קיבלו - למה לתת תמורה נוספת? למי זה כדאי? צריך לפרק את המערכת, שביתה? אני עם שלושת ילדי נסתדר וגם אחרים רק שיגמרו כבר את הסאגה הזאת!. טוב, צריך להיות ריאלי, הרי שר החינוך החדש הוא רק פוליטיקאי משופשף, הוא יודע שבמהפכות לא מתקדמים ועדיף לשמור על הטוסיק ולמנות עוד וועדה שתיקבר על ידי הוועד. ואני אומר - הורים קומו על הגולם, שתפו פעולה בנכם בכיתות, עיקבו אחרי ביצועי מורי ילדכם - הם אינם קדושים גם אותן ניתן להעביר מתפקידם - רק שלא יבוא על חשבון הילדים. עקבו אחרי ממוצע ציונים כיתתי - גם אם צריך לעשות זאת לבד תעודה תעודה, שהרי המערכת לא תשתף פעולה - ובכל חריגה לחצו על המורה והמנהלת והמחוז. על תרפו זה ילדכם, אותם/ן זה לא מעניין, הם הרי כבר קיבלו את התוספות.

19. לא מאמינה שאתה עוזב גם בגלל צוות המורים.
נראה כמו שחיקה   (09.07.09)
20. כל כך נכון !
רננה   (09.07.09)

מפחיד לראות שפעם ראשונה מישהו מעלה חוויות ממקור ראשון , וצודק בכל מילה ומילה .

מערכת החינוך שלנו כיום שואפת לבינוניות ולא למצוינות , וזהו בדיוק הבעיה ..

אם לא יהיה מי שיכוון את התלמידים למקומות גבוהים, הם לא יגיעו לשם בעצמם .

כשאני הייתי תלמידה , אף מורה לא ניסה להתחבב עלינו התלמידים ככל שהמורה היה יותר קשוח כך הוא היה נחשב למורה טוב יותר .

כאשר מורים היו יודעים להעביר שיעור טוב ובו זמנית לעמוד על חוקי המשמעת , כך גם אהבנו והערכנו יותר את המורה וכמובן שרמת ההצלחה בכיתתו הייתה רבה יותר .

 

קובי , ישר כוח ! מאמינה בך, ובהצלחה בהמשך הדרך !

21. תתבייש
רונית ,   תל אביב   (09.07.09)

אני מורה! תתבייש לך, אני לא יודעת באיזה בית ספר לימדת, אני מחנכת שבע עשרה שנים. אני מותשת מהמערכת מהדרדרות הערכים בשל הרדיפה אחרי בגרויות. המורה הפך להיות פועל יצור במפעל שאין לו זכות להביע את דעתו או ערכיו. אך בהחלט אי אפשר לומר שהוא עצלן לפחות לא הרוב המכריע. ייתכן ולך היו שעות נוחות. אני לא מכירה יום עבודה אחד שלי שמסתיים בשתיים. תודה שעזבת את המערכת ועוד דבר קטן "יהללך זר ולא פיך"

22. אז איך כן ניתן לשפר?
רוצה תקווה   (09.07.09)

ייאוש בלי תכנית פעולה לא תורם בכלום. מה כן ניתן לעשות?

23. עלי באמת כתבו ספר
אורית ,   דרום   (09.07.09)
הספר "למה קראתם לי חופי הפלא?" מספר עלי. גם אני מורה (לספרות) ואני עדיין נלחמת. למדתי בדרך הקשה שלא אשנה את העולם אבל עדיין לא ויתרתי. אני מלמדת בחטיבת ביניים ושם המצב גרוע פי כמה כמו שאתה ודאי יודע ויש הרבה ימים שאני חושבת שאני נמצאת בתוך סיוט. אין בדל של משמעת, אין לימודים,ואין צל צלו של חינוך. יש רק בלאגן ואם בכל זאת מישהו לומד משהו - זה לגמרי מקרי.
24. כולם צריכים לחשוב כיצד להשאיר מורה כזה במערכת
אטי הירש ,   רחובות   (09.07.09)

כל הגורמים הרלבנטיים צריכים לחשוב מה לעשות כדי שמורים כמו קובי לוי ישארו במערכת כי הם נכס למערכת. מאד מרתק לשמוע באיזו התלהבות ומוטיבציה ניגש קובי לוי לתפקיד. חבל שמורים אחרים חושבים על הרייטינג שלהם בעיני התלמידים במקום לחשוב כיצד צריך להשקיע כדי שהתלמידים יקבלו חנוך טוב יותר. חבל שלא מתגמלים טוב יותר את המורים כדי שאנשים איכותיים ובעלי מוטיבציה יגיעו להוראה וגם יתפרנסו בכבוד. 

 

לדעתי על קובי לוי להמשיך בדרכו כמורה ולעשות חיל. לא משנה מה המורים האחרים חושבים או עושים. דרכך נכונה. תאמין בדרכך ותמשיך לחנך דורות רבים. קבלת אהדה רבה  מתלמידיך, הם הביעו הערכה כלפיך והם שומרים על קשר אתך גם לאחר גיוסם לצ.ה.ל. לא יכול להיות טוב מזה.

 

אנא המשך בדרכך כמורה. מנהל בית ספר איננו מלמד (לפי מיטב ידיעתי) הוא עוסק הרבה בדברים אדמיניסטרטיביים ואיננו בקשר יומיומי עם תלמידים.

 

אטי הירש

רחובות

25. נכון!נכון!נכון!
יפית ,   ת"א   (09.07.09)

קובי יקירי,

לי לקח 3 חודשים להבין שאני לא אצליח לשנות במאום!!!

הבעיה נעוצה בכל אותם גורמים שמנית בכתבה השנונה והמצחיקה וגם בעיקר בהורים  ( שחושבים שקנו את מערכת החינוך ).

לצערי, עם כל אהבתי לחינוך, לא נראה לי שאכנס שוב למערכת אלא אם כן תהיה מערכת שפויה ואחראית.

בתקוה לעולם טוב יותר.

שבת נעימה.

יפית,מורה לשעבר ( ובאמת שחבל לי )

26. כל מילה בסלע, סופסוף קם מי שמטיף לחינוך
אני נטעתי עץ   (09.07.09)

עם משמעות. לתלמידים ולמורים כאחד! ויפה שעה אחת קודם.

משהו רקוב במערכת הזו, אם אלה האנשים שנפלטים ממנה.

 

27. מסכים עם דבריך ולצערי הבעיה היא במערכת -חוויה אישית
חוויות הוראה   (09.07.09)
כאשר אני מגיע לתת שיעורי העשרה מקרן קרב בדראמה והמנהלת לוקחת את השעות של מערכי השיעור שלי ואומרת לי אני רוצה שתעשה לי מסיבת סיום , אז איזה העשרה מקבלים התלמידים?..מלמדים אותם לתוצאה כדי שמנהלת תהייה מרוצה? איפה התהליך?...איפה הלימוד ?..היעלה על הדעת לבקש ממישהו לנגן לפני שלמד לקרוא תווים?...הבעיה היא בבינוניות של המערכת שמוותרת על תהליך לימודי וחינוכי ומעדיפה תוצאות והשגיות אך בכך הופכת את התלמידים לבינוניים ומטה , אני בבית הספר ההוא כבר לא מלמד אחרי שהתעמתתי עם המנהלת על נושא זה ולא הגענו להבנה שטובת התלמידים דורשת לימוד בסיסי ולא טקס נבוב עם טקסטים ברוח הנושא השנתי
28. כל הכבוד! כתיבה ברמה גבוהה מאוד
ץ ,   ג   (09.07.09)

מה גם שהתוכן מוצדק ונכון.

29. עצוב שהרמת ידיים כל החוכמה להישאר ולהאבק
oran ,   rishon   (09.07.09)

אפשר לחשוב שבחוץ מחכה לך קריירה מזהירה יותר? מה תעשה "כאדם חופשי"  וממתי מסיימים בשעה 2? אתה מגיע הבייתה ולאחר שעה שעתיים מתחיל להתכונן ליום המחרת - הכנת מערכי שיעור ועזרי לימוד -  להדפיס מבחנים ובחנים, לבדוק, להקליד ציונים, לרוץ להשתלמויות, לכתוב להורים לרוץ לישיבות צווצ או  ישיבות מחנכים או ימי הורים או ימים מרוכזים בבית הספר

מורה אמיתי עובד 16-18 שעות ביממה וגם ב"חופשים" כך שבמציאות הוא נח שבועיים שלושה בחופש הגדול.

ומי נותן יותר ממשרה מלאה? המקסימום המותר 140% משרה ומס הכנסה מכרסם בכל אגורה נוספת אז מי שרותה לעבוד יותר ירוויח 2000 ש"ח נוספים וישילם 3500 מס הכנסה. אז מה עשינו?

30. לקובי לוי ( חלק א)
מורה מהצפון   (09.07.09)
חבל שאתה מכליל, קובי, מהניסיון שלך, לכלל המורים.
אני לא יודעת איפה לימדת, אבל בבית הספר שאני מלמדת בו , בחט"ע, הדברים לא בדיוק כך:
צוות המורים משקיע ועושה מעל ומעבר, ונכון, יש מורים שלא, אבל הם מיעוט. קטן.
שעות ההוראה שלי אינן בין 8 – 14. ממש לא. בכל שנה יש לי מערכת אחרת, שנופלת בין השעות 8-16, עם חלונות, דלתות ומה לא. המערכת בנויה לטובת התלמידים, כל ששעות 10-13 הן שעות לכתות מלאות במקצועות חובה, ומקצועות הגברה, כמו זה שאני מלמדת, נלמדים לפני, ואחרי.
השנה למשל, לימדתי ביום מסוים בין 8-10 ואחר כך בין 13-17. ביום אחר לימדתי בין 12-16 וביום נוסף בין 10-14. ולימדתי בימים נוספים. יש לי חלונות רבים, ואין לי מקום (פיסי) שבו אוכל לנצל את הזמן הזה, פרט לחדר מורים מלא תמיד לעייפה במורים, הורים, תלמידים, מוכרים (של בגדים, כלים, תכשיטים... ).
כתבת: "אז נכון שצריך לבדוק בחינות אחר-הצהריים, אבל את זה אפשר לעשות מתי שבא לך". אתה אולי לא הכנת שיעור לפני כניסה לכיתה, ואולי לא נתת שיעורי בית, ולכן גם לא הזכרת את הזמן הנחוץ למטלות אלה.
אבל במקצוע שלי יש הרבה הכנה, הרבה תרגילים לבדוק, וכל מבחן לוקח לי בין חצי שעה לשעה לבדוק, חמישה מבחנים בשנה (אחד מהם מתכונת, שהוא כמו שני מבחנים רגילים בהיקפו), ובחנים. במקצוע שלי יש לשבת עם תלמידים בודדים ולחזק את שליטתם בחומר שאם לא כן, זה נזק להם ולכיתה כאחד. אבל מקום אין.
במקצוע שלי מתחדשים דברים, ומתוך עשר השנים האחרונות, לפחות בחמש מהן היו שינויים מהותיים, שדרשו הכנת חומרים מחודשת, התאמת חלק מהחומרים הישנים, ללא ספר לימוד (אני כתבתי לתלמידי את החומר בצורה של סיכומי נושא). בכל קיץ מחדש. את ההתאמות נאלצתי לעשות בכל שנה, כי כל שינוי גרר צורך בתיקון ההתאמות הישנות.
ואולי יפתיע אותך לשמוע, אבל אחרי עשרים ומשהו שנים של מלחמה בלתי פוסקת במי שמונע ממני ללמד ולחנך (וזה כולל הורים, תלמידים, משרד החינוך ואפילו מורים אחרים לפעמים); ואחרי עמידה של שעות, הידבקות במחלות מתלמידים בחדר צפוף, המצאות במקום עבודה רועש שעות על גבי שעות (כיתה שבה יש רחשים כל הזמן, מוזיקה רועמת במסדרונות בהפסקות או המולת חדר מורים) ועוד שקצרה היריעה מלפרט; אחרי כל זה אני פשוט שחוקה, ואני זקוקה להתחדשות הזו, כדי לשמור לא רק על בריאותי הנפשית, אלא גם על בריאות גופי.
אני זקוקה לשקט של הבית, ולא לראות אף אחד במשך כמה שבועות. החופש הגדול לרוב מורים נחוץ כמו אויר לנשימה. תאמין לי.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה