חדשות  דעות  מאמרים  גד ברזילי
סכנה ממשית בחוק הנכבה
גד ברזילי
פורסם: 20.07.09, 12:50
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 186 תגובות ב-120 דיונים
31. אה, ומה דעתו של הכותב על הטלת ספק באופיו הדמוקרטי של המשטר?
פוסט שמאלני ,   רחובות   (20.07.09)
הרי ברור לפי תוכן שהוא בא מנקודת מחשבה של "אויויוי, מונעים מהערבים למחות על אופיו הציוני של המשטר בישראל". אבל מה עם קבוצה שתמחה על אופיו הדמוקרטי ועל חופש הביטוי בו, גם לה צריך לתת תמיכה ותקציבים במסגרת חופש הביטוי והדמוקרטיה?
בעצמו הוא כותב כי "ברור מאליו כי המדינה לא אמורה להגן על אלו החוברים לארגוני טרור כנגדה", כלומר הוא מבין שיש גבול. ועכשיו שיפסיק להיתמם כאילו הפוליטיקאים הערבים המתעקשים לציין את יום "הנכבה" ביבבות על מה שקרה לאבותיהם במהלך מלחמת העצמאות של ישראל, תוך התעלמות מבחירתם שלהם במלחמה זו, אינם מנסים לערער את לגיטימיות קיומה של המדינה. די כבר.
32. פרופסור, אז מה!
לא סיימתי כיתה ג   (20.07.09)

 

פרופסור יקר.

במדינה עם אזרחים שהם פטריוטים שיתנו את דמם למען המדינה למען האדמה יש מקום לדברייך, אכן אותם אנשים בעלי זכות להשמיע כל דעה בזכות הדמוקרטיה.

 

אבל במדינה בה יש מיעוט שמקורו הוא באויב ואחרי 60 שנה עדיין מעוניין בהשמדת מדינת היהודים והקמת מדינה משלו עם זכויות סוג ב לאזרחים היהודים, כמו מרוקו בה חיו היהודים 1500 שנה ועדיין היו בגטו נתונים לחסדי השלטון,היו תקופות טובות יותר והיו תקופות של פוגרומים אונס ורצח.

 

איך שלא תהפוך את זה, ערביי ישראל לפני 60 שנה אחזו בנשק רצחו הרגו נלחמו ביהודים שחיו פה אם זה כאלה שחיו פה 10 דורות בטבריה ואם זה כאלה שבאו לכאן מארצות אחרות.

 

אותם ערבים רוצים שאני אממן ארגונים שלהם שקוראים ליופ העצמאות שלי שבו נהרגו במלחמה עימם קרובים שלי וביום זה הם קוראים לו שואה.

 

תגיד אתה מטורף?

תגיד אתה באמת חי בסרט?

אתה באמת לא מאמין שהם רוצים באבדון שלך?

מה באמת אתה חושב? אתה לא מבין שאופן החשיבה שלך ידחוק אתונו החוצה מפה?

 

שיקימו מדינה ויחגגו שם את הנכבה

ואתה מוזמן לחגוג את העצמאות שלנו שם(אם יתנו לך בזכות חופש הביטוי)

 

אני לא מבין איך הראש של אנשים כמוך עובד.

בוא נשחרר רוצחים וגנבים כי זה פוגע בחופש האישי שלהם ומקביל את תנועתם וצריך להתחשב בהם כי הם גנבו ממצוקה ויש להם נרטיב של מסכנים

 

האמת לא משנה איזה טיעונים יהיו לי לעולם לא אצליח להביס אינטלקטואל כמוך, הרי מי אני? אדם פשוט מהישוב שבמקרה רואה שהמלך הוא ערום.

33. אני מבקש מהפרופסור דוגמא אחת!
באבא ברוך ,   מיאמי   (20.07.09)
אנא ממך פרופסור מכובד, הבא בפנינו דוגמא אחת ממדינה כלשהיא בעולם, דמוקרטית או לא, הממנת מכיסה ארגונים המתנגדים לקיום אותה מדינה?! מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם הממנת שתי מערכות חינוך (הערבית והחרדית) המחנכות לשנאת המדינה! האם הפרופסור מצפה שארה"ב תממן ארגונים התומכים בקומוניזם? האם מדינה כלשהיא בעולם תממן ארגונים השורפים את דיגלה? מדינת ישראל אינה שוק חופשי של דעות, מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי! ואם לא, אז מה היה הטעם בהקמתה?
34. בהחלט כן
(20.07.09)

המדינה צריכה לשלול תקציבים מכל אלו שלא מכירים בקיומה.

ואף לאסור בחוק כל פעילות כזאת.  

בואו ניתן לידידנו המוסריים מאירופה לבדוק במשך כמה דורות את הרעיון של מדינות כל אזרחיהן ואם זה יצליח להם אולי נסכים גם אנחנו לאמץ את הרעיון.

בינתיים, עד שלא יגור זאב עם כבש בכל העולם, היהודים צריכים מדינה על מנת להגן על עצמם ולהלחם בכל מי שפועל לחיסולה. מדהים שדוקא אלו שערך החיים הוא ערך עליון בעיניהם, לא מסוגלים לראות את הקשר בין הזכות של היהודים למדינה והזכות שלהם לחיות.

ערכי חופש צריכים להשמר עד הנקודה בה הם משרתים את החופש לשלול את חיינו שלנו. כשהגענו לנקודה שבה הBAD GUYS למדו איך לנצל את החוקים הטובים הללו לטובתם ולרעת כל השאר, זה הזמן לבחון אותם שוב ולתקנם וזה מה שחוק הנקבה עושה.

35. לא רק שהמאמר אינו מעולה, אלא הוא פגום ומסולף מעיקרו!
ליאת   (20.07.09)
הכותב מאמץ את העמדה המסולפת מעיקרה כאילו ענינו של יום הנכבה הוא זכרון האסון הפלסתיני. אם אכן כך הוא הדבר, ואין המדובר באבל על קומה של מדינת ישראל, אזי מדוע הוא מצוין כיום אבל על קומה של מדינת ישראל ומדוע הוא מצוין ביום שנקבע כיום העצמאות?

הכותב מתעלם לחלוטין מהיסטוריה בת זמננו - בניגוד להצהרת בלפור והחלטות חבר הלאומים, שדיברו על חלוקת מה שהיום ירדן וישראל לשתי מדינות, החלטת החלוקה של האו"ם מ- 1947 דיברה על חלוקת ארץ ישראל המערבית לשתי מדינות, קרי בשטח ההיסטורי היו אמורות לקום 3 מדינות, רק אחת מהן יהודית.
למרות זאת, הפלסתינים דחו את הקמת מדינת העם היהודי, ופתחו יחד עם שאר מדינות ערב במלחמת שמד מתוך מטרה להרוג את היהודים (איטבח אל יהוד). אסונם הוא בכך שמדינת ישראל הצליחה להתנגד להם והצליחה להתקיים ולפרוח.

בציטוט מן המאמר:
"הצעת החוק מציבה לערביי ישראל שתי אפשרויות: להפוך מיידית לציונים ולהסכים לסטטוס קוו הפוליטי הקיים, או שמוסדותיהם יינמקו בעוני. חוק מסוג זה אינו יכול לעמוד במבחנים דמוקרטיים של כבוד האדם וחירותו וכמובן שאינו שוויוני. הטענות כאילו הצעת החוק מיועדת להגן על הדמוקרטיה בישראל ולמנוע את התאבדותה, הן במקרה הטוב בדותות."
לא ולא, הכותב טועה ומטעה!!! הצעת החוק אינה דורשת להפוך לציונים, אלא שלא יפגינו בעד חיסולה של מדינת היהודים. טעותו של הכותב נובעת מהנחתו המקדימה כי ציון יום הנכבה הוא רק ציון יום אבל על דבר שאבד, בהתעלמו לחלוטין מהעובדה כי ציון יום הנכבה הוא ציון אבל על הקמת הבית היהודי ואי הצלחת הערבים לחסלו בכוח.
חוק זה, קל הוא מאוד לעומת חוקים רבים במערב, למשל החוק נגד חומר תעמולה נאצי בגרמניה, אשר העוברים עליו נידונים למאסר בפועל, לא רק לשלילת מימון המדינה, ולמשל חוקי נאמנות רבים אחרים המגיעים אף הם למאסר ואף לשלילת אזרחות ממי ששולל את החוקה או פועל נגד המדינה (ועל אחת כמה וכמה ממי ששולל את עצם זכות קיומה).

גד ברזילי הוא אחד מאלה שאליהם התייחס פרופ' למשפטים אלן דרשוויץ בספרו המפורסם The Case For Israel, בו הוא מוכיח כיצד אנטישמים ואנשי שמאל אנטי ציוניים (חלקם בתמימות), שותפים ביחסם המפלה לישראל, בכך שהם מציבים רף ודרישות שונים לישראל ושאר העולם.
אינני מכירה את הכותב ופועלו, כך בבירור הוא נופל במאמרו בקטגוריה הנ"ל.
36. מטרת החוק היא לא בטחון!
נעם ,   בוסטון   (20.07.09)
מטרת החוק היא למנוע תקצוב ממוסדות שישתמשו בכסף של כולנו בשביל להפגין ולעבוד למען השמדת צביונה היהודי של מדינת ישראל. זה חוק מעולה ואליטה הפוסט-ציונית שרוצה לקחת לנו את הכסף ולהרוס איתו את המדינה לא יכולים לתת לחוק כזה לעבור בשקט.

תמשיכו לקרקר, אבל את הכסף שלנו לא תקבלו!
37. יושב לו הפרופ' בוושינגטון ואומר לנו איך לקיים דמוקרטיה
צפ האדום   (20.07.09)
38. אכן, דמוקרטיה מתגוננת
א   (20.07.09)
כאשר במקום להתמודד עם הטענות אתה כותב: הטענות כאילו הצעת החוק מיועדת להגן על הדמוקרטיה בישראל ולמנוע את התאבדותה, הן במקרה הטוב בדותות, פירושו של דבר שלא באת לנמק ולהסביר, אלא רק להראות שאתה משוכנע, במקרה הטוב, ודמגוג במקרה הגרוע. בכלל, זו דרך מאד "דמוקרטית" להתמודד עם טענות השני, לא להתיחס אליהם כאל טענות, אלא כאל בדותות, ואז פטורים מלדון בהן בכובד ראש כראוי, וגם אפשר להרגיש שאתה "כאילו" דמוקרט. דמוקרטיה אמיתית אינה רק הזכות לומר הכל, אלא גם האזנה לדברים, וקבלת דברי הצד השני כדעה, ולא כבדותות. 
39. אכן יש סכנה שנהפוך למדינה שפויה ונורמלית. אוי ואבוי.
אורן   (20.07.09)
40. ל 4
זוריק לב   (20.07.09)

השכלה אינה תחליף לשכל בטח שלא לשכל הישר כך שאין לך במה להתהדר.

המאמר מצוין חד ומושחז אבל עקר מתוכן מהותי, כי הוא מתעלם מהסיבה העיקרית לאישור החוק, שהיא : "המניע האמיתי של הערבים לציון יום הנכבה". אתה ורבים אחרים לא מבינים את כמיהתם וערגתם הסמויה, שאיפתם ותשוקתם הנסתרת שנאמרת בחדרי חדרים, בדבר השמדתה וחיסולה של מדינת ישראל.   

 אם לא הבנת עדיין מהו אותו קו דק שמפריד בין החרדים, על מעלותיהם וחסרונותיהם, לבין הערבים, קרא את מס' 2 ואם עדיין לא הבנת קרא את שורותיו האחרונות של המאמר. ..

תקציבים לא ינתנו לאלו החותרים להשמידנו והם עושים זאת בכל הזדמנות ודרך כל פירצה שאתה ושכמותך מאפשרים להם. במעבדות המחקר של החיים התוצאות שונות מהתוצאות במגדל השן בו אתה יושב. למזלנו, האספסוף ואני בינהם, ניצח בבחירות וסוף סוף חזר השכל לעם הזה אחרי שחכמים כמוך עיוורו אותו.

שב בשקט וחלק ציונים לסטודנטים שלך ולא לכותבים שמאלנים באינטרנט.

41. בשנים 47-49 לא הייתה מלחמה !
ברק ,   ישראל   (20.07.09)

זה היה נסיון פראי להשמדת עם ולא מלחמה. אלא שפתאום הכבשה לא הסכימה שישחטו אותה והגנה על עצמה.

 

לגופו של עניין: חופש הביטוי הוא לא עניין מוחלט: מי שמפרסם מאמר בגרמניה שבו הוא טוען שהשואה לא קרתה (אפילו מאמר מדעי ומבוסס) - עובר עבירה פלילית חמורה שהעונש עליה 10 שנות מאסר.

מי שאומר שהוא רוצה לרצוח את נשיא ארה"ב - ימצא את עצמו בצינוק של האף.בי.אי.

בקיצור, לא כל אחד יכול להגיד מה שהוא רוצה. מי שרוצה לומר שיום הקמת המדינה הוא יום אסון - צריך ללכת לכלא, ואם לא אז המינימום הוא שלא יקבל תקציב ממשלתי.

החוק הנ"ל הוא מתון מאוד והגיוני מאוד.

42. לא מדובר פה על "אופיו של המשטר הפוליטי בישראל "
סטודנת חופשי   (20.07.09)
בציון יום הנכבה הערבים לא מטילים ספק על "אופיו של המשטר הפוליטי בישראל ",
אלא על קיום העם היהודי במדינת ישראל.

זה מה שמפריד בין המאמר ל"אמת"!

והגיע הזמן להפסיק לפחות לממן את זה. 
43. גד ברזילאי
yossef19 ,   אשקלון   (20.07.09)
כדאי לגלות עכשיו יחס מיעוטים אילנו, בעתיד בגלל הריבוי הטבעי אנו נהפוך למדינה אחת לשני עמים, ולכן טוב לדכא את זה עכשיו כשאנו עוד יכולים, אחרת נהיה בעוד 2000 שנות גלות.
44. הסמולנים אנסו את עם ישראל ומטיפים לנו מוסר
(20.07.09)
45. לא מדובר בחופש ביטוי- מדובר בחופש ההסתה
לפרופסור הדמגוג   (20.07.09)

גם  לא  מדובר אפילו  בבודדים, אלא  בניצול לרעה של אירגונים בנסיון דה לגיטימיזציה  של המדינה.

   החוק  היה  צריך לתת הגדרה על מי  מהארגון יש  לשים נוצות , לאחר גלגולם בזפת, ושילוחם בהפגנה למדבר בסעודיה.

    המאמר  הדמגוגי שלך מעיד מיהם 

המדברים על דמוקרטיה היום

46. תגובה מס 2
צבי ,   קריות   (20.07.09)
אני מסכים לחלוטין עם תגובה מספר 2 .  גם אני לא רואה שום אפשרות לחיות במדינה אחת עם פלשתינאים מוסלמיים חייבים להפרד מהם גם בתחומי הקו הירוק וכמה שיותר מהר 
47. "שיויון זכויות"
סרקסטי ,   תל אביב   (20.07.09)
מממ.... אולי כדאי שה ישרתו בצבא לפני שיויון זכויות?

אבל שני מניח שזה לא יקרה... מעניין למה...

48. לא מבין מה הבעיה. ככה נוכל לשלול גם את ישראל ביתנו
עופר ,   מרכז   (20.07.09)
כארגון גזעני. וסוף סוף נוכל להפטר מהם. וגם מהחרדים האנטי ציונים. חוק מעולה לדעתי. אהההה, אלא אם כן הם התכוונו רק ל....ערבים??? הייתכן? במדינה דמוקרטית שקוראת לשיווין זכויות? לא, מה פתאום!!
49. אדוני אין לך ראיה פוליטית
תם עידן התמימות!!!!   (20.07.09)

רוב ערביי ישראל הולכים עם הפלג של הגי'הד האיסלמי כמו החמס שבדרך דמוקרטית הישטלת על הרשות ובאמצעות הפיכה שולט על כל רצועת עזה ,עתה הוא שילטון יחיד.ברגע שתיתן כח לערבים הם הישתלטו עליך ועל הדמוקרטיה שלך,אז תפסיק בשם הדמוקרטיה להטיף לנו.המיעוט הזה שאתה מגן עליו הוא

מיעוט מסוכן שמידי פעם יש לרסן אותו ולגדר אותו כי הוא סכנה קיומית למדינת ישראל.

50. כאשר חופש הביטוי מכרסם בדמוקרטיה יש להגבילו. חד וחלק.
(20.07.09)
51. אתה צודק
קול ,   הגיון-לנד   (20.07.09)
אף יהודי קיצוני לא יתפוצץ באוטובוס, מהסיבה הפשוטה שהתאבדות נחשבת ביהדות כמעשה מתועב. אנחנו (ראה נתן זאדה ודומיו) מעדיפים לירות בכמה שיותר אנשים, להתחרע על רימונים ולהרוס בתים, לפחות עד שיעצרו אותנו.   ואם באמת היית מבין, לא היית מתחנן מ-Ynet שלא יצנזרו לך את התגובה. הגיע הזמן להפסיק להפיץ שנאה ימנית קיצונית או להתנהג בנאיביות שמאלנית קיצונית, ופשוט להסתכל לאמת בעיניים ולראות מה הגיוני ומה לא. לבכות גירוש אוכלוסייה שלמה מהארץ זה ראציונלי לגמרי, והעובדה שזה נעשה על ידי הממשלה שלנו ביום הקמתה לא הופך את זה לדבר חיובי. אתם רוצים להנות - שיהיה לכם בסבבה. אחרים רוצים להתאבל על עם שגורש - מה הבעיה שלכם עם זה? ולא, הם לא מסיתים לאלימות. גם ככה יש שם שוטרים והסתה אסורה על פי החוק - אז גם אם היה מקרה הסתה חד פעמי, היו עוצרים אותו על המקום.
52. אף גורם לא ישלול ממני להביע את דעותיי, מוות למשטרים האפלים !
ערבי   (20.07.09)
53. איך הגעת למסקנה ש....
אזרח פשוט   (20.07.09)

החוק החדש מעלה חשש כי היקף חופש הביטוי יהיה נתון מעתה לשיקול דעתם של פקידי משרד האוצר, ויגביר את הסתמכות המיעוט על גופים איסלאמיים קיצוניים. האם מצב זה ייטיב עם ביטחון ישראל?

ובאם מישהוא אחר יטען שיש ודאות שהיקף חופש הביטוי לא יפגע מה תאמר אז?

 

המצב ממש מצחיק מי שדעותיו הם בד שמאל של המפה הפוליטית ימצא טיעונים מלומדים למה זה לא טוב ואילו אחר [גם כן פרופ ] שדעותיו בצד ימין יאמר ויכתוב בדיוק את ההפך.

 

ואתה פרופ ברזילי הנכבד באם באוניברסיטה שאתה מלמד בארה"ב היו מכריזים על יום אבל ב4 ביולי והיו שורפים את דגלי המדינה האם היו פועלים נגד כל המפגינים וגם נגד שלטונות האוניברסיטה באם המעשה שנעשה מומן ונתמך על ידם.

ראה מה קורה באונברסיטאות במדינות ערב האם הסטודנטים יכולים להפגין נגד המשטר? ולפגוע בסמלים לאומיים?

ולסטדנטים הערביים שמשחקים ומותחים את הדמוקרטיה הישראלית עד תום אפשר וצריך לאמר די- עד כאן.

התיפיפות ומציאת פגמים מתחת לאדמה כאילו אנו חיים בשוויץ מקוממת ומרגיזה ודעתו של פרופסור שווה בדיוק כמו דעתו של אחרון העובדים במזבלה.

גם פעולות החרדים אינן בסדר ויש חובה לנקוט בכל האמצעים על מנת לחסל את התופעה הזאת.

אין כל איסור על מחשבות ודעות מדובר כאן על התארגנות וניצול לרעה של משאבים לאומיים.

 

54. כמה הוא צודק. מי שרוצה להשמיץ המדינה שיעשה זאת בכספו שלו
כולל "פרופסור" אויל   (20.07.09)
55. ה'נכבה' הוא שקר שצובר תאוצה. הערבים רצו להשלים את מלאכתו של
משה בודק ,   חיפה   (20.07.09)
הצורר הנאצי ולהשמיד את הישוב בארץ ישראל. ברם לאור תבוסתם במלחמת תש'ח לא צלח הדבר בידם, ולכן מכנים הם את מפלתם בשם 'נכבה' שואה כלומר לא הצליחו לסיים את השואה שהחלה באירופה. זו האמת כולה ואין בלתה
56. בומיראנג
ג'האד   (20.07.09)

חבל מאד

 

זה מגביר ומעמיק את השנאה .

בתים הרסתם,אדמות לקחתם

 

תודעה תישאר  לעד     ו'.................... תודה לכם זה רק מגביר וצורב חזק רת התודעה

 

בומיראנג

57. למד לשחות
יודקה   (20.07.09)

ערביי ישראל חיים בדמוקרטיה היחידה באזור, בסבבה, למרות שבכל מקום בעולם תחת כל משטר ותחת כל ערך, כשאתה מפסיד במלחמה אתה שותק להרבה שנים,

כאן זה הפוך, וכמובן הם מקבלים עזרה מאנשים כמוך שמיטיבים להתבטא

אבל אין בינם לאמת ולא כלום,

אני מאחל לך שילדך יקימו בית עם ערבי, ונכדך יהיה ערבי וביום העצמאות

תוזמן לטכס הזכרון לנכבה, בגן של הנכד.

טול קורה מבין עיניך,ולמד לשחות.

58. אתה טועה ומטעה
גלעד ,   אורנית   (20.07.09)
ותמוה בעיניי שקיבלת תואר פרופסור.
כמי שמקבל משכורת ממוסד אמריקאי, אתה בוואדי מודע לעובדה שכל עוד המוסד שלך לא מניף את דגל ארה"ב, לא יהיה מי שישלם לך משכורת.
יום הנכבה הוא יום אבל על הקמת מדינת ישראל.
נכון זכותם של אנשים לשנוא את המדינה, ואפילו לפעול כנגדה או בניגוד לאינטרסים שלה, אך אין שום סיבה שבעולם שמשלם המיסים במדינה (שזה אני ולא אתה) יצטרך למממן גוף שמתאבל על הקמת המדינה שהוא ממומן ממנה.
בתור אחד שבחר לו מגורים בבירת הדמוקרטיה, אתה בטח גם מודע שאם בארה"ב היו מתחילים פרעות בסדר גודל של יום הנכבה בארץ אז היה מושלט משטר צבאי, כמו שקרה לא מעט בשנים האחרונות.
בסופו של דבר, אתה חי לך בארצות הברית הגדולה, וכנראה שכחת שפה בארץ ישראל אנחנו חיים במלחמה נגד הערבים. תעשה מידי פעם מילואים ותכיר בעובדות.
59. ממש הגיון גאוני
בועז אוחנה ,   חצור הגלילית   (20.07.09)
הגיון ממש גאוני. אפשר להמשיך את הרעיונות של הכותב. אני ממליץ שמדינת ישראל תממן את החמאס והחיזבאללה. אחרת, חלילה, גורמים קיצוניים יותר יממנו אותם והם יהיו שבויים בידם ויאלצו לירות טילים מתוך שנאה ולא מתוך ראיה ממלכתית דמוקרטית. טוב שהכותב הוא פרופסור למשפטים ואינו מופיע כעורך דין בבתי משפט. אוי ללקוחותיו, אם אלה נימוקיו. הוא משווה עריכת סימפוזיון אקדמי על מדינה דו לאומית לתהלוכות אבל ביום העצמאות? אם אוניברסיטה ישראלית תקיים טקס המציין אבל על הקמת המדינה, אכן הכרחי לשלול ממנה תמיכה כספית ! אין בכך כל איום על החופש האקדמי. גם אם אוניברסיטה תחליט לממן מתקציבה פעילות פדופילים, יהיה צורך לאסור זאת ולא יהיה בכך כל פגיעה בחופש האקדמי.
60. הסכנה האמיתית היא אנשים בעלי דיעה כמו של גד ברזילי.
יהואש ,   דרום   (20.07.09)
מי שעיוור דיו כדי לא לראות זאת, מוצא את עצמו כל בחירות מצביע למר"ץ או למפלגת הלויין שלה, היא מפלגת העבודה. לעבודה יש מזל שיש להם מנהיג שמנסה בכל כוחו, לצערי ללא כל הצלחה להחזיר את מפלגת העבודה לשפיות. בדרך זו או אחרת, יצטרכו ערביי הארץ להחליט אם הם אזרחים או אוייבים. אם לא בדדלת הקידמית, בדרכו של ליברמן, יעשו זאת בדלת האחורית.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה