דעות  מאמרים  עוד דעות
הילד שלך או של המדינה?
פורסם: 05.10.09, 14:02
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפסת כתבה הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 117 תגובות ב-95 דיונים
1. לעבודה...
אמא לעתיד ,   מרכז   (05.10.09)
כל הכבוד, חיזקי ואימצי. ועכשיו איך עושים את זה? (אני כבר חשבתי שלעולם לא אשלח את ילדי למערכת החינוך, אבל אולי יש עתיד חוץ מחינוך בית.)
2. מסכים עם כל מה שאמרת, אבל
אלעד   (05.10.09)
אני חי בארה"ב, בה יש חינוך פרטי לצדה של מערכת החינוך הציבורית. בתי הספר הציבוריים, בעיקר בערים הגדולות, משמשים אך ורק לאנשים שידם אינה משגת לשלוח את ילדיהם למערכת החינוך הפרטית. בכך, רק גדל הפער בין העשירים לעניים ובהתאם הילדים שנשלחים למערכת החינוך הציבורית בלית ברירה מקבלים השכלה פחות מקיפה מאשר הילדים שנשלחים למערכת החינוך הפרטית. בתור פרופסור באוניברסיטה אני רואה את ההבדלים האלה כל יום. השאלה היא: האם ניתן לפתור את הפערים האלה? האם אפשר לוודא שמערכת החינוך הציבורית לא תתמוטט אם בעלי ההכנסה הגבוהה יוציאו משם את ילדיהם?

בנוסף, את טוענת שמערכת החינוך לא הגדירה את מטרותיה. אני יכול רק להסכים עם הקביעה הזו. אבל נשאלת השאלה האם לא נדרש, בנוסף, שגם בתי הספר הפרטיים יגדירו את מטרות ההשכלה והחינוך שלהם? האם אין מטרות אלה נדרשות להיות זהות ל, או עולות על, אלה של מערכת החינוך הציבורית? הרי בסופו של דבר, הילדים האלה הם אזרחי המחר, ואנחנו צריכים לוודא שהם יודעים להתנהג בחברה, לעבוד במסגרת קבוצתית, לתפקד תחת לחץ, וכמובן גם לדעת לכתוב, לקרוא, לפחות שפה זרה אחת, ועקרונות מדעיים.

יש הרבה רעות חולות במערכת החינוך הציבורית בעולם ובישראל, אבל בואי לא נשלה את עצמנו שמערכת פרטית תהיה טובה יותר בהכרח. עלינו לאפשר לה להתקיים ובאותה מידה לוודא שהיא אכן מקדמת את ילדינו, שאם לא כן - ירינו לעצמנו ברגל.
3. הגברת מנהלת רשת של בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים
צפוני במלרע   (05.10.09)

הגילוי הנאות-באמת של הגב' הבר-קוטון דורש שתציין במהלך המאמר את היותה מנכ"ל של רשת בתי ספר תיכוניים פרטיים, ולא את היותה אמא לילדה בת 4.

 

גם במקרה הזה, האינטרס הכספי צובע את הכל בצבעים אחרים.

 

אבל, ניסיון יפה...

4. תומך בהחלט
אזרח   (05.10.09)
זכותם של הפרט, המשפחה והקהילה קודמת ל"אינטרסים" של המדינה. המדינה זקוקה רק לעבדים ולבשר תותחים. אינני מעוניין שילדי ישמשו ככאלה.
5. אם כבר הכל דפוק בואו נציל את עצמנו.
אבא ל2   (06.10.09)

אומרים לי שבאמריקה קל מאד להשיג נשק. ההנחה היא שהשלטון לא ממש יכול להגן עליך, שהרחובות מוצפים פושעים ולכן כל מה שיכול אדם הגון לעשות הוא להצטייד באקדח אמין ולהגן על עצמו ככל יכולתו (שדה קרב , נכון?)

אם בתי הספר הם מקומות צפופים, אלימים ורועשים אולי צריך שהשלטון המרכזי ייכנס בכל הכוח וישנה את זה ? למה שרק הורים אמידים ועמידים יוכלו לשלוח את ילדיהם למסגרות אליטיסטיות מצומצמות עם ילדים מוצלחים ממשפחות מוצלחות?

אפשר גם לשאול מה ילמד הילד שיגדל כל חייו בחממה כזאת כשיצא למציאות ויראה שלא כולם ילדי שמנת כמוהו ?

את בעצם נותנת לגיטימציה לשלטון להתפרק מאחריותו ומתפקידו , לזרוק קצת כסף לכיוון הכללי ושמי שיכול יסתדר לבד , רק לדוגמה - ההצעה לתת למנהל את הסמכות לפטר מורים מתייחסת למי שלא מבינה איך עובדים הדברים במגזר הערבי. מנהל בבית ספר ערבי שיפטר מורה מהחמולה השניה פותח סיכסוך שיכול לגלוש לסכסוך דמים  ואני יודע את זה כי המנהלים עצמם נזעקו ודרשו ממשרד החינוך לקחת את האופציה הזאת מהם ומיד.

תגידי - אם הצבא שלנו לא משהו , האם אני כאבא יכול לסדר לבן שלי שירות ביחידה מסויימת שבה אני חושב שיהיה לו הכי טוב?

6. בשורה תחתונה הכל סובב סביב כסף יש לך כסך יש חינוך
יקום   (05.10.09)

אין לך כסף הילד ישלח לרחוב וילמד את שפת הרחוב,.

רציתם מערב קיבלתם.

7. אין בושה לעשירים
פראייר   (05.10.09)

את ההון שלך (יותר נכון של הורייך- את הוצנחת רק לאחרונה) עשית על חשבון המדינה. כמנכלית רשת אנקורי את יודעת ששכר המורים שלך מכוסה כולו ע"י המדינה ובנוסף את מקבלת מימון חלקי על כל תלמיד ובנוסף גובה שכר לימוד. כלומר אני ממן את ההון שאתה מייצרת לביתך (המורים ברובם לא זוכים לפרורים)

 

כעת את כאילו מדברת בשם ההורים אודות המוצר הלקוי שהמדינה מעניקה.

למעשה את מדבר בשם ההורים העשירים!

עזות מצח- לא פחות ולא יותר.

 

הגיע הזמן שהמדינה תעשה לזה סוף.

לצערי הלובי של בעלי הממון לא ייתן לזה להתבצע- לובי שאת בין היתר מקדמת במשאבים רבים (את מבינה עד כמה חשוב הדבר לחשבון הבנק שלך).

 

אגב, כמי שכל כך דואגת לבני אדם האם שמעת על הצורך הקריטי לצמצם את הפערים באוכלוסיה? ברור שכן אבל זהה יפגע לך בכיס.

8. בואו נחליף את הפרזיטים מהעיריה וממשרד חינוך
דנה   (06.10.09)
הם לא מקצועיים ובגללם הכל נראה רע. להחליף את כל ה"קבועים" חסרי ההשכלה מיידית במשכילים להעלות משכורות ולשים גם שוטרים שיפטרו קבוע בבתי הספר, שיהיה
9. ולך אין שום אינטרס כלכלי כלל - רק דאגה כנה לגורל הילדים...
זיו   (06.10.09)
עד מתי דעות מטעם בעלי עניין?
10. האחידות הינה מרכיב חשוב באחדות
Ilan Lior ,   אזור טוב   (06.10.09)
11. מסכים חלקית
(05.10.09)

אני מסכים עם הניתוח שהבאת לגבי מגרעות המערכת - אכן למנהל צריכה להיות יותר שליטה, ורצוי שתהיה יותר בחירה להורים - ובגיל מאוחר יותר לתלמידים - בהתאם לכישורי הילד. אמנם המשפט "הכרזת המלחמה על מוסדות מוכרים שאינם רשמיים נוגדת את האינטרס שלנו כהורים" דורש בסופו תוספת של "..כהורים מהמעד הגבוה". חינוך פרטי, שחור, וחוץ מערכתי הוא נזק קולוסלי לחברה. אותה הגישה של "אני אחליט בשביל הילד שלי" היא הגישה שהביאה לפירוק המערכת הקיימת. היום מורים חסרי סמכות - כמו שציינת - בגלל שהילדים מקבלים לגיטימציה ממהורים. כשהם שומעים בבית כמה הכל חרא בבית ספר - איך תהיה למורה סמכות? כשהם יודעים שאת היציונים הם יסיגו בזכות שיעורים פרטיים, למה שיקשיבו למורה? או למה שבכלל יפתחו בעצמם יכולת חשיבה?

הגישה הזאת, של "הילד שלי חשוב וימות כל העולם", שמאפיינת מאוד את הישראלים (ובעיקר ממעמד ביניים ומעלה) היא זאת שמובילה לפינוק של הנוער היום. לעצלנותו ולקריסתו הערכית.. הוא פשוט מפונק, רואה עצמו כמו שאמא שלו רואה אותו - מרכז היקום. ועכשיו מה שנשאר זה להסתכל במראה.

נכון, הילד הוא לא רכוש המדינה, אבל הוא גם לא רכוש של הוריו, שבעידן של היום רק עושים לו יותר נזק מאשר תועלת בכך שהופכים אותו לגוש פינוק מתנשא.

12. את מדברת על חיזוק מעמד המורה
אלון   (05.10.09)
זה לא מתיישב לי עם תמיכה במערכות פרטיות ויקרות מקבילות למערכת החינוך הממלכתית.
מעמד המורה היא אינה סיסמא ריקה, מעמדו של המורה נגזר מיחס המדינה כלפיו, שכרו והגיבוי לו זוכה מול תלמידיו.
מערכת פרטית מקבילה ועשירה אולי תוביל למורים ממעמד עליון, אבל שאר מורי ישראל מעמדם ידרדר וימשיך אל מול תלמידים והורים אלימים.
13. זה דורש הרבה לחץ "מלמטה", המממשלה לא תעשה זאת מיוזמתה!!
תומר   (06.10.09)
הזכות לחרות היא זכות מהותית בחיי אדם, דבר שלא בא לידי ביטוי בכל מה שקשור לילדים, שחייבים במשך שנים כה רבות לשבת, ולעשות דברים שהם לא אוהבים.
14. יפה דרשת, כל מילה קלעה בול.
(05.10.09)

יש דרכים נוספות לחנך ילדים מחוץ למערכת החינוך. אחת הדרכים היא חינוך ביתי. זו שיטה שמאושרת בחוק אך דורשת הוצאת אישור של משרד החינוך מדי שנה. כל אזרח יכול לבקש מהרשות המקומית לחנך את ילדו בחינוך ביתי אם ירצה.

אני אישית מחנכת את בני בבית. אני רוצה להגיד שאני מאוד מרוצה. ההבדל ניכר הן בידע, והן בהיתנהגות.

לדעתי המערכת מקשה כיוון שהיא בעצם דואגת לאינטרס שלה. המערכת בראש מעיינה מאמינה שילד בבית ספר הוא הההכנה הטובה ביותר לשירות הצבאי. 

הצבא הוא הצורך הבסיסי של קיום המדינה לפני החשיבה איך יהיה בעתיד הילד אזרח בה וכל מה שהזכרת בכתבה.

אם נביט על החדשות האחרונות ממזרח ירושלים בהם רואים חיילים מתעמתים עים פורעים ערבים, אנו מיד נבין שילדי חינוך ביתי אולי יעשו את העבודה הזו פחות טוב, אבל מאידך ילדי חינוך ביתי יכולים לשנות תפיסות עולם שיכולים להועיל למדינה כמה מונים יותר מכל ילד אחר.

 

סיבה נוספת לקושי שהזכרת הוא, מערכת החינוך לא תכרות את הענף שהיא יושבת עליה, היא תשכנע אותך ללכת למכור קרח לאסקימואים באלסקה.

15. מערכת החינוך בישראל מתנהלת כמו שדה קרב
lior   (06.10.09)

מערכת החינוך בישראל מתנהלת כמו שדה קרב

This is so true. I do not live in Israel for the last 10 years and I an see a big difference hat leads to more values like respect, sharing, caring as well as high academic results.

 

I am willing to contribute for the change.

 

how to contact/join you?

16. צודקת לחלוטין
מילים בסלע   (05.10.09)
חבל שאין יותר מוסדות חינוך "מוכרים שאינם רשמיים". במצב הנוכחי, גם כאשר מוכנים לשאת בעלות הגבוהה של חינוך פרטי ההיצע מצומצם וקשיים בנגישות  (מיקום גאוגרפי) מונעים מרבים גישה למוסדות חינוך פרטיים.
17. הגיע הזמן להפריט את כל מערכת החינוך.
פרדי ,   ארה"ב   (05.10.09)
אסור להשאיר בידי הממשלה (כל ממשלה שהיא) את הסמכות לקבוע מה ואיך ילמדו הילדים. הילדים הם לא של המדינה!!!
18. כמה שאלות לגברת הבר-קוטון
בשם טובת הציבור   (05.10.09)
מי אמר שאינטרסים כלכליים ישרתו את ילדינו טוב יותר מריכוזיות?

נחמד שאת יכולה להרשות לעצמך לשלוח את ילדיך לחינוך פרטי ולשמור על "זכות הבחירה" שלך, אבל מה באשר למי שהתואר "מנכ"ל" אינו קודם לשמו? מה יהיה על ילדיו? האם נכון להשאיר אותם בשדה הקרב, אותו את מתארת כה יפה?

טובת הציבור והמדינה אינה מוגבלת לבת שלך, היא כוללת גם את הבן של הקופאית בסופרמרקט, את הבת מנקה הרחובות ואת התאומים של עוזרת הבית משכונת התקווה. הילדים האלה כולם הם העתיד שלנו.

במקום להאבק על החינוך של ילדינו, במקום לדרוש שיוגדרו מטרות לבית הספר, שיוקטנו הכיתות, שתפסק האלימות, את בוחרת לסגת מהמערכה הציבורית והפוליטית, להסתגר בביתך ולדאוג רק לבת שלך. ומי ידאג לבן של קופאית הסופרמרקט?
19. סופסוף החכמה לראות והאומץ לאמור
אמא ,   תל אביב   (05.10.09)

בהחלט מערכת אלימה ולא חינוכית בעליל. לא מגיע לילדים שלנו לגדול במער' חינוך שכזו. גם למורים לא מגיע ללמד בה באופן שזה קורה היום. בעצם כולם מפסידים: המורים, ההורים ובעיקר הילדים שנמצאים במקום לא להם. אלימות, הישגיות במובן השלילי של המילה, אטימות, יחסים לא אינטיליגנטיים בין מורים לתלמידים. מה לא ברור בעצם לאנשים? מה כל הפחד לצאת ולפעול נגד כל הדברים האלה? זה לא מספיק חשוב? כל היום לרוץ אחרי הכסף וזהו? בלי לראות איך בעצם הילדים שלנו גדלים? לא חכמה להיות עדר ולעצום עיניים. אחר כך משלמים מחיר יקר ואכזרי . חינוך יותר חשוב ושווה להשקיע! כמובן שהבית חשוב אבל הרבה שעות הילדים במערכת והם סופגים את כל המגרעות .. צריך שהבית ישלים את המוסד החינוכי וזה ישלים את הבית. שהממשלה תתמוך במוסדות אחרים ונוספים. אמן.

20. כן לבתי ספר פרטיים
עירית ,   תל אביב   (05.10.09)

 

 

הגיע הזמן להפריט את המערכת ובמקום להילחם בבתי הספר הפרטיים

יש לבדוק מה הם עושים נכון ואיפה המערכת טועה

לבדוק כיצד אותם ילדים שנשרו מהמערכת "פורחים " ומצליחים בבתי ספר פרטיים

ולהודות שיש לשנות משהו במערכת הפורמלית

אין מה להתחבא מאחורי ערך השיוויון כי הוא לא קיים ילד ברמה סוציואקונומית

גבוהה יכול ללמוד שיעורים פרטיים מבחר הבתי ספר בעיר גדול יותר וכן רמת המורים גבוהה יותר לכן לעניות דעתי  השינוי נחוץ אבל יש לעשותו מבפנים ולא

משהו קוסמטי חיצוני לכן במקום להילחם בבתי הספר הפרטיים יש להודות להם

ולראות כמה עבודתם חשובה ותורמת אני יודעת שיש אלפי תלמידים והורים שמודים

21. ומה קורה באנקורי?
מיכי ,   תל אביב   (05.10.09)

ומי מגיע לאנקורי?

תלמידים ערסים  שאני לא רוצה שיבלו במחיצת ילדי, כוחניים לא פחות ממה שאת מתארת בכתבה.

ואיך אנקורי בדיוק מתמודדת איתם?

22. במילים פחות יפות - חינוך לעשירים בלבד
(06.10.09)
23. מע' החינוך התיכונית נשלטת ע"י צה"ל
מורה בתיכון   (06.10.09)
וזה לא דימוי. צה"ל שולח קצינים צעירים ונערצים לימי עיון בבתי הספר התיכוניים ומבצע שטיפת מוח של תלמידי התיכון, ע"מ שאלו יגיעו, בעזרת לחץ חברתי מתאים, ליחידות הקרביות. אין אפשרות לבתי הספר למנוע זאת ואין למחנכי הכיתות אפשרות לשנות זאת.
24. אסור "להחמיץ" גבירתי המנהלת לא "לפספס"
המוכיח,מרכז   (05.10.09)

כשאדם כותב בעיתון או במסמך המתיימר להיות עיתון לא יזיק לו להשתמש בעברית נכונה, ובפרט אם הוא איש חינוך.

 

מעבר לכך, לגופו של עניין, השאלה היא לא קיומם של בתי ספר פרטיים אלא השאלה איך הם מכנים את עצמם פרטיים אם הם ממומנים בלמעלה מ50 אחוז מכספי הציבור, ומדוע הציבור אמור לספוג עלות כזו כאשר ישנו סיכוי סטטיסטי גבוה לכך שחלק מילדי המממנים ע"י תשלום מיסים לא יזכו להתקבל לאותו חינוך.

 

יש ציניות אבסורדית במיוחד בטיעון של הכותבת כי "רמתם של בתי הספר הממלכתיים ירודה" בשעה שחלק נכבד מאד מכספי החינוך הממלכתי בעצם מועבר לפרטי, כולל שלא על דעתם של משלמי הכסף מתוך האוכלוסיה. אלא שמסיבה כלשהי זה משהו שלא רוצים שתדעו.מעניין מדוע.

25. או-קי, אבל את מתפרצת לדלת פתוחה. בתכלס מה את מציעה?
(06.10.09)

אין אחד שלא יסכים איתך שצריך לשנות/לפרק את מערכת החינוך.

אבל מה את מציעה לעשות בתכלס?

26. הבעיה של המדינה שרוב החינוך הפרטי הוא חרדי
(06.10.09)
והחינוך החרדי ממשיך לייצר עוד ועוד אנשים בלתי יצרניים שמולידים ילדים בלי לעשות חשבון כלכלי, ומחנכים אותם ללא מתן כלים להתפרנס ולתרום לחברה כלכלית.

ואני לא מדבר על הפירוד שהם עושים בינם לחתר החברה היהודית בסירוב לשירות בצבא, בהפרדה תרבותית, בהשפלת הנשים והפרדתם מהמרחב הציבורי ועוד.
27. זה בדיוק מה ש"הם" רוצים
טרזן ,   יערות קק"ל   (06.10.09)
המנגנון האדמיניסטרטיבי הזה ששמו מדינת-ישראל לא רוצה שוויון, הוא רוצה ביזנס. הרבה ביזנס. הם מנוונים את המוסדות הממשלתיים על מנת לייאש את הציבור ולשלוח אותו לשוק הפרטי.
זה היה יכול להיות בסדר, אלמלא היו פערים דמיוניים כאלה בחברה. אסנת וחברותיה נמנות על אלה שידם משגת, לכן הם מעדיפות לפתור את בעייתן האישית ולהשאיר את מערכת החינוך המדורדרת לאחרים.
28. כל עוד מערכת החינוך
קרין ,   מרכז   (05.10.09)
תנוהל בידי הפקידים המצב  לא ישתנה. רק הפרטה תביא את השינוי המתבקש: חופש ולימודים יצירתיים. וכשילדים יהנו מהלימודים האלימות תעלם. כי למה הם אלימים היום? פשוט נמאס להם משטיפת ראשים ולימודים משעממים
29. בחוזרי המנכ"ל מוגדרות כל המטרות והיעדים ומערכות היחסים
יעל   (05.10.09)
30. אני איתך. חוק חינוך חובה - רודנות מחשבתית
dan ,   חידוש מסעיר   (05.10.09)
תגובות נוספות
חזרה לכתבה