בריאות  איכות חיים
תאומות נולדו חירשות, למדו לשמוע ועכשיו בצה"ל
סמדר שיר
פורסם: 07.10.09, 10:19
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 76 תגובות ב-51 דיונים
31. כתבה סובייקטיבית להחריד
הדסה ,   שומרון   (07.10.09)

הכתבה פשוט מחרידה ומקוממת.

 

צרם לי מאוד לשמוע על הביקורת שהוטחה כלפ"י מיח"א ובמיוחד ציער אותי לקרוא שהבנות האלו מרחמות על בחורה שמתקשרת בשפת סימנים... למה?? מי קבע ששפת סימנים זה רע? מי אמר שזה לעולם לא הפתרון?

 

חבל שהכתבה הזו מאוד לא נייטרלית,. שיקום באמצעות שתל השבלול או 'שיטת שיקום שמיעתית' (מה שזה לא יהיה) הם בטוח טיפולים שמתאימים לחלק לא קטן מאוכלוסיית החירשים, אבל צריך לזכור- יש בישראל אוכלוסייה גדולה (ומקסימה!) של חירשים שמשוקמים ומתקשרים באמצעות שפת הסימנים- וטוב להם.

זה לא אסור, זה לא מוזר, זה לא נחות, וזה לא בהכרח ניתן לחירשים בתור המוצא האחרון. לא את כולם אפשר לשקם עם מכשירים ויותר חשוב- לא כולם רוצים את זה.

 

חבל שהורים ומחנכים לא עוצרים שנייה לחשוב מה באמת טוב עבור הילדים שלהם,  במקום להפסיק את המירוץ האינסופי של לגרום להם להיות כמה שיותר דומים ל"נורמליים".

 

תהיו בריאים,

 

הדסה

32. שירות בצה"ל אינו דבר חדש
הידעתם?   (07.10.09)
כל הכבוד לתאומות, שיעלו ויצליחו. עם זאת, הקישור בין ניתוח השתל ושמיעה בכלל להצלחה בחיים הוא די פסול: כבדי שמיעה שירתו בהתנדבות בצה"ל הרבה לפני ניתוח השתל, למדו באוניברסיטה, חיו חיים מלאים ויפים בלי להיות סגורים בשום בועה של "עולם הדממה".   מה גיליתם רק עכשיו לקויי שמיעה שמתגייסים?!? זה קורה כבר מזמן בלי שום קשר לניתוח שתל ושאר "פטנטי פלא".
33. כבוד. איפה אביב גפן הנכה?
סקרן   (07.10.09)

 

34. עשתה עלייה->עלתה ארצה
א. רוזן ,   פ"ת   (07.10.09)
נו, זה לא אנגלית
עשתה עלייה->עלתה ארצה
35. בסיפור הזה יש רק מנצחת אחת -אמא
שרה כהן ,   הוד השרון   (07.10.09)

בסיפור הזה יש רק מנצחת אחת  - אמא . שהאמינה ועקפה את הקשיים .נלחמה וניצחה . על זה נאמר - במקום שיש רצון תימצא הדרך .

36. what beautiful two girls!
best of luck   (08.10.09)
37. הסברים וקצת איזון לכתבה משמחת אך מגמתית
חירשת לא קיצונית   (08.10.09)

סיפורן של התאומות משמח, ואף מביא אותי לידי מסקנה מרחיקת לכת, והיא שבעזרת נחישות רבה, השקעה ואמונה, הורים יכולים למצוא את השיטות החינוכיות והשיקומיות המתאימות לילדיהם. הדבר נכון לא רק עבור ילדים לקויי-שמיעה, אלא בכל תחום בו יש סטיה ושאיפה לנרמל אותה (אין הדבר אומר שבהכרח יש לשאוף לנרמל כל סטייה!)

אולם המגמתיות של הכתבה מטעה את הקוראים לחשוב שמדובר באפשרות שתצליח אצל כל לקויי-השמיעה. עבור התאומות חברו תנאים מסוימים מאוד, שאיפשרו את הצלחתן בשיטה שהוריהן בחרו עבורן.

לא התחנכתי על-פי השיטה השמיעתית-מילולית, אבל אני נוטה לחשוב שמדובר כאן בסיפור הצלחה יוצא דופן, שמסתמך על נחישות וחריצות שאין כדוגמתם, הן מצד ההורים והן מצד הבנות, ובנוסף על יכולת אינדיבידואלית של התאומות להפיק תועלת מהשתל ומהשיטה השמיעתית-מילולית - שכן השימוש בשרידי השמיעה, תחזוקתם ומיקסום התועלת מהם אפשריים במידות משתנות אצל לקויי-שמיעה.

חסרונה של השיטה השמיעתית-מילולית הנשענת על אימוני שמיעה אינטנסיביים, לדעתי, היא במניעה של האפשרות לקרוא שפתיים: אופציה שיכולה לעזור מאוד לכל לקוי-שמיעה, בין אם הוא מסתמך על שמיעתו במידה כזו או אחרת. בעזרת המגבלות השיטה מצליחה, אבל יש לה מחיר, במקרה בו הצלחת השימוש בשרידי השמיעה היא פחותה.

חבל שהכתבה, שהיתה יכולה להיות חיובית ומאוזנת, ולהראות את התועלת האפשרית (מדגישה - האפשרית) הגלומה בשיטה השמיעתית-מילולית עבור לקויי-שמיעה, גילתה עוינות כלפי ארגון מיח"א וכלפי ציבור החירשים.

אני חירשת, שהתחנכה במיח"א ולאחר מכן בחינוך הרגיל, באחד מהתיכונים הידועים במדינה, התנדבה לצבא, למדה באוניברסיטה שלושה תארים, נישאה והקימה משפחה; שעד גיל 21 הסתמכה על קריאת שפתיים בלבד, ולאחר מכן למדה שפת סימנים מרצונה החופשי. אני מבינה את מקור חששו של אדם שומע או כבד-שמיעה, הפוחד להיות במקומו של מישהו שאינו שומע ואינו מבין שיחות קבוצתיות (כמו בקורס בצבא בו פגשו הבנות את החירשת שתוארה בכתבה: בקורסים כאלה בצבא השתתפתי גם אני, ואכן לא הבנתי את רוב הדברים שנאמרו). אך מכאן ועד גילויים של רחמים כלפי חירשים ארוכה מאוד הדרך.

אני שמחה שהתאומות מצאו את הדרך שמתאימה להן; זו רק לא הדרך האפשרית היחידה על מנת להשיג הצלחה. מאחלת להן הישגים למכביר גם בהמשך.

38. רק ראיתי את התמונות ישר ידעתי שהאמא אמריקאית
(08.10.09)
39. לרופא בתגובה הראשונה
רונה ,   ראשון לציון   (08.10.09)
המערכת הרפואית לפעמים מאוד אטומה. במקרה שלי, הירידה בשמיעה החלה מגיל שנתיים, והתדרדרה לאט לאט בגלל דלקות וכלסטאטומה. 3 רופאי הא.א.ג הראשונים שהיו לי בראשון נתנו לי טיפול גרוע, כאשר האחרון שלח אותי למומחה אבל לא שעה לדבריו. כיום אני בת 27, עם אוזן אחת שלא מתפקדת טוב גם עם מכשיר וצריכה שתל לאוזן התיכונה. אם רק הרופאים היו מקשיבים לי ועושים לי סי.טי מוקדם יותר, היה ניתן למנוע ניתוח גדול להוצאת גידול והרס כל האוזן התיכונה. גם העובדה שאני מועמדת לניתוח שתל לא עוזרת לי- כי אף אחד לא מיידע אותי מה התהליך, ויכול להיות עד שאנותח שתעבור שנה. בינתיים יש לי אוזן שלא מתפקדת כמו האוזן השנייה עם המכשיר ואני מאוד סובלת מזה, אבל לא יכולה לרכוש מכשיר יותר חזק, כי השתל עצמו עולה 12 אלף, וחבל שהמשפחה שלי ואני נוציא סכום למכשיר חדש, כשעוד מעט יהיה ניתוח- רק שבינתיים אני תקועה. האם מישהו מכול הצוות של הניתוח או השיקום מתקשר אלי מדי פעם לעדכן אותי בתהליך? לא! הכל אני צריכה לברר לבד, ואף אחד לא אומר לי כמה זמן זה יקח. ככה שגם אם יש מכשירים ושתלים שעוזרים, מתייחסים למטופל כמקרה קליני ולא כאדם.
40. כמה דגשים..
מ   (08.10.09)

1. המידע על המכשיר והשתלים נמסר רק בדרך אגב, בתוך דיווח של הבנות על איזו חוויה בכיתה וכו'. עם כל הכבוד לטכניקות ספרותיות של "פרישת מידע", זוהי כתבה במדור בריאות שעניינה חרשות. צריך להציג את הנתונים באופן מסודר, לא להבליע אותם בתוך הסיפור (המרגש וכו').

בכותרת מוזכרת שיטה טיפולית, אך היא אינה מוצגת כלל בכתבה (ולא תודה, איילה, איני רוצה ליצור קשר לקבלת פרטים. כן הייתי רוצה לקרוא על זה בכתבה שמדווחת על כך בכותרתה).

 

2. כדאי היה להדגיש שלא כל שיטה מתאימה לכל אחד, ולהימנע מלהטיח רפש במטפלים בשיטות אחרות. וכדאי אולי לבחורות הצעירות לשים לב שלפעמים רחמים הם עמדת התנשאות. כל הכבוד לבחורה החירשת ששירתה איתן. זו ה"מנותקת" שהייתה איתן באותו מסלול...

 

3. בכתבה האוהדת שתולה כמובן התייחסות לביקורת שהוטחה באם על האבחון המאוחר. הסוגיה מוצגת רק מנקודת מבטה של האם, שמוחה כנגד הביקורת. ובכ"ז -- מה, לא רשרשו לילדות ברעשנים בציפייה שראשן יסוב לכיוון מקור הרעש? לא הפעילו מוזיקה וראו שהילדות אינן נעצרות לרגע ממשחקן ומגיבות למנגינה? 

איני באה לשפוט את ההורים, רק לומר שזה לא יפה לתלות אשם בכל העולם, כשגם לך יש איזו אחריות.. ובאשר לכתבה - בהתייחסות קצת שונה לסוגיה זו (הצגת הכרה באחריות > הפקת לקחים), ניתן היה לייצר איזה מסר להורים הקוראים ולהגביר המודעות להבחנה מוקדמת, מצד הורים, ומכאן לאבחון מוקדם. מאיך שהדברים מוצגים, זה כביכול לגמרי סביר לא להבחין שהילד שלך חרש עד גיל שנה וחצי-שנתיים...

 

[4. ואם אפשר - די כבר עם אתוס הצבא והבטחון הזה! נראה שאפילו הכתבת

הרגישה צורך להסביר את שאלתו התמוהה של האב, שתלויה כמובן לא באובססיה הבטחוניסטית שלנו, אלא בכך שהיא אינדיקציה לנורמטיביות. שזה עצוב לא פחות..  בסדר, אז הן חיילות. הן גם בחורות צעירות ומוכשרות, ועוד. זה לא מספיק? למה הצבא דווקא הוא פסגת השאיפות, האישור הסופי, ההאפי-אנד? 'אה, הן בצבא - עכשיו הכול בסדר! עכשיו הן ראויות להיקרא -- אדם!...']

 

5. נערות נחמדות - בהצלחה בחיים!

41. תגיד שמעת על מכשיר אף.אם?
רונה ,   ראשון לציון   (08.10.09)
הן לא בהכרח יחמיצו באונברסיטה הרצאות. קודם כול בהרבה מההרצאות הפרונטליות יש מיקרופון למרצה וזה כבר עוזר. דבר נוסף, יש מכשיר אף.אם שזה מכשיר שמשדר את הקול למקלט שמחובר למכשיר שמיעה וזה עוזר מאוד. יש גם מתמללים במקרה שצריכים (אם כי לכל כבד שמיעה יש מכסת שעות אחרת, לי למשל היו 16 שעות בשנה שזה כלום, כך שהלכתי על הפיתרון של אף.אם). אז בעצם אתה אומר שהמבחן האולטימטיבי הוא ללכת בלי עזרים להרצאה. תתפלא שיש גם כבדי שמיעה שמצליחים לשמוע ככה. בכלל, פעם הייתי חונכת של ילדה שדיברה בעיקר שפת סימנים ושפה אוראלית משובשת מאוד. לדעתי גם אנשים חרשים שיודעים רק שפת סימנים הם מתנשאים, כי הם סוגרים את עצמם בתוך גטו. המצב האידאלי הוא ללמוד היטב את שתי השפות, אבל היות וממילא צריכים ללמוד גם אנגלית היטב, אז בוחרים להתמקד בשפה אוראלית. אתה לא הבנת למה הבנות ריחמו על זאת שמדברת רק שפת סימנים? כי היא תהיה תמיד תלויה באנשים אחרים לפעולות בבנק, בעבודה, ובחברה בכלל. מבחינתי זה להיות נכה ממש, בלי להיות עצמאית לעולם.
42. או של A.V ישראל
אני   (08.10.09)

ושל A,V ישראל, שטוענים שניתן ללמוד לשמוע.. או להכריח לשמוע.. שלא לשמוע זה סוף העולם.. ושפת סימנים, או למעשה להיות אתה זה דבר שצריך להתבייש בו.

אי אפשר ללמד לשמוע.. אדם לא שומע- לא ישמע. ניתן ללמד להבין..

כתבה מאכזבת ומביישת. תנו לאנשים את מקסימום ערוצי התקשורת כדרושים להם להבנה - מכשירי שמיעה, קריאת שפתיים, שפת סימנים.. ועוד.

אנשים חירשים וכבדי שמיעה, עובדים, לומדים, משרתים בצבא, מגדלים משפחות, קוראים, נחשפים, חווים.. בבקשה - לא לרחם..

43. אתן פשוט נהדרות ומקסימות ושובות לב
y   (08.10.09)
44. כל הכבוד להן!ישר כח,תצליחו בכל מעשיכן:)
שש ,   שש   (08.10.09)
כל הכבוד להן על הכוח רצון:)
45. לא הבנתי על איזה שיטת טיפול מדובר
התומה   (08.10.09)

בעצם הם שומעות בזכות השתלים.

במהלך הדרך הן גם למדו לתקשר גם ללא השתלים, אבל בעצם היום אלה השתלים שמאפשרים להם לשמוע כל דבר, ואין שום קשר לשום שיטת טיפול חדשנית או לא, כמו שמוצג בכותרת.

 

או שלא הבנתי נכון?

 

(אני לא מביע פה ביקורת על אף אחד מהאנשים בכתבה, רק על העורך)

46. שפת סימנים - חובה
איש קבע חירש גאה   (08.10.09)

כל הכבוד להורים של 2 התאומות שהשקיעו המון בשביל שהבנות שלהן יצליחו להיות שומעות ולחוות כל מה שכולם עושים.

רק חבל שמשפט אחד שאחת הבנות אמרה "ריחמתי על החרשת שתיקשרה בשפת הסימנים" שפת הסימנים היא שפה מאוד נפלאה שבו משתמשים אלפי חרשים בישראל ושפה לכל דבר שאפילו מועבר כקורס באוניברסיטאות.

זה מעליב לשמוע שחרשים צריכים רחמים על זה שהם פשוט מעדיפים לתקשר בשפתם. לכל אחד יש את הזכות לתקשר בשפה שהוא רוצה.

אני איש קבע חרש מלידה, לא שומע כלום כלל - היה בגן רגיל, בית ספר יסודי רגיל, חטיבה, תיכון ומסיים בקרוב תואר ראשון באוניברסיטה.

למדתי את שפת הסימנים כשפה נוספת מעבר לעברית ואנגלית - מתוך הנאה, כל שפה נוספת היא מבורכת ותמיד טוב לתקשר עם חרשים אחרים בשפה זו.

יש הרבה שומעים שמתעניינים ללמוד את שפת הסימנים.

אז להעניק רחמים לחיילת חרשת שהרגישה מנותקת? חבל,זה לא במקום ומעליב את אוכלוסיית החרשים כמוני.

לכל אחד הזכות לתקשר איך שנוח לו.

שיהיה לכן בהצלחה בהמשך.

47. יש לי חולשה לבלונדיניות
נתי   (08.10.09)
48. כתבה מעניינת, קראתי עד הסוף
אריק ,   עמק החשיש   (08.10.09)

מה שלא קורה בד"כ.

 

בקשר לבעיית השמיעה שלהם, לא הבנתי כלום.

הם נולדו חירשות לגמרי או חלקית? איזה טיפול הם עשו בדיוק?

 

רק חלק מהכותרת "תאומות נולדו חירשות, למדו לשמוע..." נשמע כבר נס בפני עצמו. חבל שאין על זה עוד פרטים.

49. לאיילה ואלי היקרים
רוית ,   גבעתיים   (09.10.09)
כתבה מעולה ומחכימה. תודה מכל הלב שהכנסתם אותנו לעולמכם, חלקתם את הקשיים הלא פשוטים, את האתגר ואת ההתמודדות עימו.
אין ספק שחשוב להעלות למודעות סיפורים שכאלה שמראים את ההתמודדות גם מזווית אחרת ומציגים מודל ייחודי לאתגר החיים העשירים והמלאים גם עם בעיה פיזית כלשהי.
כולנו יכולים ללמוד מכך.

ולבנות המיוחדות, יישר כוח ענקי על ההתעקשות להגשים את חלומותיכן, גם האישיים וגם הערכיים. הלוואי על כולנו.
חזקו ואמצו, וחג שמח!

רוית מגבעתיים
(תלמידה של איילה :-))
50. כתבה מקוממת
ע' ,   ירושלים   (17.10.09)

לאחר שקראתי את הכתבה, מצד אחד, חשבתי לעצמי, כל הכבוד על העבודה של ההורים, אבל, יש בכתבה כמה דברים שקוממו אותי, המשפחה בעצם "משוויצה" בהצלחה שלהן עם הבנות.

 

שנית אני כבדת שמיעה בעצמי הנני מבוגרת מכן, הבנות , בכמה שנים טובות, למדתי במיח"א,גן, שאת, איילה, התנגדת לשיטות הטיפול שלהן, עם קלינאית תקשורת מעולה, בזכותה אני קוראת שפתיים, דבר שהוא הכרחי לכל ילד לקו"ש. למדתי במסגרת אינדבדואלית עד סוף י"ב. התנדבתי לצבא, אגב, האם ידעתן שהיום העלו את הפרופיל הצבאי מ21 ל35? ויש לי תואר ראשון.

 

מכאן משתמע שלא רק הגישה השמעתית- מילולית מתאימה לכל אחד! למדתי בשיטה אוראלית, אז, בבקשה, לא להראות שהשגישה הזו היא הכי מתאימה בארץ ולכל אחד ואחד. כל ילד לק"ש שונה , אז לא לעשות השוואות!

 

51. הכתבה יפה אבל
מימי   (17.10.09)
דווקא המשפט "האמת? ריחמתי עליה" הורסת את הכתבה?
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה