יהדות  טורים אישיים  יעל משאלי
ישיבות קטנות, רעיון גדול
יעל משאלי
פורסם: 08.11.09, 12:42
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפסת כתבה הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 117 תגובות ב-54 דיונים
1. לדעתי זה פשוט שולח אותם למעגל העוני
רון   (08.11.09)

היום ההורים שלהם עוזרים להם. אבל מה יהיה עם הדור הבא? מי יעזור להם?

2. מאמר חסר אחריות. ציפיתי ליותר
חיים   (08.11.09)
3. במקום ללכת בדרך הקלה בואו ננסה לשנות
Dosh ,   ירושלים   (08.11.09)

לא קשה לנגח את מערכת החינוך הממלכתית. החולשות שלה ברורות לכל ונחשפות מדי שנה במבחנים הבינלאומיים, בהם המיקום של ישראל הולך ומדרדר.

השאלה היא כיצד לתקן את הקילקולים הללו. אפשרות אחת היא לוותר. אנחנו לא טובים בלימודי אנגלית ומתמטיקה? בואו פשוט נפסיק ללמוד אנגלית ומתמטיקה.

אפשרות שניה היא להתבונן במדינות שכן מצליחות במבחנים הבינלאומיים, ולנסות ללמוד מהן. התבוננות שכזאת תלמד אותנו שעלינו להוריד את מספר התלמידים בכיתה, לשלם יותר למורים כדי למשוך כוח אדם איכותי למקצוע ההוראה, ולתגבר את לימודי הבסיס בעוד שעות הוראה.

4. למה בכלל ישיבה?
חילוני   (08.11.09)

תלמיד חילוני הולך לתיכון, יש פנימיות שונות - פנימיה צבאית, בויאר למחוננים וכו' אבל בדרך כלל הוא גר בבית, נמצא בערב עם המשפחה ובבוקר לומד בתיכון כמו כולם.

רק במגזר הדתי ברור שתלמיד 'טוב' לא הולך לתיכון דתי. יוסי גורביץ' הדתל"ש אומר שיש כאן מגמה מכוונת שהתחילה בזמנו של המר  ז"ל להרוס את התיכונים הדתיים. נשאלת השאלה למה?

התשובה פשוטה מאד - כך אפשר לשמור את הילד בסביבה סגורה ולשטוף את מוחו ביעילות, כך מוציאים את אימא ואבא ממעגל בעלי השפעה על הילד, מנתקים אותו ממקורות חיצוניים (כן, הוא בוודאי יכול לשמוע דברים אחרים אבל דרך הפילטר של הר"מ והמשגיח) דואגים להגביל את העולם שלו ואת הדעות שהוא שומע לאלו שהוא אמור לשמוע וברור שבתנאים כאלו עדיפה ישיבה 'קטנה' על פני גדולה, כך אפשר להגביל את הנזק שיכול לגרום תלמיד מרדן אחד שיש לו כמה רעיונות משל עצמו.

5. מה קרה, הבן שלך לומד שם אז פתאום גילית שם את האור ??
עודד ,   פ"ת   (08.11.09)

משהו מאוד מסריח לי מהעובדה שהגברת משאלי בעד ישיבות שרוב רובם של בוגריהן יצאו כסמי חרדים או חרדים לגמרי.

 

6. המאמר הכי הזוי של יעל עד היום
רונית המודיעינית ,   מודיעין   (08.11.09)
נו באמת, יופי של חינוך יקבלו שם. בחורי ישיבה שלא יודעים כלום מהחיים שלהם, לא יודעים לקרוא משפט פשוט באנגלית, לא רואים בנות ממטר ורק משננים גמרא.
כן, בטח, אמונה ומחשבה, עלק. פנאטים אטומים עילגים ובורים, זה מה שיצא מהם. כבר עכשיו יש יותר מדי פוצים כאלה בציבור הדתי לאומי, לכן בנות נורמליות לא מוצאות בני זוג.
יעל, התחלקת על השכל.
7. תודה גבירתי, הארת את עיני
Zאביק השועל   (08.11.09)
רק הבהרה אחת קטנה, האם תוכלי לתת לי דוגמה מתי עוני הוא טוב?
8. זה מיועד רק לבנים - נכון?
אשה ,   צפון   (08.11.09)

דרושות גם ישיבות קטנות לבנות.

איכותיות.

שיצמיחו נשים אמיתיות, בקיאות ודורשות.

וכך נוכל לקדם את פני המשיח

9. אני לא מאמין - פעם ראשונה שאני מסכים עם יעל משאלי
שלומי   (08.11.09)
10. מישהו מתחזה פה ליעל משאלי?? מה הולך פה!!!
עמי   (08.11.09)
11. מאמר נכון ונפלא
שוקי   (08.11.09)
הבזבוז הנורא שבזבזים בישיבות תיכוניות במהלך 4 שנים זה פשוט לא נתפס,תעודת בגרות אפשר להוציא תוך שנה בציונים טובים וברמה טובה של 4 יחידות,במקום לבזבז ולטחון מים במהלך 4 שנים שלא זוכרים מהם כלום בסוף! את השנים הללו עדיף לנצל ללימוד רציני בתורה  מה שבעתיד לא כל כך מתאפשר עקב טרדות הפרנסה וגידול הילדים,ולאח"כ  מכן אפשר ללמוד מקצוע כמו שצריך יש היום הרבה מכללות על טהרת הקודש.
12. הריקבון החרדי הגלותי הסופני חודר ומרקיב מבפנים את הכל
המחנה דתי הלאומי ,   נעשה חרד"לי   (08.11.09)
13. מסכימה איתך לשם שינוי...
(08.11.09)

לא כל מי שלומד בבית ספר מסודר שמגיש לבגרויות- יוצא בסוף עם בגרות.

ויש כאלו שאין לה םאת המסוגלות וסתם מבזבזים 3 שנים בחייהם בתסכולים על הקושי שלהם בזמן שהם רואים את חבריהם חורשים ומצליחים.

 

לעומתם יש כאלו שבשבילם להוציא תעודת בגרות זה עניין של מה בכך והם גם מתבזבזים 3 שנים בבית הספר. את תעודת הבגרות הם עושים בדרך אגב וברוב הזמן הם מתים משיעמום.

אני מכירה את החלק השני. הייתי אחת מהם. זה נורא ואיום.

לימוד תורה זה לא בזבוז זמן. זו חוויה מעצימה ומבגרת שלא גורמת לאנשים "לגמור" את חייהם.

יש נערים שעדיף שילכו לייבה כזאת מאשר שישבו בבית ומרוב שיעמום או מאידך תסכול- יעשו דברים איומים. וזה דבר שקורה לכל הנוער בישראל.

כולם. גם הדתיים כבר מרשים לעצמם לעשן ולשתות אלכוהול גם בתו ךבית הספר. אז לא כדאי שימצו את עצמם בצורה יפה יותר? נעימה יותר? ערכית יותר?

 

 

 

14. כל הכבוד
סתם אחד ,   גוש דן   (08.11.09)

 

אני מקנא בחרדלניקים שיש להם מסגרות כאלו. איני חרדלניק ואני גם לא חושב שהמודל הספציפי הזה אידיאלי, אבל אני תפילה שגם זרמים אחרים ישכילו לפתח מערכות חינוך שיש בהן יותר לימוד תורה ופחות מריחת זמן על הבגרויות שלא לדבר על הבטלה מסביב. לבתי ספר חילוניים אין איך להשאיר את התלמידים כמה שעות ביום בכיתה לפני שהם הולכים לכלות את זמנם בערוץ הסרטים (במקרה הטוב) וזה לא אומר שאנחנו צריכים לאמץ את מסגרת השעות הזו.

15. מי שחושב שזה מתאים לו - שילמד שם, ומי שלא - אז לא!
אני לא ,   מבין   (08.11.09)

אבל אני לא מבין דבר אחד: את האנשים שמזלזלים במתמטיקה.

כתלמיד, גם אני חשבתי שבשביל מה אני צריך יותר מ-4 פעולות החשבון הבסיסיות ושכל השאר זה שטויות.

הדבר המדהים הוא, לשמוע את הזילזול הזה מאנשים בוגרים שאמורים לדעת, שכל מה שהם משתמשים בו - מהפלאפון שבכיסם, דרך המחשב שמולם, ועד נורת החשמל שדולקת אצלם בסלון - הכל נבנה תוכנן ע"י שימוש בכלים מתמטיים מסובכים.

אם יש מקצוע שהוא באמת בין לאומי ותורם יותר מכל מקצועות הלימוד האחרים לאנושות - זה המתמטיקה. (מלבד לימוד תורה - אבל אני לא רואה בתורה "מקצוע לימוד").  

16. לראשונה מסכים עם יעל...
חרד"ל אש ,   שוהם   (08.11.09)

נו טוב זה היה תואם להשקפתי,

ד"א באמת בנה לומד שם?

17. הנושא הוא העוני/אי העבודה - לא החינוך
לא מבין את ההגיון   (08.11.09)

לא מבין מה  רצתה הכותבת להביע.מה שתוקפים פה זה שרוב רובם, של הבחורים לא משרתים בצבא , לא עובדים, אלא רק לומדים תורה בישיבות ונהיים עניים בהמשך הדרך.

זה לא קשור לאיכות החינוך. ברור שמי שלומד תורה זה מבורך. ברור שיחידים פה ושם יכולים אחר כך ללמוד לבגרות . הבעיה שרוב רובם של בחורי הישיבה לא עובדים .במקום להתמודד עם שתיים -שלוש עובדות עיקריות , יש גיבובי מלים.חבל.

 

מה עוד צריך לקרות כדי שהעינים יראו והאזניים ישמעו ...

18. איזה בולשיט
ישיבה קטנה מאד   (08.11.09)

טוב, לכתוב את לא יודעת. נרדמתי.

19. יפה בתיאוריה אבל לא כך בפועל
ערליך ,   תל אביב -יפו   (08.11.09)

1. רמת הלימוד בישיבות הקטנות הלאומיות לא משהו בהשוואה למקבילותיהן החרדיות וזאת משום חוסר המשמעת.

 

 ובכלל, המשמעת היא המפתח לרוב הבעיות שמערכת החינוך היום נתקלת בהן.

 

רוצים שהכל ילך בכיף ואח"כ מתפלאים שאין תוצאות. הענין הוא שהישגים גדולים בכל התחומים נעשים מתוך דוחק גדול ומתוך חוסר ברירה ולא להיפך (כפי שאולי הייתם מצפים).

 

לדוגמה:  ראו את קצב העבודה של מלחינים דוגמת מוצארט ובאך והשוו לקצב העבודה של ברהמס ואח"כ השוו את המוזיקה שלהם...

 

דוגמה אחרת: ידוע שבזמן המלחמות הגדולות יש קפיצות  טכנולוגיות ולא בעיתות שלום.

 

2. "מחשבת ישראל"? רואים למשעלי אין מושג על מה היא מדברת - היא מדמיינת לעצמה ישיבה קטנה לפי רוחה וחושבת שכך הן הישיבות הקטנות באמת

 

 

 

20. טלי קורה מבין יענייך
נפתלי   (08.11.09)

אכן יעל הפגנת כאן חשיבה דתית צרה שאיננה מבינה את מהות החינוך שאיננו דתי. מה תפיקדם של לימודי ההיסטוריה או המדעים בגיבוש השקפת עולם הומנית חברתית הרואה את העולם לא רק דרך חור התלמוד שהוא אכן חו רמעניין אך עדיין חור. תלמידי הישיבות הקטנות אינן מתחנכים למערכות יחסים מורכבות , או לכל דבר אחר שאיננו בתחום הצר של לימו דתורה. תוכנית הלימודים לבגרות תפקידה איננו רק לדאוג שהתלמיד יצליח לעבו ראת הבחינות אלא לבנות לו פרספ4טיבה מוסרית חברתית רחבה, גם אם לא תמיד בהצלחה.

21. מזרוחניקים,אתם נעים ונדים ברוח כצאן ללא רועה-מסכנים.
משה   (08.11.09)
22. צריך לראות כדי להאמין.......
אמא   (08.11.09)
אני אמא לשישה ילדים ,בעלת תואר שני , בני תלמיד מחונן לומד בישיבה כזו זו השנה הראשונה, ואפילו הוא מתפלא על עומק הידיעות של חבריו לכיתה, הערכים אהבת הארץ והזולת היא כה טהורה שם שזה מדהים. החבר'ה שם לומדים והרבה מרצון חופשי והערצת מוריהם עד השעות הקטנות של הלילה. איפה פגשתם מצב כזה בכל מערכת חינוך אחרת?
23. ישיבה קטנה דתית לאומית בת"א
משה זוכמיר ,   מרכז   (08.11.09)

האם זה נכון שהישבה לאמנויות ולמדעים "בר-אילן" ת"א בראשות הרב בני פרל פותחת אופציה של ישיבה דתית לאומית קטנה לגרעינים התורניים בעיר?

 

24. מתי יוכל ללמוד לבגרות, בזמן הצבא? נשוי? עם ילדים?עם ילדים?
(08.11.09)

מה זה מי שיש לו מוטיבציה ללמוד ילמד? בשביל מה יש 12 שנות לימוד? מה הקשר בין תיגבור נושא יחודי לויתור על מקצועות הליבה והבגרות? ומה את בעצם אומרת, ששילוב שכל בית-ספר יחודי חילוני עומד בו הוא יותר מדי למסגרת דתית שאינה יכולה לעמוד בו?

 

בואי נעשה קצת סדר בדברים. לפי החוק במדינת ישראל כל בית-ספר עם כל ציבור הורים רשאי לקבוע אחוז מסויים של השיעורים לפי מה שהוא רוצה. זה יכול להיות שיעור שנתי על מעוף הגחלילית או על החורים בחלילית, מה שבא לו. זה הבסיס לקיומם של בתי-הספר היחודיים לאמנות וכו' בהם הפלא ופלא, מצליחים גם ללמוד את התחום המעניין אותם וגם ללמוד למקצועות הבגרות במתמטיקה, אנגלית ועוד. אין שום אפשרות להשוות זאת ללימוד בישיבה קטנה בו מבטלים את לימודי הליבה ועל אחת כמה וכמה את הלימודים לקראת הבגרות.

 

למה שילד שנכנס ל-12 שנות לימוד יצא מהם עם חוסר של שנים בלימודים? מי יחזיר לו את השנים שיגזלו ממנו אם וכאשר ירצה להשלים? אפילו אם נצא מנקודת הנחה שהוא יהיה מבני המזל שיהיו להם הכסף, המוטיבציה והתמיכה הדרושים כדי להשלים בגרות אחרי התיכון, השנים האלה הן גזל זמן נוראי! צריך הרבה תעצומות נפש, כסף ופנאי שלא תמיד יש בין הצבא, העבודה, הנישואים והילדים. כל מי שבאמת רוצה ללמוד לומד? באמת? אז למה שלא נבטל את מערכת החינוך וזהו?

 

אם את לא מכירה את מערכת החינוך החילונית, למה את כותבת עליה ככה? לא לומדים כלום חוץ מהשנתיים לפני הבגרות? אז מה עושים? סופרים כבשים?

 

דו"חות העוני בכל העולם מוצאים קשר ישיר בין השכלה למצב כלכלי. באמת סליחה שהמילים השכלה ועוני לא מפחידות אותך. אותי ואת כל מי שחרד לרוחב אופקיו ולעצמאותו הכלכלית של ילדיו, בהחלט כן. ואם זה לא מספיק ברור, את מוזמנת לעשות סיבוב בקמפוס האקדמי הקרוב לביתך ולראות במו עינייך כמה יוצאי ישיבות קטנות יש שם.

25. נכון הכי הזוי
(08.11.09)
26. צודקת
יודא ,   מרכז   (08.11.09)

שלום ליעל

 צודקת ללא תלות בהשקפת עולמי..

 נכון שלימודי גמרא יכולי לחדד את המוח לא פחות מלימודי מתמטיקה , מה עוש שאת לימודי הגמרא ילמדו עם מוטיבציה גדולה בשונה מלימודי מתמטקה או פיזיקה..

 נסיון בהחלט מעניין..

 תוצאת לואי שלו היא גם רבוי של יודעי ספר בין אנשי ש לומינו..

 ממני

27. ומה עם אותם ילדים מסכנים, שמה שיכול לעניין אותם באמת זה
מקצועות אחרים? ,   כמו ילד חובב פיזיקה   (08.11.09)

ילד שמתעניין במחשבים?

ילד שיכל לאהוב מאוד גאוגרפיה?

ילד שיכל להיות מצטיין דווקא במתמטיקה?

למה להגביל את הילדים האלה ללמוד תחום אחד בלבד!

28. מה המסקנה לגבי הדת היהודית
חילוני   (08.11.09)
המסקנה היא פשוטה : הדת היהודית ניזוקה עם התלמיד מרחיב את אופקיו. בשביל להיות יהודי טוב השכלה כללית ורוחב יריעה זה דבר רע. מעניין אם הסבא שלי החרדי שהתכתב עם ברטרנד ראסל , דיבר שש שפות באופן שוטף וקרא כמעט כל ספר קיים (בשנות החמישים לא היו הרבה ספרים עם תיאורי סקס) היה מסכים איתך. אבל הוא נפטר כבר ואין את מי לשאול.
29. משעלי עשתה היסטוריה - פעם ראשונה שאני מסכים לדבריה
דוד ,   מרכז   (08.11.09)
30. אין בעיה - רק כל מי שהולך לישיבה מוותר על חלקו בתקציב
מיקי זו   (08.11.09)

הגיע הזמן להפסיק את ההתבטלות מול נציגיו של האל הלא קיים עלי אדמות.

רוצים ללמוד בישיבה? סבבה!

רוצים לא ללמוד להתפרנס? סבבה!

כל מי שהולך לבית הספר הזה, והוריו, חותמים כי הם מממנים את הטמטום הזה במלואו מכיסם ומתחייבים לא לקבל שום מימון ושום קיצבה מתקציב המדינה עד השלמת ההשכלה שהיה ביכולתם לקבל אם היו נמנעים מכך.

אפילו העדה הנבערת מש"ס כבר הבינה שהשיטה פשטה את הרגל. אז עכשיו החרד"ל רוצים להיות כאלה?

די לטמטום ודי לבערות!

תגובות נוספות
חזרה לכתבה