ירוק  סביבה  הוֹמוֹ קוֹמְבּוּסְטַאנְס
עיר בלי מכוניות וטבע בלי ג'יפים; למה לא בעצם?
פרופ' דני רבינוביץ
פורסם: 05.01.10, 11:17
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 58 תגובות ב-35 דיונים
1. מאוד נהניתי מקריאת הכתבה הנעימה....
כפיר ,   ירושלים   (05.01.10)

הזו ! אני גר בעיר מאז ומתמיד, בעת היציאה לטיולי בית הספר, הצופים, ועד היום בבגרותי עם אישתי כמובן אני למד להעריך את האויר, הריחות של הטבע, הרעשים מן החי ולבלובי הפרחים אחחחח איזה כיף אנחנו בטבע לשם שינוי..

אין ספק יש עת לעיר, לעבודה ולסטטוסקוו היום יומי אך כאשר אנו רוצים - שקט, שלווה, חופש אנו פונים לבקתות בצפון הממוקמות בצמוד לטב או כאשר נפשנו בדרום אזי לטבע היה תפקיד ראשי....

2. תתחיל עם כל המפעלים המזהמים
ליאור   (05.01.10)

בהם הזיהום מקורו הגברת הריווחיות על חשבון הבריאות.

בהן קשה להילחם אבל הכי קל לבקר שלא יזהמו

נסיעות שטח הם פאן! מה רע בזה? אז אתה מטייל והיה קצת רעש אז?

גם קבוצת אנשים שרוקדים אורה בטבע יכול לעצבן אותי באותה מידה

כיום כבר ישנם אזורים שמוגדרים שמורות טבע ושם ברור שלא נוסעים

 

 

3. זאת בעיה שלנו שאין לך תחביבים?
איש יקר ,   מרכז   (05.01.10)

התחביבים של חלק מהתושבים זה ג'יפים, אופנועים, טרקטורונים, קארטינג ומה לא, כל הדברים האלו דורשים מנוע.

עד שהמדינה לא תקצה לנו מקומות לרכב בהם בצורה חוקית, אם זה במתחמים מיוחדים או אם זה בספורט מוטורי שהובטח לנו לפני ארבעים ומשהו שנה...זה לא ישתנה. כמו שאתה נהנה לטייל בטבע, גם אנחנו - עם ג'יפים.

ותחשוב על זה.

4. לפני שאתה מחסל את ענף רכבי השטח מה דעתך לטפל ב:
ח.   (05.01.10)

1. הזרמת שפכים בשמורות טבע (נחל שורק , הירקון , ועוד..)

2. שפיכת פסולת בניין תחת כל עץ רענן 

3. גניבות חול

4. בניית פרועה על שטחים פתוחים

 

כרגיל הכי קל והכי נוח להתעסק עם הגורם הכי שולי.

 

5. אויש כזה -ממש מרגיז
(05.01.10)
6. כתבה מלאה ביהירות וקביעות מוסריות חסרות תוקף
אין ,   מרכז   (05.01.10)
מי שמך להחליט איך אמור להראות טיול בחיק הטבע? מי שמך לומר שהטבע זה רק להולכי רגל וחיות, ולאדם אסור להגיע לשם ברכב?

יש יותר מדרך אחת נכונה לחיות את החיים, זה שאתה מסתתר מאחורי טיעונים מוסריים מפוקפקים הנוגעים לשאלת "משבר האקלים" לא מציב אותך בעמדה שממנה אתה יכול להטיף מוסר.

לא כולם בכושר, ולא כולם בריאים בגופם, וגם לכאלה מותר להנות מהטבע בדרכם, לא שאני חס וחלילה אומר שכאלה שהם בכושר ובריאים חייבים לזנוח את הרכב, לכל אחד הזכות לנצל את חופש התנועה שלו כראות עיניו.

ההצעות שלך הן אנטי דמוקרטיות, ודוגמה בוהקת של מדיניות מדינה-הורה (nanny state).

גם ההצדקה שלך לחסום רכבים משבילי הארץ היא מגוכחת "שליחת מסר" לגבי רצינות הממשלה? לחסוך פליטת מזהמים? שיחרור המסלול למשתמשים הלגיטימיים של הטבע?
הטיעון האחרון הכי מקומם, המשתמשים הלגיטימיים היחידים של הטבע הם החיות. גם אתה לא אמור להיות שם, להציב את קו ההפרדה בין שימוש לגיטימי לשימוש לא לגיטימי בצורה שרירותית כך שבעלי רכבים מוצאים את עצמם בצד הלא לגיטימי ואתה, כמובן, בצד הלגיטימי זה עלבון לאינטליגנציה.

ואתה, אדוני, לא באת ברכב לאתר ממנו יצאת לטיול ברגל? אולי היינו חוסכים יותר פליטה אם היינו אוסרים על כלל האנשים, הולכי רגל או לא, מלעשות טיולים בחיק הטבע.

לדעתי ההצעה הזאת האחרונה שלי הרבה יותר טובה, וגם קלה לאכיפה. חוליות של רשות הגנים ומג"ב יירו בכל המטיילים שהם מוצאים בחיק הטבע, וישאירו את גופותיהם בשטח כמאכל לתנים. ויחיה זאב עם כבש, ובא שלום על ישראל.
7. ומה יעשו החולים והנכים
אמבר   (05.01.10)

שלא יכולים לנסוע בתחבורה ציבורית או ללכת ברגל? שלא יגיעו למרכזי הערים? שלא יטיילו בטבע?

 

בשלושה חודשים של כימותרפיה אסור היה לי לעלות על תחבורה ציבורית (מחשש להדבקות במחלות), לא יכולתי לצאת לטייל ברגל (כי אי אפשר פיזית), אז מה הפתרון בשבילי? חוץ מלהשאר בבית?

8. למה תמיד להכליל
תומר ,   ארץ ישראל   (05.01.10)

כאחד שהולך ביום יום בשבילי ארצנו וגם נוסע לא פעם בג'יפ גדול ומזהם

בבקשה לא להכליל את כולם באותה נשימה

אני מברך את הרעיון לסגור קטעים בעיר אך למה לסגור מסלולי טיול לרכבים

אני מציע לך לקדם רעיונות כמו חינוך, תרבות, לימוד טבע וארץ ישראל.

מה שכן ניתן בנושא זה לקבוע כללי התנהגות כמו הגבלת מהירות במסלולים שהם מעורבים הולכי רגל ורכבים בנוסף פיקוח של עוד 30-40 פקחי רשות יעזור לנו לשמור על הקיים.

9. כתבה צדקנית
ג'יפאית   (05.01.10)
מעניין כיצד הגיע הכתב לדישון - האם הלך ברגל, או שמה נסעה בכרכרה רתומה לחמור. אולי הגיעה העת לשוב ולרכב על בהמות משא, ואז יוכלו הצדקנים לקשקש במקלדת ולרחם על החיות האומללות...
10. אופניים חשמליים
ג ,   תל אביב   (05.01.10)
הגיע הזמן שגם במדינת ישראל הסביבה העירונית תהפוך לנקייה וירוקה
ונגמור עם כל העומסים בעיר.... אופניים חשמליות במקום רכבים וקטנועים זה הפתרון! באירופה כבר הבינו......
קניתי לפני חודש מגרין-בייק ואני מברך את הרגע...
תנסו.....
11. מידה כנגד מידה
אייל ,   פרדס חנה   (05.01.10)

גם בני אדם מרעישים,צורכים דלק ומשאירים עקבות - ומכאן שהדיון הוא על מינון.

לדעתי, טיפול ע"י חוק הוא שגוי כי הוא שופך את התינוק עם המים. מה הטעם בטבע לא נגיש?

הטיפול צריך להיות קשור במישרין להיקף אי הנוחות שנוצר בעקבות השימוש.

אגרה ביחס לרעש. לרמת הזיהום. איזורים בהם יש פחות מס, כאלה בהם יש יותר. גמישות ולא נוקשות תיצור איזון ופחות תחושות של  "הכל אסור - אז הכל מותר"

12. הקולוניאליזם הישראלי נכנס גם אל הטבע
פאדי ,   בקה אל ערבייה   (05.01.10)
עם ג'יפים וצעקות וכוחנות. קצת כבוד למה ולמי שהיה כאן קודם!
13. כן כן כן
Nature boy   (05.01.10)

אני יסכים ב100% אם ההחלטה הזאת תצא לפועל

לפחות שיתחילו עם הגיפים!!!!!!!!!!

14. ל-4: לא שולי. מרכזי. תבנו מסלולים.
יוני   (05.01.10)

חובה לסגור את כל שמורות הטבע לכלי רכב, במיוחד במדינה עם שטחים כל כך קטנים.

15. כתבה נעימה לא ממש נוגעת לפתרון מעשי
הידיד ,   עוטף   (05.01.10)

מהכתוב הנינוח הנעים והפוליטיקורקט כל כך לא עולה שום התייחסות מעשית

ניראה שעוד מישהוא שלא ממש מחובר לנושא האקולוגי עושה שימוש ב"דת" החדשה שכובשת לה שטחים רחבים חוצי גבולות...

16. לא יקרה לעולם
yuda   (05.01.10)
הסיכוי שמישהו מהפוליטיקאים או הפקידים יפגעו במקור ההכנסה של כמה מראשי המשק הוא קלוש. הכנסות של עשרות מיליארדים מסלילת כבישים, מכירת רכבים, דלק ועוד הן העץ שעליו יושבים הפוליטיקאים. רק כאשר יגיע מישהו שאי אפשר לקנותו רק אז נוכל לדרוש את מה שמציע דני רבינוביץ. ולך שמתעקש לטייל עם הגי'פ המחורבן שלך בחיק הטבע יבוא יום ותגלה שיש לך 4 צמיגים ללא אוויר. נראה אותך אז  מזמין גרר לאמצע הנחל.
17. שנים אני אומר את זה! גיפים זה אסון אקולוגי!
אורן טבעוני ,   צפון   (05.01.10)
כלי רכב מיותר, בזבזני ומזהם שנוסע 99% מהזמן בכבישים ובאחוז הנותר הורסים את המעט טבע שנותר בארץ הקטנה שלנו.
במרחקים הקטנים של המדינה שלנו, לשם מה צריך גיפ?
לך ברגל ואם קשה, יש אופניים.

תופעה נוראית
18. דני זהירות אתה משדר יהירות. ג'יפים בימים נפרדים ועם רישום מו
אבי ,   תל אביב   (05.01.10)

כך צריך לעשות - קחו דוגמא מניו זילנד- לטרקים שם לא נכנסים ללא רישום מוקדם- גם כאן צריך לעשות ומי שלא נרשם לא נכנס! זה יעזור גם בניטור התנועה בנחל דוגמת הדישון או הצין או חבריהם! אין פשוט מזה מכיוון שהכניסה והיציאה מנחלים כאלו הינה בצירים מאד מתוחמים!

אבל כמובן כאן בישראל אין על מה לדבר יתיחסו אל העניין בביטול 

20. רכבי שטח, תחביב פנאי נהדר ולא מזיק
עמית   (05.01.10)
רכבי שטח לא גורמים בהכרח נזק לטבע זאת כאשר מקפידים להשמע להוראות החוק. כמו בכל נושא, יש לדאוג לאכיפה והכנת תשתית מתאימה ולא צריך לעבור לקיצוניוןת בכל תחום. כל אחד ותחביביו הוא ולכל אחד יש את הזכות, כמו בכל מקום אחר בעולם, ליהנות בשעות הפנאי שלו. גם כך אנו חיים במדינה אכזרית וקשה.
כגיפאי, אני חייב לציין שהרבה פעמים אני עסוק בלאסוף את האשפה והזוהמה שמשאירים אחריהם מטיילים אחרים (ולאו דווקא גיפאים) ולהסיעה מרחק של עשרות ולפעמים מאות קילומטרים עד לנקודת איסוף . בנוסף לא פעם עזרתי וסייעתי למטיילים רגליים, שנקלעו למצוקה ממשית.
כך שבסך הכל עם קצת רצון, תרבות, תשתיות אלמנטרית למטיילי השטח ובנוסף אכיפה (על כולם) כנהוג בחו"ל, ניתן גם לטייל בשטח ברכבי שטח וגם לשמור על הטבע.
21. טובת הכלל????
אילן ,   ירושלים   (05.01.10)
כרגיל ראיה צרה ואינטרסנטית!!!!!!!!!  ומה עם כל מי שמוגבל ולא יכול ללכת רחובות שלמים או בשטח?? אזי לא יוכל להינות מפלאי הטבע? הטבע הוא של כולנו! מספיק עם ההסתה.
22. יש פתרון !
המטייל ,   החרוץ   (05.01.10)

היום, למי שרוצה סתם להנות מהליכה בחיק ה"טבע", או שנקרא לזה - הנוף הפתוח, ולאו דווקא בשמורת טבע ממוסדת - פשוט לא נעים. הרעש, העשן והאבק שעושים כל אותם רכבי שטח והטרקטורונים (שהם במיוחד הנזק בהתגלמותו) מקלקלים כל הנאה אפשרית. משהו חייב להשתנות. לא יתכן שכל דרך עפר במדינה תהפך לנתיב המירוצים של המכורים לרעש המנוע. קחו דוגמא מאירופה: בשטחי היער עוברות דרכי שירות, שהכניסה אליהם חסומה בשערים ורק מורשים עוברים. היתר נכנסים ברגל או באופניים. גם בארץ צריך לתת בידי המשתמשים בשטח הפתוח - חקלאים, מגדלי בקר וכ', את הזכות לסגור דרכים. ולחולי ההגה למיניהם אפשר להשאיר נתיבים מסויימים שיוכלו לפרוק בהם את  התסביכים המוטוריים שלהם.

 

23. חשבתי לתומי שאקרא כתבה קצת שונה ...
yoni ,   jordan valley   (05.01.10)

לא חידשת לנו שום דבר.חשבתי שיש פה כתבה קצת יותר רצינית מאשר להתגולל על נהגי הגיפים והטרקטורונים.ספורט מוטורי זה דבר טוב כאשר עושים אותו כמו שצריך.זה ספורט ותחביב שמוציא הרבה אגרסיות בחוץ ונותן פרנסה לעשרות אלפי אנשים שמתפרנסים מתיקון כלי הרכב ושיפורם. באמת חבל שאתה לא פותר קודם כל את בעיית המפעלים ותחנות החשמל המצחינות ויורד על בני אדם שמחפשים קצת שקט בחוץ.

יש לי הצעה עבורך. לך תרכוש רכב 4x4 וצא להנות בשטח הפראי(בלי לעשות נזקים לנוף) או למצער להמציא רכב חשמלי שיפתור את בעיית הזיהום והרעש ותבוא עליך הברכה.

24. נזכרתי ברשימה המוזרה מאד ביחס לזיהום רכב בנזין לעומת חשמלי
והיו שם קטילות ,   על אי-דיוקים קשים   (05.01.10)
25. קראתי מחקר שמצא שלנהגי טרקטורונים יש ז-ן קטן
הם מתפרעים כפיצוי   (05.01.10)

ויכוח מעניין נוצר פה. זכותם של נכים לטייל. אבל אני כל הזמן רואה ערסים בני 20 וקצת טוחנים את הגבעות בטרקטורונים, ואף נוסעים איתם בכביש (למרות שזה לא חוקי) והמשטרה לא עושה כלום (כמה מפתיע).

אז נהג טרקטורון יקר, מעכשיו אני יודע, והיא יודעת - בקטן שלך אסור לגעת, כי הוא קטן.

26. מצחיקים אתם גיפים זאת לא הבעיה התעלמות
nn ,   glil   (07.01.10)
מאלפי דונמים של מזבלה ביער זאת הבעיה .כל פעם מסיתים את הבעיות האמיתות מסדר היום אלפי דונמים של מזבלה ביער ביריה ואתם עכשיו בענין גיפים.תפסיקו לעבוד עלינו.תעלו את התגובה
27. נסעתי בג'יפ בנחל דישון
ערן ,   ת"א   (08.01.10)

והיו כמה קבוצות של הולכי רגל שהפריעו לנו בהתנהלותם האיטית ובהתנשאות האינטלקטואלית שלהם,

יש שני צדדים למטבע פרופסור.

לא כולנו בכושר, ואם לא היו הג'יפים לא היו מגלים כל כך הרבה מקומות בארץ שהיו נשארים עלומים לכולנו.

יתכן שניתקלת בסוג מסוים של ג'יפאים , אבל אין ברירה אותו הסוג קיים גם אצל כמה הולכי רגל.

28. המגיבים פה כמו שועל שלא מגיע לכרם הענבים
גיפאי   (08.01.10)

ולכן אומר שהענבים חמוצים.

 

רוב הגיפאים הם אנשים תרבותיים שאוהבים לטייל כן תאמינו בגיפ!!!

אנו שומרים על הטבע לא פחות מכל יפי הנפש פה (שחלקם הולכים ברגל וזורקים את השקית של הסנביץ בטבע.

 

אנו לא יורדים משבילים  וכן הגיפ קצת מזהם (כמו הרבה דברים אחרים שמהם אתם נהנים)

 

חברה פשוט להרגיע ואם לא מתאים לכל לטייל ליד גיפאים  בחר מסלול של הולכי רגל בלבד  גם אני לא יכול לנסוע בשבילם המיועדים להולכי רגל אתה גם מטייל בשבילי גיפים וגם מתלונן

29. תן לחיות ועזוב את האנשים לנפשם
גלעד ,   מרכז   (09.01.10)
30. אולי נתחיל מאוטובוסים חשמליים? שלא יזהמו
קצת מציאות   (11.01.10)
הרי מה שנע כל הזמן בכבישים היא התחבורה הצבורית. אם כל האוטובוסים, המוניות, והרכבות , תהפכנה חשמליות או מנעות מימן או כל אמצעי 0 פליטה אחר, נעשה צעד גדול להקטנת זהום האויר בערים! הטכנולוגיה קימת - צריך רק להחליט לישמה
תגובות נוספות
חזרה לכתבה