יהדות  מגזין  עיון
תלמידים, נא לעצום עיניים
אהוד עזריאל מאיר
פורסם: 17.01.10, 09:19
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 76 תגובות ב-48 דיונים
1. אל תדאג,התלמידים יותר חכמים מ"הרבנים".הם צופים בסדרה.
(17.01.10)

מי בכלל שואל את "הרבנים" איזה תוכנית טלויזיה לראות?

הם יכולים לקשקש מפה ועד להודעה חדשה מה שהם רוצים,אף אחד לא ממש

מקשיב להם.פתטי לחלוטין. 

2. צודק! מחר אני מראה את הסדרה לילדים!
גננת ,   מודיעין   (17.01.10)
חבל להסתיר דברים כל כך חשובים מילדים בגן-חובה...
3. אסרו עליהם לצפות ב"סרוגים" והם צופים באדיקות ב"הישרדות".
מאמא מיה   (17.01.10)

בתי למדה בחטיבת ביניים של אולפנת "צביה" באיזור השפלה, שמנוהלת ע"י קהילה חרד"לית מקומית. רוב התלמידות במוסד המכובד הן בנות לאותה קהילה חרד"לית, ובבית אין להן מכשיר טלוויזיה משוקץ. אלא מה? כפי שדיווחה לי בתי, חברותיה לספסל הלימודים הרבו לדון, בין כתלי אותה אולפנה, דוקא במאורעות הפרקים האחרונים של "הישרדות". כשאין טמבלוויזיה בבית , הצופות האדוקות מרבות לפקוד את בתי השכנים שדוקא כן מחזיקים במכשיר המשוקץ,  ואינן מחמיצות אף פרק אחד בסדרה.

ללמדך, שהמחנכים והרבנים של המגזר הסרוג והחרד"לי עוצמים עין ומתעלמים מהמציאות שלא נעים להודות בה, לגבי תלמידי המגזר, או שכלל אינם מכירים את העדפותיהם האמיתיות של בני הנוער.

 

דוקא לסרוגים נטפלתם? הווה אומר "הישרדות" היא תכנית כשרה למהדרין?

 

4. לא מסכים
יוני ,   חיפה   (17.01.10)
יכול להיות שלמידת הליברליות שלך הסדרה היא בסדר ולכן אין שום בעיה בלראות את הסדרה, כי אין עם מה להתמודד. בשבילך זה פשוט קיים, וזה סבבה.
בשביל כאלו ששהסדרה אינה סבבה ומעלה לתודעה תופעות שצריך להתמודד איתן, אין זה ברור שההתמודדות תעשה על פי תפיסת עולמו של המפיק, בסצנות שהוא מחליט כי הן בסדר, ובאופן שבו הוא בוחר לתת לגיבורים (או אנטי גיבורים) להתמודד עם הסיטואציה.
יחסים בין חילוני לדתייה ? אז אם התלמידים יראו את החילוני והדתייה שוכבים (כמו שמופיע בסדרה) זה מה שיעזור להם במשהו ?
נישואים לא פשוטים ? אז מה עדיף, לשבת ולדבר על זה, מה כן מה לא, מה רצוי, מה מצוי, או פשוט להראות להם מה מביא הכי הרבה רייטינג ?

סדרות טלויזיה שכאלו לא מחנכות, אלא מעלות סוגיות על פני השטח. לא מדובר בציבור שטומן את עיניו בחול, אלא בציבור שההתמודדות והחינוך שלו נעשה ע"י דיון, מקורות תורניים, ולפעמים גם על כללים נוקשים.

הסדרה אינה מחנכת ולדעתי אינה מתאימה לבני נוער. אנשים יותר בוגרים שכבר גיבשו זהות יכולים להנות מהסדרה מתוך תפיסת עולם מוצקה, שיודעת לחלוק על המפיק בסצנות מסוימות.
5. אנשי "חינוק"
יואב   (17.01.10)
6. בקשר לסיפור על נלסון
אלעזר ,   ירושלים   (17.01.10)

תבדוק דברים לפני שאתה כותב.

מתוך ויקיפדיה(הוריישו נלסון - קרב קופנהגן):

"...במהלך הקרב, כאשר נדמה היה שהאש הדנית כבדה מאד, הורה פארקר לנלסון באמצעות איתות דגלים לחדול את הקרב ולסגת. האגדה על נלסון מספרת, שנלסון הצמיד את הטלסקופ לעינו העיוורת ואמר שאינו רואה את הסימן, והורה להמשיך בהתקפה. הקרב הסתיים בניצחון צבאי ודיפלומטי לבריטים; נלסון נתמנה למפקד הצי הבריטי בים הבלטי וזכה לתואר האבירות וויקונט."

 

אני מסכים עם המסר הכללי של הכתבה, אבל מוסר ההשכל מהסיפור שונה ולא קשור בשום דרך לתוכן הכתבה.

קשוט עצמך, אמרו חז"ל, ואחר כך קשוט אחרים.

 

(לפירוט מדויק יותר)

7. פיספסת משהו
שרון   (17.01.10)

אני יכול להבין טענה שיש לדבר על בעיות ולא לדחוק אך זכור שאתה מדבר על סדרה טלוזיונית.מטרת הסדרה היא רייטינג.וככזו הוא פונה למכנה משותף רחב ככל האפשר.אחת הדרכים למשוך צופים לסדרה זו היא פסיכולוגיה פשוטה : בוא תראה שגם לדתיים יש אותם בעיות.עקרונית זה נכון שכולנו בני אדם עם אותו טבע אך להגיע מכאן לטענה שחינוך ומודעות תלוי כעת בסדרות טלויזיה זו היסחפות.

 

אגב ,מה הגבול כעת ? האם להראות לילדיי הקטנים תמונות מתאונות דרכים משום שזו מציאות יומ-יומית ? האם להראות כיצד נראה אקט מיני סוטה כדי שידעו שבאמת יש במציאות פדופילים ? או שניקח אותם למוסד גמילה למסוממים שיראו כיצד הם נראים ,הרי גם בעלי כיפה נפלו לסמים ,אז למה לדחוק ?

 

באיזון הדק שקשה למצוא בין הדרכה וחינוך לבין המציאות הקשה יש להיזהר. תרופת המנע שאתה מציעה עלולה ללקות בתופעות לוואי שאתה לא לקוח בחשבון.

8. מה עשית לאדמירל נלסון???
לא מגיב אף פעם ,   תל אביב   (17.01.10)
שיבשת את כל הסיפור המדהים על אדמירל נלסון. בפועל, האירוע התרחש במהלך "קרב קופנהגן", כשפרקר - המפקד העליון של נלסון "השתפן" מהאש הכבדה שהאויב המטיר, ואותת לנלסון לסגת - בדגלי איתות מאוניית הפיקוד. נלסון הצמיד את הטלסקופ לארובת העין החסרה שלו, אמר שהוא לא רואה דגל נסיגה - והמשיך לנצחון בקרב.
9. "עוצמים עיניים כרגיל"
רוי ,   ירושליים   (17.01.10)
כתבה צודקת ביותר, הציבור שלנו לוקה בעצימת עיניים כל עוד הוא יכול במקום להציף את דברים ולנסות שיעזרו לדורות הבאים.
10. מעשה לסתור?
אריה ,   פתח תקווה   (17.01.10)
המעשה שהובא הוא דווקא סותר את האמור, נלסון השתמש בטריק של "אי ראיית" האות המורה לו לסגת על מנת להפר פקודה ולנצח בקרב.
נא לעיין:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%A9%D7%95_%D7%A0%D7%9C%D7%A1%D7%95%D7%9F
תחת סעיף קרב קופנהגן.
11. כל החינוך הדתי מבוסס על גדילה בגטו/אינקובטור
אביחי   (17.01.10)

מה הפלא? מכיתה ז לומדים עד 5-6, מכיתה ט נמצאים בפנימיה וחוזרים רק כל שבת שניה... אח"כ לוחצים על התלמידים לעבור לישיבת הסדר ולשרת עם עוד אנשים מ"סוגם" בסוף ישיבת ההסדר רובם כבר נשואים...

מאוחר מידי להתחרט... ובא לציון גואל!!!

12. דיוק היסטורי
מוטי ,   השרון   (17.01.10)
הקרב שאליו מתיחס הסיפור על נלסון הוא קרב קופנהגן. הקרב הסתיים בניצחון צבאי ודיפלומטי לבריטים. בעקבות הניצחון נתמנה נלסון למפקד הצי הבריטי בים הבלטי וזכה לתואר האבירות וויקונט.
הקרב האחרון של נלסון, בו מצא את מותו, הוא קרב טרפלגר. בקרב זה השיג הצי הבריטי בראשותו של נלסון נצחון מוחץ על הצי הצרפתי של נפוליאון.
נלסון הוא כנראה האדמירל המפורסם ביותר בהיסטוריה, ונמנה בין מחדשי הטקטיקה הימית החשובים ביותר. נלסון נחשב לגיבור בבריטניה, ולכבודו ניצב בלונדון עמוד נלסון, בכיכר טרפלגר.



13. נלסון נהרג בקרב טרפלגר - שבו הוא דווקא ניצח
אבל כתבת יפה   (17.01.10)
14. מה שהכותב לא מבין (או אולי מכחיש)
יוני   (17.01.10)
זה שכל הדת בנויה על עצימת עיניים. אתה מתלונן שאוסרים על ילדים לראות "סרוגים" (אגב לא ראיתי פרק של הסדרה מימיי), אבל מה עם זה שאוסרים עליהם לאכול בשר עם חלב? מה עם זה שאוסרים עליהם לשאת את שם אדוני לשווא? מה עם זה שאוסרים עליהם להדליק אור בשבת? הרי כל הדברים הללו זה חרטה ברטה, לא יקרה כלום אם הם יעשו את כל אלה. אבל בכל זאת אוסרים זאת עליהם וממלאים את ראשם בשלל מעשיות על כך שהם עם מובחר, שאלוהים יכעס אם הם לא יקיימו מצוות, שהם טובים יותר מהחילונים המשוקצים והמופקרים ושאר בבל"ת כיד הדמיון הטובה. אני דווקא בעד שיראו "סרוגים", זה יהיה צעד ראשון בדרך המבורכת של להסיר עול מצוות ולהוריד את הכיסוי שהחברה הדתית שמה להם על העיניים.
15. תלמידים יקרים, אל תקשיבו לבנאדם שלא יודע לגלוש לויקיפדיה
דת   (17.01.10)
איך אתה מפרסם כתבה באתר חדשותי גדול שמביאה פרטים היסטוריים מונפצים לחלוטין? זה ששמעת את זה לא הופך את זה ראוי לציטוט.

בשם הציבור הדתי כולו אני רוצה להתנצל בפני כל מי שקרא את הכתבה הזאת. מי ייתן ולא תדעו עוד צער.
16. אמר רבי חייא בר אבא:
אריאל ,   המתנחל   (17.01.10)

אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן:

משל, לאדם אחד שהיה לו בן, הרחיצו וסכו, והאכילו והשקהו, ותלה לו כיס (של מעות) על צוארו, והושיבו על פתח של זונות, מה יעשה אותו הבן שלא יחטא?

 

נראה איך יהיה החינוך שלך, שבו מותר לראות הכל.

17. זאת הצביעות של היהדות!!!!!!!
(17.01.10)
18. למה אתה מרחיק עד נלסון?
דודי ,   פ"ת   (17.01.10)

בזמנו הציגו ב"יתד נאמן" תמונה של ועדת וינוגרד. את השופטת רות גביזון

ריטשו מהתמונה והציגו במקומה כסא ריק.

 

 

הם לא יקחו על עצמם אחריות על כך שאחד הקוראים היראים של העיתון הזה

יראה את תמונתה של אשה זו ומיד ניקריה.

 

 

ואילו מה אומרים לעצמם הקוראים הפרולים המטומטמים של העיתון הזה?

 

האם יש רשע אחד שהודיע למערכת שלא יקרא יותר את הרפש הזה? 

19. פשוט שטויות
נורמאלי   (17.01.10)

מדברים על תופעות שליליות שיש בחברה מסויימת

 ונותנים להם לגיטימציה ע"י סדרות טלויזה.

לאחר תקופת התבשלות, הכל נהפך להיות נורמטיבי, ותקין.

 הומו דתי זה בסדר, לסבית דתיה זה מצוין.

להיות רווק בן 38 זה IN.

 

וכך קורה בכל דבר בחיים.

 

הסידרה לא מועילה לכלום.

 

כמה שפחות לדבר, צריך לעשות דברים. (לא צריך בשביל כך תוכנית טלויזיה)

 

20. קשקשן
עופר ,   פתח תקווה   (17.01.10)

ממתי אתה מבין כזה גדול ? גדלת? התחנכת על ברכי היהדות ואם כן נראה שיש לך חסך גדול מאוד ..

צא ולמד ותבין שהכללות הם לטיפשים ושוטים כמוך .

ראוי שקודם שתוציא שטויות כאלו מפיך תבין שגם בחברה דתית ישנם אנשים קצת יותר חכמים ומבינים ממך .

 

 

21. ===מלחמה רצינית קרובה ביותר רק שומרי המצוות יינצלו אתר שופר
(17.01.10)
22. ס ר ו ג י ם? לא, ש ר ו ט י ם.
מנדבושקעס   (17.01.10)
23. איזה משוגעים אתם
לאלא   (17.01.10)
תגידו, זה שזה מעורר כאלו תגובות חריפות ומטורפות, זה אומר שזה נכון ? כי לי נראה שכן, איזה כיף שנותנים לכם משהו בפנים, איזה משהו מעצבן ואתם מגיבים כמו חבורת פסיכים שנגעו להם במשהו שאסור, יאללה תרגעו
24. מסכים לחלוטין
משקיף מהצד   (17.01.10)

לא חשוב באמת אם האנקדוטה על נלסון נכונה או מדויקת, גוף הטענות במאמר נכון וצודק. חובשי הכיפות הסרוגות אימצו את הגישה החרדית שמבקשת להעלים את העולם במקום להתמודד אתו ומתאפיינת בצדקנות אווילית וקיצונית.

25. אוי חבל ! תנו לנו לקלקל אתכם .....!
רחמים ,   ירושלים   (17.01.10)

אנחנו יודעים, זה המקצוע שלכם, אתם העוסקים בתקשורת.

אתם לוקחים תופעה שולית והופכים אותה לתופעה חברתית.

כאשר מטרתכם ברורה כשמש בצהריים:

כיוון שכואב לכם שיש כאלה, כה רבים, שעומדים בגבורה איפה שאתם נכשלתם,

הדרך היחידה להצדיק את מעמדכם היא לנסות לגרור אותנו בנפילתכם.

בשביל זה אתם משתמשים במילון מונחים יפים כגון פתיחות, סובלנות, נהורות ומראים אותנו כאנשים חשוכים, סגורים, עוצמים עיניים, וכו'....

 

מר אהוד עזריאל מאיר !   אם אתה רוצה להינצל, תעבור למחנה הנכון. המחנה של הקרביים, של השפוים.

 

מזל שישנם רבנים ומחנכים שדואגים מרוב חכמתם ותבונתם להציל את הנוער שלנו מאלה הדואגים להראות רק את הכשלונות  שבכם.

 

מגמתנו לראות ולהראות אור ורק אור. ואם בשביל זה יהיה צורך לחנך את ילדינו שלא להסתקל בסדרות כגון "סרוגים" ועוד אחרות כגון "השרדות", "אח הגדול" חסרות תוכן ומקרינות לא יותר מריקנות, אנחנו נעשה זאת ובהחלט גם נצליח. 

26. מסכים לגמרי
אור   (17.01.10)
טענות צודקות, אבל ממש פישלת עם הדוגמא ההיסטורית.

בתור אחד שפרסם מספר מאמרים באתרים אקטואלים, נראה שאתה מצליח להרגיז טוקבקיסטים יותר ממני. כל הכבוד! יכול להיות שגרמת למישהו לחשוב!!
27. אני גאה בכל אלו שהשיבו את כבודו של נלסון על כנו. יש סרט נפלא
עליו. אחת   (17.01.10)
28. מסכים מאוד!
ישי מאיר ,   ירושלים   (17.01.10)

אנשים חזקים באמונתם הם אנשים שאמונתם באה להם מתוך ברור עמוק , מתוך שאלות שהם לא חדלים לשאול וזה ברוח המסורת של כל גדולי האומה מאז אברהם אבינו שואל השאלות הגדול דרך משה רבנו ועד לצדקי הדורות האחרונים .

אנשים שלא מתמודדים גם לא מתחזקים , הם נשארים פטפטנים של אמונה , שמוציאים החוצה את מה שהכניסו להם אל תוך הראש , אמונתם דלה , והקשר שלהם אל המת הוא רדוד מאוד.

הגיע הזמן להתחזק באמונתו ולא לפחד כלל , כי האמת היא שאין ממה 

29. סרוגים היא לא סדרה חינוכית אלא דרמה בשקל שלא שונה משאר
(17.01.10)
סרוגים היא לא סדרה חינוכית אלא דרמה בשקל שלא שונה משאר אופרות סבון דרום אמריקאיות וכו'...
30. לקרוא את לוליטה בטהרן
יעל   (17.01.10)
לא ייאמן שאנשים חושבים שהיום אפשר לחנך באמצעות איסורים.
איסור הוא ההנעה לפעולה החדשה!
אתה רוצה שבנך יסדר את החדר? תאסור עליו לסדר את החדר!
והיו עוד כמה מצביאים דגולים שהסתכלו כנראה דרך עין אחת. לא לכולם היתה רטייה. לפעמים זו סתם היתה בחירה.
תודה.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה