דיגיטל  מיוחדים של מחשבים  חוק המאגר הביומטרי
המאגר הביומטרי - עוזר לפרטיות או פוגע?
ynet
פורסם: 21.01.10, 13:38
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 73 תגובות ב-55 דיונים
1. רוב המתנגדים הם עורכי דין שיתקשו להכחיש פשעים עם המאגר!
יעל   (21.01.10)
2. עוד צעד בהדרדרות לעולם השלישי
בנינמינה ,   נתניה   (21.01.10)

 

3. 8-10 דסקאים שעומדים להיות מיליונרים
(21.01.10)
בסה"כ המאגר הביומטרי הזה הוא פגיעה בארגוני הפשע, כי הכיס שלהם עומד להיפגע כשהם יקנו את המאגר הזה.
4. הממשלה תוכל לעקוב אחרי עיתונאים בעזרת מצלמות רחוב
ולדכא כל ביקורת   (21.01.10)
1984 ממש מעבר לפתח. ג'ורג' אורוול נתן נבואה מדוייקת על ישראל בעוד כמה שנים.
חבל שהציבור אדיש ולא מבין את הסכנה העצומה שיש למאגר ואת ההשלכות על הדמוקרטיה הישראלית.
5. יש מצדדים במאגר? לא ידעתי?
דב ,   גבעתיים   (21.01.10)
6. 10 אלף איש עם גישה למאגר פחחחחחח יאללה הימורים
קאהלן ,   אשדוד   (21.01.10)
תוך כמה זמן הוא דולף???

מדינה מפגרת אני רוצה לראות שאני מגיעה למשרד הפנים ולא יתנו לי את המינימום של המינימום שזה שירות רק בגלל שלא נתתי לכם אצבע.

על שירותים של מדינת עולם שלישית תגרמו לנו ללכת לבג"ץ!!!
7. כל ההתנהלות סביב העברת החוק היא מעוררת תמיהות - ולא מספרים
י.   (21.01.10)

איך חוק שמתנגדים לו כמעט כל המומחים - והוא עובר בתמיכת כל המפלגות.

כל המפלגות הגדולות צמכו 0 כיוון מי שנמנע או נעדר זה כאילו הצביע בעד.

זה חוק שלא קיים באף מדינה אחרת במערב, לא כל שכן יש מדינות בהן יש חוק כנגד מאגר כזה - איך ולמה זה עובר כאן בארץ.

אז עלו כל מיני ספוקלציות ותיאוריות לגבי אג'נדה של שטרית שיזם והריץ את החוק (גם תוך הצהרות לא נכונות), או שדובר על בורות או התעלמות מצד חברי כנסת אחרים.

זה לא נראה כך - זה ברור שזה נושא מהותי עם השלכות לא הפיכות ואפשר להניח שרוב חברי הכנסת מודעים לכך - אז מה הסיבה שנתנו לחוק הזה לעבור??

הפוליטיקאים צריכים לחשוף ולגלות מה המניעים - מה האג'נדה כאן - לפעול באופן כל כך קיצוני- שפוגע בפרטיות האזרח.

וההסבר שנותנים חלק מהמטבקים שזה קשור למכרז עם hp - הוא לא הסבר מספק.

 

 

8. עבריין !
עמית   (21.01.10)

עבריין פשוט לא יעשה ת.ז חדשה לא היום ולא בעוד 10 שנים.

אם הוא נעצר ע"י המשטרה בעבר אז כבר יש את הנתונים שלו.

מה נעשה לאדם שהולך ללא ת.ז נזרוק אותו לכלא.

אני נגד העניין הזה. ולא אני לא עבריין ! :)

9. כשהמאגר ידלוף (והוא ידלוף), הוא יגיע לידי טרוריסטים ופושעים.
מפוכח   (21.01.10)
10. פייסבוק טוויטר גוגל הרבה יותר פוגעות בפרטיות
אלי   (21.01.10)
גוגל עם יישומים למטרות מיקוד פירסומת, פייסבוק, טוויטר, ICQ וכל רשת חברתית קיימת או שתפותח בעתיד הרבה יותר פוגעות בפרטיות, אך שם זה נעשה בצורה מתוחכמת תוך ניצול תמימותם של הגולשים. גם למשטרה יש מאגרי DNA וכך גם יהיה לשרותי הרפואה. גם DNA הינו מאגר ביומטרי לכל הדעות. לבנקים יש מאגרי מידע המשמשים אותם למניעת הפסדים, וכך גם לחברות האשראי.
האמת היא שגם היום קיימים מאגרים רק שהם במדיות אחרות, אך בגלל שאינן מרוכזות ונוצרו בצורה פרטיזנית, ההגנה עליהם גם היא פרטיזנית, ולכן הן יותר מסוכנות. למעט טביעת אצבעות, כל שאר הנתונים קיימים ונאגרים.
לגבי תצלומי הפנים. מי יכול היום למנוע צילום של מישהו כאשר בכל בנק, סופר, קניון, ובעיקר שדות תעופה ישנן אלפי מצלמות המשמשות את החברות לצרכי בטחון שוטפים. כלבוטק אמנון לוי וכד' מצלמים מדי שבוע ארועי שוד וגניבה בפיצוציות וברחובות. מי יכול למנוע זאת ? הגם זו פגיעה בפרטיות ?
מאגר ביומטרי מרכזי יהיה מוגן בצורה מסודרת, ויש במדינת ישראל מידע ממוגן ללא יכולת לפרוץ אותו. כל שצריך לעשות זה לגייס כח אדם מאד ממצומצם, שרק לו תהיה נגישות למאגרי המידע, תוך בדיקת מהימנותם בצורה מאד שיטתית תקופתית ובתדירות גבוהה. במקביל יש לחוקק חוק מאד דרקוני של ענישה לאותם נושאי תפקיד כך שימנעו מפיתוי כספי למכירת מידע.
11. "דיונים אידיאולוגיים זה לא כאן" - אז היכן?
עדן ב. ,   ת"א   (21.01.10)

מהציטוט הנ"ל עולה שבעצם אין דמוקרטיה אמיתית בישראל (כאילו שלא ידענו...) כי אם במערכת הפוליטית לא מנהלים דיונים אידאולוגיים אז ז"א שלציבור (הבוחר את נבחריו במערכת הפוליטית) לא אמורה להיות השפעה על החלטות חשובות לעתידו - לפי ראש הוועדה. משמע - ראש הוועדה רוצה לשלול את הדמוקרטיה מישראל.

12. "לא צריך להמשיך לדון בחוק לאחר שהתקבל"
שטרית=תעודת עניות ,   לעם וממשלתו   (21.01.10)

משל היה מדובר פה בדברי אלוהים חיים. חוק שהתקבל הוא נצחי ואין לשנותו או להרהר אחריו בשום אופן.
כנראה ששטרית לא סיים את לימודי האזרחות בכיתה ד'.
הבנאדם נעשה פחות אהוב עלי מיום ליום.
13. על כל דעה התומכת במאגר אתם מביאים חמש דעות המתנגדות....
"אובייקטיביות"...   (21.01.10)
14. שיטרית לכלא
וי   (21.01.10)
שיטרית מושחת, מישהו שילם לו להעביר את החוק הזה בצורה אנטי דמוקרטית ומלאה בשקרים (יש מאגרים כאלה במדינות אחרות? אני שמח שאנחנו רוצים להדמות לתימן). לך הביתה. אני לא יכול לבחור בליכוד כי הם מושחתים, אני לא יכול לבחור בעבודה כי הם מושחתים, ועכשיו אני גם לא יכול לבחור בקדימה כי הם מושחתים והרבה יותר גרוע- מטומטמים. הגיע הזמן לפזר את הכנסת, זה לא שהם פועלים בשבילנו.
15. אם אתם עדיין מתלבטים, תחפשו בגוגל "רישומון"
.   (21.01.10)
כן, עד כדי כך הפרטים האישיים שלכם מוגנים.
16. צודקים נציגי הממשלה והמשטרה - המאגר מוגן למדי
אני ,   עין חמציצים   (21.01.10)
אבל הם עדיין לא עונים על השאלה הפשוטה - מדוע הוא בכלל נחוץ?
הרי למלחמה בפשיעה - רובם המוחלט של הפושעים מוכרים למשטרה וטביעות אצבעותיהם (כמו גם תמונותיהם) כבר נמצאות במאגריה. המעטים שלא מוכרים הם לרוב גם מספיק חכמים להמנע מהשארת טביעות אצבע בזירה ולהתפס במצלמות המספקות איכות המספקת לזיהוי.

למניעת התחזות - מספיקות תעודות חכמות יחד עם "מאגר נגזרות" כפי שהוצע.

למניעת הרכשה כפולה - הדבר הופך לכמעט בלתי אפשרי (במיוחד לאחר מספר שנים כשמאגר הנגזרות יתמלא) בשל העובדה שהאדם יצטרך למצוא זהות "פנויה" - כזו שלא מופיעה עדיין במאגר הנגזרות.
אם עדיין יש חשש גם ממצב זה ניתן להשתמש בנתון ביומטרי יחיד שלא יכול לשמש בהרחבה בתחומים נוספים - למשל טביעת אישונים, או אפילו טביעת אצבע בודדת. למה צריך גם את התמונות? אבל עדיין, גם למאגר כזה אין לדעתי הצדקה לאור הסיכוי הנמוך להרכשה כפולה והיוכלת להקטין את התופעה לכמעט אפס באמצעים אחרים.

הסיבה היחידה שנותרה היא לצורך זיהוי גופות נעדרים. והרי ברוב המקרים משאריות הגופות לא ניתן כלל להוציא טביעת אצבע או תמונת פנים - אז מה השיגו חכמינו בתקנתם? לצורך זה עדיף כבר מאגר DNA, אבל מאחר ולא זו ההצעה (וטוב שכך, לפחות כאן המחוקקים הבינו שזה כבר מוגזם) - גם סיבה זו חסרת שימוש, ובטח שאינה מספקת על מנת לתרץ את המאגר המפלצתי הזה...


תשאלו - ואם אני מסכים כי המאגר מוגן למדי, מדוע אני מתנגד לו? הרי גם אני מסכים כי הוא יכול לתרום במקרים שלעיל ולו במעט יותר מהאלטרנטיבות?
ותשובתי:
כי הסיכוי שהוא ידלוף - גם אם הוא קטן - יוצר סיכון מהותי ולא שווה את הסיכון.
כמו שגם הסיכוי שיתחלף במדינה הממשל לממשל שינצל את המאגר לרעה - גם אם הוא קטן - יוצר סיכון מהותי ולא שווה את הסיכון.

17. בעית "אח גדול" חמורה שטרם נדונה בפומבי
איןחכםכבעלחסיון   (21.01.10)
בנסוח זהיר : כבר כיום קיימת אפשרות של בכירים מסוימים במערכת אכיפת החוק ובמערכת הבטחון להרוס חיים של יריבים אישיים: להשמיץ באמצעות "הדלפת" (בכמות של "הזלפת")  "מידע מסווג שמי שמגלה אותו צפוי לעונש חמור מאוד" (מה שמבטיח שהמושמץ לעולם לא יגלה מה נאמר מאחורי גבו, לא יוכל להפריך ולא יוכל לתבוע פצויי דיבה) . ההשמצה עשויה להיות מלווה ב"הוכחות מוצקות מאוד" שאינן אלא חצאי אמיתות ו/או הטעיות שנוצרות באמצעים יקרים מאוד שעשויים להיות מצויים (למטרות לגיטימיות) בידי גופי חקירה מסוימים.       אחרי חקיקת חוק המאגר הביומטרי הבעיה עלולה להחמיר כי נתוני המאגר הביומטרי עשויים לשמש לחזוק "הוכחות" והשמצות כנ"ל אשר, למעשה,  מאיימות על כלל האזרחים שלא לחשוף ידיעות מפלילות על בכירי המערכות הנ"ל או על מקורביהם. 
18. מה שלא מספרים לכם על יכולות המאגר והסכנה שבו:
יובל   (21.01.10)
אני רוצה לגעת בנקודה חשובה שאינה קשורה דוקא לשימוש לא חוקי או לא מורשה במאגר, או בדליפתו (שהן כמובן סכנות מוחשיות שאין לזלזל בהן).

כבר במאמר הזה נאמר שאחת מתכונות המאגר הביומטרי תהיה האפשרות לזהות אנשים על פי תמונות או צילומים שלהם:
ציטוט: "בלס עוד אמר כי המאגר יוכל לשמש את המשטרה לאתר עבריינים על פי תמונה, על מנת להקל בהליכי חקירה."

נניח שבעוד מספר שנים יוחלט שהשתתפות בהפגנה כזו או אחרת תהיה בלתי חוקית. מה יותר פשוט מלהציב במקום ההפגנה כמה צלמים עם מצלמות טובות, לקחת את הצילומים למטה המשטרה ולהפריד את כל הפרצופים שצולמו, ומכאן לקבל רשימה של שמות, ת.ז. וכתובות של כל המצולמים - הכל בעזרת המאגר?

עכשיו - יפעלו כנגד כולם כפי שהחוק יקבע (מקנס ועד מאסר של שנים רבות - תלוי מה יקבע החוק כעונש על השתתפות בהפגנה בלתי חוקית).

באופן כזה תמנע מאנשים הזכות להפגין ולמחות כנגד מעשים של הממשלה, משום שרובם יפחדו מהתוצאות המשפטיות של הפגנה כזו.

הדמוקרטיה שלנו בנויה בין היתר על הזכות והיכולת להביע דעות ולהפגין, גם כשהדבר אינו נוח לשלטון, וגם כשהדבר גורם לאי-נוחות לציבור. אם נאבד יכולת זו, יוכל כל משטר שיהיה פחות דמוקרטי וליברלי לעשות ככל העולה על רוחו. מכאן הדרך למשטרים כמו באירן, תימן וצפון-קוריאה אינו גדול - זו רק שאלה של זמן.

לא סתם לא הוקם מאגר ביומטרי כזה בשום דמוקרטיה.
לאחרונה בקשתי להנפיק לעצמי דרכון אירופאי ביומטרי. הודגש בפני שהנתונים הביומטריים שמסרתי יימחקו מייד לאחר שיוטבעו בצ'יפ שבתוך הדרכון, ובמידה ותהיה טעות באחד מנתוני הדרכון אצטרך להטריח את עצמי שוב לשגרירות כדי למסור טביעות אצבע. (אין בדרכון זה נתוני תווי פנים).

צריך לבטל את הגזרה שגזר עלינו מאיר שטרית - ולייצר מנגנון למניעת כפל זהויות שאינו מתבסס על מאגר מרכזי - ויש דרכים לעשות זאת.
19. לא צריך אפילו לשחד עובד ציבור. מספיק רק להתחפש לשוטר/פקח או
א'   (21.01.10)

לכל בעל סמכות שיש לו זכות לאמת את זהותך, לצייד אותו בסורק מזויף שלא מאמת אלא זוכר את הסריקה ויצלם (באופן פיזי) את הנתונים על התעודה (נתונים פשוטים כמו שם ושם משפחה), ותוך מספר שנים(אם תעבוד בקבוצה) יהיה לך מאגר ממצה של רוב אזרחי ישראל.

 

 בעצם לא צריך להתחפש לשוטר, אפשר פשוט לשחד שוטר ולתת לו מסוף בדיקה מחובל/מזויף/ שהולבש עליו פאנל זוכר (כמו בכספומטים), בעצם לא צריך לשחד/להתחפש לשוטר- החוק נותן סמכויות זיהוי לשורה נרחבת של תפקידים.

שוטר-פקח-חייל-שומר-פקיד- ועוד איזה תפקיד או שתיים.

לעזאזל, אפשר אפילו לא להתחזות, אפשר פשוט להתנדב במשטרה, גם להם יש סמכות!

 

 

 

 

שלא לדבר על איך שהחוק ייושם. אפשר כמובן להימנע ממצב הזה, אבל נדמה לי שגם לעובדים בעסקים פרטיים, יהיה מסוף זיהוי. גם עסקים גדולים כמו בנק, כרטיס אשראי, חברת תקשורת, ביטוח, ועוד... וגם לעסקים קטנים יותר.

 

 

בקיצור, לא ניתן להמנע ממצב של מאגרי מידע פרטיים אם מכניסים את הנתונים הביומטריים למשוואה. כל נתון אחר, ניתן להחליף- ביומטריה לא.

אפילו אם גניבות הזהות היו יורדות -והם לא- מי שיפגע, יפגע בחוזק כפול ממה שנפגע היום (והיום זו פגיעה נוראית שיכולה להרוס לך את החיים). 

20. הפוליטקאים שתומכים בחוק צריכים לשלם בקלפי!
גל   (21.01.10)
21. יכרתו אצבעות ויעקרו עיניים לאנשים
מפחדת ,   בעקבות סרט שראיתי   (21.01.10)
כדי להכנס למתקנים שבהם זיהוי לפי טביעת אצבעות או רשתית עין
22. מאגר , לא מאגר
ישראל ,   שפלה   (21.01.10)

הוויכוח על מאגר או לא מאגר שדברים פשוטים מכך משרדי הממשלה לא מסוגלים לפתור.

אני שייך למשרד הפנים ברחובות, למה לא אוכל להשתמש בשרותי משרד הפנים בראשל"צ או בעיר אחרת? האם זה לא אותו מחשב?

כנ"ל בכל משרדי הממשלה, תופעה מוזרה שלאף אחד אין מענה, אז על מה הויכוח, המאגר? מה הוא יפתור את הבעיה ואגב ישנם אמצעים כיום לפטור משימוש במאגר בכדי להנפיק "תעודות חכמות"

23. תגובת שטרית בלתי ראויה, ולא הולמת פרלמנטר
דמוקראט ,   מדינת ישראל   (21.01.10)
תגובת שטרית (כפי שהובאה ע"ע גב' גיא) בלתי ראויה, ולא הולמת פרלמנטר.
חוק זה אינו חוק יסוד, אין בעיה לשנות אותו או אף לבטלו כליל בעתיד על ידי הצבעה רגילה בבית המחוקקים (הכנסת).
הרבה חוקים עלו ונפלו במהלך ההסטוריה - מי כמוך יודע.

חובה לדון בכל מה שהציבור מעלה - גם חוק שהתקבל !!! על אחת כמה וכמה חוק שקודם בוועדות של איש אחד שהצביע בעצמו על הסעיפים ברוב קולות (של אחד). פשוט עלבון באזרחים.

בתור נציג ציבור - ראוי שתתן דין לציבור. להתחמק מדיון ציבורי בנושא כל כך רגיש - זה חטא לתפקידך. בתור פרלמנטר - אתה וודאי יודע שהמילה "פרלמנט" היא מ"פרול" - כלומר לדון/לדבר/לשוחח. ואם אינך יודע זאת - עצוב כפליים.

פעם הוא חשב שהוא ראוי להיות ראש ממשלה, היה אפילו איזה שבריר שניה שאפילו חשבתי שצריך לתת לו צ'אנס. אבל לאחרונה בכל פעם שאני שומע את האדם הזה אני נחרד. רצוי שילך לסיים את לימודי אזרחות של בית ספר יסודי לפני שממשיך בפוליטיקה.

ראוי למפלגתו להראות לו את הדלת - לפני שיעשה לה נזק רב יותר. הציבור זוכר וביום פקודה יראה לבחור הזה (ולכל מפלגה בה יהיה חלק) עקרונות בדמוקרטיה.
24. זאת ההתחלה של סוף האנושות החופשיה והחושבת
(21.01.10)
ז"ל
25. אין קשר בין זיוף תעודות למאגר ביומטרי
רפי ,   תל אביב -יפו   (21.01.10)

בעובדה - בשאר המדינות בהן יש תעודות קשות לזיוף אין בהכרח מאגר ביומטרי.

מאגרים כאלו קיימים לגבי זרים רק במדינות הסטריות בקטע בטחוני - דוגמת ארה"ב.

מה הבעייה לשנות ולהוציא תעודות מקודדות ללא מאגר ביומטרי?

26. מטריד מאוד שעם כל כך הרבה מתנגדים
(21.01.10)
החוק עדיין עובר חלק!!!!
משהו פה מסריח... חבל.
27. איך יכול להיות דיון רציני בכנסת
ג.   (22.01.10)

כשחברי הכנסת הם חדלי אישים, בורים, שרלטנים, רמאים ונוכלים?

28. מאיר שטרית נוכל
דבש/רישומון?!   (22.01.10)
זה ברור שהמניע הוא כספי בלבד.

מי שמבין בטכנולוגיות ובעיקר בהצפנה ובהאקינג יודע שהמאגר נגיש.

קחו לדוגמא את התוכנות דבש ורישומון. הן ניתנות להשגה תוך דקות ספורות.
ומה יש למשטרת ישראל להגיד על כך? כיוון שיותר מדי אנשים משתמשים בתוכנות אז אין מה לעשות.
29. שיטרית משקר לכם שקר גס !
שחר ,   ב"ש   (22.01.10)
יש כאן שני נושאים נפרדים ולא קושרים:
1.יצירת המאגר
2.שינוי תעודות הזהות

הקשר ביניהם נוצר במוחו הקודח של השר (הוואזיר) שיטרית.
שיטרית שרוצה לכפות עליכם את המאגר חיבר בינו לנושא השני של זיוף תעודות הזהות.

אפשר להחליף תעודת זהות בלי ליצור מאגר.
יש 191 מדינות בעולם לכל מדינה תעודת זהות משלה ומתוחכמת ככל שתהיה, אף תעודה באף מדינה לא קשורה לשום מאגר ביומטרי כדוגמת זה המטופש של שיטרית.

יצירת מאגר של פרטים ביומטרים על אזרחים ישראלים יוצרת סיכון נקודה .

החלפת תעודות הזהות לתעודות מודרניות, קשות יותר לזיוף היא צעד נכון והגיע זמן שיעשה.
אבל למה לעזאזל ליצור מאגר ביומטרי ?
מה הקשר ?
למה אף מדינה אחרת לא כופה על אזרחיה מאגר כזה ?
למה לחשוף פרטי ישראלים למבקשי נפשם שיפרצו למאגר ?
למה לחשוף אזרחים ישראלים לאפשרות של גניבת זהות ?

המאגר הזה יפרץ כמו מאגרי נתונים אחרים לפניו, זו עובדה, לא אולי - זה בטוח.
תשאלו את שיטרית:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3827364,00.html
אפילו הוא מודה שזה אפשרי.

שיטרית החליט ושיטרית רוצה להראות שהוא הכי חזק והוא ינצח.
ואנחנו נותנים לו.

(בעד המאגר הצביעו 11 חברי ליכוד 7 חברי קדימה 7 מישראל ביתנו 1 מהעבודה
וכל חבר כנסת חובש כיפה שמצא את עצמו במליאה ביום ההצבעה, 9 ש"ס, 3יהדות התורה ו 2 מהבית היהודי).
תזכרו מי עוקב אחריכם, ומי מוכר את הזכויות שלכם בזול.
30. מדינה דמוקרטית חוקקה חוק לא דמוקרטי
מישה ,   ת"א   (21.01.10)
שום דיונים לא נעשו זה הכל בלוף!! גם אלו שכביכול נעשו (לא היו בחזקת "דיון" זה היה שימוע לאזניים האטומות של שיטרית) האזהרות וההסברים לא נלמדו ולא נבחנו ובוודאי לא יושמו.
זהו חוק מטומטם שמחוקקיו עוד ישלמו עליו במאסר. כן מאסר של של פוליטיקאים!!!.
אני לא מבין איפה בג"צ בעניין הזה שיסתום את הגולל על השטות הפולשנית והנוראית הזאת... איך לא קמו אזרחים נגד החוק בפומבי ברחובות ובצמתים?
יבא יום וכולם יבינו את הטעות - אני לא מוטרד זה בטוח יבוא...
תגובות נוספות
חזרה לכתבה