מעורבות  חדשות וכתבות
בקשת עזרה
יאיר לפיד
פורסם: 29.01.10, 03:51
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 658 תגובות ב-501 דיונים
1. אין מה לחפש בפולין. לא לפרנס את הגויים
אבא לתלמיד יא' ,   יוצא פולין   (29.01.10)
יש לבקר ביסודיות באתרי מורשת השואה בארץ: יד ושם, יד-מרדכי ולוחמי הגטאותץ בנוסף, אפשר שמשרד החינוך יפיק סרט בטכנולוגיות של אוואטר שימחיש את המקום גם מבלי להטיס את כולם על כל המשתמע בכך
2. לעשיר יש. לעני תורמים והבינוניים נאנקים
יוסי הורוביץ ,   מעמד ביניים   (29.01.10)
בישראל 2010 עדיף להיות עני ממעמד בינוני.
העשירים כמובן שיכולים להרשות לעצמם
העניים מקבלים עזרה ותמיכה שלא "ישארו מאחור"
ורק אנחנו ממעמד הביניים לא עשירים לממן בעצמנו ולא עניים שיבואו ויעזרו אפילו לא במשהו.
אם זה פרוייקט לאומי, אז שיהיה מחיר לאומי שכל ילד בגיל תיכון יוכל לצאת מבלי שההורים יקחו הלוואה או שבאותה שנה המשפחה לא תצא לחופשה שנתית.

משרד החינוך, נא טיפולכם המסור
3. למה דווקא המסע לפולין
נילי קרן ,   קרית אונו   (29.01.10)

כמי שמעורבת חזק מאד בנושאים העוסקים בחקר השואה ועיצוב תודעתה אני המומה מהמאבק דווקא על המסע לפולין.

אם התלמידים הם רק יהודים - אני מתנגדת קשה להפיכת המסע לכלי בעיצוב זהותנו. יש עוד כלים והזהות שלנו צריכה להיות נורכבת לא ממה שהיה אלא ממה שאנחנו צריכים להיות

אם התלמידים הם גם בני דתות אחרות - מוסלמים, נוצרים וכו') על אחת כמה וכמה.

יש כל-כך הרבה מה לעשות פה, ויש כל-כך הרבה דרכים להתמודד עם פרק השואה בעברנו גם כאן, במרכזי ההנצחה והחינוך.

אני מאמינה שיאיר לפיד יודע היטב מה צריך ואפשר לעשות גם ללא תקציבים מוגזמים.

ואם יש תקציב - בואו נפנה אותו לחינוך הומניסטי כאן ממש במרחק יריקה.

בודאי ביפו ותל-אביב וגם קצת דרומה ומזרחה מכאן

4. יאיר לפיד - גדול מהחיים! איך אפשר ליצור איתו קשר? מייל...
יניב ,   גינתון   (29.01.10)
5. היכן משרד החינוך?
פיני ,   נתניה   (29.01.10)

היכן משרד החינוך? הם לא טרחו לענות? מדוע? לכל " יפיי הנפש" העשירים אולי תעזרו. לא יקרה כולם," תמצאו" תקציב.

6. אחללה כתבה, אהבתי ומגיע לכל אחד להגיע לפולין באם הוא עשיר או
אזרחית   (29.01.10)
עני, זה לא עניין של כסף זה עניין של מורשת ומי שרוצה לראות ולהתייחד ולשיר התקווה במקום בו נרצחו מליונים מגיע לו לנסוע, תחתמו!!!!!!!!!!
7. למה לעזור רק ל"מסכנים" ביפו?ישנם רבים וטובים במקומות אחרים
רון ,   ת"א   (29.01.10)
למי שיש שיסע...למי שאין שיסע ליד ושם
8. האמונה בעצמכם היא הדרך הנכונה - גם אם מאכזבת לעיתים.
דני מן ,   דרום   (29.01.10)
לתלמידי יפו ד'. נכון שעוד לא יצאתם לפולין - אתם תצאו, אני בטח בכך. אבל כבר עשיתם למען עצמכם את הדבר הגדול מכולם - האמנתם בעצמכם. גם בלהאמין בעצמך יש לעיתים מחיר של החמצה, אבל הוא זניח לעומת חוסר האמון. אני גאה בכם ומתרגש במעשיכם. ולך המורה- יאיר לפיד, שוב הצלחת בדרכך האנושית והרגישה, להזיז הרים עם מילים. הייתי מת שיהיו לי מורים כמוך. דני
9. בהצלחה בכנסת
אליה   (29.01.10)

 

10. אני סומכת על גדעון סער שינזוף באלו שלא ענו להם
סטודנטית   (29.01.10)
11. די בושה שהמדינה לא משתתפת בעלויות של הנסיעה.
אזרח   (29.01.10)
מעשה ציוני וחינוכי ממדרגה ראשונה. לדעתי צריך לממן את זה לכלל התלמידים ולקבוע כללים לנסיעה: לא אלה שיש להן מה לשלם, אלא ילדי עם רמה לימודית טובה, אלה שלומדים היסטוריה כמגמה ועוד. זה גם ידרבן אנשים ללמוד.
12. המימון צריך להיות בלי קשר למצבו הכלכלי של התלמיד.
אביחי ,   רחובות   (29.01.10)
אני חושב שמשרד החינוך צריך לממן משלחות תלמידים לפולין בלי קשר למצבו הכלכלי של התלמיד. כמה הערות / הצעות בהקשר זה:

1. כספי משרד החינוך הם בעצם כספי "משלם המיסים". אם נצא מהנחה שכיום ככל שהעשירון יותר גבוה, כך הם משלמים יותר על משלחות לפולין של ילדיהם, אז יש פה התאמה (קורלציה) לכך שככל שהעשירון יותר גבוה הוא גם משלם יותר מיסים. כלומר, בעצם, בגדול, לאזרחים זה יעלה אותו דבר.

2. אני בטוח שניתן להוזיל עלויות של משלחות אלה (למשל ע"י חדרים יותר זולים או קיצוץ בהוצאות נלוות אחרות. מה שאני מציע זה שמשרד החינוך יתן X שקלים עבור תלמיד במשלחת, ושאם ביה"ס רוצה הוא יכול להוסיף כסף (או אם התלמידים והוריהם רוצים הם יכולים להוסיף). משרד החינוך יגביל את מספר המשתתפים בהתאם למספר התלמידים בשכבה הרלוונטית בביה"ס. אם ביה"ס מעוניין, ניתן להוציא תלמידים נוספים על חשבון ביה"ס.

3. אם הביקוש גדול מההצע (כלומר יש תלמידים שרוצים לצאת, אבל אין להם מקום וביה"ס לא מוכן לשאת בעלויות של הגדלת המשלחת)- ניתן "לסנן" כך שישארו רק אותם תלמידים שבאים למשלחת מהכיוון החינוכי/לאומי ולא מהכיוון של "טיול שנתי". למשל- ע"י חיוב חברי המשלחת להשתתף בקורס שיתקיים בביה"ס שבו ינתנו שיעורים על תקופת השואה.

בכל מקרה, המצב הנוכחי ממש לא נראה לי תקין, ואני חושב שמשרד החינוך וה"שיח הציבורי" צריכים לקיים דיון רציני בנושא.
13. כתבה מקסימה, אבל אין מקום לכל הטיסות שואה האלה.
(29.01.10)
בשורה התחתונה, התפתחה במזרח אירופה תעשיית שואה שרק מפרנסת ומתגמלת את הרוצחים. הגיעו ימים - שקורבנות הנרצחים מקימים טיולים מאורגנים שבהם כל נוסע חוזר לגיא ההריגה ועוד משלם 6000 ש"ח (ועוד בסבסוד ציבורי) שמגיעים ברובם לנכדי וניני הרוצחים האוקראיניים והפולנים שמתחזקים ומקימים את מיזמי הזיכרון הממוסחרים האלה. לא להאמין שכסף משלם המיסים הישראלי הולך לפרנסת ניני הרוצחים במקום לניצולי השואה הישראלים שלעתים רעבים ללחם.

ולגבי ההנצחה ? יד ושם הוא לא אלטרנטיבה גרועה. סדנא בת שבוע ביד ושם לכל תלמיד ישראלי היא תחליף לא רע בכלל, והכסף יתמוך ביד ושם ולפחות ילך למטרות מוסריות.
14. הגינות מתחילה מהראש
רחל שפירא ,   פתח-תקוה   (29.01.10)

שלום רב,

 

     אכן, אין צדק גם בביקורים באושוויץ של קבוצות נוער .  2 בנים שלי למדו בשכוננת קרית אלון בפתח-תקוה, ומאד קיויתי כי לפחות אחד מהם יסע עם קבוצת נוער לאתר אושוויץ, במיוחד לאור העובדה כי איבדתי  חלק גדול ממשפחתי בשואה. אולם לא הוצאו אפילו ביקורים כאלה בבית הספר שלהם, וזה חבל. אחרי הכל חלק נכבד ממשפחתם  נרצח שם, ומאד רציתי כי משפחתי תראה נוכחות.

 

חבל שיש הפליות בכל מקום בכל דבר.

 

אני מקוה כי פעם הממשל שלנו יהיה יותר הגון ישר ואמיתי.

 

 

15. נוגע ללב בכנות אך יש לחשוב על פתרונות אחרים....כנסו
ג.   (29.01.10)

אם התלמידים במצבם השכילו להפנים שהם צריכים לקחת יוזמה, אז על המורה ובית הספר להמשיך ולעודדם ליצירתיות ולמאמץ להשיג את הכסף או את חלקו בכוחות עצמם. רק באופן זה יקנו לעצמם יכולות לצאת יום אחד ממעגל העוני.

אפשר לחשוב על פעולות מאסיביות של מיחזור, ביטול הטיול השנתי לטובת סיוע בתשלום לחקלאי הערבה המשוועים לפועלים, עבודה במפעלים שימצאו מתאימים ועוד. אל ייאוש, בהצלחה

16. עצומה לפרארי
אלכס ,   ר"ג   (29.01.10)
לדעתי העניים צריכים גם עצומה לפרארי, וילה במנהטן, מטוס פרטי וחופשה בקאריביים.
זה הגיוני שילדים בסביון יכולים להרשות לעצמם והילדים מיפו ד' לא?

עם כל הכבוד זה חרטוט אחד גדול. כן, מסע לפולין זה סוג של מותרות, וכמו כל דבר בחיים שעולה כסף, גם זה עולה כסף והרבה. שיתעסקו יותר בלצאת ממעגל העוני ופחות בדברים שעם כל הכבוד לא יתרמו להם בחיים האישיים.

אני מפחד לחשוב ממהלך כזה שיצליח, ואז בתקציב שיתן להם אפשרות ליותר שיעורים פרטיים, ספרי לימוד ואולי גם אוכל הבייתה, הם יזרקו אותו, כן כן, במקרה הזה ממש יזרקו, על מסע זהות.
17. שיסעו ליד ושם
ק   (29.01.10)
אני תורם את הכרטיס אוטובוס
18. לא מסכים
דעה אחרת ,   תל אביב   (29.01.10)
אני לא חושב שהמדינה צריכה לממן נסיעות של תלמידים לאושוויץ. אפשר ללמוד על השואה ולהתחבר לחוויה, דרך סרטים, סרטים, דרך שיחות עם מורים, דרך עדויות מצולמות של ניצולים, דרך מפגש עם ניצולים וכו'.
גם לי היתה האפשרות לנסוע לאושוויץ שהייתי תלמיד אבל הסכום היה גדול ולא רציתי להפיל על המשפחה שלי את ההוצאה הזאת, אז לא נסעתי - למדתי מספיק על השואה מספרים וסרטים ומפגשים טעונים עם ניצולים - אני לא חושב שאני פחות מחובר לחוויה או למורשת.
אכן 6000 ש"ח זה סכום גדול ולא יהיה מוצדק לבקש ממערכת החינוך לממן את הנסיעות האלה - גם ככה המחסור שם בתקציבים צועק לשמיים.
19. למה לשלוח את התלמידים לראות זוועות כאלה?
איציק מ ,   אתאיסט נרדף!   (29.01.10)
בגיל כל כך מוקדם לחייהם??
כסף או לא.ולי יש כסף ולא ישלח את ילדיי לפולין לפרנס את האנטישמים וגם לפצוע את נשמתם הרכה של ילדיי...
בשביל זה יש את יד ושם ששם מינסיון אפשר ללמוד הרבה יותר!
כל הנסיעות האלה לפולין זאת מסחטת כספים ענקית וקומבינות על חשבון ההורים!
אפילו מהשואה עושים ביסניז!
לא לשלוח את הילדים לפולין ומי שבאמת רוצה?ישלח באופן פרטי ,זה יעלה לו הרבה יותר זול!
20. יאיר - העזרה שלך ברוכה, ויש לי הערה
שייקה   (29.01.10)

ליאיר לפיד,
אני מעריך את תרומתך לקהילה ותשומת הלב שאתה מרעיף על התלמידים האלה. כנראה שיש בך משהו שגורם להם להקשיב לך - אולי תפרט קצת יותר בנושא, כדי שאנשים אחרים יוכלו ללמוד ממך?

בנוגע לעניין שהעלת:
אני לא מסכים עם נקודה עקרונית, שכדי לזכור את השואה כל התלמידים בארץ (או אפילו רובם) צריכים לנסוע לפולין.
אני בן 34. למדתי בתיכון שתלמידים רבים בו הגיעו ממשפחות מבוססות.
אני לעומת זאת, למדתי בבוקר ועבדתי אחרי הצהריים, כמעט ולא יצאתי לבלות כי להורים לא היה כסף לתת לי והכסף שהרווחתי בוזבז על נסיעות באוטובוס לבית הספר, ספרים וציוד ללימודים, ועזרה בבית.
כששאלו מי מעוניין לצאת למשלחת לפולין וציינו את הסכום אני ויתרתי מראש, ולא התלוננתי בגישה של "מגיע לי!".
אמרתי לעצמי - אני עוד אסע לשם בעתיד, כשאהיה בוגר ושקול יותר, כשיהיה לי כסף. היום יש לי את הכסף ואני מתכנן את הטיול הזה עם אשתי.

עוד נקודה היא מה שהתלמידים עושים שם. אני קורא כתבות על תלמידים שיכורים, שחלק מהימים מבלים בפאבים ובמועדונים באיזור. אין בזה שום דבר רע כשלעצמו, אך כשמדובר בטיול עם מטרה מוגדרת ובמסגרת חינוכית (וכנראה גם במימון חלקי של המדינה) - יש בכך טעם לפגם. את אותם סיפורים שמעתי מחברים שלי שהיו במשלחת לפולין.

ועוד לא הזכרתי את העלות העצומה שכרוכה בעניין - בהנחה שהתלמידים מתארחים אצל מקומיים או במקומות זולים, עדיים מישהו צריך לשלם טיסות, הסעות ועוד עניינים לוגיסטיים. אני מציע שתעלה לדיון את הנושא הבא: בינתן תקציב מסוים, במה עדיף להשקיע? זכר השואה, סיוע להשכלה הגבוהה, סיוע לאמהות חד-הוריות, סל תרופות, כבישים (גם כבישים הם מצילי חיים - כביש בטוח יותר יביא לפחות פצועים/הרוגים, ואמבולנס שנוסע על כביש תקין יגיעי במהרה ובבטחה ליעדו). הכל חשוב, אבל צריך לייצר סדרי עדיפויות לאומיים.

אני מציע לתלמידיםאת הדבר הבא: לקחתם אחריות על עצמכם - מצוין! המשיכו כך! אל תצפו מאחרים לדאוג לכם.
אם אתם באמת רוצים לנסוע, המשיכו עם מה שהתחלתם. אתם יכולים לנקוט במספר גישות: לתכנן שבעתיד תעשו את הנסיעה הזו ובעוד 10 שנים, במקום הטיול להודו - סעו לשם. או גייסו תורמים, בנו קמפיין וארגנו את הנסיעה בעצמכם. תוכלו ללמוד מכך רבות על תכנון, ארגון, מגבלות תקציביות, ניהול פרויקט, עבודה עם ספקים שונים וכו'.


בהצלחה!
21. בוקר טוב ישראל 2010.
פשוש ,   יפו   (29.01.10)
מה לעשות שזה כזה שקוף?! בקושי יש לנו כסף לסגור את החודש עם כל הגזרות פה, יפה לכם שאנחנו משלמים מיסים ובקושי חיים כאשר העשירון העליון מיבא ומעסיק עובדים זרים.

גם ערבים שלא משלמים מיסים ולא בטיח בשבילי = עובדים זרים.

העיקר כל המתיפיפים רצים לתרום להאיטי, 100% צביעות.
אברהם אבינו:"עניי עירך קודמים"
אה שחכתי.. הציבור הדתי הוא מיעוט בארץ ישראל מאז שנהיה פה ממשלת קומבינה ועסקים בע"מ.

שיהיה שבת שלום ותודה ל"חסדי נעמי" שנתנו לנו עוף לשבת ולשכן המתוק שלי שנותן לי לגלוש באינטרנט האלחוטי על חשבונו, תודה תודה תודה.
22. למה צריך ליסוע לפולין כדי ללמוד על מורשת ושואה???
אמא שלא נסעה לפולין   (29.01.10)

מורשת ושואה אפשר ללמוד גם בארץ!!!

 

"יד ושם", "לוחמי הגיטאות", "משואה", "יד מרדכי" ובוודאי עוד מקומות שלא רשמתי.

 

מקומות אלה פזורים באזורים השונים בארץ, ולא צריך להוציא אלפי שקלים כדי להגיע אליהם וללמוד.

 

לא נסעתי לפולין כתלמידה, ולא אשלח את ילדיי לפולין (גם לא בחינם).

כתלמידה, הייתי שבוע ב"משואה" - למדנו, נפגשנו עם ניצולים, ראינו סרטים בנושא, שמענו סיפורים מסמרי שיער וכו'. זה בנוסף לביקורים על בסיס יומי ב"יד ושם" ו"לוחמי הגיטאות".

 

מי שחשוב לו ללמוד על הנושא - יש שפע של חומר מכל סוג, זמין והרבה יותר זול מנסיעה לפולין. ובוודאי שאין סיבה לתת לפולנים להתפרנס על גב הקורבנות.

 

מי שהנושא לא חשוב לו - ינצל את הנסיעה הזאת להתפרעות ועשיית בושות.

 

אז עם כל הכבוד - תפסיקו להתייחס לנסיעה הזאת בתור עיקר, כאילו שמי שלא נוסע לא יודע על השואה.

23. איזה אוסף של שטויות.
Dimka   (29.01.10)
24. יאיר לפיד-פשוט להקיא
אופיר   (29.01.10)

מר פופולוריות זולה מנצל את כל מה ומי שנקרה בדרכו על מנת לצבור עוד ועוד אהדה והערצה בדרך לכסא הנכסף בכנסת .

 

כמה תסכול נצבר כשאתה בינוני בכל דבר שאתה נוגע ... ועוד כשאתה נוגע בכל-כך הרבה דברים ...

 

25. בתקופת התיכון חסכתי כסף בשביל לטוס לפולין!!
אלון -- לא גר בסביון ,   תל אביב (ליד יפו)   (29.01.10)

שלום יאיר!

קראתי את מכתבתך בעיון, ונכון יש בזה משהו מאוד מקומם שרק בני עשירים זוכים למסע המרתק הזה., בתור אחד שהשתתף בו.

מאידך, רוב התלמידים מעדיפים לעשות סיבוב לאילת/יוון/טורקיה ולא להשקיע את הכסף במסע הזה.

אני שילמתי ממיטב כספי (שחסכתי במהלך עבודות מזדמנות בחופש הגדול) בשביל לטוס לפולין!.

וזאת בזמן שחבריי לספסל הלימודים תכננו את החופשה שלהם בקאפרסין או באיה נאפה.

אז קודם כל, מי שבאמת רוצה לטוס .. ובאמת חשוב לו לטוס.. יטוס.

לכן אני בעד סבסוד חלקי של המסעות לפולין, אבל לא על רקע סוציואקונומטי אלא כללי.. שאותו יממנו כמו בפרוייקט תגלית בארה"ב. שבו כל מי שמעוניין במסע שורשים בא"י יזכה לחוויה הזאת, אותו דבר גם כאן.

 

בכל מקרה, ממליץ לכל בני הטיפש-עשרה לעשות את המסע הזה שישנה את חייהם.

בברכה, אלון

26. הלוואי וזה היה מסתיים רק במקרה זה..
פ.פ ,   קריות   (29.01.10)

גם אני, כאשר הייתי נער הייתה משלחת לפולין. כל כך רציתי לנסוע ולראות מה עבר על היהודים. אך הורי, שמצב הכלכלי לא אפשר להם לשלם על הנסיעה אילץ אותי לוותר למישהו שמצבו הכלכלי היה איתן.

הלוואי וזהו המקרה האחרון, אך יש כל כך הרבה דוגמאות כולל בתחום הרפואה למי שיש הון ירשה לעצמו ללכת לרופא פרטי אשר יקבל אותו ללא טור. ולמי שאין כסף יאלץ לחכות מספר חודשים.

27. ומה עם השרים ה"מיוחדים" שלנו אף אחד לא יכול לעזור
תומר   (29.01.10)
ומה עם השרים ה"מיוחדים" שלנו אף אחד לא יכול לעזור
28. כל הכבוד.
יוני   (29.01.10)

נכנסתי וחתמתי

שבת שלום

29. לא חייבים לנסוע כדי לחוש את השואה
מיכאל הכהן ,   גבעת זאב רבתית   (29.01.10)

הכל על השואה וסיבתה מהתורה ועוד

באתר הכהנים

http://hacohen.goop.co.il

30. בדגניה ותל חרמונית הם היו?
שפוי   (29.01.10)

את קרבות הגבורה הם מכירים?

את בניית הארץ הם מכירים?

 

זה מה שחסר להם בחיים, שיעורי זוועה? פורנוגרפיה של הרוע?

היהודי הקורבן?

 

 

 

 

תגובות נוספות
חזרה לכתבה