חדשות  דעות  מאמרים  עליזה לביא
לעשירים מותר להפלות?
עליזה לביא
פורסם: 23.05.10, 13:39
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 108 תגובות ב-62 דיונים
1. שכחת בכלל את הצד השני בעניין!
סטודנט ,   תל אביב   (23.05.10)
לא כולם שווים, לא כולם זהים, לא כולם בעלי יכולות דומות באותם תחומים וגם לא אותם תחומי עניין.
לאנוס את כולם ללמוד ביחד, באותה מסגרת, את אותם דברים, זה אסון!!

בתור תלמיד מחונן מאז היסודי, משתתף בנוער שוחר מדע, בוגר תיכון מקצועי טכנולוגי, יוצא יחידה טכנולוגית בצבא וסטודנט לתואר ראשון במדעים מדויקים - אני אומר לך מפורש, חד וחלק - חלק גדול מההצלחה שלי הוא בזכות היותי מוקף בכל השלבים הנ"ל באנשים איכותיים דומים.

דווקא ריכוך הסינון שהתרחש בשנים האחרונות, בגלל אנשים כמוך, הביא להדרדרות ומפלה של המסגרות האלה שנועדו לפתח את הטובים, במקום לתמוך בממוצעים או להציל את החלשים.
2. מה אם הזכויות שלי?
אילן   (23.05.10)

אם אני הורה ורוצה להשקיע את מיטה כספי לעקוף את הרדידות, האיוולת, אי האכפתיות של "מערכת החינוך" הישראלית למה זה אסור לי

 

הכותבת חסרת הרגישות רוצה לחסום בפני גם את הדרך הזו של מימון ובעצם תשלום מס נוסף, רק כדי להאביע את ילידי ב"מערכת" הנבזית שלה

3. אסופת האשמות תמוהות, חסרות ביסוס, ומנותקות כל קשר.
דודי ,   הירושלמי   (23.05.10)

הכותבת מפריחה לאוויר רצף שאלות רטוריות מאשימות, בצורה חסרת אחריות וכוללנית:

 

"אך עלינו לשאול ביושר, עד כמה בתי ספר פרטיים למחצה אלה מהווים עיר מקלט לשכבות המעוניינות בחינוך נבדל לילדיהן? עד כמה נועדו מנגנוני המיון ה"אובייקטיביים" לסנן את הזר, השונה והאחר? האם הסיבה שמדיניות הקליטה והמיון בבתי ספר אלה לא עולה לדיון ציבורי של ממש, נעוצה בהשתייכות ההורים לשכבות חברתיות משפיעות?"

 

אם יש לד"ר לביא מידע קונקרטי על אפלייה בבית הספר כזה או אחר, היא מוזמנת לשתף אותנו. יותר מזה, היא מוזמנת להביא את העניין בפני בתי המשפט, שהוכיחו שהם לא יסבלו אפלייה. אם, לעומת זאת, כל רצונה לטפטף ארס, כי משהו בבתי הספר האלו לא מוצא חן בעיניה, או לא מתאים להשקפת עולמה, שתחסוך מאיתנו את הרעל שלה. באופן זה היא מטילה רפש בעולם שלם של בתי ספר, בלא אבחנה וללא שיקול דעת. כל עוד אין בידיה מידע, אלא רק חשדות עמומים, מן הראוי לא לפרסם זאת. מדובר בפרסום שהוא על גבול הדיבה.

4. צודקת
לוגי גרסקו ,   בית זית   (23.05.10)
באמת יש אפלייה בביה"ס האלה.
העניין הוא, שאם הם יהפכו לפרטיים לגמרי - שכר הלימוד יוכפל, ואז באמת יהיה סינון- כי אנשים פשוט לא יוכלו לממן את לימודי ילדיהם שם.

זו בעיה קשה מאוד, למרות שאני לא בטוח שזו בדיוק אותה הבעיה כמו בעמנואל.
5. אנירוצה שילד שלי ילמד עם ילדים חכמים אחרים - מה בעיה?
אזרח   (23.05.10)
הגיע זמן להכזיר להורים את היכולת להשפיע על חינוך הילדים!!!
6. לא ברור מה הכותבת רוצה
שי המקורי ,   חיפה   (23.05.10)
אם יש לה האשמות קונקרטיות שתזיג אותם
אין טעם להפריח האמות באויר
7. הטעיה מכוונת - בכל בית הספר האלה לומדים לימודי ליבה
ואין הגדרה עדתית ,   תל אביב -יפו   (23.05.10)
שיטה רגילה של לערבב הכל עם הכל בשקשוקה כדי ליצור בלבול:
כל בתי הספר שמנית מלמדים לימודי ליבה - מה שהחרדים מסרבים לעשות
כל בתי הספר הללו מאפשרים לכל אחד להתקבל אם עבר את הבחינות - בלי קשר לצבע ומין.
האם לכל ילד סיכוי שווה להתקבל? ודאי שלא, מי שנולד להורים אמנים/מקושרים יתקבל הרבה יותר בקלות לביה"ס לאמנויות, ומי שמקבל שיעורים פרטיים מגיל צעיר ויש לו הורים מבוססים יתקבל יותר בקלות לביה"ס לטבע - ככה זה בכל העולם, אין לזה פתרון.
הבעיה בעמנואל היתה הפרדה על בסיס עדתי. והבעיה שיש לנו כולנו עם החינוך החרדי היא שהוא לא נותן כישורים עבודה לתלמידיו - לימודי הליבה.
8. ההפליה האכזרית מכול מתנהלת דווקה במערכת המשפט
שמעון   (23.05.10)

כן , מערכת המשפט בישראל קראי בתי משפט ופרקליטות מנהלים אפליה סמויה נגד מזרחים

צריך להיות עיוור כדי לא לראות את ההבדלים בפסקי דין של מזרחים לעומת אשכנזים הבעיה מתחילה ונגמרת במערכת משפט גזענית &

9. אסור להפלות מחמת מוצא, מותר להפלות מסיבות אחרות.
אלון ,   שוהם   (23.05.10)
מותר לבתי ספר להפלות לפי יכולת לימודית או אפילו לפי גובה הילד אם מתחשק להם.

מה שאסור זה להפלות לפי מוצא.

למה? ככה! זה החוק.
10. בית ספר לאומנות
הפליה?   (23.05.10)
בית ספר לאומנות אינו מפלה על רקע כלשהו פרט לבחירה באומנות במאפיין. אם תלמיד מעדות אשכנז רוצה ללכת לבית ספר כזה הוא רשאי ואם הוא מעדות המזרח, גם הוא רשאי.
לקרוא לבית ספר בו ההורים משלמים תוספת עבור לימודים מיוחדים כבית ספר מפלה לטובת עשירים דומה לקריאה לסופרמרקט מפלה לטובת עשירים שכן יש בו מוצרים יקרים ומוצרים זולים, והעניים יקנו בדרך כלל את הזול.
הטענה נשמעת כיוון שיש הסבורים שחינוך ובריאות צריכים להיות מוצרים שווים ובסיסיים ולכן אסור לתת לעשירים לרכוש חינוך טוב יותר ובריאות טובה יותר. טענה זו היא דמגוגית במלואה.
כאשר אסרו על קופות החולים למכור (בזול) ביטוח משלים הכולל תרופות שאינן בסל הבריאות, כדי שלכולם לא יהיה, באו חברות הביטוח ומכרו את אותו מוצר - רק יותר ביוקר. כך שבמקום שפעם היתה רק קבוצה קטנה שלא היתה יכולה להרשות לעצמה ביטוח כזה היום יש קבוצה גדולה יותר שאינה יכולה לעשות זאת. אם ימנעו כליל - גם מחברות הביטוח למכור ביטוח כזה -אז רק העשירים באמת יוכלו לקנות תרופות שאינן בסל הבריאות. כנ"ל לגבי חינוך. אם פעם חוגים יוקרתיים היו נחלתם של עשירי הארץ היום יכולים גם אנשי מעמד הביניים לרכוש חינוך טוב יותר. אם תמנעו את זה יקימו העשירים בתי ספר פרטיים לחלוטין ואז גם מעמד הביניים לא יוכל לרכוש חינוך עדיף.
השאלה היא האם אנחנו בעד דיכוי העשירם למען שיוויון מזוייף. האם אינטגרציה בה כולם דפוקים היא מועילה?
11. נכון מאוד. הכותבת צודקת. עמנאול-מיקרו קוסמוס של החברה
נאפו ,   ירושלים   (23.05.10)

הכל נגוע.

12. ואני אומר לא רק בבתי הספר היחודיים יש
יואל   (23.05.10)
אפליה, אלא  בכל בית ספר "אליטיסטי" יש אפליה ברורה. נא לבדוק היטב היטב, למשל, כמה אתיופים וכמה מזרחיים לומדים בבתי הספר האלו? כמובן, לבג"ץ הכי נוח להתעסק עם החרדים. רק החרדים לא בסדר, לחילונים מותר להפלות בהכשר הבג"ץ.
13. וואו אתה מה זה מוצלח...
(23.05.10)
14. במקום שאין ערכים ואין שלטון יש משפט.
בוב ,   ירושלים   (23.05.10)
למעשה בפרשת ההפלייה בעמנואל, לא היה צורך בהתערבותו של בית המשפט העליון , אילו שר החינוך גדעון סער היה ממלא את חובתו ואת תפקידו הצבורי. אבל סער שמתיימר להיות פוליטיקאי מזן אחר הוא אינו שונה מחבריו. גם עליו יש את אימת החרדים בקואליציה ובסדר העדיפויות שלו, כמו של ראש ממשלתו ההישרדות הפולטית קודמת לטובת הציבור. כך זה בכל תחומי חיינו הציבוריים. לכן מערכת המשפט שהיא מפלטו האחרון של האזרח, עמוסה עד לעייפה ובגלל זה גם היא לא ממלאת את תפקידה על פי דין כדי למנוע עינוי דין מתמשך וחמור של מתדיינים, בחירת שופטים שאינם ראויים, בגלל פשרות עם פוליטיקאים וכיו"ב. בפרשת עמנואל בג"צ שם עצמו כגורם אוכף וזו הטעות. מיד עם הפנייה אליו, בג"צ היה צריך לדרוש ממשרד החינוך ושר החינוך לאכוף את החוק למניעת הפלייה ולהטיל עליהם קנסות אם לא יפעלו לאכיפת החוק, לרבות פנייה לבג"צ במידת הצורך. אך לשר החינוך יש די ויותר סנקציות להפעיל על מערכת החינוך החרדית כדי למנוע הפליה, ללא צורך בפנייה לבית המשפט. אך בשל שיקולים פוליטיים - קואליצוניים  הוא לא עושה זאת.  כך גם על משרד החינוך לפעול כאשר מדובר בבתי ספר לא חרדים שיש בהם הפליה. אך גם כאן לא ניתן לצפות ממשרד חשוב זה ליותר מידי. הרי הם רק פוליטיקאים והתרגלנו לצערי לא לצפות מהם ליותר מידי.  
15. דר' עליזה לביא האם רק בחינוך עסקנין?ומה עם..............?
אור-יהודאי 9   (23.05.10)

הרפואה הפרטית המתבצעת בבתי החולים הציבוריים?האם גברתי יודעת שיש חולים ויש חולים?שהראשונים מאושפזים ומטופלים באופן רגיל וסטנדרטי והאחרים

זוכים לטיפול אישי ממנהלי המחלקות ובחדרים כמעט אישיים,אז גם בהם צריך לטפל.

ומה עם עוד עשרות דוגמאות שתקצר היריעה מלהכילם ולא כאן המקום לפרט אותם?

כשזה יקרה אפשר להגיד כי עם ישראל הגיע באמת אל הגאולה.

16. בית הספר לטבע
אילנה ,   דרום תל אביב   (23.05.10)
הבן שלי לומד בבית הספר לטבע בתל אביב. בכיתה של 40 תלמידים (לא עשרים ולא עשרה) יש 13 תלמידים מהדרום (התקווה, שפירא, נווה שרת, פלורנטין, יפו), 13 תלמידים מלב תל אביב והצפון הישן, 14 תלמידים מהשכונות שמעבר לירקון. החלוקה הזאת מובנית ונכפית על ידי העירייה. במיונים יש דרישה לילדים נבונים, סקרניים, נוחים, חברותיים, מבתים שמוכנים להשקיע ולתרום. ילד מהדרום שמביא את האיכויות האלה יתקבל בלי קשר למצבו הסוציו-אקונומי. עם זאת, אין להכחיש שרוב ההורים מצפון העיר ששולחים את ילדם לבית הספר לטבע או לאמנויות אכן רוצים לתת לילד חינוך ברמה גבוהה יותר ממה שמספקת המערכת הרדודה הפונה אל המכנה הנמוך ביותר. וזה רצון לגיטימי לגמרי.
17. רצוי שיווצרו שתי מערכות חינוך: חלשה לעניים ואיכותית לעשירים
שחר   (23.05.10)
כיון שזה יהווה שיפור אדיר לעומת המצב הנוכחי, שבה מערכת החינוך היא חלשה לכולם
18. אפליה על בסיס כספי היא מוכרת ואף מעודדת על ידי המדינה
mika4726   (23.05.10)
מה עם שרותי רפואה פרטית? מה עם תוכניות "מיוחדות" באוניברסיטה? לפחות במסגרת אלה האפליה היא על בסיס כסף וכישורים בלבד ולא על בסיס מוצא, למרות שישנה קורלציה בלתי נמנעת, בגלל מדיניות של הממסד שאינו טורח להקצות מספיק משאבים לאוכלוסיות מוחלשות ופריפריה. אבל את הטענה הזו צריך להפנות כלפי מי שמעודד מדיניות של הפרטה, ולא כלפי בתי הספר עצמם.
19. באותה מידה גם האוניברסיטה מפלה לרעה
חיפאי   (23.05.10)

רבותי בתי הספר הייעודיים מיועדת על מנת להכשיר את המצויינים.

רבותי בלי טיפוח המצוינות אין עתיד למדינה.

מדרך הטבע ההורים היותר מבוססים משקיעים בילדים שלהם. דרך אגב  במרבית המקרים בתי ספר עולים לא מאט כסף להורים.

גם האונברסיטה היא מקום אליטסטי שמדרך הטבע הילדים שהשקיעו בהם יותר נמצאים שם באחוזים יותר גבוהים. וגם האונברסטיאות ממומנות בכספי המדינה.

הבעיה האמיתית היא במוסדות הלא מאורגנים שמציאים מידי שנה אלפי ילדים שלא הוכנו כראוי לכישורים הנדרשים במאה ה21 לקיים משפחה בצורה מכובדת, ולמעשה דנים אותם לעוני ונבערות בחסות מנהיגי ציבור אגואיסטים שדואגים לשימור הכוח שלהם ...

20. הבעיה היא שאנשים בורחים מהחינוך הממלכתי
(23.05.10)

ועד שהחינוך הממלכתי יתוקן - הביעה לא תיפתר

 

אנשים שמשלמים אלפי שקלים (על שירות שהיו אמורים לקבל מהמדינה), רוצים תמורה בעד הכסף הזה.

וזה אומר שאם יש ילד אלים - שההורים שלו יחפשו את עצמם, אבל לא אצלנו. בדיוק בגלל ילדים כאלה - אנשים בורחים מהממלכתי.

 

אגב - ילדיי בממלכתי רגיל. כי הוא מצויין.

21. להיפך. גם הממלכתיים צריכים להתחיל לסנן
(23.05.10)

לא על פי, מוצא, על פי קריטריונים אחרים.

גם בעמנואל ההורים אמרו שהבעיה לא המוצא, אלא, למשל, ילדות מקללות.

 

אז ילדים עם פה מלוכלך - לזרוק גם מהממלכתי.

ילדיחם אלימים - לזרוק גם מהממלכתי

 

אי אפשר שהממלכתי יהיה הפח זבל, מיועד לאלה שלא התקבלו לפרטיים

22. ניסיון שקוף לבזר את אשמת האפלייה. אבל, האפלייה בעמנואל היא
שקוף   (23.05.10)
פלילית, מכוונת, פוגענית בצורה שלא תיאמן, ובנוסף על הכול, ממומנת מכספי הציבור. אם כל כך חשוב לחסידי סלונים להפריד את בנותיהם מבנות ספרדיות, שיקימו ויתחזקו בית ספר על חשבונם, לא על חשבוננו.
וגברת לביא - מה את בדיוק מנסה לעשות? לכבות את השריפה? למזער נזקים? אם אינך תומכת בהפרדה הגזעית בעמנואל, אנא אמרי זאת בקול רם. אין צורך למצוא פגמים בבתי ספר אחרים, שאינם מקימים קירות גבס בין תלמידים שחורים ללבנים. נכון שיש קיפוח במדינה, עוול מתמשך של ההגמוניה האשכנזית (דרך אגב - כמה חברי סגל מזרחיים יש בבר אילן?), אבל זה פשוט משהו אחר לגמרי. אבל לגמרי. מדברייך משתמע שאת יוצאת להגנתם של המורים וההורים מחסידות סלונים. דרך משונה לעשות זאת באמצעות הטלת רפש שאינו מבוסס באחרים. ואם מבוסס - אנא הציגי נתונים והאירי את עינינו.
23. אנשים שולחים ילדים לבתי ספר פרטיים מהרבה סיבות מוצדקות
יחי הבינוניות   (23.05.10)
מתחיל מזה שהילדים מחוננים ואז טובת המדינה היא שילמדו במסגרת שתעזור להם למצות את הפוטנציאל וממשיך בתלמידים עם ליקויי למידה שהולכים לבתי ספר כמו אנקורי ומתרכזים רק בנושא אחד או שניים בכל שליש.
בכל המקרים מדובר בהורים שמוכנים להוסיף את ההפרש שבין תמיכת המדינה בכל תלמיד לעלויות הריאליות של החינוך הנוסף.
לדעת הכותבת, הורים שרוצים חינוך מתאים יותר לילדיהם צריכים לממן את הכל.
מה שיקרה הוא שילדים להורים שיש להם הרבה הכנסה פנוייה יוכלו לשלוח את הילדים לבתי ספר אליטיסטים ממש והפוטנציאל של ילדים ממשפחות ממוצעות יבוזבז. ממש הגיוני.
הכותבת אוחזת בדעה של "גם לי וגם לך לא יהיה" בדיוק כמו ידידיה המתנחלים שאומרים "אם אין יצהר לא תהיה גם רמת אביב".
24. כל אחד יכול לרצות שילדיו ילמדו עם ילדים חכמים
דורית ,   מרכז   (23.05.10)

ולכל אחד מאיתנו יש יכולת מופלאה להשפיע על חינוך הילדים - רק שמאוד קשה ליישם אותה כשנמצאים עם הילדים ממוצע של 14.5 דקות ביום.

רוצה להשפיע עלחינוך ילדיך? זה הזמן לבלות איתם את אחה"צ, לא רק לתקוע אותם מול הטלויזיה או מכשיר ה-DVD. אל תתיחסו לשבת כאל "משימת השבוע - מציאת פתרון לתעסוקת הילדים". תנסו ליהנות מהשהיה עם הילדים ותראו שתוכלו להשפיע בצורה משמעותית על החינוך שלהם. זה הזמן לחזור לפעילות משותפת עם הילדים - שהיה בגינה הציבורית, משחקי שולחן ומשחקי קופסא (קלפים/מונופול ודומיהם, פאזלים וכו'. לכל אלה יש יכולת מוכחת בפיתוח יכולות חשיבה, פיתוח מוטוריקה עדינה וכד'. מי שמצפה ממערכת החינוך ממש לחנך את הילדים - הבעיה היא שלו ולא של אף אחר. ההורים שלי לא ציפו ממחנכות הכיתה לדורותיהן ללמד אותי כיצד עלי להתנהג בחברה, ללמד אותי מוסר מהו או לשחק איתי בכדור כדי לפתח את המוטוריקה. הם עשו את זה בעצמם, על חשבון זמן בילוי עם חברים שלהם, על חשבון זמן שיחות טלפון עם חברים שלהם, על חשבון זמנם הפרטי. שלא לדבר על להוות דוגמה אישית - תוכלו להיגד לילד שאסור להפלות על בסיס עדתי, אבל כשהילד רואה אתכם מתייחסים בזלזול לקופאית האתיופית/רוסיה בסופר/מגרש חניה הוא מפנים בדיוק את ההיפך. להיות הורה זו עבודה - עבודה קשה ולא תמיד מתגמלת. אבל זה התפקיד שלנו כהורים - למי ששכח - לחנך את הילדים.

25. אז לקנות טלביזיה ואוטו יקר זה בסדר
(23.05.10)

ולהשקיע בחינוך של הילדים זה פסול. זה מזעזע לשמוע מישהו מעביר ביקורת על אנשים שרוצים להשקיע את כספם (ולא כולם עשירים) בחינוך של ילדיהם ועדיין משלמים מיסים, והרבה, על מנת לממן את החינוך של ילדים אחרים.

להיות "עשיר" זה נשמע ממש כמו חטא כאילו שאין אנשים שהשקיעו שנים בלימוד, הצליחו פשוט כי הם מוכשרים, וחשוב להם לתת לילדיהם את החינוך הטוב ביותר שידם משגת.

26. את באמת לא רואה הבדל בין ילד שלא אומן, לילד שלא אשכנזי???
אמיר מי-ם   (23.05.10)
לא מובן לי איך יכולה בכלל לבוא ההשוואה...

את לא מבינה שיש הבדל בין ילד שהוריו שלחו אותו ללמוד יחד עם חבריו לערכים (הדתיים, אומנותיים, מדעיים...) לבין ילד שהוריו שלחו אותו ללמוד יחד עם חבריו לגנים?

איך אפשר להשוות בין "טבע", "אמנות", "מדעים", "תורני"? לאשכנזי ומזרחי?

חוץ מאשר תורני - כי הם לומדים שם גזענות כל הזמן.
27. מאמר לא מדויק דוקטור
יהודי 2   (23.05.10)
אפליה על בסיס כסף תמיד היתה ותמיד תהיה,אם ביום מן הימים יהיה לי מספיק כסף לקנות בית בסביון והיות מנוי בקאנטרי הכי הכי,אז מן הסתם אשלם ואהיה בין המנויים,וגם אוכל לנסוע על אוטו בשווי 500K וכן הלאה.
מה שקורה בעימנואל יותר מטריד כי האפליה שם היא על בסיס גיזעי,שנות הארבעים של המאה הקודמת אומרות לך משהו?
28. מותר להפלות אבל אסור להיתפס על הפליה.
(23.05.10)
29. זכותנו בתור משתייכים למעמד הגבוה לשלוח את ילדינו לבתי ספר
(23.05.10)
איכותיים, זה שהרמה של בתי הספר הממלכתיים היא נמוכה וברמת ה"ליטל מעתוק" זאת לא הבעיה שלנו, ואין בכך משום אפליה על רקע גזע מין או דת.
30. אצלנו העדתיות נגמרה בשל נישואין בין עדתיים
גיטל'ה בוסקילה ,   במרכז המפה   (23.05.10)

הבן שלי למד באומנויות תל אביב והוא "מעורב". מרבית הילדים היו כך. כי אצלנו זה די נגמר, הסיפור הזה של עדתיות.

בערים כמו פתח תקווה, ראשון לציון, מודיעין, ערים של המעמד הבינוני החילוני בישראל אי אפשר כיום לחלק טכנית את הכיתות וגני הילדים לאשכנזים ולמזרחיים. פשוט שני דורות של נישואין בינעדתיים גרמו לכך כי מרבית הילדים הם ממוצא עדתי מעורב, וטוב שכך. מאחר ואצל החילונים (משלמי המיסים ומשרתי המילואים) אין הפרדה, השידוכים נעשים על ידי הצעירים עצמם. הם נפגשים ומתאהבים באוניברסיטאות, בצבא ובמקומות העבודה, ודור ההורים והסבים שמטבע הדברים גזעני יותר ומקובע בעדתיות מאבד את ההשפעה. לכן מרבית הנכדים הם ממוצא מעורב : ילדים יפים ומוכשרים שקיבלו את הטוב מכל העולמות. אצל החרדים שם דור ההורים והסבים שולט בשידוכים בשל ההפרדה,הם מקבעים את העדתיות מדור לדור.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה