חדשות  דעות  מאמרים  עליזה לביא
לעשירים מותר להפלות?
עליזה לביא
פורסם: 23.05.10, 13:39
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 108 תגובות ב-62 דיונים
31. צודקת הכותבת. רוצים בי"ס לאומנות ?
דניאל ,   תל אביב -יפו   (23.05.10)
אז אנה לשלם מלוא המחיר ולא על חשבון ובמסגרת המימון הציבורי. אפשר והמדינה תחייב בתי ספר אלא לאפשר לימוד לאותם שמתאימים אך הינם חסרי אמצעים במסגרת מילגות ו/או סיוע אחר.אכן יש גם שם אפליה ויש למצוא פתרון הוגן ומתאים .
32. ד"ר לביא, נראה לי שרק חלק מהבעיה מובן
המוכיח,מרכז   (23.05.10)

לפי הניסוח שבו השתמשת, וגם כאן אני לא בטוח שזה קשור לאפליה בישוב עמנואל:

1: השאלה האם בתי הספר היחודיים מקבלים תלמידים על בסיס בחינה אובייקטיבית של כישוריהם האקדמיים היא שאלה שהופיעה מיידית כשהוקם ביה"ס היחודי הראשון.

2: השאלה האם בתי הספר היחודיים אינם בעצם קריאה להתפוררות החינוך הממלכתי שבו נמצאים תלמידים מכל שכבות החברה לפי יכולתם האובייקטיבית- זו שאלה רבת משקל גם היא. כנ"ל לגבי השאלה האם הסבסוד הממשלתי הוא דבר ראוי כשהחינוך הממלכתי מתרוקן מתוכנו-כי אז יימצאו הורים שמסבסדים מכספי המיסים שלהם בתי ספר אליהם לא יתקבלו ילדיהם.

3: ועדיין, יהיו בתי הספר היחודיים בעייתיים ככל שיהיו- יש לקרוא לבעיה בשמה: גזענות על רקע עדתי בעידוד המורות כמו שהיה בישוב עמנואל עדיין לא שמענו שיש בהם. חבל לבוא בהאשמות בלתי מבוססות ולהוסיף שמן למדורה. כאשר ההתבדלות וההסתגרות הוכות לערך לאומי זה לא ממש מוסיף.

33. לא הבאת שום בסיס לטענות - רק האשמות
מיואש ,   מרכז   (23.05.10)

זה נורא קל להאשים בלי לגבות את זה בהוכחות, אפילו נסיבתיות.

בבתי הספר שציינת עורכים מבחני קבלה. מי שעובר את המבחן, מתקבל (כמובן שמי שהצליח יותר, יהנה מסיכוי טוב יותר). אין שום קשר לדת, גזע או מין.

בתור אחד שמכיר מספר בתי ספר מהסוג שאת מדברת עליו, אני חייב לציין שנתקלתי שם באשכנזים, מזרחים, אתיופים וגם ערבים. למה? כי הצליחו במבחנים.

 

אם הייתי העורך שלך, הייתי מחזיר לך את הטור ומסביר לך שלא אוכל לפרסם אותו, כיוון שהוא גובל בהוצאת דיבה ואין לו שום בסיס.

לא אתפלא אם טור הדעה יעלם במהרה, ואם לא...הייתי ממליץ לאחד מאותם בתי ספר לתבוע. כך לפחות תצטרך הגברת הנכבדה להוכיח את טענותיה.

34. מי שהיה בלידה וראה כיתות שפר יודע
הייתי שם   (23.05.10)
כביכול זו מצוה לפתוח את דלתות בית הספר לשכבות שאינן מהמליה הנהוג בבית הספר אבל בפועל קימת הפרדה. אמנם אלגנטית ומעודנת אבל זו הפרדה
35. מאמר מופרך. אין בבתי הספר האלה אפליה על רקע עדתי, דתי או גזע
(23.05.10)
הכותבת (שימו לב קוראים יקרים- מאונ' בר אילן) מתעלמת מכל שבתי הספר שהזכירה מעולם לא הפרידו בין ילדים על רקע צבע עורם
היא פשוט מגנה על הגזענים שהיא חלק מהם
36. היטיבו? ה"טיפול" כמו שאת קוראת לזה
אאא   (23.05.10)

היה מנוגד לחוק.אין שום חוק שאוסר על מה שהם עשו.

שוב המוחש באופן חד משמעי כי מערכת המשפט משתינה בקשת על כל חוקי המדינה ומייצרת פסיקה הזויה ומושחתת על בסיס דעותיהם הפרטיות של השופטים.

שוב הוכח כי מטרתה האמיתי של מערכת המשפט היא להמיר את דתה של כל האוכלוסיה לדת הסוצאילסיטית ה 3 ולכפות את אורח החיים של מערב אירופה על כל האוכלוסיה.

 

37. נכון, זה לא נוח לנהל דיון ענייני במאמר עיתונאי, אבל בכל זאת
מאן דהוא ,   באר-שבע   (23.05.10)
למען ההגינות, הבה ונעשה כמה הבחנות, וניתן בתופעה שלנו כאן סימנים:

א. יש אפליה ישירה ויש אפליה עקיפה. האפליה במקרה של אותם בתי ספר חרדיים היא ישירה. באים ובודקים את מוצאה של התלמידה, ולפי זה קובעים היכן וכיצד תלמד. בבתי הספר המיוחדים למיניהם אין זכר לאפליה ישירה כזאת. בכולם תמצאי תלמידים מעדות שונות לומדים יחד. מה שבהחלט ייתכן שתמצאי בהם, או בחלקם (ולא היה מזיק אם היית משיגה נתונים לפני שאת כותבת דברים ללא ביסוס) הוא אפליה עקיפה. מערכות שמסננות תלמידים ישירות לפי רמת הישגיהם בלימודים, או בעקיפין (באמצעות גביית שכר לימוד) לפי רמת ההכנסה של הוריהם יוצרות בפועל מצב שבו יש נציגות לא שוויונית של עדות שונות במוסדות לימוד ובמסלולי לימוד שונים. אלא שאפליה עקיפה כזאת יש גם במערכת החינוך הממלכתית, ובשפע. בתי הספר הפרטיים לוקים באותה מחלה שבה לוקה מערכת החינוך בכללותה.

ב. אפליה על בסיס עדתי היא דבר שנתפס כפסול בעיני מערכת המשפט, ועוד כל מיני גורמים (גם עם חלקים רחבים ב"עם", ברוח הגזענות הכללית של ימינו, דווקא תומכים בה בכל לב, לפחות כשהיא מכוונת נגד קבוצות שהם אישית שונאים). לעומתה, אפליה על בסיס כסף היא יסודו ותשתיתו של הקפיטליזם, שהוא הסדר החברתי השולט במקומותינו. אין שוויון בין עניים לעשירים בשום עניין ונושא כמעט, ומערכת המשפט, ושאר גורמים, רואים בכך מצב טבעי ומתבקש, שלא לומר רצוי. אך הרי הרי זהו הבסיס לאותן תופעות שאת תוקפת במערכת החינוך. אם אין רצונך בהמשך קיומה של אפליה בין עשירים לעניים בחינוך - התכבדי והצטרפי למאבק בקפיטליזם עצמו.
38. טענה דמגוגית ופשטנית
K   (23.05.10)

בנאדם יכול להיוולד עני ולמות עשיר.

 

בנאדם לא יכול להיוולד מזרחי ולמות אשכנזי.

 

אפלייה על בסיס מעמד סוציו אקונומי גם אם היא לא נוחה או מכוערת עדיין לא נמצאת באותו מישור כמו אפלייה על בסיס מוצא מכיוון שאת מוצאו לא יכול אף אדם לשנות בניגוד לכל שאר הפרמטרים לפיהם מפלים במקומות אחרים.

 

כמו כן להטיל רפש בכל מיני מסגרות זה נחמד אבל מה עם קצת נתונים אובייקטיבים? לא מגיע לנו קצת מספרים שיגבו את הטענות שלך? או שעצם העובדה שהעלאת את זה לאינטרנט הופך את זה לתורה מסיני?

39. אילנה, נווה שרת ממוקמת בצפון ת"א...
איזמרלדה רוסלינדה ,   ג'הנם   (23.05.10)
40. אפליה- עוד מימי קדם
ילי ,   מרכז   (23.05.10)
אפליה בין יהודים קיימת עוד מימי קדם, חצרות חסידים ששונאות עד החרמה אחת את רעותה. איש מזרם מסויים רואה את חברו היהודי שמקיים מצוות אבל לא מאותו בית כנסת מופלה, כמה מוסדות דת יש למגזר כזה ואחר. אולי כדאי להתחיל בביטול שני רבנים לישראל אחד האשכנזי ואחד הספרדי ובך הממסד הדתי יתן דוגמא לאחידות למקרב למחבק את כל היהודים תחת מטריה אחת שהיא עבודת קידוש השם. ולא נזכיר את תעודת הכשרות שלכל זרם יש את ההכשר שלו. צודקת ד"ר לביא המסד ואלה העומדים שם צריכים להתחיל לשנות סיגנון וחשיבה איך ללקרב לאחד לחבק את כל העם היהודי ולא איך לפלג ליקרוע אותנו אחד מהשני
41. זאת ד''ר זאת? אולי מלטביה
ערן ,   מרכז   (23.05.10)

ממש גאון הדור..

לא מפלים פה על רקע אתני...המוח המיובש של כותבת המאמר הלך לאיבוד

אפשר אולי למצוא אותו בציור השבועי לילד

42. Dont worry Aliza lavy,its better reach are alone
ilianichay ,   italy   (23.05.10)
עליזה לביא``אמנם נגעת בבטן הרכה של בעיות אפלייה``והנה בדיוק היום במרקע``אברי גילעד בתכניתו``הדגיש שבאיזור המיוחס בו הוא מתגורר``דווקא בעלי האמצעים``הם אלה אשר מתקשים בחינוך ובשמירת ילדיהם``שלא נאמר פוגעים בהתפתחותם של זאטוטיהם``כל שכבה וצרותיה היא``לא `` עליזה```///
43. אנו בסכנת קיום,והמחוננים יצילונו מחיסול בטוח
חייבים אפליה !!   (24.05.10)
אסור לבזבז משאבים על על תלמידים שלא מסוגלים להתמודד עם חומר קשה ומסובך ומורידים את הרמה של כל המוסד,ניסו את זה באינטגרציה וזה היה אסון חברתי שלא יצאנו ממנו עד היום,וכל אחד מרגיש את את זה בכל תחום,לתלמידים מצטיינים צריך להקים מסגרת נפרדת עם מבחני מיון קפדניים ולא משנה אם רובם או כולם יהיו מעדה כזאת או אחרת,צריך פה בנוסף לאקדמאים מעולים גם מסגרים ואינסטלטורים מעולים ,וגם את את זה כל אחד יודע...
44. יהודים היו תמיד 12 שבטים ממורמרים ...
בתוך העם   (24.05.10)

אין כל איזכור בתנך או היסטוריה אחרת ,גם הקרובה שיש עם יהודי זה אוסף של

מספר שבטים בחלקם פראים שוכני מערות ואוהלים עד לא מזמן,ולמעשה אין הרבה משותף בין חלקי השבטים,הפערים אדירים מצד אחד עובדי אלילים,כמעט,

ומצד שני אקדמאים מדענים רופאים בכירים איך זה מתחבר יחד ..?גם אלוהים לא יודע....הבעיה היא שהפרימיטיביים רוצים וטוענים שהם שווי ערך לבעלי ההשכלה

האקדמאיים וגם מגיע להם תואר בתחום עבודת האלילים ושכר בהתאם...

אז מה יש לכם להגיד בנידון ???

45. ככל הידוע לי אין אפלייה בוטה.. אבל..
רפי ,   גבעתיים   (24.05.10)

משום מה, האחוז הגבוה של ילדי המפורסמים והמפורסמות בבתי הספר הייחודיים - בעיקר באמנויות, מעורר בכל זאת שאלה - האם אין איזושהי חיבה יתירה לילדים המוכשרים שנולדו לידוענים על פני הילדים המוכשרים שנולדו לשאר העם..

 

והאמת היא שאין בליבי עליהם - זה טבעי. צפוי שהמסננים יטו חיבה יתירה לילד שהוריו מכובדים ומוכשרים בעיניהם יותר מילד בעל כישורים דומים שאין להם אפילו טיפת מושג מיהם הוריו.. שלא לדבר על הזדהות כלשהי עימם.

 ידוע שכדי לפרוץ ולהתקבל לחברה זרה מסויימת -עליך להיות משכמך ומעלה ממרבית המשתייכים אליה..  זה טבעו של עולם.

/P>  

46. כתבה נבזית
אמיר ,   כפר סבא   (24.05.10)

הכותבת היא דוקטור מהמחלקה למדעי המדינה בבר אילן. יש לה כלים לבדוק דברים. אחת משתים: או שבבתי הספר המיוחדים שהיא מזכירה יש אפליה, או שאין שם אפליה. לפני שהיא כותבת מאמר תחת הכותרת "לעשירים מותר להפלות?" היתה חייבת לבדוק את העובדות.

 

אולי יש שם מערכת שדואגת לאתר את המוכשרים וחסרי היכולת, לקלוט ולטפח אותם? הרי היא אינה אומרת: "בעמנואל יש אפליה, אבל גם בבתי ספר אחרים היא קיימת". מפני שהיא לא בדקה. היא רק אומרת "צריך לבדוק". באמת, חוכמה גדולה.

 

אבל, הכותרת היא "לעשירים מותר להפלות?" , וכאשר אדם מתחיל לקרא, הוא כבר תחת הרושם - למרות שלא נאמר - שמדובר בעובדה, ש"העשירים", מפלים.

 

זו איננה כתבה הוגנת ורצינית, וזו איננה התיחסות אקדמית או עיתונאית רצינית.

 

זו דמגוגיה פשוטה. זו הטלת בוץ, סתם.

47. אין חוק שאוסר על אפליה על רקע מעמד סוציו אקונומי
(24.05.10)
48. מה , מה , מה את רוצה ?
(24.05.10)
49. ד"ר לביא מכה שנית.בלי שום ספק
אוסי ,   צפון   (23.05.10)

ד"ר לביא מצביעה פעם נוספת על חולשות בחברה הישראלית.

כאשר קראתי חלק מהתגובות נדהמתי עד כמה אנו בתור ישראלים עיוורים לאמת ומשקרים לעצמנו.

הרי ברור ומובן שד"ר לביא צודקת.

ואולם,נוח לנו להסתיר זאת בכל מיני תירוצים הזויים

 

50. מסכים
אבו ,   דרום   (23.05.10)

ד"ר עליזה לביא ישר כוח על האומץ ועל האמת שאיתה את הולכת עד הסוף.

אני בוחר אותך לכנסת

51. +++
אולי   (23.05.10)
כל ישראלי בטוח שהילד שלו הוא הכי חכם ומוצלח...
52. מסכימה עם כל מילה
תמר ,   כפר סבא   (24.05.10)
כאחת שלמדה באחד מאותם בתי ספר "פרטיים"... מסכימה עם כל דבר!!! ייש רכח ד"ר עליזה לביא!!!
53. הכל סדר עדיפויות!!
יעקב   (24.05.10)

אחד מעדיף לקנות ג'יפ או פלזמה 100 אינץ;

והאחר מעדיף להשקיע קודם כל בחינוך....

54. את חיה בישראל, לעשירים מותר הכל.
וי   (23.05.10)
מותר להם לגנוב. מותר להם לקחת ולא להחזיר תחת חסות החוק. מותר להם לשקר. מותר להם לקבל סכומים מופרכים למרות שהם חסרי תועלת.
55. ברוכה הבאה לכדור הארץ
אריק קרטמן ,   IL   (23.05.10)

קפה זה חום, תה זה שקוף.

 

56. כל אחד יודע שאפליה על רקע כלכלי היא מוסרית ונכונה
גיחי גיכי   (23.05.10)
57. לגיטימי לשאוף שילדיך ילמדו בבחית ספר שמספק סביבה לימודית
וחברתית טובה. הכנסו:   (24.05.10)

אני גרתי רוב חיי באותו יישוב בארץ. בתי הספר שלי היו טובים ואפילו מצויינים ויש לי זכרונות טובים מהם. ילדי למדו באותם בתי ספר, אבל הרכב האוכלוסיה השתנה במשך השנים ואינו דומה למה שהיה. בית הספר נהפך למקום אלים, ביתי שהיא ילדה שקטה ובישנית היתה חוזרת לא פעם ומספרת שירקו עליה או הרביצו לה ללא סיבה. בסופו של דבר החלטנו שהמקום כבר איננו מתאים לנו ועברנו למקום אחר ולבית ספר אחר ואיכות חיינו השתפרה. זוהי בעיני זכותו הבסיסית של כל אדם והורה, לרצות שילדיו ילמדו בסביבה טובה ותרבותית.

58. כמזרחי, אני מגחך על ההשוואה
שמור אותי מאוהביי ,   המזה"ת   (23.05.10)

גם אני לא מת על האופנה של בתי"ס "מיוחדים", אבל פלצנות היא זכות חוקית.

להשוות את זה לאפליה גזענית נוסח דרא"פ, אלבמה של שנות ה-60 או עמנואל של שנות 2000 , זה עלבון קודם כל לקרבנות האפליה.

זה גם מזיק לנושא ומצייר אותו באופן מגוחך ולא אמין.

תמיד תהיה פרוטקציה, תמיד הכסף מדבר ואף-פעם לא יהיה צדק מושלם, אבל זו עדיין לא גזענות. אפילו לא מתקרב.

עוד הוכחה שהיכן שאין שכל ישר, יש מאמר מהאקדמיה.

59. בבית הספר לאמנויות לא מקבלים ערבים. גזענות. מותרת. לא חרדים.
ז'יד   (23.05.10)
60. די להיתממות. הכותבת צודקת בכל מילה
שחר   (24.05.10)

זה הטיעון המרכזי שלה:

"...אך עלינו לשאול ביושר, עד כמה בתי ספר פרטיים למחצה אלה מהווים עיר מקלט לשכבות המעוניינות בחינוך נבדל לילדיהן? עד כמה נועדו מנגנוני המיון ה"אובייקטיביים" לסנן את הזר, השונה והאחר? האם הסיבה שמדיניות הקליטה והמיון בבתי ספר אלה לא עולה לדיון ציבורי של ממש, נעוצה בהשתייכות ההורים לשכבות חברתיות משפיעות?"

 

רוב הילדים שמגיעים לבתי הספר היחודיים מאוד דומים ברקע הסוציואקונומי.

וברור שילדים עם נטייה לאומנות ולטבע, או בכלל ילדים מוכשרים, לא מרוכזים אך רק בצפון ומרכז ת"א.

כשמרכז כיתת המחוננים ב"גרץ", נשאל פעם מדוע כמעט ואין ילדים מדרום ת"א בכיתה. מה קרה, אין שם מחוננים? תשובתו הייתה כנה: אנחנו מאתרים ילדים מחוננים גם בדרום, רק שהרקע של החברתי והתרבותי של הילד, השכלת ההורים וכו',  חשובים לנו לא פחות מהכישורים שלו.       

תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה