חדשות  דעות
תלמידים לתלפיות
סיון טולדו
פורסם: 17.12.10, 09:47
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 67 תגובות ב-38 דיונים
1. הרשי לי לגחך קלות
Immanuel Goldstein   (17.12.10)
סליחה, לא לגחך קלות. לפרוץ בצחוק רם.
קודם כל, מה בדיוק החידוש פה? צה"ל מתערב כבר שנים רבות בתכני הלימודים. מה זה בדיוק גדנ"ע? האם הכותבת לא יודעת על העירוב בין צבא למערכת חינוך- בצד אחד, טרום גיוס, על ידי מורות חיילות ובתי ספר להכרה צבאית למיניה, ובצד השני, לאחר הגיוס, מקא"ם ("נערי רפול")?
אז אם החידוש הוא בזה שצה"ל מתערב כדי להנניס לבתי ספר גם תגבור של מדעים ומתמטיקה- יבורך. לא יזיק קצת פחות מקצועות מלל וקצת יותר מקצועות ידע.
אבל הכי מצחיק זה שמפריע לה שצה"ל ולא משרד החינוך יקבע איזה ערכים יקבלו התלמידים. נו באמת, במה עולים ערכיה של המורה בלומה על ערכיו של יוסי המ"מ? האם הפוליטרוק של משרד החינוך, בשליחותו של גדעון סער טוב מהפוליטרוק של משרד הבטחון בשליחותו של אהוד ברק?
ערכים אינם ענינה של מערכת החינוך. לפחות לא החינוך הפורמלי.
2. 1: צודק. אבל עדיין אין מקום לצבא בבי"ס.
אמת מארץ תצמח ,   אדם אחד=קול אחד   (17.12.10)
3. למס' 1: הסיפא שלך מפריע לי יותר מקצת.
שבת שלום   (17.12.10)

מה זאת אומרת "ערכים אינם ענינה של מערכת החינוך"? מה זה חינוך אם לא ערכים? איפה ילמדו הילדים ערכים בג'ונגל של החיים? (כן כמובן גם בבית, אך המורים נמצאים עם הילד זמן שוה להורים אם לא יותר).

 

נכון יש ערכים ויש ערכים. לכן הורים בוחרים לילדיהם בית ספר בהתאם. (ובאותו עניין אני מתנגדת כשבית המשפט שלא בחרתי בו מתערב לי על לא עול בכפי  במערכת הערכים והמוסר שלי, במקום להצמד למערכת החוקים שהם תוצאה של נבחרים מחוקקים שכן בחרתי בהם. דמוקרטיה במיטבה).

 

אבל תן לי לנחש אתה יותר אנרכיסט מדמוקרט?

4. אני מסכים, אבל ההתערבות הזו אינה חדשה
א   (17.12.10)
הכיתות האלה אולי חדשות, אבל מצב העניינים שבו צה"ל משפיע על בתי הספר - אינו חדש.
5. אם הממשלה רוצה לתרום לאיכות החינוך,
ס--ו--ל--ו   (17.12.10)

היא יכולה לעשות זאת בצעדים קטנים ופרטניים,

לעבור בית ספר אחר בית ספר, ולקבוע ולהוסיף תקנים,

במקביל לזאת לאתר בתי ספר בעייתיים,

ולתגבר אותם במורים טובים ובציוד לימודים,

 

לעשות תיכנון ובקרה על תוכניות לימודים,

להכין מראש את כל הספרים הנדרשים,

בין אם לכתוב אותם ו/או לרכוש אותם,

ולחלקם בתוך בית הספר לתלמידים,

 

לבדוק תוכניות ושיטות לימוד ישנות וחדשות,

תוך בקרה על התוצאות שמתקבלות מיישומם,

(ולשיטות חדשות לבצע ניסויים מוקדמים בהיקף קטן),

 

ונוסף לכל הנ"ל, יש לעלות את השכר למורים,

ואם גם יעלו את רמת החיים לכלל האוכלוסיה,

יצאו אז תלמידים מצטיינים מכל בתי הספר,

(רמת ההצטינות של התלמידים,

היא פונקציה ישירה של הרמת הכלכלית בבית התלמיד).

--------------------------------------------------------------

 

בהקשר לכמות הנשים במקצוע ההוראה,

אזי יש לזה סיבה פשוטה. המשכורת.

משכורות בתחום ההוראה הן נמוכות מאד,

ואף גבר לא מסוגל לפרנס משפחה ממשכורת שכזאת,

ולכן כמות הגברים בהוראה נמוך מאד,

 

לעומת זאת, נשים מורות, שבדרך כלל משכורתן היא השניה במשפחה,

כן מסכימות לעבוד בהוראה, מה עוד ששעות העבודה הן מאד נוחות,

בדרך כלל מתחילות מאוחר קצת בבוקר, וגומרות לעבוד בצהרים,

וזה מאפשר לנשים, גם לעבוד, וגם לטפל בילדיהן, וגם לבשל לבעל.

 

זאת הסיבה שכמות הנשים בהוראה גבוה, וכמות הגברים בהוראה מזערי.

המשכורות בהוראה נמוכות מדי,

 

6. מצחיק שאנשים חיים בקונספציה שפה זה שוויץ
גיא ,   בת ים   (17.12.10)
כן, צריך ערכי צבא מגיל קטן, אין מה לעשות. אנחנו מדינה שתמיד תחיה על החרב. גם אם יהיה פה שלום מזרח תיכוני למהדרין, אי אפשר לסמוך על זה, שכן ביום אחד יכול לעלות מנהיג במדינה ערבית ולהחליט שאנחנו כופרים ולרצות להשמיד את ישראל. אנחנו תלוים וקשורים בגחמותיהם של מדינות אחרות ולישראל צריכה להיות שאיפה מעבר לשלום ויחסים עם כל מדינה שהיא, גם להבטיח את ביטחונה שלה.

אין שום דבר רע להנחיל לילדים על חשיבות השירות הצה"לי, על המדינה היחידה שיש ליהודים בעולם והחשיבות להגן עליה. אין שום דבר רע בכך שגוף כמו צה"ל יעשה זאת על ידי ערכים. זה לא משנה אם משרד החינוך יעשה זאת או צה"ל יעשה זאת.

אתה צודק אבל בדבר אחד, משרד החינוך בארץ הוא כושל. צה"ל כיום מכסה את התחת של משרד החינוך, וזה באמת החולי האמיתי (מספיק לטייל קצת בחוות השומר כדי להבין כמה המערכת פה רקובה).
7. נקודת המוצא לפיה תוכנית תלפיות היא ערכית ומצויינת היא הבעיה
דוקטורנט בעברית   (18.12.10)
אולי כך זה היה בשנות ה-80, אבל כמי שלימד כמה וכמה מחזורים של תלפיונים באוניברסיטה, האמת היא שרמתם נמוכה למדי (פרט לכמה מצטיינים שלדעתי המסגרת הזו רק מגבילה אותם). מעניין שהאמת העגומה הזו ידועה רק למי שפוגש אותם בלימודים ואילו דו"צ וחיל האויר ממשיכים לפמפם בתקשורת על כמה מצויינת התוכנית הזו בכל הזדמנות.
8. שקר הלאומנות הישראלית עומד להתפוצץ-המצוינים יברחו ראשונים
גולית עיוור לעצמו   (18.12.10)
9. בתור תלמיד נחשון
תלמיד נחשון ,   חולון   (17.12.10)
בתור תלמיד כיתת נחשון י"א, אני רוצה להגיד שהתכנית הזאת מצוינת, אבל לא, היא לא מתאימה לכולם. התוכנית הזו טובה למי שיש לו כבר מספר כלים ויכולות ובעזרת הנחיה נכונה ניתן למנף אותן. אני חייב להגיד שכיתות נחשון הופכות להיות מאוד מגובשות ומאז שנכנסתי לתוכנית עברתי שינוי עצום, לא javascript:stlkbcreply.onClickPreview(0);זה לא קלישאה.
10. מה עם קצת ראייה כוללת?
רועי   (18.12.10)
לצערנו לאור ה"הצלחות" של הנוער שלנו בתחומי המדעים אי אפשר לבוא בתלונות אל שום גוף שמחזק את הכיתות המדעיות בבתי הספר התיכוניים. מעבר לזה שאני מניח ע"פ הכתוב שאתה לא מכיר את התכנית, כי אם היית מבצע מחקר בסיסי לא היית טועה בכל כך הרבה פרטים בסיסיים הנוגעים לתכנית.
11. כל עוד נשמר עקרון הבחירה החופשית זו פעולה ברוכה
(18.12.10)
צהל פעל גם במסגרת של פנימיות צבאיות , וחבל שסילק את ידו ממעורבות.
מי שליברל מספיק כדי לדרוש פתיחות של מערכת החינוך עד לימודים מחוצה לה, אנא בטובו, יחסוך מאיתנו את צביעותו המסתירה כוחניות פוליטית.
הדרך שלכם נכשלה. החינוך הצהלי הוכיח את עצמו.
מי שמעדיף מערכת לימודים נאורה, המושתתת על מצוינות ולא פקה פקה, מוזמן להצטרף למצויני צהל.
12. אני בוגר תלפיות.
גולגול ,   יפו   (18.12.10)

אין לתוכנית ערכים מיוחדים . פשוט לומדים בה גאונים תואר ראשון ולעיתים שני מתמטיקה ופיזיקה ומחשבים. מותג על  מוצדק למען האמת . חינוך לא - המון לימודים ומיתוג איכותי כן.

13. לגבי מה שכתבת...
אני   (18.12.10)
"אסור שמשרד הביטחון וצה"ל יתערבו בהגדרת הערכים האזרחיים שבתי ספר מקנים לנערים ונערות"
לא מקנים ולא ערכים.
משרד החינוך בפשיטת רגל, מסגרות כאלה הן מה שיכול להציל אותנו,
רק חבל שהם בהיקף כה מצומצם.
14. אתה מפחד שזה ימנע שטיפת מוח שמאלנית בבתי הספר?
first responder   (17.12.10)
15. מכיר מקרוב את התוכנית - הכותב טועה
אורי הסהרורי ,   חיפה   (18.12.10)
תוכנית נחשון היא בדיוק מה שמערכת החינוך זקוקה לו.
תוכנית תלפיות מושתתת על פיתוח ערכיות, מקצועיות ויכולות בין אישיות.
במערכת החינוך, בונים רק את היכולת להצליח לא להיכשל במבחנים.
מה לעשות והתקציבים מוגבלים, ואין יכולת לאפשר לכולם להתפתח בצורה משמעותית? בסופו של יום, המדינה שלנו זקוקה למספר מצומצם של מנהיגים (פוליטיים וחברתיים), והיצירה של מספיק מהם חשובה עד אין קץ למדינה.
אם ברירת המחדל שלי היא לתת ל1000 תלמידים פיתוח משמעותי של 6 שעות בשבוע או למיליון תלמידים 2 דקות- אני בוחר באופציה הראשונה.
המדינה מצליחה לשרוד בזכות כלל תושביה- אך מתפתחת בעקבות הבולטים והמנהיגים שבה.
לפני שמניפים בגאון את דגל השיוויון, שווה לפעמים לראות גם את התמונה הגדולה.

ובנוסף- משרד הביטחון מקצה כוח אדם לצורך התוכנית, שאינה מחנכת ל"צבאיות" דווקא, ויש לציינו לשבח על כך- שהוא אכן מהווה "צבא העם".
16. קשקוש רווי פרנויה שמאל-בולשביקית
נ   (17.12.10)
שחס וחלילה לא יחנכו את ילדינו, לערכים כמו שמירה והגנה על המולדת (שהיא במקרה גם הארץ המובטחת - מה הכוונה מובטחת? מובטחת למי? ומי הבטיח? אה, אולי כדאי להיזכר), אהבת הארץ, התנדבות, עזרה לקהילה ועזרה הדדית.
שחלילה הנוער לא יזהה לובשי מדים עם חוויות חיוביות שעברו - הם עוד עלולים לחשוב שלהתגייס לצבא זה דבר טוב ונכון...

אם מערכת החינוך תגדיר מהם הערכים לאורם היא פועלת ואותם היא מדגישה במהלך 12 שנות לימוד בבתי הספר - ניתן יהיה לומר משהו חכם בעניין (אלו ערכים נכונים, לא נכונים, חסרים...), אך מכיוון שמערכת החינוך אינה עוסקת בכך מני ובי, אין לנו אלא לשבח גורמים ראויים (ואלו בהחלט ראויים!) הבוחרים לתרום מזמנם ולהירתם למלא את החלל הריק הזה.

אותם אנשים שבוחרים להקדיש את חייהם לשירות המדינה, ומתחייבים כבר בגיל 18 לעשות זאת לפחות לאורך כמעט-כל שנותיהם הטובות ביותר - מתחייבים בגיל 18 לשרת את המדינה, במדי הצבא, לפחות עד גיל 27 (!) - הם בעיניי מתאימים *מאוד* לחנך את המצוינים שבילדינו, ובפרט, מתאימים יותר מהרבה מהמורים המצויים כיום במערכת החינוך, שקולטת לשורותיה כמעט כל מי שרק מוכן לחתום על טופס ההצטרפות, עם סינון שלא בוחל כמעט באיש, ועם מערכת קביעות שלא מאפשרת להיפטר מהמורים הגרועים או השחוקים, אפילו כשכבר הבינו מזמן שהם אינם מתאימים לכך.
17. הפרויקט מקסים ומבורך ואינו על חשבון החינוך הערכי של כלל
שרה   (18.12.10)
פרופ' יקר,
. לערכים מחנכים את כולם!!!
. טיפוח "מצויינות ערכית" בקבוצות נבחרות- אינו פסול! הוא חשוב, כמו שיש קבוצות טיפוח של מצוינות מתמטית וכד'
הפרויקט מקסים ומבורך וכלל אינו על חשבון החינוך הערכי של כלל התלמידים, אלא בנוסף.
18. סוף סוף עושים משהו טוב, וגם על זה יש ביקורת...
בוגרת תלפיות   (18.12.10)

בתור בוגרת של תוכנית תלפיות לפני אי אילו שנים, הופתעתי מאד ללמוד על תוכנית נחשון.

1. הלוואי שבזמני היתה תוכנית כזו. לא הייתי מבזבזת כל כך הרבה שנים סתם במערכת החינוך. כן, יש אנשים מוכשרים וטובים שצריכים לקבל תמיכה מהמדינה על מנת להתקדם מהר בקצב שלהם.

2. לאיזה ערכים משרד החינוך מחנך היום בדיוק? להיות מפורסם????  להתקבל לאח הגדול??? אני מסכימה עם אחד הכותבים למטה שאמר שעדיף לתת ל-3 כיתות 6 שעות תגבור, מאשר 2 דקות ל-2 מיליון תלמידים.

3. אינני רואה פסול בכך שהצבא תומך בתוכנית זו, בעיקר לאור העובדה שהצבא הראה קבלות (ע"ע תרומתם של בוגרי תוכנית תלפיות לביטחון המדינה, לתעשייה הצבאית והאזרחית ולאקדמיה).

4. ל"דוקטורנט" ש"מכיר" תלפיונים, בבקשה תבדוק כמה פרסי ביטחון ישראל קיבלו אותם תלפיונים צעירים שאתה כל כך מזלזל בהם. בכל קבוצה יש עשבים שוטים, אבל כבר מעל 30 שנה התוכנית שנקראת תלפיות מעצבת אנשים משכמם ומעלה לתרום בכל תחום בו הם מתעסקים.

19. עדיף שלא תכתוב שטויות
(18.12.10)

 

הכתבה אמנם מציגה בעיה עקרונית, שלפיה שלטונות הצבא ומערכת הבטחון לא צריכים להתערב בתכנים הנלמדים במערכת החינוך.

 

הכותב הנכבד שוכח שמערכת החינוך קרסה, שתלמידים יוצאים ממנה אנאלפבתיים למחצה. שהורים המבקשים לשפר את סיכויי ילדיהם להתקבל לאוניברסיטאות, מממנים להם מורים פרטיים ושולחים אותם לחוגי העשרה. האמידים יותר, שולחים את ילדיהם לבתי ספר פרטיים.

 

לו הכותב נתן דעתו שיש קשר מובהק בין הנעשה במערכת החינוך ובין הצרכים של המדינה, הוא היה יוצא בשבח התכנית.

אלא שהפרופ' הנכבד הוא אדם משכיל, אך לחלוטין לא חכם.  

 

 

 

20. אם חוששים מירידה בגיוס - למה לא מגייסים את החרדים ?!??
אני ,   כור היתוך   (18.12.10)
21. יש עוד גופים מחוץ לך
(18.12.10)

יש גופים ועמותות נוספים שמתערבים בבית ספר ואף אחדלא חושב שזהמיותר. להפך, ריבוי הגפים שמביאים גישת שונות רק מוסיף לחינוך.

אם יש לכותב התנגדת לצבאזו זכות (אולי), אבל לא צריך לדחוף את זה לכל מקום

22. רק במרכז הארץ
אורלי ,   כמון   (18.12.10)

מעניין מאוד שאת הכותב מעניינת התוכנית וההתערבות לכאורה של הצבא ולאו דווקא העניין שהתכנית קיימת רק בבתי ספר במרכז הארץ.

מדוע לתלמידים בפריפריה (גליל גולן ונגב) לא מגיע גם להנות מכיתות נחשון?

מערכת החינוך נמצאת בשלבי גסיסה, ולכן כל אחד מנסה למצוא מסגרות חלופיות (תוכניות העשרה, תגבורים, כיתות מצוינות ובתי ספר פרטיים)

בגדול, מי שבידו מצויה הפרוטה (או קצת יותר מזה...) מצליח להעלות את הילד שלו לרמה גבוהה יותר, לתת לו כלים טובים יותר, ולהכניס את הילדים למסגרות הללו,

 

הלוואי ומסגרות כאלו היו עניין שבשגרה בבתי הספר,

 

 

23. השורה האחרונה שלך אומרת הכל
מדען חברתי   (18.12.10)
כתבת שמשרד החינוך צריך לעשות את הדברים האלה.
וזו בדיוק הבעיה, שמשרד החינוך לא עושה את זה.
ולכן צה"ל נחלץ למשימה.
כל הכבוד לצה"ל. ושמשרד החינוך יתעשת כבר וישפר את החינוך של הילדים שלנו.
24. מסכימה לגמרי עם דברי הכותב. תודה.
אחת העם   (18.12.10)
25. הכותב הוא פוסט ציוני מובהק , לא במיוחד מדאיג אותו שכל הילדים
שולי   (18.12.10)

יזכו ל"מצויינות ערכית" (כמו שהוא כותב) כי הוא יודע שלא כל אחד יכול להיות מהנדס וד"ר .ולא כולם טובים במתמתיקה ופיסיקה.

מה שמפריע לו זה שהטובים ביותר יגיעו לצה"ל ויתרמו תרומה מכרעת ליכולתו הצבאית לנצח במלחמות הבאות .

הכותב יודע ואני אישית יודע וכל מנהלי בתי- הספר והמורים יודעים שאין פה שטיפת מוח לוחמנית ופונדמנטליסטית ואנטי דמוקרטית ואין פה לימוד של דוקטרינות צבאיות ומלחמתיות  אלא לימודים ריאלים מתקדמים בכדי לקדם את צה"ל והמדינה טכנולוגית. אני אישית מכיר חבר'ה צעירים שהיו בתלפיות ובפסגות והם חוד החנית של פיתוח טכנולוגיות מתקדמות ביותר. כמעט כל חברות ההיי-טק המתקדמות ביותר במדינה ואשר מביאים את מדינת ישראל להישגים מרשימים , הוקמו ע"י יוצאי פסגות ותלפיות .

זוכרים את "נערי רפול"? שהיתה הצלחה אדירה של לימוד וקידום של נערים במצוקה ע"י צה"ל . אני בטוח במאת האחוזים שגם לזה הכותב היה מתנגד בחירוף נפש .

26. קשקשת ברשת
גיחי גיכי   (18.12.10)
צה"ל לא מקנה שום תפיסת עולם, לא בתיכוניים ולא בצבא עצמו.
27. חוסר ידע בתכנית נחשון
מיכל   (18.12.10)
חבל שאיש אקדמיה כמותך, לא בודק פרטים בסיסיים בתכנית לפני שהוא יוצא נגדה. החינוך לערכים נמצא בידי מחנכי הכיתות ולא בידי צה"ל. זו תכנית מצויינת שמחזירה אותנו אחורה לתקופה בה אנו היינו במערכת החינוך וביה"ס לא היה
"בית חרושת לציונים" אלא הקנה לנו ערכים. שעת המחנך כאן היא באמת מחנכת.
28. תלמיד כיתת נחשון!
חיים   (18.12.10)
בן אדם חפפררןןןן !! לפי דעתי זאת תוכנית שחבל שהתחילו אותה רק ב3 שנים האחרונות! זאת תוכנית שמטפחת ערכים חינוכיים! אני אישית יכול להגיד שבזמן הקצר יחסית שאני נמצא בתוכנית הזאת לא היה רגע אחד שלא נהניתי - הסיורים המדהימים! השיעורים המהנים והידע הרחב שהתגלה אלי אישית ואני בטוח שגם לשאר התלמידים שנמצאים בתוכנית הזאת! בנוסף אני לא ראיתי שום קשר או ניסיון בין התוכנית לעידוד גיוס, התוכנית תורמת ללומדים בה כלים וידע להתמודדות עם דברים חדשים שאנו לא מכירים. עוד דבר טוב שאני יכול להגיד על התוכנית שלפני שנכנסתי לתוכנית לא יכולתי לעמוד מול אדם אחד אפילו ולהרצות לו ועכשיו אני מסוגל לעמוד מול כיתות שלמות ולדבר מולן, אני לוקח הרבה יותר יוזמה ואני לא חושב שהיה משו אחד שהתוכנית לא תרמה לי בו!
29. בזכות כותב המאמר אנחנו יכולים להדריך את תלמידנו
גל ,   תיכון קוגל חולון   (18.12.10)

איך לא כותבים מאמר ביקורת. תכנית נחשון מחנכת לעשות בדיוק את ההפך ממה שעשה כותב המאמר הזה, לא להיות שטחיים. לא להסתפק בפרוספקטים. לחקור ולהעמיק- יותר עמוק, להגיע מעבר. כן אנשי משרד הבטחון מרגישים, כמו המחנכים המלווים את התכנית, שהמדינה עוד רגע הולכת לנו פיפאן. רוצים לעשות מעשה. להכשיר קבוצה של מצוינות גם בדור הזה. כך פעלה היהדות והציונות לאורך כל שנותיה- התבססה על המצויינים שלא היססו לקפוץ למשיה, לטול יוזמה ולעשות!

 

הי פרופ'! צא מהיכל השן  שלך, לך תחקור תבדוק ותחזור.... אנחנו מחכים לך בקוצר רוח

גל סגל מחנך נחשון בתיכון קוגל חולון

 

30. יעוד הנחשונים הוא העתיד
ירמיק ,   מרכז   (19.12.10)

רצוי שאתה פרופסור תבין אחת ולתמיד - אם צה"ל לא יעשה זאת איש לא יעשה זאת, יושבת לה הנהגה בבית הנבחרים שלנו שכל מטרתה להדבק אל הכסאות

ולהלחם על כך בכל האמצעים, אותם החינוך וערכיו לא מעניין, צה"ל השכיל לחזות

מראש סיטוציות אלה והוא נערך לכך כי עתידינו תלוי בבוגרי כיתות אלה שיודעים היטב כי הבטחון העתידי מונח על כתפיהם הטכנולוגיות ואת זאת הוא עושה בלעדית והיטב, נכון הוא גם מקנה ערכים לצעירים אלה וטוב שכך כי משרד החינוך

אינו פעיל בשטח יקר זה ובואקום שנוצר נכנס צה"ל.

זכור -  היום בשטח מבחינים בשתי מגמות בטחון או פוליטיקה, במקרה השני היה עתידינו על פי תהום.

ירמיק

תגובות נוספות
חזרה לכתבה