סביבה ומדע  מדע  מדעי האדם
בעקבות המגילה: מסע ארכיאולוגי לשושן הבירה
ליאת נאה
פורסם: 20.03.11, 12:11
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות ב-18 דיונים
1. מגילת אסתר מגילת סתר
הרבנית ד"ר רחל   (20.03.11)

בס"ד

הגיעה אלינו  במייל  תקציר הרצאה על  מ ג י ל ת  הסתר  .

למעונינים  צרו  קשר ונשלח

2. ynet למה אתם תמיד מנסים להרוס לכולם
(20.03.11)
היה או לא היה ברור שהיה אחרת אך משהו כזה היה יכול לשורד בשנים?
אפילו את השואה אנחנו או חלק מאיתנו התחלנו לשכוח או לזלזל.
ואינה את פסח, ראש השנה,סוכות ופורים ועוד חגים לא רק שאנחנו לא שוכחים כול שנה הם חוזרים ואנחנו מקיימים.
3. מעניין
בני ,   השרון   (20.03.11)
למדתי דברים חדשים
4. כתבה מאד מעניינת.
אחותופל ,   קרית אונו   (20.03.11)

ואהבתי את הלינק לתמר עילם.

תודה וחג שמח (:

5. שושן
רועי ,   צפון   (20.03.11)

הכתבה אכן מעניינת אך חסרה מספר דברים:

איזכור לכך ששושן הבירה היא העיר המודרנית המדאן. כך שסביר  להניח שמי ששם משםחתו הוא שושני, הרי שמקורו צריך ליות מן העיר הפרסית - המדאן.

דבר נוסף הוא איזכור לכך שראש הבסיג' האוניברסטאי של תהראן ציין כי אסתר הייתה אחראית למעשה על רצח של כ 75 אלף איראנים בתקופה הקדומה והיהודים חוגגים רצח זה בחג הפורים

6. יפה מאד ליאת, תודה רבה לך.
פורים שמח מתוקה   (20.03.11)
מאחד שאוהב אותך מאד ולעולם לא תדעי.

מ,
נתניה.
7. הרקע ההיסטורי של מגילת אסתר
פרופסור לארכיאולוגיה   (20.03.11)

למרות הכתוב במאמר, אין ולו עדות אחת שמאשרת את המסגרת הסיפורית של מגילת אסתר. מדובר בסיפור עממי, שמאגד בתוכו אלמנטים פרסים ומסופוטמיים, שאומץ על ידי עם ישראל בתקופת הבית השני. גם אז חשיבותו היתה שולית בחלק מהחברה היהודית - ועובדה שהספר אינו מופיע במגילות קומראן (היחיד מבין כל ספרי המקרא שחסר מבין המגילות!). העובדה שיש בסיפור אלמנטים שמשקפים את חיי היום יום בפרס של תקופת מלכי פרס ומדי - אינו הופך את הסיפור לסיפור שאכן התרחש!

מחקרים עדכניים אודות הספר ורקעו אינם מאפשרים שחזור "ריאלי" של הסיפור.

 

בד בבד, המגילה שמשה לאורך הדורות כמקור השראה חשוב לעם היהודי - ובתור שכזה יש לכבדה ואף לחבב אותה!

8. סטודנטית לארכיאולוגיה
נועה   (20.03.11)
תודה על הכתבה, מרתק!
9. מעט מידי ממצאים ארכאולוגים לא נראה שיש מה לבסס אמיתות או שקר
יובל ,   מרכז   (20.03.11)
10. אתאיסטים פתטים
סבון   (20.03.11)
אתם לא מסוגלים לקבל מציאות כמו שהיא אפילו שהיא ממש מתחת לאף שלכם.
מה זה היה או לא היה? רומאים - היה או לא היה? יוונים - היה או לא היה? הרי במגילה כתוב במפורש שהם כתבו אותה שאנחנו נדע מה קרה. למה להניח שהיא לא נכונה ולהיות מופתעים למצוא ממצאים מאששים? ההפך אולי, תניחו נכונות ואז תנסו למצוא סתירות....

פשוט דמגוגה - מרדכי הציל את המלך מהתנקשות, "אך ההסטוריה מלמדת..." ואולי הוא חוסל לאחר סיפור המגילה? הרי סיפור המגילה מתפרש על פני שנים ספורות (5 אם אני לא טועה), אז למה להציג את הממצאים ההסטוריים כסותרים את המגילה??? פשוט פתטי
11. אכן במגילה מצוין הטבח ההמוני שבצעו היהודים שם...
אדולף ,   חיפה   (20.03.11)
הרבה יותר גרוע מהטבח ביריחו לאחר נפילת חומותיה...
12. תודה על כתבה מעניינת וחג שמח !
אורן ,   פ"ת   (20.03.11)
13. בשביל היושרה האינטלקטואלית....
אברום רותם   (21.03.11)
בשביל היושרה האינטלקטואלית, אנא מכם, הרפו מ"הוכחות" מציאותיות של כתבי קודש למינהם, זה פשוט פתטי. כל "מדען" שמנסה "להוכיח" את נכונות או אי נכונות כתבי קודש למינהם על ידי ממצאים עכשווים, פשוט עושה צחוק מהמקצוע שלו, וכמו גם מהכתבים. החל "בריאת העולם" מבראשית, עד ממצאים ארכיאולוגים במקום, שמן הסתם עליו נכתב סיפור כזה או אחר תחת אג'נדה דתית-חברתית של פעם, וודאי שהשתמשו בחומרים ומידע ומושגים שהיו ורווחו אז, כשכתבו זאת, כולל שמות מקומות ודמויות.
למצוא אבן מלפני 2500 שנה ולומר שזו הספה וזה הארמון וזה בית הכבוד של אחשורוש.... ומה הלאה? עוד מעט יתחילו למכור חתיכות עץ ישן מהעמוד שעליו נתלה המן.... נו באמת. כמה אפשר להיות פתטיים, שטחיים הן מהצד המדעי, והן מהצד האמוני. אפשר בהחלט להניח שהדברים נכתבו לא כתיעוד היסטורי של מה שהיה, אלא כמסר דתי-חברתי למה שרוצים שהקוראים ילמדו ויפיקו מכך לאמונתם ותובנתם האישית בחייהם ולדורות הבאים, ולא תיעוד היסטורי של העבר.
אז שאיש באמונתו יחיה, ולכל דבר מקום של כבוד בפנתיאון קורות הימים, אבל חבר'ה... תהיו קצת יותר רציניים ואחראיים לשם שינוי, ולו למען היושרה האישית והכבוד של כל אחד ואמונתו באשר הוא, ושלום על ישראל (תרתיי משמע).
14. שושן - מה עושה התולעת ? מחפשת חכה !
יובל   (21.03.11)
15. למחבב
בנצי   (21.03.11)
בכד חרס שנמצא במערה והכיל שלוש מגילות, המגילות נלקחו למאהלו, חלקן שימשו כחומר בערה והיתר נמכרו לאיברהים איג'חה, סוחר עתיקות מבית לחם - אולם הוא השיב את המגילות לבדואי לאחר שחשד שהם נגנבו מבית כנסת.

איך אתה יודע שמה שנשרף לא כלל את מגילת אסתר,דבריך לא קבילים.

שלום

16. חבל שברגע שמתפרסם משהו הקשור לדת
ג ,   מרכז   (21.03.11)
אחלה כתבה. חבל שברגע שמתפרסם משהו הקשור לדת או סיפורי המקרא, קמים כל "מגיני העם היהודי ומורשתו" ומגיבים בצורה ידוע מראש. לא חבל על המילים? אנחנו במדור מדע ולא יהדות.
17. לכל השוללים
ציפורה   (21.03.11)
אנני מגדירה עצמי כאדם דתי, אך בהחלט אוהבת את הפילוסופיה של הדת
לכן אני ממליצה לקרוא קמת על הנסתר במגילת אסתר כשם היא.
האם לא עד היום הסיפור חוזר על עצמו שהאויבים רוצים להרגנו? האם לא בשל כך יצאנו למלחמת יום כיפור, העצמאות, ושלום בגליל? ומה עם מלחמת ששת הימים?
לכל הד"רים, והפרופסורים למיניהם, על תתנשאו מעל הידע הרב והמרתק שיש לתורה שלנו להציע.. גם אני אשת אקדמיה בוגרת תואר שני ולפני התזה, אך לעולם לא שללתי
את המסופר בתורנו, בקשתי לחקור ממבט רוחני את סיפור המגילה וגיליתי עולם של האפשר ללמוד מן המגילה על עצמנו, על חיינו ועל הערכינו כמנדינה יהודית.
חבל רק שלאוכ' החילונית בדרכה אך המבקשת להבין בשכלה, הידע אינו נגיש.

קצת חומר למחשבה....
18. Quuen esther
אסתר המלכה   (09.02.19)
אסתר המלכה בת בנימין שבט בנימין בת איילת השחר מזמור כב, בתהילים הסתר סטאר כוכב שחר בוקר הגאולה אבי הנחל אור האמת
תגובות נוספות
חזרה לכתבה