סביבה ומדע  מדע  מדעים מדויקים
פיתרון יצירתי: לימוד מתמטיקה באמצעות חידות
יוסי שלוסברג
פורסם: 23.03.11, 13:38
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות ב-41 דיונים
1. ממש זה יעזור לי לעבור את בגרות 006
מישהו ,   תל אביב   (24.03.11)

ואם כבר מתמטיקה בואו אני אספר לכם את מה שהולך בבית הספר שלי: קודם כל אנחנו 24 תלמידים (אחרי ש12 ירדו ל4 יחידות) 20 תלמידים נכשלים, 4 תלמידים עם עוברים כשהציון הכי גבוה במבחן האחרון היה 71. כמות החומר עצומה סיימנו רק נושא אחד שהוא קצר אבל קשה (אינדוקציות) נשאר לנו להספיק ללמוד בחודש וחצי (תורידו פסח, שבתות, יום עצמאות- 3 שבועות) 4 נושאים גדולים (אינטגרלים,,חקירת פונ' טריגו, בעיות מילוליות, טריגו' במרחב) , ככה זה כשאין מיקוד וכל מה שנותר למורה זה להמר על נושאים, התלמידים מגיעים לבגרות מקבלים את שוק חייהם כשהם נבחנים על נושאים שלא למדו והנה נכשל בבגרות (מזל שיש מועד ב'), לפחות תוציאו מיקוד, הורסים לנו את החיים!.

2. יוסי שלום, איך אפשר לתרגל בעיות כמו בדוגמא שנתת.ץ
הדס   (24.03.11)

אני מעוניינת לתרגל זאת עם בני, אבל לא מוצאת מידע כזה ברשת. יש לך אולי שם של אתר או ספר/חוברת עם חידות הגיון מתמטיות?

תודה, הדס

3. יוסי היקר, נא תרגם לחשבון ופתור את החידה הבאה (אני רציני)
חקלאי   (24.03.11)
לגודל היו X תפוחים. כאשר הכפיל את מספר התפוחים בעצמו, קיבל 4. כמה תפוחים היו לגודל בתחילה?

יש פה מוקש ילדים שלי, אז לא לקפוץ מהר מדי.
4. אני הצלחתי ב7...
ניצן ,   אשדוד   (24.03.11)
5. ..
תולי   (24.03.11)
נחמד. הצלחתי לפתור בדיוק כמו הפתרון . תביאו עוד
נשלח מהאייפון שלי
6. אוקי, אז איפה מוצאים עוד חידות?
עוד   (24.03.11)
7. היכן ניתן לרכוש את הספר ?
אנונימית   (24.03.11)

 

8. מעניין ומרענן, אשמח לראות כתבות בסגנון זה גם בעתיד
(23.03.11)
9. פתרון החידה הראשונה
אני ,   בא"י   (24.03.11)
הצלחתי(וזה המינימום)פלוס1 פלוס1 כפול2(הגענו ל18) כפול2 פלוס1 כפול2 פלוס1 כפול2(זהו) 9 מהלכים
10. תמיד אני אומר שמדמ"ח משפר את היכולת במתמטיקה
מורה למדעי המחשב   (24.03.11)
11. חסרה הוכחה
מודאג ,   ת"א   (24.03.11)
הפתרון של חישוב לאחור הוא נכון באופן כללי אבל חסרה הוכחה שפתרון לאחור של החידה תמיד ייתן את המסלול הקצר ביותר.

מזמין את המגיבים להוסיף הוכחה מהסוג שהציבור הרחב יכול להבין.
12. צודק, נחמד
(24.03.11)
13. אף תלמיד שלו לא היה עובר בגרות
אם היה מורה בתיכון   (24.03.11)
14. ספר מעולה! ממליץ בחום!
איתי כהן   (24.03.11)
15. כתבה מעניינת, תודה
מתמטיקאי ,   מרכז   (24.03.11)
אני חושב שמתמטיקאי טוב, מעבר ליכולת לפתור בעיות לוגיות כאלה או אחרות הוא אדם שיכול להוכיח משפטים ותכונות, וניחן ביכולות מחקר.
אולי באמת יש בזה מן המשתוף כי החוקר צריך מידי פעם לחשוב מחוץ לקופסא.
16. אתה קשור למני (מנחם) המתרגל?
סטודנט מבר אילן   (23.03.11)
17. הבעיה היא המורים בבי"ס
אייל ,   דרום   (24.03.11)

אני מרצה למתמטיקה , וכאשר הם מגיעים לאקדמיה , הסטודנטים מכירים את המתמטיקה רק בשבלונות ללא יכולת חשיבה.

המורים בבי"ס לא מלמדים מתמטיקה , מלמדים טכניקות לעבור את הבגרות.

18. צודק - אני אקנה את הספר שלו
צודק בהחלט ,   מתמטיקה לנד   (24.03.11)
אהבתי את בעיית הנחש. יפה פשוט ומתוחכם.
19. והנה עוד חידה:
אלי   (23.03.11)
-- מליון נורות מסודרות בשורה, וממוספרות בסדר עולה לפי מיקומן.
-- לכל נורה יש מתג, שכל פעם שקופצים עליו הופך את המצב של הנורה (דולקת או כבויה)
-- באופן מקרי לחלוטין, ישנם גם מליון גמדים שאוהבים לקפוץ על מתגים. גם לכל גמד יש מספר, מ-1 עד מליון (לכל גמד מספר אחר)
-- הגמדים מקפצים על המתגים לפי הכלל הבא: גמד מספר 1 קופץ על כל המתגים. גמד מספר 2 קופץ על מתגים 2, 4, 6, וכו'. גמד מס' 3 קופץ על מתגים 3, 6, 9, וכו'.
כלומר, כל גמד קופץ על מתגים בעלי מספר שהוא איזושהי כפולה של המספר של הגמד.

ועכשיו לחידה: אם כל הנורות היו כבויות בהתחלה, אילו נורות יהיו כבויות לאחר שכל הגמדים יקפצו על המתגים שלהם?
20. מסכים עם כל מילה!
דניאל ,   פ"ת   (24.03.11)
פתרון בעיות חשוב פי כמה וכמה מ"רק" לזכור דברים.
21. אז אולי אתה מוכן להסביר לאוצר למה ההסכם לעו"ס הוא גרוע
מיכל ,   דרום   (23.03.11)
22. יוסי, אולי תציע פיתרון יצירתי לאוצר ולעו"סים?
גילה ,   מרכז   (24.03.11)
23. אני למדתי עם יוסי ולא הבנתי כלום!!!
(24.03.11)
24. די כבר לכל החכמולוגים שינון זו הדרך הנכונה
אזרח   (24.03.11)
התלמידים שלנו מדרדרים מיום ליום בעקבות כל מיני שיטות משונות. במשך 2000 שנה הצליחו ילדים ללמוד מתמטיקה בעזרת שינון ועכשיו פתאום כל כחמולוג חושב שהוא יכול להמציא שיטה טובה יותר. איך בדיוק אפשר לגרום לילד לנסות ולחשוב יצירתי אם כל מה שמעניין אותו זה לסיים את השיעורים ולצאת לשחק כדור רגל. פיתרון חידות דורש רצון/עניין של הצד השני לפתור את הבעיה אחרת זה סתם יצור תסכול. אני זוכר שבבית הספר רוב התלמידים התקשו בפתרון בעיות של חשבון "פשוט" של שינון אז נראה לכם שהם ישבו בהנאה ויצליחו להביא עצמם לפתרון בעיות שדורשות חשימה מחוץ לקופסא?
25. חחחח NERDS!
אני ,   איזור חיוג תפוס   (23.03.11)
26. הכללה גסה. אני אוהבת מתמטיקה
קרן   (24.03.11)
והחידה - פתרתי תוך פחות מחצי דקה. תאתגרו קצת.
27. הלוואי שילדי ישראל בעזרת ספרך החדש יתקדמו
שרה ,   שוהם   (24.03.11)
28. בתלמוד יש לוגיקה מדהימה וצריך לההיפך למקצוע ביסודי
לוגי כאן   (24.03.11)
29. היה מורה שלי, בן אדם מקסים, תצליח
חן ,   גדרה   (24.03.11)

יוסי

המון תודה

30. ב ה צ ל ח ה ,
יונתן ,   אשקלון   (24.03.11)
תגובות נוספות
חזרה לכתבה