תרבות ובידור  מוזיקה  אופרה
חליל שאבד לו הקסם
יון פדר
פורסם: 17.05.11, 08:41
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפסת כתבה הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות ב-23 דיונים
1. אודה ואבוש מעט: יצאתי באמצע. עכשיו אחרי שקראתי
חובבת אופרה ותיקה   (17.05.11)

ועכשיו אחרי שקראתי הביקורת (המענינת, המלומדת) כאן, אני גם מבינה באופן בהיר יותר מה הפריע לי.

אני רק מצטערת שהפסדתי את Der holle Rache kocht in meinem Herzen

זה תמיד מעניין לשמוע ולראות איך הסופרן מתמודדת עם האתגר

2. התמונות-צילומים מרהיבים ממש, מילה טובה לתפאורה !
אופרה מפרגנת לתפאורה   (17.05.11)
3. ביקורת מעניינת. תודה. ועוד...
שחר ,   רחובות   (17.05.11)
מקטע הוידאו ניתן לראות שהסופרן אכן וירטואוזית.
4. נהנתי מאד ללא יומרות והשואות לעבר
אינני מומחית לאופרות   (17.05.11)

אפשר להנות מהאופרה ואין צורך  להשוות להפקות אחרות ולבקר את פרשנות הבמאי

תפאורה מענינת וחדשנית הפקה יפה וצבעונית זמרים נהדרים

5. דווקא נישארתי עד הסוף וגם די נהנתי, אבל
ש. מהרצליה   (17.05.11)
הניתוח שלכם מאוד מעניין ואיכותי. המבקר שלכם חשף, לי לפחות, נקודות שלא הבנתי בעניין הרעיוני של האופרה. ואחרי שקרתי אותה אני גם מבינה למה בעצם, למרות שנהנתי מהמוסיקה של מוצארט (כמו תמיד..), הפעם זה לא ריגש. ובכל זאת הנאה. תודה
6. דוגמא לא הולמת
דן ברגר ,   תל אביב   (17.05.11)
למרות שבחיו של המבקר-בקליפ שצורף מזייפת הזמרת בצורה מחפירה
7. היה מאכזב ביותר
צופה מהצד   (17.05.11)
8. הנה דוגמה לביזבוז משאבים משווע
מבקר עסקי ,   גבעתיים   (17.05.11)
כמה אפשר להרבות מלים על הבזבוז המשווע.
במקום שישה כנרים, שמנגנים כולם את אותה המנגינה בדיוק, ניתן להסתפק באחד.
במקום שלושה מצילתיים - די לנו בזוג אחד שלהם.
אפשר לוותר על התוף הענק ועל הגונג - אלו צלילים נבלעים שאין סיכוי שהקהל ירגיש שהם בעצם מקובץ ווייב.
בנוסף, בית האופרה עולה המון כסף לשכירות. אני חושב שניתן להעביר את הנגנים להתאמן באחד המרתפים של אחד מהם, ואת ההופעה נקיים במדבר, שם השכירות נמוכה יותר.
בנוסף, הנגנים מתאמנים על תוים שזה ממש בזיון - ציפיתי שהנגנים ידעו לנגן בעל פה.
כך נחסוך בעלות היקרה של הדפסה.
ניתן כמובן לעבוד על הסינכרון של הנגנים ולוותר על המנצח.
ללקוחות הטובים ניתן להוריד קבצי PDF מהאינטרנט עם כל הפלייר והכל. שידפיסו בבית וגם תהיה להם תחושה שהם עשו משהו מועיל ולא סתם באו לאופרה.







למי שלא הבין, אני צוחק...
9. מסרים שוביניסטיים
אשה ,   מרכז   (17.05.11)
המבקר - מן הסתם בהיותו גבר - שכח להתייחס למסרים השוביניסטיים של האופרה הזו. הנאורות כולה בצד הגברי. החושך כולו בצד הנשי. השימוש שזרסטרו עושה בכח - טוב. השימוש שמלכת הלילה עושה בכח - רע. למה בעצם? מאיפה המידע הזה? למעשה אנו למדים על "הרוע" של מלכת הלילה רק מדברי זרסטרו. נתיניה נראים מאושרים ועליזים. בתה רוצה לחזור אליה, לאחר שנחטפה ע"י השליט ה"נאור". ומפלצות מסוג מונוסטטוס גדלות דוקא בחצרו של האחרון. גם הנדיבות והחמלה של זרסטרו הינן בערבון מוגבל, ומותנות בכניעה מוחלטת לו להוראותיו. כל פשעה של מלכת הלילה הוא סירובה להכנע לשלטונו הגברי - וזה מספיק כדי להציגה כסמל הרוע והמחשכים. לצערי כל ההפקות שראיתי, (האחרונה בקובנט גרדן בלונדון לפני מספר חודשים), לא עושות דבר לריכוך המסר האנכרוניסטי הזה. ביום חמישי אראה מה עשתה האופרה הישראלית. ציפיותי, יש לציין, נמוכות.
10. מי שר טמינו? האריה של מלכת הלילה...
גלעד ניו יוRק   (17.05.11)
במערכה הראשונה קשה יותר מזו שבמערכה השניה (שהיא המפורסמת בין השתיים).
מי שר טמינו, ואיפה אפשר לשמוע את Dies bildnis?
11. עוד על הבונים החופשיים
חירם אביף   (17.05.11)
12. וכרגיל, כל ההפקה היתה על הפנים חוץ מהמקהלה...
PAPAMINO ,   רהט   (18.05.11)

אז כל הכבוד למקהלה שעובדת מהבוקר עד הלילה ובסוף האופרה עדיין מרגשת עם איזיס אונד אוזיריס!ואמנם המקהלה מקבלת הכי פחות קרדיט מצד ההנהלה, אבל היא אחת המקהלות הטובות בארץ (אם לא ה!) ובלעדיה לא היתה אופרה בישראל, כי בסופו של דבר היא זו שמרוממת את ההפקות המוצלחות (כי סולנים טובים לא באמת באים לפה), והיא גם זו שנותנת ניצוץ של תקווה להפקות הפחות מוצחות (כמו חליל הקסם הנורא)

הידד. המשיכו במאבק לזכויות!

13. ויני וי די ויצ'י
רונן שמש   (18.05.11)
באתי ראיתי התאכזבתי יצאתי
14. מקהלת האופרה מחלקים פלאיירים על מצבם הרעוע? לאן הגענו??
דביר בוימל ,   ירושלים   (18.05.11)
מה נגיד על בית האופרה היחיד בארץ שכך מתייחס לאמניו?
15. יותר גרוע מגרוע
יונתן לבני ,   ירושלים   (18.05.11)
מעולם לא ראיתי ביצוע גרוע יותר. קולות קטנים ולא טובים. זרסטרו חלש עם קול קטן. בזבוז זמן ללכת..
16. מאבק זמרי המקהלה באופרה צודק
צופה מלפנים   (18.05.11)

אכן הפקה בעייתית. היופי הויזואלי מבלבל במקום להעשיר, הזמרים ששרו ביום בו הייתי לא היו מספיק כריזמטיים בשירתם ונראה שגם הם הוכרעו על ידי שפע הגימיקים. תודה ליון פדר שטרח לעדכן את הקוראים על מאבקם הצודק של חברי מקהלת האופרה. תנאי העבודה של זמרי המקהלה הם כמו של עובדי קבלן. הניצול שלהם על ידי ההנהלה ממש מחפיר.

17. אני הייתי ב17.5 באופרה
(18.05.11)
ובקטע של מלכת הלילה כשהיא שרה את הגבוהים [מופיע גם בסרטון] היא זייפה מלא! גם כאן היו לה קצת זיופים... לא נשמע טוב
18. מי יתן ומאבק המקהלה יצליח
אוטרכט   (18.05.11)
19. לחלוטין לא מסכים
צופה   (19.05.11)
את האופרה הזו, יותר מרבות מהאופרות של מוצרט, כן ניתן להעביר תקופתית, משום שגם אם עולם העקרונות שלע נטוע בהשכלה, הלילה עצמה היא נזילה מבחינה תקופתית. ההעברה של הבמאי האיטלקי היתה מלאת דימיון ומחשבה, והצליחה להעביר את אותן תחושות שהאופרה המקורית של בזמנו היתה אמורה להעביר למאזינים: את אותה התפעמות מהמדע (חקר הסביבה במקרה זה) כגורם שיכול להציל את האנושות מכליה. עצם רעיון ההשכלאה והנאורות אומר מעט מאד לצופה בן זמננו.
20. תיקון קל
מלכה ללילה ,   גרמניה   (19.05.11)
ישנן אריות קשות יותר מהאריה של מלכת הלילה ואף עם צלילים גבוהים יותר מפה שלישי. מומלץ בחום הביצוע של דיאנה דאמארו. מוצרט בעצמו כתב מספר אריות מאתגרות בהרבה מהאריות של מלכת הלילה ובהן אף סול שלישי.
21. להנהלת האופרה -להנהלת העירייה -לכל פרנסיח האופרה
אלה ויובל לבקוביץ ,   רעננה   (20.05.11)
ציפינו בהפקה הנ"ל -וכחובבי אופרה ,זו לא הפעם הראדונה שדאנחנו רואים "חליל קסם" -אבל זו לבטח אחת ההפקות הגרועות שזכינו לראות. אבל מעבר להפקה הספציפית,, מעבר לניתוחים אם זמר כזה או אחר זייף, אם  התפאורה היתה מרשימה או לא ,הבימוי היה נכון או לא-  לאורך זמן מתקבל הרושם שההחלטות באופרה הישראלית שגויות -ההפקות הולכות והופכות פופוליסטיות, רדודות, תיירותיות, מתחנפות -ומפעם לפעם נדמה לנו כי השילוב מוניץ-איזנשדאט-שטרן מזלזל בקהל שלו, או לפחות מדמה בעיניו קהל שטחי, ששמות איטלקיים או צרפתיים קורצים לו, להטוטי במה מיושנים מלהיבים אותו וביצועים ילדותיים מחניפים לו. בפועל אין כנראה מ ישיראה להנהלה הזו לסדר. לא דירקטוריון האופרה, לא הוועד המנהל ובטח לא אנשי הערייה המממנים, הבטחים ש"ככה זה באופרה". הברירה נותרה רק בידי הקהל -לקום ולומר את דברו. להשמיע את דעתו.(ממש כמו עובדי מקהלת העבדים האומללה) המבקים הם קומץ: הקהל הוא הרב. ומי שמוכן לספוג סדרת הפקות עלובות כמו "ליידי מקבט"+"בת הגדוד"+ "חלילה הקסם" =+"כחול הזקן" בעונה אחת -אל יתפלא כשיצמחו לו ספינקסים לא רק במצדה -אלא גם בשאול המלך....לקום,לכתוב, לדבר,להשמיע קול -בכל צורה!
22. אני לא מסכים
א   (22.05.11)

לדעתי האופרה היא אופרה טובה בלי קשר לבימוי. אבל לדעתי זה נחמד לראות פרשנויות שונות של במאים שונים לאופרה הזו. ללא ספק ההפקה מרשימה ביותר והזמרים (רובם) טובים. העצמת חשיבותם של דמויות הילדים לדעתי הוסיפה משהו נחמד לאופרה וגם הצדיקה את הופעתם של הילדים כמו שלא הוצדקה באופרה המקורית של מוצארט.

 

תיקון קטן: האופרה האחרונה של מוצארט היא "רחמיו של טיטוס" אשר יצאה זמן קצר לאחר "חליל הקסם".

23. דניאלה לוגסי בתפקיד פפגנה
נץ   (15.07.11)
ולא הילה פחימה.
פליטה פריודיאנית יון?
חזרה לכתבה