תרבות ובידור  במה
התנועה משחררת: "שדה 21" של להקת בת שבע
מרב יודילוביץ'
פורסם: 27.05.11, 10:26
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות ב-15 דיונים
1. אני חושב קצת אחרת
מושיקו   (27.05.11)
אבל ממש קצת..

לא ראיתי את העבודה, אבל ראיתי יצירות אחרות של אוהד נהרין עם בת שבע,
ואני בדעה שאין דבר כזה שפת התנועה של נהרין, כי מי שאומר את זה פשוט נכנע לטריק גאוני של אוהד - השפה התנועתית היא הדבר הכי חלש ביצירות של אוהד נהרין, ועדיין ברמה יוצאת דופן, אני לא בא לרדת עליו או משהו כזה, אבל לא קיימת שפ תנועתית - קיימת שפה כוריאוגרפית, גאונית, יוצאת דופן, כזאת שמעט מאוד כוריאוגרפים יודעים לייצר.

ובגלל שהשפה התנועתית לכאורה (שוב, אין כזה דבר..אצל אף אחד..) חלשה, אז באו ואמרו - זה הייחוד. גם ככה לא מבינים מה מיוחד ויפה ביצירות אז נגיד שהשפה התנועתית.

בקיצור - אוהד הוא כוריאוגרף גאון. והוא פיתח שפה כוריאוגרפית, שפה תנועתית? לא, לא ממש
2. שדה 21 - ?
is   (27.05.11)
במה ריקה ללא תפאורה,רק קירות לבנים סביב, רקדנים-רקדניות בתלבושות
מינימליות, ללא צבעוניות או ענין. אתה מסיים שעה ורבע, ולא נותר דבר
בזכרון, כמו הקירות הלבנים מסביב.
הדבר החיובי היחיד הוא היכולות הגופניות של הרקדנים-רקדניות
כל השאר ללא שום דבר שמשאיר אצלך משהו מהמןפע
3. ראיתי את הפרומו בתוכנית התרבות
אורנה   (27.05.11)

ולא הבנתי על מה כל הרעש והמהומה.

הילדים שלי בגן החובה רוקדים יותר יפה ויותר משכנע. תפסיקו לעשות מכל רקדן שרוקד עם רגליים מגושמות גאון.

בקיצור לא דיבר אליי ולא ריגש אותי.

4. לרוץ לראות.
דניאל ,   ת"א   (27.05.11)
לא רק בגלל הרקדנים המדהימים של בת שבע שיש להם חלק ביצירה של העבודה. ולא אני לא משוחד. ראיתי והוקסמתי, יותר מאי פעם.
5. אכזבה
דני ענבר   (27.05.11)
ראיתי מספר עבודות של אוהד נהרין ונהניתי מהן י.אני כול לומר בפה מלא שממש
השתעממתי וסבלתי.שוב ושוב נמשך כל דבר לזמן ארוך מידי,לא היתה טיפת חן
ואסטטיקה.רק מסרים ועוד מסרים קודרים שנמסרו בשפת הריקוד.

6. אוהד הצטרף רשמית לתנועת NOTT DANCE
משקפיים   (29.05.11)

לאוהד נהרין שפת במה ייחודית שבאה לידי מיצוי ביצירותיו המוקדמות. הרקדנים שלו נכון להיום, דוברי גאגא (שפה תנועתית נעימה לגוף ומנותקת ממסורות תנועה, מריקודיות וממרכיבים תקשורתיים) טובה. והעיבוד נקי (מקצועי) וסטרילי.

כל זה טוב ויפה לערב אחד..

אולי זה נתפס כ"טרנדי", כמאד "היום" אבל מה עם ה"מחר"? ומה עם הלהקה שאבדה כל קשר לשורשים שלה וחיה כים חיי "אקווריום" מנותקים מעבר ומעתיד.

כשמופע מחול מפסיק לדבר בשפת מחול (קרי שפת תנועה תקשורתית ומגוונת) ועובר לטקסט תנועתי חסר גיוון דינאמי, כמו שטיח שמה שמגוון אותו זה השתנקויות תנועה סתמיות, הקהל מרגיש מרומה ומתחיל לנטוש. ולרקדנים אין באמת מקום ראוי ומשמעותי לצמוח כרקדנים פרפורמרים וכל העשייה הריקודית שלהם מסתכמת בביצוע מדוייק של הוראות היוצר. (אגב, מדוייק זה טוב, רק שזה לבד, מאד לא מרגש).

יש מקום ליצירתו, אבל, לדעתי, הבמה והתקציבים שהוא מקבל גדולים באופן מוגזם מאד.

 

7. הפתעה
נטע אמיר ,   טבעון   (29.05.11)
הפתעה ,כאב.הנאה.התרגשות.צחוק ובכי .זרימה אין סופית של תנועה שנוגעת.
8. לא מרגש
(29.05.11)
9. יצירתם של אוהד נהרין ורקדני "בת שבע"
tsvi   (30.05.11)

כי כן סיפורה של היצירה הזאת הוא שוב, כמו ביצירות קודמות של אוהד נהרין, הוא סיפורה של התנועה. בהקדשת היצירה לנועה אשכול (2007-1924), יוצרת שיטת הריקוד וכתב התנועה אשכול-וכמן, מטעים נהרין את מהות תרומתה למחול, בכך "שהראתה לנו שתנועה אינה תלוית מוזיקה וגם מבלי להיות מגויסת לרעיון זה או אחר יכולה ליצור רגע נדיר".

שדה-21-ענק-2.jpg
חזרות לשדה 21 (צילום: גדי דגון)

לפני שש שנים, כאשר נהרין העלה את יצירתו הנפלאה "שלוש" כתבתי מאמר ביקורת שכותרתו הייתה "סוד התנועה הטהורה" ובסופו כתבתי כי "לכל אורך היצירה המכושפת הזאת שבה והתעוררה בי המחשבה שהנה לפנינו יצירה המנסה לפענח את סוד התנועה הטהורה, שגם כשהיא מספרת משהו או בעלת היגד, היא ממשיכה להיות תנועה לעצמה, ללא תוספות וקישוטים, שכמוה כתבונה הטהורה שאותה הגדיר עבורנו עמנואל קאנט, יש לה תבניות בסיסיות שאינן תלויות בניסיון, ויש לה אתיקה וציוויים המחייבים להיענות לה ללא סייג".

הפעם, במהלכו של המחול החדש עלתה בי התחושה כי נהרין חושף את סוד המהות היחסית של התנועה, אולי כאנטי-תזה לרעיון התנועה הטהורה. כאומר שאין תנועה העומדת בפני עצמה, אלא שהיא נובעת מתנועה ומנביעה תנועה חדשה, וכך עד שהיא שבה וחוזרת אל עצמה, אל מקורה וראשוניותה.

לו ולעשרים הרקדנים הנפלאים שעמו (ויסלחו לי מי שלא ציינתי את שמם) מגיעה תודה והוקרה על כל התנועה הגדולה שיצרו ב"שדה 21”.
10. מה? עולם עצום של תוכן
שירין   (01.06.11)
שעות אחרי לא הצלחתי להפסיק לחשוב על שפע הרעיונות המדהימים - גם מבחינת תוכן, גם מבחינת תנועה, קומפוזיציה על הבמה, מוסיקה - פשוט עושר מטורף
11. המחול הישראלי נהדר
איל   (01.06.11)
זה דבר ידוע. לא סתם הכוריאוגרפים שלנו עושים חיל בעולם, אוהד נהרין, רמי באר, שרון איל, ברק מרשל, ענבל פינטו ועוד רבים וטובים! ופעמים רבות כשהגיעו הנה להקות מחו"ל יצאתי בתחושה שמה שעושים בארץ הרבה יותר מוצלח. יש כאן אמירות, יש כאן רגש, יש כאן עצמה. חשוב שגם אנחנו נדע להעריך את זה ולתגמל אותם כדי שלא יברחו לנו למקומות שבהם ירגישו מוערכים ומתוגמלים יותר.
12. מאכזב מאוד
מאיר ,   הרצליה   (05.06.11)

ללא מוזיקה חלק מהזמן , צלילים צורמניים בחלק מהזמן, ללא תפאורה, ללא תלבושות, זה נראה כמו קבוצה של אטלטים מאמנים את שריריהם. ברוב הקטעים הם רוקדים לעצמם, כך שאפילו הרמוניה ותאום רבים אין שם. הכאכזבנו מאוד גם בגלל הציפיות הגבוהות, נהנינו ממופעים קודמים. ממש לא מומלץ.

13. ON THE FACE
eli ,   t-a   (11.12.11)

הייתי

איזו אכזבה

כמה חבל שבמחיר ה"מיוחדות" גורמים למיטב הקהל לבזבז את מיטב כספו ומיטב זמנו על כלום עם שום דבר

אין בדברים כדי לפגוע ברקדנים ה מ ה מ מ י ם והמוכשרים השריריים והגמישים שעשו הכי טוב שיכלו בכלום עם שום דבר הזה

אהה שכחתי גם המוזיקה היתה זוועה!!!

פשוט אכזבה

אני לא הולך לשם יותר

NEVER

14. הופעה מעולה! מזמן לא התרגשתי ככה בהופעה.
(21.12.11)
ולכל הצקצקנים ואלה שלא הבינו וטוענים שזה לא מתקשר עם הקהל - זה בדיוק ההבדל בין אמנות ריאליסטית לבין אמנות מופשטת.
אם אתם רוצים לצפות בציורים שמתארים משהו שתבינו, אז לכו תראו הצגות.
מחול מודרני זה כמו ציורים של רותקו, מירו, מונדריאן. לא צריך להבין. צריך להרגיש.
15. מופע אוטיסטי משעמם ברמות קשות
עדן   (12.05.13)
חזרה לכתבה