סביבה ומדע  מדע  מדע וחברה
האם כדאי לחקור את התנ"ך בכלים פילוסופיים?
מירב ג'ונס
פורסם: 06.07.11, 10:17
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות ב-22 דיונים
1. עימות מרתק בין בריאתן לדוקטור לביולוגיה מולקולרית
אסף ,   חלי   (06.07.11)

http://www.youtube.com/watch?v=_tJ-ryHrTrA

 

 

הבריאתן פשוט עשה לו בית ספר.

2. יאללה, יאללה, גורנישט מיט גורנישט
בני   (06.07.11)
וכאילו זה לא נשמע מספיק שטחי, אסא כשר מעורב בסיפור!
3. איזה מאמר חסר פואנטה
(06.07.11)
נו ויש פילוסופיה יהודית, אז מה? איזה בדיוק רעיונות פורצי דרך יש בה שהיא יכולה לתרום משהו לפילוסופיה המודרנית? לא ברור מה הערך הפילוסופי של היהדות מעבר לערכה הדתי נטו.
4. הדת היא לא יותר מדת אחת מני רבות.
איש אחד   (06.07.11)
שלשת אלפים דתות קיימות על כדור הארץ הקטן מי מהן הכי נכונה ? מי יקבע ?
5. התנ"ך שייך לכל יהודי
יהושע   (06.07.11)

אולם אם מפרשים את התנ"ך בעזרת כלים פילוסופים, כאלו התורה יצירה אנושית או הסטורית או טבעית, ממילא הפירושים רחוקים מהאמת.

 

 

6. תצטרך ללמוד כדי לדעת
nissan   (06.07.11)
7. התנך לא לחקירה
עוד יהודי ,   אשדוד   (06.07.11)

התנך לא לחקירה,

עליכם נאמר "....ופושעים יכשלו בה"

ניתן לעם ישראל ללימוד וקיום המצוות,ע"י "אדון כל".

"לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו".

"מה שהיה הוא שיהיה"

"סוף דבר הכל נשמע את האלוהים יירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם"

נאמר ע"י שלמה המלך החכם באדם אשר חקר וידע את סודות הבריאה ושיח החיות.

פילוסוף = אותיות סילוף הצגת הדברים בצורה מעוותת אף שלא בידיעתו.

 

 

8. תלמד תדע מהתגובה שלך ניתן רק להסיק
אריאל   (06.07.11)
שאין לך ידע ואפילו טיפה ידע בתחום, אז למה להגיב בכלל.
9. תלוי באניטרס ,לכיס של מי נופלים &$לים.
u   (06.07.11)

.

 

10. כל מי שאני מכיר שעלה לארץ הפסיק ללכת לבית כנסת...
מיסטר ביג   (06.07.11)
מלבד הסיבות הפשוטות כמו שכאן זה חסר משמעות כי כולם יהודים, ובגלל התרבות הכל-כך שונה, אנשים פשוט מתייחסים כאן למצוות כעל ביזנס ואל תורה כאל קרדום לחפור בו.
11. אסא כשר? הכי לא מתאים בעולם
אני   (06.07.11)
אבי האתיקה ללא אתיקה וכו.
12. אכן מאמר חסר פואנטה
המוכיח,מרכז   (06.07.11)

אני חשבתי שיימצא במאמר איזשהו הסבר על תולדות חקר הדתות אבל מצאתי בו רק פרסומת למשהו שפרופ' אסא כשר מעורב בו, אגב הזכרת שמותיהם של שפינוזה ומקיאבלי.

 

ובכן, התשובה לשאלה "האם כדאי לחקור את היהדות בכלים פילוסופיים" לא רק שהתשובה עליה היא כן אלא גם שראשיתה באותה תקופה שבה קראו חכמי התלמוד לסוקרטס אפלטון ואריסטו בשם "הנס היווני" על שום שהיו שלושה פילוסופים דגולים בזה אחר זה.

 

באשר לרלוונטיות העכשווית, ברור לי שמדובר לא רק בכדאיות אלא גם בהכרח חברתי. עם ישראל נמצא היום בין שני מחנות: המחנה הדתי-חרדי0מסורתי- הסולד מההשכלה ומהפילוסופיה, והמחנה החילוני-קפיטליסטי הסולד מההשכלה בשם הממון אך מסגל לעצמו רעיונות מתחום הדארוויניזם החברתי כדי להצדיק את הפיכת הכלכלה לדת החדשה. במציאות שבה העם נע בין כניעה לסמכות ערטילאית הנשענת על מיתוס "העם הנבחר" ופרשנות מעוותת לחוקי היקום מחד, ומאידך המטריאליזם מתבסס על פרשנויות מעוותות לאבולוציה, חובה על הפילוסופים ואנשי מדעי הרוח לחזור לתפקידם כמחנכים ומנהיגים.

13. איזה שטויות !
drkatz ,   באר-שבע   (06.07.11)

היהדות אינה דת. היא מעולם לא היתה דת. המלה דת אפילו אינה מוזכרת בכלל בחמשת חֻמְשֵׁי התורה.

 

אדרבא, המקום בו מוזכרת המלה דת היא רק אצל המלך אחשורוש הַשִּׁכּוֹר והשוביניסטי.

 

הפרוש האטימולוגי (האותיָתי) של המלה "דת" הוא "ללכת כְּעִוֵר אחרי גורו שִׁכּוֹר".

  היום רק פנאטים הם "דתיים".

אינם מחפשים "דת" אלא "דעת".

 

הכותבת אינה מגלה תובנה של ממש. לא ביהדות ולא בפילוסופיה. מאמר כזה היה טוב בשנות ה- 80 של המאה הקודמת. למדנו משהו מאז. הכותבת מפספסת זאת בגדול. כמה חבל.

 

14. "אכול ושתה כי מחר נמות". אלמנטרי, ווטסון.
חבל לבזבז זמן וכסף ,   לחקר מנהגים פגאניים.   (06.07.11)
15. אין שיעור לחוכמה וליופי בתנ"ך ובכתבים יהודיים אחרים
סינדרגע ,   חילונית למהדרין   (06.07.11)
מי שאוהב חוכמה, יאהב פילוספיה יוונית, מודרנית ואת החוכמה היהודית.
חבל שהמאמר כאן מאכזב בחוסר האמירה שבו.
מה בדבר דוגמאות? למה לא לגרות מעט את הדמיון והמחשבה?
16. הגיע הזמן לחקור את מניעיו של מרכז שלם
(07.07.11)

אפשר להתחיל כאן:

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1086278.html

ועוד אחד:

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000649698

 

מכון מחקר עאלק.

17. כל פרושי התנך הם פלפולים
רומי י ,   שוויץ   (07.07.11)
18. מעודד לקרוא את התגובות
אבי ,   מרכז   (07.07.11)

ככל שמתפרסמות יותר כתבות הדנות במקומה של הדת בכלל, והיהודית בפרט, אני נפעם יותר מהתפלגות המגיבים. רוב בלתי מעורער של המגיבים

הם בעלי דעות אטאיסטיות מובהקות, להפתעתי הנעימה. לפני 30 שנה ההתפלגות הייתה שונה לגמרי- היו הרבה סמי מאמינים, עם אמונה בסקלה רחבה מאוד של דרגות וניואנסים, כל אחד לפי דרכו.

רואים היום קיטוב הולך וגדל, מאמינים וכופרים קיצוניים-או - או. מן הסתם ההשכלה, ממנה פוחדים כל כך הרבנים ומקביליהם באיסלם,עושה נפשות.

חבל, רק, שהרבוי הטבעי של המאמינים הקיצוניים, מבטל את הגידול המתמיד של מספר האנשים הדעתניים,הלומדים מחידושי התגליות המדעיות את האמת על הווצרות כדור הארץ, ההסטוריה המוכחת של האבולוציה,ההגיון שבה.

ואין נביא בעירו, מלחמת אור בחושך תיגמר לפני שכדור הארץ ישבוק חיים?

הדור שלנו לא יידע, מן הסתם.

19. טעות מרה: רב לעולם לא יהיה אזרח. רק גר תושב זמני בדרכו לשלוט
דוויט   (07.07.11)
הטעות הקלאסית החילונית: דתיים /רבנים וכל ספיחיהם לעולם לא יהיו אזרחים.
הם בהמתנה.
הם מקבלים כרגע את צורת השלטון הקיימת ובנקודת זמן מסויימת כאשר יצברו מספיק כוח הם ימנפו את עצמם למהפך ולשלטון.
כל צורת שלטון שהיא פסולה מלבד שלטון הדת.
גם הכנסת שלטון המלך ליהדות היתה בגלל לחץ העם ובגלל חולשה רגעית של העם היהודי שהתקנא בגויים.
כשיבוא מלך משיח או כאשר הדת תגדל היא מעצמה תנער את הקליפות הללו ותשלוט ביד רמה בשלטון תיאוקרטי.
הבעיה של העולם המערבי היא שהדמוקרטיה קלה לעיצוב ונופלת כפרי בשל בידיהן של הדתות.
המגמה הזו תחריף בישראל כמו בעולם הערבי וחומרת שלטון הדת תהייה נגזרת של קווי האופי המאפיינים את העם הנתון.


ובנוגע לחלוקת מחקרים וכספים:
עוד לא ראיתי סיבה לחלק מענקים למי שיכול לשבת בביתו/בפקולטו וללמוד עוד מאותו הדבר ואף אחד לא חוסם אותו מלהגיע להישגים וכמובן שכסף נוסף לא יגרום לו להגיע להישגים שלא הגיע לפני כן.
זה לא שהוא צריך הקצאות כספים לחפירות ארכאולוגיות.
כל העניין התרסה.
ומי מסוגל לחקור תרבות של ילידים נתונים?
כולם.
וכל אחד יש את הערך המוסף שלו.
הזר והנייטיב כולם תורמים.
ומה שיבין האחד השני לעולם לא יבין.
והיתרון הגדול יהיה בידי היליד שעזב את ארצו ויכול להשתמש ב 2 זוגות משקפיים.
20. רעיון מעולה
נעמה ,   הרצליה   (07.07.11)

בואו לא ניתן לרבנים לקחת לנו את המקורות

ספר התנך הינו אחד הספרים הנקראים ביותר בעולם מאז ומתמיד.

ניתן לראות בו משמעויות רבות שאינן קשורות למצוות ...

ניתן לנתח את הטקסטים המקראיים בצורות שונות. ואם לא ניצא מתוך הנחת יסוד של הדת ואלוהים הכל יכול אפשר לראות פה דברים נפלאים.

 

דוגמא לכך ניתן לראות בספרו של יאיר לפיד

הגיבורים שלי : ארבע הרצאות תנ"כיות

בו הוא מנתח דמויות מקראיות כשהוא מתבסס על הוקסטים המקראיים, תורת הפסיכולוגיה ועוד....

 

 

21. הפילוסופיה היהודית
מרזוט ,   ראשל"צ   (13.07.11)
מה זה?
עקרון האמונה באל אחד?
או כללי ההיסק המבולבלים של התלמוד? (יצירה עלובה, שגויה, חסרת תוקף לוגי).
ואולי שמותר לקדש ילדה בת 3 בביאה? (למי שלא מבין: הכוונה שמותר לשאת אותה לאישה ע"י כך שמזיינים אותה).
אני מניח שפילוסופיה יהודית היא משהו יהודי במהותו. לא סתם פילוסופיה של פילוסוף שבמקרה היה יהודי.
ואם כך, אין לנו משהו מיוחד למכור.

היהדות מעולם לא הטיפה לחופש. אדרבה. דגלה בעבדות (!!).
היהדות לא הטיפה לדמוקרטיה. מושג זר לה. "ועשית ככל אשר יורוך (הרבנים)"
היהדות לא הטיפה לקדושת חיי אדם. רק לכאורה. התורה מלאה צווים של הוצאה להורג, על ימין ועל שמאל. אלוהים השמיד ללא אבחנה.
היהדות דגלה בשיעבוד האישה ובגזלת זכויותיה כאדם.
היהדות פעלה נגד חופש אישי. הומוסקסואליות, למשל.

התרומה היחידה ש"תרמנו" לעולם - נכונותה שנויה במחלוקת: האמונה באל אחד.

הפילוסופיה המודרנית אינה יהודית, ולא נוצרית. לא מנוכסת לשום עם. אך היא עומדת על רגליים מוצקות. שכל ישר, בקורת המחשבה. לא יבואו עוד רבנים אידיוטים ללהג כרצונם ולעטוף זאת במעטפת "קדושה" ו"הלכה".

הפילוסופיה המודרנית מדברת על חרות, נאורות, שיוויון (בוודאי שכולל את מעמד האישה), דמוקרטיה (שאין בלתה), מחקר מדעי.

לצערי - לא תרמנו דבר מכל אלה. אולי כיחידים. לא כעם. לא כאומה.
לפחות למחקר המדעי תרמנו רבות. אבל כיחידים, לא כאומה.

חיים



22. האם יש בורא לעולם ? (סרטון) !!
(15.07.11)
https://plus.google.com/106394050796146733333/posts/CqKMeVVYun5
תגובות נוספות
חזרה לכתבה