הורים  חינוך ילדים  אלי זהר-ניב
למה ויתרתי על בי"ס ציבורי ובחרתי בדמוקרטי
אלי זוהר ניב
פורסם: 06.09.11, 00:03
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 388 תגובות ב-218 דיונים
1. מעניין כמה מדענים יצאו מבתי ספר דמוקרטיים
אזרח   (06.09.11)
הרשו לי לנחש... אפס.
לימודים זה לא משחק שמשחקים רק כשרוצים. צריך גם לשנן ולהתאמץ בדברים הקשים אחרת לא יהיו הישגים.
2. בית ספר דמוקרטי = חרטא ברטא, קסם לי הרעיון של בית-ספר פרטי -
אחד שבדק את הנושא   (06.09.11)

איכותי... ואחרי שבדקתי את הנושא לעומקו-

 

בית ספר דמוקרטי לא בכיוון... עלאק דמוקרטי - בולשיט מקושקש.... כאילו שמישהו שואל אותכם במקום בעהודה מה בא לכם היום לעשות - כזה כאילו...

 

הקיצר - בית ספר לשמאלנים רקובים וילדיהם המסוממים

3. צודקת. אבל בית הספר הדמוקרטי עולה הרבה מאוד כסף
(06.09.11)
אז אין ברירה שולחים לבית ספר ציבורי ומנסים גם בו להתנהל עם הילד כבית ספר דמוקרטי.

ימי שישי למשל, פשוט לא שולחים את הילד ללימודים, גם לו מגיע לנוח ולהעשיר את הידע בכיף בספארי, או הליכה לים ולחקור את הדפים.

אם היינו יכולים היינו שולחים לדמוקרטי נקודה.
4. הסיבה: גם את טייקונית, אנחנו לא גומרים את החודש
מרוויחה ע"ח העניים   (06.09.11)
5. זאת שיטה נוראית - הם לא מוכנים לעולם האמיתי
אבי   (06.09.11)

יש אוירה של גן ילדים, תיכוניסטים מחליטים האם בא להם להבחן בבגרויות או לא - כי הרי זה בי"ס דמוקרטי.

הם לא יודעים לקבל סמכות, אין היררכיה - כי המנהלת ואחרון התלמידים הם שווים. דמוקרטיה , לא?

אחר כך כולם מגיעים לצבא ומשתמטים אחרי יום, לא מתקבלים לאוניברסיטה - העיקר שהיתה להם ילדות עליזה בקליעת צמות זה לזו

6. מסכים בעיקרון אבל
אני   (06.09.11)

אני מסכים איתך שמערכת החינוך הציבורית צריכה לגחות גמישות כך שילדים שונים ימצאו עצמם במסגרות המתאימות, אשלא כולם ילמדו מאותו שטנץ משום שישנם הבדלים בין הילדים.

אבל גם פה יש צורך במינון מתאים, ובנוסף, החיים בהרבה מובנים אינם דמוקרטים, לא בצבא, לא במקומות העבודה וכו'.

כמו כן דיספלינות שונות דורשות משמעת עצמית גבוה וכושר התמדה (מדענים וכו'), החיים יכולים להיות סיזיפיים , האם בית ספר כמו זה נותנים כלים מתאימים?

7. אם כל כסף שאת שופכת על חינוך פרטי מרגיע לך
איתי   (06.09.11)
את המצפון שיבושם לך.
שום מורה בעולם לא יגלה ויעזור לילדה שלה להתפתח כמו שאת יכולת לעשות זאת .
הבעיה היא שהורים לא חוזרים הביתה עד 17:00 מעבודה להיות עם ילדהם. מתמכרים לשקר הזה שנקרא זמן איכות בבית הספר ועם אמא שמגיעה פעמיים בשבוע בשעה הזו.

אם אמא שלך הביאה אותך למה שאת למה שלא תוכלי להביא את הילדה שלך לפחות לאותו מקום.
עזבי את מערכת החינוך בשקט.


8. בלבול ביצים
פרופ' יצחק סגל   (06.09.11)
לא יצרתיות ולא בטיח
9. בית ספר דמוקרטי הוא לא בית סםר. ילדים זקוקים לבית ספר!
(06.09.11)
10. כתבה שהזכירה לי נשכחות: "היום ילדים כותבים חיבור לסיפור"
כלום מה עצם הענין ?!   (06.09.11)
מה בדיוק רצית לומר על פני ים התיאורים...?!
11. נכון הצלחה לא חשובה, תגידי את זה לאוניברסיטה
חחחחחחח הורים מפגרים   (06.09.11)
12. נשמע טוב, אבל שינון או ע"פ זה טוב למוח
אכן   (06.09.11)
ואת זה כדאי לכולם לעשות. פעם כולם ידעו לצטט, לדקלם וזכרו את לוח הכפל כמו שצריך. היום טמבלים מציפים את הרחובות. שיטחיות לשמה. אז מה מלמדים בדיוק בבית הספר הדמוקרטי? שהחיים סבבי ואח"כ כשמגיעים לחיים האמיתיים אז חוטפים את הבומבה הכואבת לפנים.

13. ואם לא בא לי ללמוד לכתוב בכלל? אין בעיה.
מורה ,   ירושלים   (06.09.11)
אין ספק שרצונם של הילדים חשוב, אבל האם בכל מחיר? ומה לגבי ילד שקשה לו לרכוש את הקריאה והוא חושש מההתמודדות? בבי"ס הדמוקרטי אין בעיה - אתה לא חיב להתמודד. לא טוב לך ללמוד לקרוא? אין בעיה שלא תדע גם עד גיל 18 קרוא וכתוב. גישה כזו פוגעת בילדים ומזלזלת בהם.
אולי אני פשוט מזלזל קצת בעצמי בכותבת הכתבה - מה פירוש המשפט "הם נולדים המון עם המון ידע"? את באמת מאמינה בזה?
בבתי הספר שאני מכיר המחנכים מחוברים לתלמידים בקשר קרוב ואישי, והתלמידים רואים בהם כתובת אמיתית. החכמה היא לגדל תלמידים בסביבה הטרוגנית ומגוונת חברתית, כדי שירכשו את הכישורים הנחוצים באמת. זו לא חכמה לכתוב שאין אלימות בבית ספר שכל תלמידיו באים מהעשירון העליון, וזה גם מבטיח שיחסרו להם כישורים כשיהיו גדולים, מאחר והם לא מכירים את החברה הישראלית האמיתית.

בקיצור, כתבה שמדברת לרפי השכל. תהנו!
14. בני היקר לומד בבי"ס הכי רגיל שיש
לא מגלה   (06.09.11)

כיתה ג', והוא מדבר למבוגרים בגובה העיניים, בפתיחות בפשטות וישירות. הוא יודע שיש כאלה שטובים בלימודים ויש שקונים את עולמם בלהיות טובים בכדורגל בהפסקה :-)

ואנחנו לא מודדים אותו לפי הצלחתו בלימודים, אלא לפי האדם שהוא.

15. התיאור שלך את המערכת הציבורית מגמתי, לוקה בחסר ולא מדויק
דוד ג ,   ירושלים   (06.09.11)
אני גאה לשלוח את ילדי למערכת הציבורית, שם הם מקבלים חינוך טוב. הם לומדים להכיר את השונה באמת, ולא בהנחה שיש לו הון תועפות ושהוא אשכנזי-שמאלן, הם לומדים כלים לחיים ולא לחיי ניכור ותחושה שהם הכי טובים ושהשמש זורחת להם ממקומות מוצנגעים, הם לומדים חברות וסולידריות ולא הפרדה וסינון (שהוא, בואי נהיה אמיתיים, גזעני בסופו של דבר).
16. בסיס לאלטרנטיבה במערכת החינוך - התאמה לכולם
THE RIGHT WAY   (06.09.11)
משרד החינוך צריך לממן אך ורק לימודי ליבה, שהם המקצועות הריאליים לחיים האזרחיים. צריכות להיות תוכניות לימוד שמאגדות מקצועות לפי "ז'אנר". כולם צריכים ללמוד מהכל, במינונים שונים. מקצועות ריאליים (מתמטיקה, מדעים, מחשבים...), מקצועות תרבותיים (ספרות, היסטוריה...), מקצועות שפה - תלות בציבור ובהעדפות וכד' (עברית, אנגלית, ערבית, שפות נוספות... [סינית, יפנית, צרפתית, ספרדית...]), מקצועות אזרחיים (ההיסטוריה של מדינת ישראל [אין מקום לנרטיבים של טיבי וחבריו, מצטער אתם לא חיים אצל אבו-מאזן או הנייה], אזרחות, כלכלה [קבלת החלטות נכונה, הבנה בסיסית בכסף חוץ מחשבון וכד'], תרומה לקהילה), חזרתם של התיכונים המקצועיים (חשמלאות, מכונאות, נגרות...).
כמו כן, יש לבצע מבחנים ארציים אחידים כל שנה, כדי לאמוד את טיב ההוראה, וליצור שכר דיפרנציאלי. מורה שמרוויח לפי ותק נשחק, כי הוא יודע שלא משנה כמה יהיה מורה טוב זה לא ישפיע על שכרו. להתאים את הישגי תלמידיו לממוצעים בית ספריים, עירוניים וארציים... תראו איך כולם הופכים להיות מורים מעולים...
17. את מזהה בעיה קיימת, אבל הפתרון שלך מוגזם
תנין מצוי ,   ביצה מצויה   (06.09.11)
ידוע לכל שמערכת החינוך הישראלית בפרט והמערבית בכלל מבוססת, לצערינו, על מודל ש-לא רבים יודעים- תוכנן ע"י הנאצים במטרה לתכנת בני אדם מגיל צעיר למשמעת מירבית. מעט מאוד מה'ידע' הנרכש בבית הספר הכרחי [או שימושי] בחיים הבוגרים - מטרת המערכת היא לבנות חיילים טובים שיהיו פועלים טובים [יאמר לזכות מדינת ישראל שיש טיפה יותר דגש על יצירתיות בהשוואה למערכת החינוך האמריקנית, לדוגמה, אך לא בהרבה].

הבעיה קיימת, אין לי מחלוקת על כך.
הפתרון שלך, לעומת זאת... קיצוני מדי. דומה הדבר לאדם שנכווה מאש בילדותו ולכן החליט שילדיו יחיו חיים נטולי אש, כדי למנוע מהם את הכאב הזה - אז הוא גידל ילדים שיאכלו אוכל נא כל חייהם ויקפאו מקור בחורף.

הפואנטה היא שצריך סוג של איזון. את הלכת רחוק מדי - כמובן שילדים בלי חובות יהיו שמחים, הם לא צריכים לעשות שום דבר שהם לא רוצים! מה טוב!
במציאות הפיזית שלנו, לצערינו, אנשים כן צריכים לעשות דברים שהם לא רוצים, כדי לשים אוכל על השולחן ופלייסטיישן מתחת לפלזמה. יותר מדי ידע כללי ומעט מדי יצירתיות והערכה אישית - כמו במערכת החינוך הקיימת - זה רע, אין על כך וויכוח. אבל מה שעשית לילדייך לפי דעתי מזיק באותה מידה, פשוט לכיוון ההפוך - יותר מדי חופש ופחות מדי הכרה בצורך למטלות וחובות, שלא לדבר על מחסור חמור בידע כללי.

בעולם אידיאלי, ידע כללי ומשמעת טובה הם מקום טוב להתחיל בו, ויצירתיות היא הדרך להצלחה, שגשוג וטיפוס לגובה אחרי שיש בסיס יציב וקיים. מילת המפתח היא איזון בין השניים, וזה משהו שלצערי לא מערכת החינוך הקיימת ולא האלטרנטיבה ששלחת את בנותייך אליה מציעות.
18. היש סיכוי שהבנות שלך יצליחו לעבור את
בחני הכניסה לאוניברס   (06.09.11)

את נשמעת כמי שחייבת להצדיק החלטה טיפשית שקיבלת,  ושבנותיך תשלמנה עליה בגורלן, 

בי+ס דמוקרטי זה לא הכנה לחיים, לכל מקום שהן תגענה- הן תתצרכנה להתמודד על מקומן, בידע, בקבלת מרות, אף אחד לא יקבל אותן לעבודה כי הן מנוסות בלעשות רק מה שהן רוצות, גברתי ההזויה- החיים המודרניים הרבה יותר תובעניים מהתקופה בה ביזבזת זמנך בביה"ס.

וכדי שהילדים יצליחו - צריך לתרגל אותם מגיל אפס שצריך ללמוד הרבה יותר ממה שמבקשים בביה"ס, וצריך לתרגל וללמוד בע"פ כדי לחזק את הזכרון, וצריך לגלות אחריות חברתית ולעזור לזולת,ולא לישון עד השעה 11 בבקר,כי ככה בא לי,ולקחת שיעורי העשרה אחה"צ בפילוסופיה, בהסטוריה, בספרות ושירה וכל מה שאת ובנותייך חושבים שזה לא מספיק חשוב,

את עוד לא יודעת אבל גידלת שתי עצלניות שחונכו בטעות לחשוב שכל מה שהן רוצות אפשר להשיג בלי להתאמץ - המציאות עוד תטפח על פנייך, הייתי מבקשת אותך לספר לנו בכנות מה עלה בגורל בנותייך בעוד 10 שנים, מבלי שתצטרכי לכתוב כתבה שיטחית ,בה לא ציינת מה היא רמת הידע המינימלי בה בנותייך צויידו לחיים מלבד "ציונים" וכתבה המנסה רק להצדיק את שגיאתך האיומה  .

19. מה באמת לומדים בבית הספר?
רן צבי   (06.09.11)
בבתי הספר של מדינת ישראל לומדים להיות אדם, כך מרגע שחזרו יהודים אל הארץ הקדושה ושרו"עולם ישן נחריבה" הלימוד הזה משתנה עם המציאות והוא נשמת הארץ המוליכה את בניה אל מושא כיסופיהם זה אלפי שנים.
הלימוד הזה יש בו כמה רמות אך זו הנקיה, הטהורה והאמיתית ביותר נמצאת בבתי הספר הממלכתיים ה"פשוטים", ועל כך כבר הזהירו חכמים "הזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה"
הנסיון לשפר את הטוב ביותר הוא נסיון עתיק יומין וכולו עיוורון בעל האמצעים שהבל השווא של ממונו סוחף אותו לשדות זרים- זרים פחות או זרים יותר איש איש וממנו איש איש ויהירותו,
פירות חינוך אינם נראים ביום לא בשנה ואף לא בשנים רבות, והמניפולציה בה הילד לומד לדבר לפי רצון המחנך היא החינוך הפשטני והאוטרטיבי מכולם כך בדיוק גדלים במדינת ישראל 2011 עדרים של ילדי פאות ואידיש מהמאה השמנה עשרה.
זה הוא העולם אותו נשבעו החסידים הראשונים להחריב ,זה הקם מחדש בלבוש אחר בבי''ס ה"דמוקרטי" ביפו. דרכו של זה המחפש אחידות מחשבתית היא תמיד להשתמש בכותרות מרגיעות המתאימות לרוח הזמן.
20. גן עד ז. הדמוקרטי של רעננה ממשיך לקבל ילדים
Demokrati ,   רעננה   (06.09.11)

הורים וילדים יקרים - עוד לא מאוחר מדי,

יש עדיין אפשרות להרשם לדמוקרטי של רעננה! גן+ יסודי עד ז.

 

21. ילדי למדו בחינוך הצבורי
והחינוך היה סביר   (06.09.11)

ילדי לא מאלו שמסתדרים בכל מצב.

להפתעתי רבים מהמורים ובעיקר המחנכים היו קשובים, זיהו את המצוקות ומצאו פתרונות. לרוב המורים היה רצון טוב. כמובן היו גם מורים אחרים אך סך הכל החוויה היתה סבירה.

22. כל הסופרלטיבים על הילדים בפסקה האחרונה, לא נסחפת קצת?
כן בטח ,   ממש...   (06.09.11)
23. בית ספר ציבורי = החברה בזעיר אנפין
סטודנט   (06.09.11)
לעומת זאת, בית הספר שמתואר בכתבה נשמע כמו בועה מנותקת מהמציאות.
החיים האמיתיים הם לא דמוקרטיה בפן האישי - יש דברים שצריך לעשות רק בגלל שזה הדבר שצריך לעשות ולא בגלל שזה מה שרוצים או אוהבים. יש אילוצים ויש סטנדרטים שחייבים לעמוד בהם כדי להצליח.
24. דמוקרטי-אבל לא לכולם
זהבה ,   מרכז   (06.09.11)

 

כל עוד בתי ספר דמוקרטי יהיה "רק למי שיכול" ולא לכולם

[במקום שאני עבדתי לא היה אפילו ילד אחד שמגיע באוטובוס לבית הספר]

יהיה לו ריח של מקום אליטסטי ולא מתערבב

ולכן לוקה בחסר

כי אם זה דמוקרטי אז למה לא לכולם?

 

 

25. עצות אחיתופל
עמרי   (06.09.11)
נשמע כאילו בחרת להקטין ראש כתלמידה והאשמת בכך את בית הספר.
אני למדתי בתיכון רגיל לחלוטין. שיעורים פרונטליים (ומשמימים כדבריך) ושינון אינסופי. ובכל זאת למדתי המון. בין אם זה בתנ"ך, פיסיקה, מתמטיקה או אפילו לשון. את חלק מהיצירות ש"הונחתו" עליי בשיעורי ספרות כנראה שלא הייתי מגלה לבד, ואני מודה על כך ש"הנחיתו" אותן עליי. וכן, היה לי גם זמן לפתח תחביבים, להתנסות ולשאול מי אני ולאן אני רוצה ללכת.
אולי ממרומי גיל 24 אני לא מבין הרבה, אבל לדעתי הבעיה היא לא בציפייה מהילדים לשנן (וחס וחלילה להבין גם), אלא דווקא במחשבה שילד בן 12 או 16 יודע מה טוב בשבילו, לא רק היום, אלא גם עשור או שניים קדימה. אנחנו ממשיכים ללמוד כל החיים, תחומי העניין שלנו משתנים תדיר. דברים שמעניינים היום ישעממו מחר, ולהפך. לכן בית הספר צריך לתת רקע נרחב ככל האפשר - טעימה מכל דבר. כן, גם במחיר של ילד שיושב ומשתעמם בשיעורי מתמטיקה.
את מעידה שהידע של בנותייך לוקה בחסר בתחומים מסויימים. אולי עם קצת חשיפה הן היו מגלות שאלו במקרה התחומים בהם הן מצטיינות?

ועוד דבר - אני לא חושב שאי פעם נתקלתי בנושא שלא עניין אותי. נתקלתי במורים או מרצים לא מעניינים, אבל לא בנושא. אז אני מסכים, יש בעיות במערכת. להמציא את הגלגל מחדש הוא לאו דווקא הפתרון האופטימלי להן.
26. עדיך כבר חינוך ביתי על הדמוקרטי. מהביתי יצאו
הרבה מפורסמים   (06.09.11)
27. מילא לשלוח את הילד לבי"ס מובחר
(06.09.11)

אבל לשלוח ילד לבי"ס דמוקרטי זה בזבוז זמן, תחנכי אותו למצויינות ובהגיעו לגיל חטיבה תשלחי אותו (אם יתאים - אבל לפי רמת הכתיבה שלך והידע שיש לנו כיום בגנטיקה - הסיכויים לרעתו) לתיכון מובחר - ליד"ה, מדעים ואמנויות, ריאלי - שם ירצו לו אנשי אקדמיה והוא יקבל הרבה מעבר לתלמידים רגילים בבי"ס רגילים

28. אישורי הרשות ללימודים
alisa   (06.09.11)
הבעייה כשרוצים בית ספר אחר מחוץ לישוב שלך צריך את אישור הרשות והם לא תמיד מאשרים במקום לתת אלטרנטיבה הם מתעקשים שלא מעניין אותם העיקר שהילד יחשב כספית רשום בעיר בדיחה
29. בעולם המערבי מזמן ירדו מהרעיון...
אמא לבנים   (06.09.11)

היתה תקופה בה בתי ספר חופשיים צצו כפיטריות לאחר הגשם ברחבי ארופה וארצות הברית.  אבל אחרי עשור, או אולי קצת יותר התוצאות לא הוכיחו את עצמן.

לילדים אמנם היתה תקופת כיף, והם למעשה האריכו ככל האפשר את הילדות שלהם שזה בהחלט יתרון, אבל מעבר לזה - ברמה האקדמית הם היו במצב פחות טוב מתלמידים אחרים וההתקדמות שלהם בהמשך היתה בהתאם.

קשה היה להם להסתדר עם מסגרות, ומספרם של אלה מביניהם שמצאו את עצמם כבוגרים שלא משתלבים השוק העבודה או החברה היה מאד גבוה.

במבט לאחור רבים מאלה שרואיינו למחקרים שונים אמרו שהם מוצאים את עצמם זקוקים להשלמות בלימודים לפני שהם יכולים להמשיך ללימודים אקדמיים, קשה להם להסתדר בכל מסגרת שהיא ואפילו במישור החברתי והזוגי הם נתקלים בקשיים.

זה חינוך כיפי שמשלמים עליו בהמשך מחיר יקר...

30. חבל שאין משהו באמצע
אחד   (06.09.11)
מצד אחד אני מסכים שבתי הספר הממלכתיים דפוקים, הילדים באמת לומדים חומר כדי להוציא ציון ואחרי המבחן שוכחים הכל, יש שם אלימות וניכור.
אבל מצד שני בבית ספר דמוקרטי לא משקיעים בלימודי מתמטיקה ומדע והילד יכול לסיים 12 שנות כשכל מה שהוא יודע זה לצייר ציורים ולעשות טריקים בקלפים.

אין מסגרת שמצד אחד הילד לא רק משנן שטויות ושוכח אותן מיד אח"כ ועדיין מסיים תיכון עם השכלה רחבה ואישיות מפותחת במידה מסוימת?
תגובות נוספות
חזרה לכתבה