חדשות  דעות
זו לא רב-תרבותיות, זו כפייה חרדית
גילה שטופלר
פורסם: 17.01.12, 21:13
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 150 תגובות ב-76 דיונים
61. מאמר משובח ביותר
דודיק ,   ירושלים   (18.01.12)
שאי תודה על דברייך, גב' שטופלר.
62. הפרדת דת ממדינה תפורר את מעט הזהות היהודית עליה בנויה המדינה.
דרוש איזון,לא הפרדה.   (18.01.12)
ואגב,אני חילונית,לא דתיה או חרדית אבל ללא חיזוק הזהות הלאומית-ציונית-יהודית אין ולא תהה המשך קיום המדינה וכל אשר יצרו החלוצים ילך לצערנו לאבדון.
63. מהי יהדות?
אדם ישראלי ,   הארץ   (18.01.12)
אם אני כופר בדת היהודית אני לא יהודי? אם התשובה היא לא כנראה שהיהדות אינה תלויית דת, אלא תלויה בהרבה מאפיינים הסטוריים ותרבותיים, כמו כל עם.
המדינה צריכה לקבל את כל היהודים עם אמונותיהם: אורתודוכסים, רפורמים, קונסרבטיבים, שומרונים, קראים, חילונים מאמינים ואתאיסטים. כולנו יהודים וכדי שהמדינה תתן לכולנו זכויות שוות אסור לה לצדד בפלג דתי מסויים, אלא לספק שירותי דת באופן שווה לכולם או לחילופין להפריט את שירותי הדת. בכל מקרה חוק שנקבע לפי קריטריונים הלכתיים הוא בעייתי כי הוא מבוסס על הצורה בה ראו את העולם לפני אלפי שנים, הייתי מדיף להשתמש רק בשיקולים רציונליים בקבלת החלטות כאלה. אם את תומכת בהפרטה של שירותי הדת וביטול החוק הדתי בישראל, מקומך עם הקול השפוי שקורא להפריד את הדת מהמדינה, הצביעי אור.
64. סובלנות רק לסובלנים
יהודי בדם ,   ישראל   (18.01.12)
הדת החרדית שולטת במדינה שהם עצמם לא מכירים בה ובסמכותה החוקית או הדתית, הסובלים מזה הם גם חרדים, אבל בעיקר יהודים שאינם חרדים. מוכרחים להפריד את הדת מהמדינה, הצביעו למפלגת אור למען כולנו.
65. לא להפריד, למתן. היהדות היא יפה. לא לקיצוניות!!
Maya   (19.01.12)
כתוב יפה.
66. מדינה-יהדות= כלום
בנימין ,   פנמה דרום אמריקה   (19.01.12)
אים את/ה בעד ש הפרדה תישאל את עצמך את זה :
לאיפו היתי שיך אים לא היה לי יהדות? הרי בלי יהדות, למה צריכים להילכם על ארץ ישראל?? אין לך שום קשר אם המדינה אפילו שתיה חילונית

נשלח מהסלולארי שלי
67. אני מוחק את ynet מהסימניות
(19.01.12)
אתר כמו וואלה, רק מחפש ללבות שנאה. איכס!!

נשלח מהסלולארי שלי
68. נדמה לי שההיפך הוא הנכון
אלי ,   י-ם   (20.01.12)
בצבא כופים על דתיים לשמוע שירת נשים.
מפלים אותם לרעה במגורים בק. מלאכי, כשפוגעים בהם מילולית ופיזית ברחוב ובתחבורה ציבורית לא פותחים תיק פלילי ומאסר בגינם. לא נותנים להם משרות במשרדי הממשלה ועוד כננה וכהנה.

נשלח מהסלולארי שלי
69. OI OI OI OINK OINK OINK PIGGIE
(21.01.12)


נשלח מהסלולארי שלי
70. להפריד את המדינה מהדת
נמאסס   (21.01.12)


71. פתרון הסתירה הפנימית המובנית בביטוי מדינה יהודית ודמוקרטית
מיכאל רוטשילד ,   מפלגת אור   (19.01.12)
מגילת העצמאות ובעקבותיה חוקי המדינה, מגדירים את מדינת ישראל כמדינה "יהודית ודמוקרטית".
צירוף מילים זה אמור לייצג נאמנה את שאיפת מייסדי המדינה ואת שאיפות אזרחיה כיום.
עם זאת, צירוף מילים זה הוא הבסיס לרבות מצרותינו – הן מבית והן מחוץ.
בפסקאות שלהלן אנסה להאיר מעט את הבעיות הנוצרות בשל הגדרה זו של המדינה ולהציע דרך לפתרונן.

ההצעה להקים את מדינת ישראל אושרה באומות המאוחדות זמן קצר אחרי מלחמת העולם השנייה.
השואה המחישה לאומות העולם עד כמה מוצדקת הייתה טענתו של הרצל שכדי להציל את היהודים מרדיפת האנטישמים נחוצה מדינה שבה רדיפה מסוג זה לא תתאפשר ושבה תוכל שארית הפלטה להתקבץ ולחיות בשלווה. גם חלק גדול מן היהודים שעלו למדינת ישראל לא היו נוטשים את כל רכושם ועולים ארצה אלמלא התרחשה השואה.
עובדות אלו נראות אולי כעובדות היסטוריות בלבד אבל אל לנו לשכוח שההיגיון העומד מאחרי ההחלטות שהביאו להקמת המדינה תקף גם בימינו והרעיון שנחוצה ליהודים מדינה שתהווה עבורם מקלט מפני רדיפות האנטישמיות מקובל על רוב אומות העולם גם כיום.

עם הקמת המדינה נוסחה מגילת העצמאות ומדינת ישראל הוגדרה בה כמדינה יהודית ודמוקרטית.
הגדרה זו נועדה לבטא הן את תפקידה של המדינה כמקלט לעם היהודי והן את המגבלות שהיא לוקחת על עצמה כדי להתאים לרוח הזמן.

עם זאת – נראה שיש סתירה מובנית בביטוי "מדינה יהודית ודמוקרטית".
אם המדינה היא יהודית, נראה שיהדותה צריכה להתבטא באיזה שהוא אופן ואופן זה – כמעט מעצם הגדרתו – ייצור קיפוח של אזרחים שאינם יהודים.
הדרישות של זרמים דתיים מסוימים ל"צביון יהודי" של המדינה (ובמסגרתו לכפייה דתית) נשענות על הביטוי "מדינה יהודית" המופיע במגילת העצמאות וחותרות תחת הגדרתה של המדינה כמדינה דמוקרטית שבה החוקים נקבעים בכנסת ואינם נשאבים מספרים עתיקי יומין. דרישות אלו מקפחות, מן הסתם, לא רק אזרחים שאינם יהודים אלא גם אזרחים יהודים חילוניים ואזרחים יהודים מזרמים בלתי אורתודוקסים.
הסתירה הזאת בין "מדינה יהודית" לבין מדינה שבה כל האזרחים שווים בפני החוק עמדה לאחרונה גם בבסיס התנגדותו של מובארק לדרישה שהופיע בעניין זה בנאומו של נתניהו.

הבנה לקויה של התכלית שלשמה הוקמה המדינה (ולכן של תפקידה בימינו) עומדת בבסיסן של רבות מצרותינו – הן מבית והן מחוץ.
מבית, מאפשרת הבנה לקויה זו את חטיפת המדינה בידי גורמים אנטי דמוקרטים.
מחוץ, מאפשרת אותה אי הבנה לגורמים אנטישמיים להגדיר את הציונות כגזענות.

הגיע הזמן, לכן, להתמודד באומץ עם הסתירה הזאת ולראות אם יש לה פתרון.

כדי לפתור את הבעיה יש לחזור להגדרת תפקידה של המדינה כמקלט לעם היהודי ולגזור מהגדרה זו את האופן שבו אמורה "יהדותה" להתבטא מבלי לפגוע בדמוקרטיה.

בדמוקרטיה, כידוע, אמורים כל האזרחים להיות שווים בפני החוק.
פירוש הדבר הוא שאסור שחוק כלשהו במדינה יפלה בין אזרחים יהודיים לאזרחים שאינם יהודיים.
המעניין הוא שדרישה זו ממערכת החוקים של מדינה דמוקרטית, אינה מגבילה את חוקי ההגירה שכן חוקים אלה חלים על מי שאינם אזרחים ולכן אינם יכולים להפלות בין אזרח יהודי לאזרח שאינו יהודי אלא רק בין סוגים שונים של אנשים שאינם אזרחים.
עובדת היותה של המדינה מקלט לעם היהודי צריכה, לכן, לבוא לידי ביטוי בחוקי ההגירה ולא בשום חוק אחר.
נראה שזו הייתה גם כוונתם של מייסדי המדינה כאשר ניסחו את חוק השבות – פחות או יותר – כתמונת ראי של חוקי נירנברג.
התנאים של חוק השבות זהים לתנאי חוקי נירנברג אבל הפעולה הננקטת כאשר התנאים מתקיימים היא הפוכה: בשעה שחוקי נירנברג ציוו להשמיד מצווה חוק השבות להציל.
יכולתה של המדינה להמשיך להוות מקלט לעם היהודי ועם זאת – להישאר דמוקרטית צריכה להיתמך על ידי חוקה שתעגן גם את חוק השבות וגם את האיסור המוחלט של אפליית אזרחים על רקע דתי.

נראה לי שאם נגדיר את יהדותה של המדינה באופן זה תיפתרנה רבות מבעיותינו.
אמנם עדיין ימצא מי שיטען שציונות היא גזענות אבל אז ניתן יהיה לענות לו מבלי להשפיל מבט שזו אמנם גזענות, אבל גזענות מתקנת (על משקל אפליה מתקנת) – כזו שהאומות המאוחדות החליטו לנקוט בה כמענה לאנטישמיות.
מצד שני – לא יצטרך איש לחשוש לגורל ערביי ישראל והזרמים השונים של היהודים ישוחררו מן הכפייה הדתית.

72. הבעייה.
אזרח   (21.01.12)

החילוני הדביל צורך כשרות, קונה מזוזות, מתחתן חתונה דתית....בקיצור צורך דת.

 

החילוני מחזק וקובע את מעמדו של הממסד הדתי כנחוץ.

 

הבעייה נעוצה בחילוני הטפש והריקני שאינו מבים את גודל הנזק ב"קצת יהדות" שהוא כביכול מקיים.

 

73. הטענות נכונות - המסקנא לא נכונה.
sus   (20.01.12)
אין לזרוק את הטלית והתפילין כאשר יש בעיות בספינה.
הטענות שלך הן :
החרדים השתלטו על מוסדות שירותי הדת של המדינה.(בתי דין רבניים, רבנות ראשית , רבנות מקומית, גיור וכד'.)
הפתרון הנכון הוא :
סילוק החרדים מאותם שירותי דת. והצבת דתיים לאומיים אשר יתנו יחס ידידותי לצבור.
הדרך להשגת היעד :
הצבת תנאי של שירות סדיר מלא לכל תפקיד צבורי דתי.לאור השינוי הפרסונלי בבג"ץ, ודילול אנשי מר"ץ מבג"ץ, הפעם יש סיכוי לכך והדבר לא ייחשב כאפליית המיעוט המקופח .




הבעייה אינה בהר


הבעייה (כפי שהגדרת היטב ) הינה השתלטות החרדים על אינה



החרדים הם אלו שהפרידו את הדת מהמדינה. חייהם מתנהלים בנפרד מהמדינה.
הם אינם נושאים בעול של הבטחון.

יש להם מערכת כשרות נפ
74. לחרדים יש כוח בזכות הדמוקרטיה (פתרון בפנים)
הר פרופסור   (23.01.12)
הרי זה פשוט - הם נתח גדול באוכלוסיה ועל כן הם מיוצגים בהתאם בכנסת!
מי כמוך יודע זאת, גב' הד"ר הנכבדת.

אין קשר להפרדת הדת מהמדינה!

הדרכים לצמצם את השפעתם היא:

א. לצמצם את מספריהם (לא יקרה)
ב. להגביר את קצב התרבות החילונים (לא יקרה)
ג. להפוך ע"י חקיקה את דרך חייהם ל-לא משתלמת (יאללה לעבודה, ד"ר!)
75. תגיד
מני   (24.01.12)
מה המפלגה הזאת שבחיים לא שמעתי עליה מעסיקה טוקבקיסטים בתשלום אבל מאיפה הכסף
76. צריך לפעול מייד !
EPICURUS LIBERALIS   (31.01.12)
שתי מדינות לשני עמים:

- אחד לחרדים ובני לוויתם: "דוסלנד" מושחתת ללא צבא וללא חוק, בלי מוסדות ובלי בחירות, תתנהל לפי "הרב אמר"...

- אחד לישראלים: חילונית, דמוקרטית, פלורליסטית, חופשית.

ויהיה שלום במחוזותינו (או לא...)

"הנאה – מצד מה שהיא הנאה – לעולם אינה דבר רע"
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה