הורים  חינוך ילדים
לא רק אבחון: מהן זכויותיו של ילד לקוי למידה?
ד"ר מלי דנינו
פורסם: 11.03.12, 09:39
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 72 תגובות ב-45 דיונים
1. איבחון = הקלות
(11.03.12)
כיון שכל כך הרבה ילדים מאובחנים וזוכים להקלות, מי שלא מאובחן מפסיד
2. התייעצו כאן !
יונית ,   ת"א   (11.03.12)
3. אכן חשוב לאבחן בזמן ולאבחן נכון, אבל...
(11.03.12)

הכיתות צפופות מאוד ומורה אחת לא יכולה לתת תשומת לב רבה כל כך לכל ילד וילד.

ביומיום לא רואים את הקשיים. הילד לא בהכרח יושב בכיתה ובוהה בתקרה כל השיעור...

 

אז איך את מצפה שיקרה המצב שתיארת: "לאחר איסוף מידע זה בקשו מהמורה לתת התייחסות אישית לילדכם, שתספק לכם מידע נוסף וחשוב: כיצד הוא מגיב להתייחסות מיוחדת? להסבר נוסף? לתשומת הלב של המורה?", בכיתה מלאה?

 

האם בעצם הבעיה הראשונה היא שלא מלמדים בבית הספר איך ללמוד, איך לסדר את החומר, איך לסכם וכו'? האם זה לבד לא עוזר לתלמידים ש"מתקשים" עקב העובדה שהם לא מסכמים או רושמים, וגם לא זוכרים הכל בע"פ?

ולגבי אלה שאכן כל השיטות הללו לא עוזרים להם, ושאכן ברור שיש בעיה נוספת, האם לא כדאי לאבחן אותם כמה שיותר מהר באופן פרטי?

4. אבחונים מתייגים ילדים. במקרים רבים גורמים להם נזק !!
לא לאבחן ילדים   (11.03.12)
5. אפשר כתבה על אבחון של קלינאית תקשורת
(11.03.12)


נשלח מהסלולארי שלי
6. הערה קטנה ממאבחנת דידקטית
נועה ינובסקי ,   מרכז   (11.03.12)
חשוב מאוד לוודא שהאבחון כולל שיחת משוב עם הילד וההורים. כך ההורים ידעו מה עליהם לעשות בהמשך הדרך מול בית הספר וגם הילד ידע את זכויותיו.

נועה ינובסקי
מאבחנת לקויות למידה
מכון אלף-בית




נשלח מהסלולארי שלי
7. אבחון מקדים= טיפול מקדים
(11.03.12)

אבחון זה לא רק למען הקלות- זה כדי לאפשר לילד שלכם את טכניקת הלימוד לו הוא צריך כדי לצליח. בתור מישהי שסבלה קשות מלקויות למידה איבחון מוקדם זה קרטיט. עבדתי במשך 6 שנים עם מורה פרטית המתמחה בטיפול בבעיות האלו והשיפור עצום.

 

בעיות בעיקר כמו דיסגרפיה ניתנות לטיפול ותיקון בגיל צעיר. עצוב מאוד לראות אנשים באוניברסיטה שעדיין לא יודעים להתמודד עם הלקויות האלו ונשענים רק על הקלות.

8. ומה עושים עם בי"ס ש"מחפף" עם ההקלות?
odi ,   mars   (11.03.12)
אני תוהה מה עושים עם הילדים שנופלים בין הכסאות מפני שבי"ס "שוכח" להעמיד לטובת הילד הקלות כמו הקראת מבחן באותו היום שבו נערך המבחן וכו'
9. כתבה מועילה ! תודה לכם!
יונה   (11.03.12)
10. מניסיון שלי, אל תעזו לגשת לאבחון דידקטי!!!
(11.03.12)

הבן שלי, סובלת מהפרעת קשב וריכוז ובעיות התנהגות וגם לקויות למידה, אך הוגדר תמיד כילד נבון מאוד עם אינטואיציות מדהימות וזיכרון יוצא מן הכלל. בסופו של דבר בגלל שניסיתי להחליף לו מסגרת חינוך, עוד טרם וועדת ההשמה דרשו שאלר איתו לאבחון דידקטי. האבחון איננו אובייקטיבי כלל וכלל שכן ילדים עם אי אילו לקויות מתקשים בזמן מבחן וגם בזמן אבחון הדורש מהם הרבה מאוד ריכוז. בקיצור, האבחון קבע שהרמה השיכלית שלו גבולית, וכך בדיוק קרה עם בן של שכנים, ילד סופר אינטילגנטי. האבחונים הללו עושים עוול לילדים עם קשיים, מדביקים להם סטיגמה ועל הדרך סוחטים את ההורים כספית.איך הפכו בין רגע ילד אינטליגנטי לכמעט מפגר? ואיך רצו שאת התוצאות השגויות והאומללות הללו אמסור לגורם רישמי במערכת החינוך?

 

חישבו רגע לפני שאתם עושים את הטעות הזו

11. יש גם צעירים מבוגרים יותר עם בעיות למידה וקשב
פסיכולוג קליני -עמית   (11.03.12)

בשנים אחרונות יש גם התייחסות  לנושא של בעיות אלה

אצל מבוגרים צעירים.

 

לרוב מדובר בצעירים רגישים

שיכולים להפוך את הרגישות שלהם לכוח וליתרון

 

עמית ורהפטיג

פסיכולוג קליני

12. ארגון ניצן נותן מענה רק למרכז
זהבית ,   באר שבע   (11.03.12)

שימו לב , ארגון ניצן שהגב דנינו מנהלת הוא ארגון שיודע לתת מענה רק לתושבי  המרכז. כבעלת ניסיון רב בתחום וכמי שמכירה את הארגון אני מבקשת לציין שלמרות שיש סניפי ניצן בפריפריה הם אינם זוכים כמעט לשום סיוע מהמטה. כל מה שנעשה בפריפריה נעשה ע"ח ההורים או בגיוס כספים מקומי.

נשאלת השאלה לאן הולכים כספי יום ההתרמה?

אולי לשכרה של המנהלת ד"ר דנינו ששכרה הוא הגבוה ביותר מבין מנהלי העמותות עפי דוח גלוי ופתוח של הממונה על העמותות במשרד המשפטים.

 

 

13. לא הקלות אלא התאמות - חוסר דיוק משווע מאיש מקצוע
plea   (11.03.12)
דר' מלי דנינו - כשתלמיד עם לקות למידה מאובחן לא נותנים לו "הקלות" אלא התאמות! היה רצוי שתדייקי!!!!! תלמיד שצריך את העזרה הזאת לא מקלים עליו אלא מתאימים לו את דרך ההבחנות
14. צריך לשלוח את המורים קודם לאיבחון
נסיון רע   (11.03.12)
מי שמרוויח מזה זה "ניצן" ,בבית הספר אין שום סיוע התלמיד נופל בין הכיסאות ומי שצריך למצוא פתרונות ולהוציא סכומי כסף לא מבוטלים זה אך ורק ההורה, הייתי לצערי בסרט הרע הזה הבת שלי הייתה יותר אינטליגנטית מהמורים שלה, זה מה שאמרו באבחון, מערכת החינוך כושלת כבר הרבה שנים ושוב לצערי!
15. תרומה לניצן= תרומה למכורת מנופחת של דנינו
יעל ,   מרכז   (11.03.12)
16. מצטערת הכתבה נשמעת כמו בלה בלה
אמא לילד עם לקות למי ,   איזור השרון   (11.03.12)
בלה..... למה? כי הכתבה יפה והמציאות לחוד. בתי ספר יסודי, חטיבה ותיכון ברובם לא ערוכים לטפל בילדים עם לקויות ולא משנה כמה בתור הורה תשתדל לזרום עם בית הספר בסוף אתה מוצאה את עצמך לבד מול המערכת ללא כל עזרה ושיתוף פעולה מצד בית הספר והכל נופל על ההורה. וזה מניסיון אישי. למזלי בני הצעיר כבר חייל אבל כל עוד היה בבית הספר מאובחן עם לקויי למידה אנחנו ההורים אלה שהשקיעו והיו עם במעקב אחר הילד לביתי ספר היו רק דרישות אף פעם לא פתרונות או עזרה. בשמינית נשברתי והעברתי אותו לאנקורי ופלא פלאים איזה יחס הוא קיבל שם בשנה אחת משלא הצליח ב 11 שנים

נשלח מהסלולארי שלי
17. לא ממש מדויק
אורית ,   חולון   (11.03.12)

בתי לקויית למידה קיבלה שעות שילוב בבית הספר, הלקויות שלה מורכבות אבל מלבד זה היא אינה שייכת לשום קטגוריה שציינת.

כבעלת ניסיון - אימא לשני ילדים עם לקויות למידה עדיף ורצוי לעשות את האבחון המלא הפסיכו-דידקטי כי בסופו של דבר זה האבחון הכי מקיף. ובכיתות הגבוהות יותר הוא האבחון הנדרש לצורך התאמות והקלות במיוחד בבחינות הבגרות.

וחשוב לקבל המלצה על מאבחנת טובה ומקצועית.

ועוד דבר, אינני יודעת לאן הולך הכסף שמקבלת אגודת ניצ"ן מהתרומות. האבחונים שלהם הם באותה רמת מחיר כמו מאבחנים אחרים. בתי עברה בכיתה ב' אבחון באגודת ניצ"ן (כי חשבתי ששם נמצאים המאבחנים הכי טובים...הייתי אימא צעירה וחסרת ניסיון)  האבחון היה פחות טוב מאבחונים אחרים שעשינו לאחר מכן וגם פניותי לאגודה לשיעורים פרטיים (בתשלום כמובן) לא נענו. שוב, הסיבה שפניתי לאגודה הייתה כי לא הכרתי משהו אחר.

אז לאן הולכות התרומות? ולמה אחרי שילדה מאובחנת בניצ"ן הם לא מנסים לעזור לה?

 

18. חצי מהכיתה שלי מאובחנים, כי הם שילמו כסף לאיבחון
דורית ,   תל אביב   (11.03.12)

כולם מכירים את הפטנט, משלמים כסף למכון איבחון לצורך איבחון ואין מצב שלא ימצא אבחנה.

אחר כך החיים של חצי מהכיתה שלי קלים, תוספות זמן והקלות משמעותיות לניבחנים.

חיים קלים בצבא,  חיים קלים באוניברסיטה.

לפחות יש לרשום בתעודת הבגרות, הגמר כי הציונים הושגו עם תוספת זמן והקלות על איבחון.

כולם יודעים כי 80% מהאיבחונים הם לא אמיתיים, אבל איש לא עושה כלום בנדון, וחבל.

 

19. רוב כספי התרומות בכל האגודות הולך לשכר מנכלים!
לא לתרום ,   כן לאבחן   (11.03.12)
20. תגובה ל-10
אריאל ,   צפון   (11.03.12)
מסכים איתך בכמעט הכל,הבן שלי באותו מצב כמו שאמרת ואף הומלץ ע"י כל מיני "יודעי דבר" על אבחון באוטיזמ שכמובן עשינו.מהניסיון הקטן שלי אני ממליץ לבקש חוות דעת נוספת עם אתם  מרגישים לא  בטוחים עם  האופי או תוצאות של המבחן,כמו כן לדרוש מבחן שיכלול מספר פגישותעם המאבחן/נת  ולגייס תמיד את המורה כי בעצם היא הופכת להיות המנהלת בפועל של ה"תיק" של ילדכם.
21. אני כיתה י' ומשרד החינוך דחה לתת לי מבחן מותאם בלשון
ירין   (11.03.12)
ואני לקוי למידה בלשון... והם למרות זאת לא נתנו לי מבחן מותאם בזה
אמא שלהם ז***
22. ומה עושים כשבית הספר אינו משתף פעולה למרות ההמלצות?
בחינות בע"פ ,   ושימוש במחשב נייד   (11.03.12)
23. הזוי
סמי   (11.03.12)
מאמר הזוי כנראה שאתהלא יודע אתה מדבר כי שילוב לא מחייב אבחון פסיכו דידקתי

נשלח מהסלולארי שלי
24. כן ולא..
אפרת ,   מרכז   (11.03.12)

גישת ה RTI מיועדת לצוות החינוכי בבית הספר. ההורים אינם אמורים לדעת מה לעשות עם המידע ש"אספו" או מה הוא אומר. ההורים אינם אמורים לדעת מה שיטות הלימוד השונות ולהציע למורה במה לבחור. זה לגמרי המנדט של מערכת החינוך. בתי הספר לא אמורים להפנות תלמידים לאבחון רק על רקע איתור קשיים ללא ניסיון (אפילו אחד ) של התערבות (כמו שקורה היום לצערי הרב).

אני בהחלט מסכימה כי בפועל מטרת האבחון לרוב הוא לסייע בבנית תכנית התערבות משמעותית אשר תסייע לתלמיד ולכן אבחון דידקטי עדיף על אבחון פסיכו דידקטי. עם כל הכבוד לפסיכולוגים אני חושבת הם אינם מבינים מה נלמד בבתי הספר, מה האלטרנטיבות הקיימות ועוד..

אפרת- מורה לחינוך מיוחד, מאבחנת דידקטית ותואר שני בליקויי למידה.

25. לא רק אבחון פסיכו דידקטי
f   (11.03.12)
הורים יקרים,
כשהילד שלכם מגלה קשיים בביה"ס אין זה בהכרח פועל ישיר של לקויות למידה. אבחון דידקטי, או פסיכודדיקטי לעיתים אינו התשובה הראשונה שיש לתת. מה עוד שאבחונים אלו יקרים מאוד ולא נגישים לחלק גדול מהמשפחות.
ישנם אנשי מקצוע נוספים איתם ניתן להתייעץ, כגון מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת או מורה להוראה מתקנת. חבל לי כי הכותבת בחרה להשמיט את הזכאות של ילדכם לאבחון ראשוני של רופא או איש מקצוע מתחום התפתחות הילד במסגרת קופות החולים. מניסיוני ( אני מרפאה בעיסוק במכון להתפתחות הילד) לא מעט ילדים בגיל היסודי יכולים להנות מאבחונים וטיפולים אלו.
אין אני מבטלת את הצורך באבחון דידקטי, כאשר נדרשות הקלות...ולצערנו משרד החינוך בוחר להכיר כיום רק באבחון הדידקטי/פסיכודידקטי באופן רשמי. אך חשוב שתדעו כי ברוב המקרים, מורות ויועצות בבתי ספר יסודיים יאמצו גם המלצות שניתנות במסגרת אבחון/טיפול של אנשי מקצוע נוספים.
חשוב להבין, יש עוד דברים שניתן לעשות על מנת לעזור לילדכם, מלבד אבחון. אבחון אינו מספק פתרון אלא מאפשר זיהוי והגדרה של הטיפול בלבד. מאבחנים דדיקטים כשמם הם, מאבחנים ולא מטפלים. לא פעם תוכלו למצוא את הפתרונות הנכונים לילדכם אצל אנשי טיפול. אל תהססו לפנות לקופות החולים ולקבל מידע על זכאותכם.
בהצלחה
26. כתבה מטעה
מניסיון   (11.03.12)
חבל שהגברת לא עיינה בחוזר מנכ"ל העוסק בועדת שילוב בית ספרית:
"אחד המסמכים הנדרשים לדיון הוא אבחון או הערכה פסיכולוגית, על פי שיקול דעתו המקצועית של הפסיכולוג. האבחון הפסיכולוגי או ההערכה הפסיכולוגית ייעשו בהתאם לנוהלי משרדנו בנושא זה." (חוזר מנכ"ל)
בנוסף - מחירו של אבחון פסיכו-דידקטי, זול יותר מאשר אבחון דידקטי לחוד ואחריו אבחון פסיכולוגי....
27. הקלות בבחינות בגרות?
נעמי ,   קריות   (11.03.12)
לבני יש הקראת השאלון והכתבת תשובות לבוחן ניטרלי - מה קורה בבחינות הבגרות? לדעתי אין מענה!!!
28. למה לאבחן?
הרב יגאל פיזם שליטא   (11.03.12)

ב"ה

נא  להכנס  לאתרים  שלי  ולקרא  את  מה שכתבו  לנו  לדוגמא  מיכל  טל  מהכרמל  בחיפה ואחרים.למה לא  לטפל  בשורש.למה תמיד  רק  בסימטומים?

1.  50  אחוז  מכלל  הכתובות  פסולות  .

התוצאה :  אם  אין  חיבור  נשמה בין  אבא  ואמא  ברמת  בניית  הבית  היהודי  כבר  בקומה א'  פיצוצים  ומחלות.

2.  מרבית  האבחונים  ה"דידקטיים"  הם  כשלון  מוחץ.הם  כולם  על  בסיס אבחונים  מתורגמים  מאנגלית.ילד  יהודי  יש  לו  נשמה  של  יהודי  ולא  של  גוי  .

3.  מאות  משפחות  ולא  רק  הילדים  השתקמו  על  פי תוכנית  שבנינו  להם.אנחנו  שוללים  את  כל  התרופות  הממכרות  ריטלין  קונצרטה  ודפלפט.

4. מגיעים  אלנו  כאשר  יודעים  כבר את  סוג  הדם  .כבר  ברמה הזו  חסכנו  המון  בעיות  .אנחנו  מתיחסים  גם  לתזונה והתרופות  יחודיות  ומידיות.

www.gitai-pizem.co.il/dr-rachel

www.gitai-pizem.co.il/harav-igal

ypzen@013.net

 

29. הפרסומת הסמויה לגיטימית - ההטעיה המכוונת לא לגיטימית
מורה לחינוך מיוחד   (11.03.12)
זה מקובל וידוע שכתבות פסאודו תחקיריות, כמו זו שפרושה פה מעל, מתפקדות כפרסומות סמויות, במקרה זה, לאגודת ניצן. זה לא מקובל שהפרסום עושה שימוש לכאורה בהטעיה מכוונת כדי לגייס ציבור לקוחות. למשל, הורים שקוראים את הכתבה ומותססים בעקבותיה על בית הספר ובצר ליבם פונים למגזר הפרטי, למשל לניצן, כדי לקבל מענה למצוקותיהם, שצריכות להיענות , ויכולות להיענות עם קצת סבלנות ואורך רוח, במגזר הציבורי, בבית הספר.
דוגמא להטעיה כזו אפשר למצוא כבר בפסקה הראשונה של הכתבה שמכריזה שאין שום חוק או תקנה (כמו חוזר מנכל) העוסק בזכויותיהם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים (במקרה הזה, לקויי למידה) במשרד החינוך. והנה, כמובן שיש, חוזר מנכ"ל של משרד החינוך העוסק בתנאי הבחנות מותאמים:
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/Mankal/EtsMedorim/4/4-1/HoraotKeva/K-2008-3a-4-1-3.htm

לקח לי המון זמן לחפש. כמעט 3 דקות שלמות.
30. תובעים! ההתאמות שהילד צריך
לילך   (11.03.12)
לקבל הם בגדר חובה חוקית!
תגובות נוספות
חזרה לכתבה