תרבות ובידור  ספרים  מגזין ספרים
אפליקציה וקוץ בה: ספרי ילדים באייפד
עדנה אברמסון
פורסם: 02.07.12, 13:46
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות ב-9 דיונים
1. חוסר התנועה הוא המוביל לדימיון.
1   (02.07.12)
2. אפליקציות "סיפוריות" לא צריכות לספק את אותה חוויה כמו ספר
ליבי ,   רמת גן   (02.07.12)
אין תחליף (וגם לא צריך להיות) לטריאדה הזו של הורה, ילד וספר. לא צריך לשכוח מצד שני, שהאפליקציות צריכות לכוון לחוויה של ילד ומכשיר. חוויה עשירה של סיפור דיגיטלי רק תעשיר את האקו-סיסטם מסביב לעלילה, לא תפחית ממנה.
3. אני בכלל טוען שספרים כאלו אבד עליהם הכלח
יוסי ,   חיפה   (02.07.12)
הספרים מתאימים לאנטילגנציה של לפני 50 שנה - ילדים היום הרבה יותר חכמים ( אבל אולי איבדו את התמימות)...
4. מי החברות שמפתחות את הספרים הללו?
אורלי ,   תל אביב   (02.07.12)

 

 

5. סיר הסירים לא נמצא בחנות האמריקאית
עמרי   (02.07.12)
אולי עכשיו מישהו יראה את זה ויסמן את הצ'ק בוקס הנכון

סיר הסירים לא זמין בחנות אייטיונז האמריקאית.
חבל.
6. למה אין אפליקציית ע-ברית לאייפון
לוי   (03.07.12)
חייבים להמיר את אפליקציה התכנים ע-ברית לאייפון. רוצים תכנים ואין.
7. משתמש בטבלט וספר, לדעתי הספר מוביל
הורה ,   וספר   (03.07.12)
אני פריק של טכנולוגיה והורדתי המון סיפורים לטבלט (לילדי באנגלית) אבל
נראה לי שגם כיום ספר עולה על טבלט ברוב התכונות שמרכיבות את חוית הקריאה, אנו נוטים לפעמים להסתכל על ספר כמוצר ערכאי ישן והיסטורי
מול אחיו הטבלט הנוצץ המודרני,
אבל אם ניקח צעד אחורה וננתח את מאפיני הקריאה נראה שבחלק מהתכונות
הספר עוד עולה על הטבלט, היתרון הגדול של הטבלט הוא שניתן לרכז ספריה שלמה בתוך מכשיר אחד ולא צריך להשתלט על חצי בית עבור הספרים
גם האנטראקטיביות שלו מציעת תכונות שאין בספר ניתן לראות בו בחדר חשוך
אבל יש לו גם הרבה חסרונות שיתכן שבהמשך הדרך יפתרו
הטבלט הממוצע משקלו כ 600 גרם זה כבד במיוחד עבור ספר ילדים
הגודל הממוצע שלו בינוני קטן 10 אינץ' והוא מראה עמוד אחד אם שומרים על גודל סביר, בספר משתמשים ב 2 העמודים כעמוד אחד
זה לפעמים בספר ילדים שווה למסך של 22 אינץ' לא ניתן לחיקוי טוב ב 10 אינץ',
איכות התמונה בספר בזמן הנוכחי יותר טובה מהטבלטים כולל האותיות
רוב ספרי הילדים שנמצאים בטבלט נבנו במקור כספר לינארי שמחולק לקטעים
יש להם מקצב שמותאם לספר,
אתה קורא קטע בדרך כלל עמוד ואז בהרבה מהמקרים אתה מדבר על אותו קטע עם הילד לפני המעבר לעמוד הבא הריכוז של הילד בעלילה הוא יותר עמוק,
במעבר לטבלט ניסו ליצור ערך מוסף והוספו אינטראקטיביות לדף
כל מיני אזורים שניתן ללחוץ עליהם, מההתרשמות שלי חוית הקריאה היא נחותה בטבלט מהספר למרות ההתלהבות הראשונית של הילדים והמבוגר
אתה מרגיש שאתה לא ממש מעביר סיפור באותה איכות של ספר
בהרבה מהמקרים אתה נותן לספר להקריא באופן אוטומטי אז אתה מאבד גם
את החיבור לסיפור, הספר קורא עד לסיום הקטע אם הילד לא הבין המערכת לא עוצרת עד לסיום העמוד ואם תדבר אז לא תשמע את סוף הקטע אלה אם תלחץ עליו מחדש, ההורה מפסיק להיות חלק פעיל מהסיפור מפסיק להיות הורה
הוא רק דואג לשמור על הזמן הסדר שהדפים יועברו ולא לנקר ולהרדם,
האינטראקטיביות מסיתה את הילד מעלילת הסיפור,
ראיתי כמה סיפורים שנכתבו לטבלט במקור ויוצרים חויה יפיפיה מסוג חדש
עם שילוב של מוסיקת רקע זה חויה חושית שמתחברת ללב
אבל היא יותר מזכירה מוזיקה ותמונה מסיפור, מכיוון שעלילת החיים האנושית
יש בה גם מרכיב לינארי\טורי חלק מהמיומנות הזאת לפתח ולהתפתח וסבלנות
יכולה להתקבל מהקשבה לסיפור מ"הדור הישן" ואינו מתקבל באותה עוצמה
בדור החדש של הסיפורים לפחות בשלב הנוכחי.
8. אני דווקא בעד האפליקציות
שירה ,   גבעתיים   (03.07.12)
כאמא לילדים בני שמונה ושלוש וכחובבת איפד, אני יכולה להגיד שמה שמתואר פה ממש לא מדוייק. הספר הוא אותו הספר, והילדים נהנים ממנו לא פחות ואולי אף יותר. אצלנו בבית יש לא מעט ספרי ילדים גם במהדורה מודפסת וגם על האיפד והילדים נהנים משניהם. היתרון של הספר באיפד שהוא משמש גם כמשחק, הילד גם שומע את הטקסט וגם מפעיל את הדמויות ונהנה מזה עד מאוד. בחלק מהאפליקציות יש גם משחקים בנוסף כמו משחקי זיכרון וזה ערך מוסף מאוד גדול מבחינת הילדים (עם קלפים של איורים מתוך הספר). וכשאני מכינה ארוחת ערב ולא יכולה לשחק איתם הם יכולים לשבת ולשמוע סיפור במקום לשחק בעוד משוק מטופש במכשיר או שוב לצפות בטלוויזיה כפי שהם ככ אוהבים. בנוסף תמיד יש אפשרות בספרים הללו להקריא בעצמך - ופה אנחנו נכנסים לתמונה. יש לא מעט ערבים שהקטנה שלי וגם הגדול רוצים לשמוע סיפור מהאיפד, כך אנחנו יושבים עם המכשיר, אני מקריאה את הסיפור כולם נהנים מחוויה משותפת ובוסף אנחנו גם מפעילים יחד את הדמויות שעל המסך, משוחחים עם הספר, מבהירים מילים לא מוכרות - בדיוק כמו שאנחנו עושים עם כל ספר רגיל. הספר שהכי אהוב על ביתי הקטנה הוא פילים בכל הצבעים, אנחנו קוראים ומשלימים את החרוזים יחד. בספר הזה המפתחים אף הוסיפו שיר נושא קצבי במיוחד עם מילות הספר כולו. וזה כמובן שיפור שאפשר לקבל רק באיפד ולא בספר המודפס. אחרי שאנחנו מסיימים לקרוא את הספר, כולנו שרים את השיר ורוקדים ביחד - מה צריך יותר מזה בחווית הורים וילדים. אז לפני שאתם קוטלים בלי להכיר ולנסות, ממליצה לכם בחום לנסות בעצמכם.
9. חשוב לשלב את שניהם
אריק   (03.07.12)
ספרים דיגיטליים זה נחמד, מאפשר לקבל חוויה נוספת, אבל אסור להסתפק רק בה.
אני כל הזמן נזכר בקטע מהסידרה "המפץ הגדול" שבה אחד הגיבורים חוזר לשחק משחק הרפתקאות בטקסט ולא גרפיקה והאימרה שלו היא שזה המשחק שמשתמש במעבד הגרפי החזק ביותר שהמציא המין האנושי - הדמיון

ספר, כתוב נטול איורים מערב ומפתח את הדמיון דבר שאובד כאשר אתה מקבל גם תמונה גם קול ולפעמים גם תנועה של הדמויות.
אני חושב שגם לספרים כתובים, רק טקסט יש מקום חשוב בעולם הדיגיטלי, ואפשר לנצל את הכוח של המכשיר לקבל דברים נוספים כגון מילון, מקום לירשום הערות וכו.
העיקר קריאה נעימה.
חזרה לכתבה