הורים  חינוך ילדים  גיל ונטורה
100 זה לא הכל: מה יהפוך את הילד לתלמיד טוב?
גיל ונטורה
פורסם: 24.10.12, 09:02
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 71 תגובות ב-51 דיונים
1. הורים לא מתפקדים
(24.10.12)

אי אפשר להכריח אנשים לפקוח עיניים כשהם משוכנעים שהכל בסדר.

רוב ההורים לא מבינים (לא מודעים) שכשעוצמים את העיניים, הבעיה לא נעלמת...

 

 

2. לדעתי יופי של טור
דיקלה ,   השרון   (24.10.12)
ואני חושבת שאתה נותן עצות מגוונות, שנעים לקרוא אותן ורצוי להיזכר בהן מדי פעם, תוך כדי אין ספור המשימות שלנו כהורים, עם או בלי הילדים 
3. ילד טוב הוא בריא ופעיל פיסית ולוחם בגבולות
בחור ,   הארץ   (24.10.12)
4. אני חולה על טוקבקים
דדי   (24.10.12)
מה יכול להיות יותר מגוחך מהדיוט/ית שאומר לפסיכולוג שהוא אידיוט בשבע שגיאות כתיב...

לענייננו: טור יפה ומחכים. כמי שמלמד סטודנטים, מאוד קשה לגרום לכולם להבין מה המנוע שלהם והיכן המוטיבציה. לפעמים הם יושבים בכיתה ולא מבינים למה הם צריכים את הקורס. לדעתי, הורים צריכים לעודד את הילדים ל...שעמום. רק מתוך השעמום צומחת החשיבה העצמאית, העניין, התחביבים. כילד אהבתי להשתעמם וזה גם מה שכיוון אותי לדברים שעניינו אותי.
5. תודה ד"ר..
ריבי   (24.10.12)
כתיבה משעשעת ...תוכן מעניין ומאיר עיניים. תודה ד"ר.
6. לדעתי
אמא   (24.10.12)

לדעתי ההורה צריך בעיקר להשגיח שבית הספר לא יהרוס לילד את הסקרנות ואת חדוות הלמידה.

לא לתת למורים גרועים, ליחס רע וכדומה לגרום לילד להרגיש שלימודים הם עונש.

וחשוב גם בית ספר עם חיי חברה טובים.

זה הכל!

מבחינת ידע, בית הספר אמור לספק את המינימום הדרוש לעבור את בחינות הבגרות, וזה הכל.

7. הכיוון נכון, אבל עדיין שינון השקעה וכו' חשובים
רון ,   לבנון   (24.10.12)
אני מסכים שיותר חשוב שהילדים ילמדו איך ללמוד, יכירו את עצמם, יהנו מהלימודים, יפתחו את הדימיון וכל זה.
עם זאת בבית ספר צריך להתאמן גם במיומנות החשובה של לחרוש, להשקיע זמן בללמוד ולשנן גם כאשר לא מתחשק. גם אלו מיומניות חשובות בחיים.
אני מצפה מהילדים שלי שיקבלו ציונים טובים במקצועות חשובים ספורים, ובמקצועות שמתחשק להם. שיהיו הכח טובים בכיתה במקצוע אחד(שלא הם בחרו) מספיק כדי להראות שהם יכולים ללמוד כשצריך. מצידי שיקבלו ציונים בינוניים בשאר.

לתשומת הלב, פיתוח יכולת טובה של שימוש טוב בשפה העברית לא ניתן להשיג רק ע"י פיתוח שרירי החשיבה. זה מצריך הרבה שעות של אימון בכתיבה, (ויש אנשים שיכולים לפתח זאת רק ע"י קריאה מרובה)

נושאים כמו אזרחות(/מולדת) הם נושאים משניים בתוכנית הלימודים, אבל הם חשובים מאוד כדי לגדל אזרח חושב.
נושאים כמו ספרות ותנך נותנים לכאורה ידע חסר ערך ומיותר, אבל דווקא אלו הם הנושאים שמעשירים את האדם באוצר של ידע, בעידוד חשיבה ועוד.

לסיכום אני מציע לא לקחת את הרעיון המרכזי החמישי כחזות הכל, אלא רק כהנחייה כללית שמזכירה שהרדיפה אחרי ציונים כמטרה היא לא נכונה, ופיתוח היכולות חשוב לא פחות.
8. מציע לכתוב גם על התגובות של הילדים לגישות
מורן   (24.10.12)
9. תענוג למח
מאיה ע   (24.10.12)

אוהבת את הטורים שלך, כמו שאהבתי ללמוד אצלך בפתוחה :)

נ.ב. אוהבת גם ללמוד...

10. ואני אומר שתלמיד טוב לא נהיה פסיכולוג..
משה ,   רמת ישי   (24.10.12)
11. מיון ההורים דבר טוב
דפנה אביב ,   תל אביב   (24.10.12)
לפחות אני יודעת איזה הורה הייתי. זה היה לפני הרבה זמן שמירוץ הציונים היה קטן. איזה ימים יפים. ובכל זאת הבנים שלי מאד מוצלחים.
12. כמה הארות/הערות לגיל ונטורה היקר
קנדה   (24.10.12)
שלום גיל,
אני באמת מחבב את הטוב שלך ולומד הרבה. דרך החשיבה והניתוח שלך תורמים לי . ברשותך כמה הערות/הארות לגבי הטור.
באמת שאין צורך בפופולריות זולה. "לא קשור בשיט" נשמע רע! גם באנגלית וגם בעברית.
לגבי ההערה שלך לתגובה 44. די פישלת והוצאת את השדים שלך החוצה. אם מפריע לך הערות לא בונות תבדוק בפנים למה. יש לך את בכח להשפיל ברבים, אתה מחזיק בעט ובאפשרות לכתוב בעיתון, אבל אתה יודע שזו חוכמה מאוד קטנה... אני בטוח שאתה מבין למה אני מתכוון.
13. חשוב
נירית   (24.10.12)
תלמיד טוב הוא תלמיד שיודע ללמד את עצמו. שיש לו את הסקרנות והיכולת לחפש את התשובות בעצמו. ושיש לו את הביטחון שהוא שווה.
14. אין לי ילדים אבל..
סטודנט ,   ירושלים   (24.10.12)
אני מקווה שאצליח לתקשר עם הילד שלי בצורה חיובית, כך שלפחות אוכל לדעת מה מצבו (נדיר אצל ההורים היום).
15. הגישה החמישית אכן הכי מועילה ונותנת כלים לעתיד
מעניין   (24.10.12)

אבל... השאלה היא איך מקנים לילד את הרצון והכמיהה ללמוד? איך מעבירים לו את הרעיון שלמידה זה כיף? שכדאי להתאמץ?

יש ילדים שזה בא להם בטבעיות, ויש ילדים יותר קשים...

16. 100 זה כן הכל
michael   (24.10.12)
אם בעתיד הוא לא יוכל להתקדם ללימודים גבוהים או אפילו תיכון אשר דורש רמה מינימלית אזי נראה את הילד שלא הוציא 100 (או ציון גבוה אחר) מנמק את הציון הנמוך שלו ב- "ונטורה אמר שזה בסדר". אני משוכנע שזה לא יעזור לו.
17. גיל גבר חזק וחכם אני מציע שהוא יהיה מורה קרבי
בחור ,   הארץ   (24.10.12)
18. איתך לגמרי
(24.10.12)

בית ספר רגיל לא יוכל לתת מענה. השיטה לאחר שמערכת החינוך תבין ותפנים,

תהיה חייבת להשתנות.בתי הספר יצטרכו להתאים את עצמם אבולוציונית לדור הבא, שכבר נמצא כאן זמן לא מועט וממתין, כשעל גבו הוא עדיין נושא את כל השיטות המוטעות.

בתי הספר הפרטיים.. הדמוקרטיים הניסויים וכו'.. הם הצעד הבא להגעה ליעד. חינוך שמכשיר את ילדינו ללמוד ולהבין באמת, להאמין בעצמם ולקבל כלים נכונים להצליח במה שהם יציבו לעצמם כמטרה בחיים ולא המערכת.

19. יאמר לזכותה של הקוטלת
נו באמת   (24.10.12)
שלא ענית לה על תוכן שאלתה, אלא על התחביר,ולכן תשובתך לא עניינית ולוקה בכשל לוגי מסוג- אד פרסונם ,לעניות דעתי.
20. ילד טוב משאיר צלחת ריקה
כיתה א' כיתה א'   (24.10.12)
א. שיהיה מבסוט בבואו, בשהיתו ובלכתו
ב. שירגיש שמצליח לבצע את המטלות ומקבל עליהן מחמאות
ג. שיהיו לו הכוחות להשקיע בזה
ד. רוכש חברים
ה. עוזר לחבריו המתקשים
ו. רוכש כישורים לחיים
ז. שיהיה צמא לידע
21. כתבה יפה
(-:   (24.10.12)
22. לתת כלים לדעת איך ללמוד
אני   (24.10.12)

אני חושבת שבתי הספר היום לא נותנים את הכלים לדעת איך ללמוד, הלימודים לרב לא נעשים בדרך של חוויה והתנסאות אלא בשיטת התוכי וחבל..

 

23. למה צריך כותרת? זה עוצר לי את רצף הכתיבה..
אמא ופסיכולוגית   (24.10.12)

כאם ופסיכולוגית אני ממליצה על קריאת הטור שלך, ללא קשר לתוכן פשוט בשל הפשטות והשכל הישר, הכנות וחוסר הפלצנות. תמיד מעלה חיוך על שפתי ומעורר מחשבה, גם אם לא לכל הסכמתי תמיד. לפחות אין לך יומרות להמציא תיאוריה, לבטא ידע תוך לבישת ארשת חמורת סבר של מינימום פרויד (לא שאני מתרגשת ממנו, הוא כבר מת ממילא). ומיונים, נו ציונים כנראה משקפים את מידת הנרקסיזם של המורה , שמסוגל לחלוק את הידע עם תלמידיו, או ההורה שיכול להכיל אותם או לא.

המשך כך ואל תשנה מאומה. זה הציון" שלי לך. (כמובן שקטונתי אבל לעומתי לבטח יקומו עליך נותני ציונים למיניהם מבין הקוראים הצדיקים).

24. תלמיד טוב זה 100
עמיר בן-דוד ,   מודיעין   (24.10.12)
במהלך חיי שמעתי הרבה גרסאות על אינטליגנציה\תלמיד טוב וכו'. אין ספק שתלמיד טוב הוא זה של-ו-מ-ד ובמיוחד זה שלומד איך ללמוד עד סוף חייו. תלמיד טוב הוא תלמיד סקרן שמפתח מיומנויות להתמודד ולילמוד חומר חדש לבדו או כמעט לבדו. תלמיד טוב הוא זה שנהנה מעצם הלימוד ורכישת הידע ולומד מטעויות של עצמו ודבר זה ילווה אותו לכל חייו: סקרנותת, למידה והנאה וסיפוק מעצם התהליך כאשר ברור שבסופו מחכה מטרה נוספת
25. קצת מצחיק
יורם   (24.10.12)

באופן כללי די מסכים עם הטור, אבל קצת מצחיק (או עצוב) שהכותב התבלבל וכתב "טבלת מנדל" בסעיף שמדבר על אשכרה לרכוש ידע.

26. הטבלה המחזורית של... מנדלייב!
המורה לביולוגיה ,   חובבת אפונים   (24.10.12)
מנדל, איש מבריק וחשוב, גילה את חוקי התורשה הבסיסיים. מנדלייב הוא זה שפיתח את הטבלה המחזורית.
27. תלמיד טוב הוא זה עושה את המיטב
אבנר ,   כפר סבא   (25.10.12)
כי תלמיד שעושה את המקסימום ולא מזלזל, יעשה את זה גם בחיים.
28. מוטיבציה
הלית ,   צפון   (25.10.12)
הכל נכון והכתבה מצוינת. רק דבר אחד קטן- מה עושים עם ילד שהוא מקסים וחמוד אבל חסר מוטיבציה... עושה את המינימום ואינו מונע עצמאית ללמידה חוקרת ומתגמלת...?
29. גיל, כרגיל - תענוג לקרוא אותך. אי של שפיות מול השיגעון
גלית ,   מרכז   (25.10.12)
30. בית הספר כהתנסות בחיים אמיתיים
אמאלה ,   חיפה   (25.10.12)
בעידן המודרני שבו הכל צריך להיות ביד עכשיו ומיד, הילדים לא מוצלחים במיוחד בדחיית סיפוקים. הם חושבים במונחים של "בא לי" ו"אני רוצה" ובגלל זה כל כך קשה להם להקדיש זמן לתהליך של למידה, שלפעמים הוא משעמם ואין לו תוצאות מיידיות. הדבר הכי טוב שהורה יכול ללמד את הילד שלו זה קודם כל לשבת. כן כן לשבת על הישבן וללמוד. גם אם קשה לי. גם אם לא בא לי. "לעשות משהו כי צריך" זה שיעור חשוב מאד לחיים שיועיל מאד לילדים.

הילד חייב ללמוד שבחיים האמיתיים:
1. לא כל מה שאני רוצה אני מקבל: אני רוצה לשחק במחשב ולראות טלויזיה ולא לעשות שיעורי בית, אבל שיעורי בית הם חובה. קודם כל שיעורים, אח"כ משחקים. ככה גדל ילד עם סדרי עדיפויות נכונים. ילד שמבין שעליו לרכוש מקצוע עבוד למחייתו ולא לבזבז כסף ללא הכרה ולהסתמך על ההורים..
2. אי אפשר להשיג כלום ללא השקעה: אם תלמד תצליח. אם לא לא. ככה זה בחיים. ההשקעה היא שלך (שיעורי בית הם לא להורים, לתשומת לבכם!!) ואתה נושא באחריות הבלעדית.

אחריות אחריות אחריות, זו מילת המפתח, וצריך להתחיל לפתח אותה כבר מכתה א'. הילד לומד לא בשביל ההורים אלא בשביל עצמו. הילד חייב להבין שהחיים שלו וההצלחה שלו הם בידיים שלו.
לא משנה לי אם הוא מקבל מאיות או לא. חשוב לי שהוא מבין שמה שהוא מבשל הוא אוכל. זה בסדר לא להיות מאה בהכל - לא כולנו אינשטיין - כל עוד השקעת ברצינות ועשית מה שאתה יכול. לא מספק אותך ? תשקיע יותר. צריך עזרה ? נעזור בשמחה אבל אף אחד לא יעשה את העבודה במקומך.

אני מציעה טיפוס הורה נוסף לרשימה של ונטורה. הורה שמבין שבית הספר הוא קודם כל התנסות בחיים עצמם ומנצל את מסגרת בית הספר להקנות ערכים שהוא מאמין בהם. במקרה שלי לקיחת אחריות, התמדה, השקעה והחשיבות בקביעת סדר עדיפויות נכון. גם אם הלימודים משעממים זה משהו שצריך לעשות. לא הכל בחיים זה כיף. לילד שלי אני אומרת "אם משעמם לך תתרכז, תסיים מהר ותהיה חופשי לדברים שאתה אוהב". כן, בדיוק כמו בחיים האמיתיים. קודם כל מסיימים עם המטלות (עבודה, בישול, נקיון) ואז אפשר לנוח עם איזה ספר טוב...
תגובות נוספות
חזרה לכתבה