הורים  טורים אישיים
קשב וריכוז: תפסיקו לומר הפרעה - זו השראה
ד"ר אדוה שביב
פורסם: 11.02.13, 08:41
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 317 תגובות ב-118 דיונים
1. כל כל נכון רק מי מקשיב
naty   (11.02.13)
כמו בכל דבר המחסום הוא מחשבתי תחילה ואז כלכלי. כבוגרת עם לא מעט צלקות שמצאה את מקומה בעולם הבוגר אני כל כך תומכת ומבינה. הלוואי שנארה שינוי
2. כל כך נכון!
סנופקין ,   שומרון   (11.02.13)
בדיוק כמו בטבע, עדיף ג'ונגל עם עשרות אלפי מינים של צמחים ובעלי חיים מאשר שדה חיטה אחיד ומשעמם.
הבריאות של כל מערכת תלויה במגוון שיש בה.
3. זו הסיבה לבטל את החובה בבחינות הבגרות
(11.02.13)

לילדים שלי יש דסלקציה על רקע שפתי וחוסר מודעות פונולוגית.הילדים שלי יודעים לקרוא טוב רק שהמוח שלהם עסוק לפענח את הכתוב במקום להבין את מה שכתוב ולכן הם מתקשים מאוד במקצועות כמו תנ"ך סיפרות והיסטוריה למרות הגאונות שלהם במקצועות הראליים.

ההמלצה שקיבלתי מהיועצות בתיכונים הוא ללמוד רק 3 יחידות מתמטיקה כדי שהילדים יוכלו להשקיע במקצועות ההמוניים כדי שיקבלו תעודת בגרות.

בגלל שהסטוריה תנ"ך וסיפרות הם מקצועות חובה שבלעדיהם אין תעודת בגרות ילדים נאלצים להתמודד עם חומר שלא מתאים להם ומוותרים על הכשרון שלהם.

הילדים שלי יכלו להטיין ב 5 יחידות מתמטיקה במקום לבזבז את זמנם על סיפרות.

עכשו הם צריכים לעשות את ה 5 מתמטיקה ופיזיקה אחרי הצבא,אחרי שהצליחו בקושי רב להוציא ציונים סבירים במקצועות רבי המלל.

לא חבל על הזמן של הילדים?לא חבל על הזמן שבזבזו במשרד החינוך במקום לתת לילדים לפרוח בריאלי ולתרום יותר בצבא?

למה לא לבטל את מקצועות החובה וכל תלמיד ילמד לפי כשרונו בתנאי שיעמוד במספר היחידות המינימלי הנדרש.

למה להכריח ללמוד סיפרות מישהו עם ראש מתמטי?

4. הכתבה הזאת נכונה ב-100%
אבא ,   תל אביב   (11.02.13)
5. תודה!
אמא   (11.02.13)

ד"ר שביב ,

תודה על כתבה מופלאה שהעלתה דמעות בעיניים.

הענקת זווית מיוחדת מאד לקשיים איתם אנו מתמודדים....

נתת לי משהו לקחת איתי בפעם הבאה שאתמודד מול הבן שלי ושונותו...

6. תודה רבה
גיא ,   תל אביב   (11.02.13)

לד"ר אדוה שביב

 

תודה רבה , שאת משמשת כמגדלור שמאיר את הנושא באור רענן.

 

ממש מזכיר את הסיפור על הילד שמצביע על המלך העירום.

 

חוסר היכולת של מערכת גדולה באשר היא (חינוך,צבא וכדומה...)  לראות את הפרט ולסייע לו ,היא תופעה סבירה והגיונית , אך משם הדרך מובילה (ראו דוגמה בארצות הברית ומדינות אירופה ) למדיניות שבה "פתרון" הבעיה , הינו בדוגמת סוג של "מוצץ" כימי , נותנים כדור וחושבים שכך הפתרון נמצא.

 

כמובן שיש מקרים שלאחר בחינה מדוקדקדת , מביאים צורך בשימוש שכזה , אך ישנו רוב הולך וגודל של ילדים המקבלים פתרון כימי וזה מתוך מצוקת המערכת .

 

מצב בו מורה בכיתה , או מנהל תוהה בקול רם (מול הילד ) "האם הילד כבר מטופל בריטלין? " - מראה על הקלות של השימוש בכח הכימי הזה בבתי הספר.

 

שלא לדבר על השפעות , תופעות לוואי וקושי רב בסיוע שלאחר מכן בחיים הבוגרים.

 

הצעתי הצנועה הינה לנסות ולפתור , בכל דרך טבעית , לימודית , מרפאת , כאשר ההחלטה על שימוש בכח ההשפעה הכימי צריך להיות המוצא האחרון ביותר.

 

ימים יפים.

גיא

7. סוף סוף כתבה אמיתית ונכונה - כל הכבוד!
אורנה   (11.02.13)
8. כל כך נכון
ססס   (11.02.13)
דבר נבונים ונכוןנים.
9. הבעיה עם משולשים היא שיש להם שפיצים
אבא   (11.02.13)
לחטוף שפיץ כזה ממשולש זה ממש לא נעים.
אז אם אתה אבא, אתה סופג. לרוב..
אבל אם אתה אח או אחות, בטח ובטח חבר אז אתה לא
ואז מגיעים הכינויים, הנידויים והרגשת חוסר האונים. חוסר אונים כי אתה ממש לא רוצה להשפיץ את החבר אבל כך יוצא. זה פשוט לא בשליטה. כי אתה משולש... ועוד לא דיברתי על הדקירות העצמיות (איך משולש דוקר את עצמו? עם הרבה כישרון, מעוף, דמיון, שלומיאליות וחוסר פחד)
לי זה ברור (שוב, גם אני לפעמים שוכח) שלמשולש יש שפיצים ומי שמתעסק עם משולש לפעמים חוטף.
כאבא אני מחוייב ויותר מזה רוצה (כי הם באמת נפלאים!) להתעסק עם המשולש.
כחבר? ממש לא. אז נמנעים. ומגיעים למצב שלילד אין חברים. באסה...
מבחינתנו, זו הבעיה העיקרית, הדימוי. כל השאר (לימודים וידע) מגיע מהאויר ומהמים כך שמזה אנחנו לא מוטרדים.

ברור לי שלא כל המשולשים הם אותו דבר ויש סקאלה וכנראה המשולש השווה (בכל קנה מידה, לא רק צלעות) שלי הוא איפהשהו שם למעלה בסקאלה, אבל עדיין - יש הרבה יותר בעייסק הזה מאשר לקרוא לילד פלפל ולתופעה השראה.


למרות האמור - תבורכו....

10. קיימים מספר בתי ספר לפלפלים הללו
רינה ,   השרון   (11.02.13)

מסכימה אתך, אבל כידוע לך יש כבר מספר בתי ספר המיועדים לפלפלים המקסימים הללו.  יש לי אחד כזה בבית.

הבן שלי למד בביה"ס הבית של תמר במשמר השרון, שם הצילו אותו מההשפלה היומית שעבר במערכת הרגילה, עזרו לו עם כלים אמיתיים להתמודדות עם בעיית הקשב, והוא הצליח להושיב את עצמו ולעבור את מבחני הבגרות בהצלחה.  היום הוא משרת בצה"ל ומתכן את לימודי הפסיכומטרי לקראת לימודים באוניברסיטה.

11. שיקחו אותם לכיתות מיוחדות, סתם הורסים לנו את הילדים
אסף ,   תל אביב   (11.02.13)
שיקחו אותם לכיתות ובתי ספר מיוחדים שמתמחים במציאת היחודיות שלהם ושילדנו ילמדו בכיתות נפרדות. צריך לטובם ולטובתנו להכניס אותם לכיתות מיוחדות.

נשלח מהסלולארי שלי
12. איזה יופי של כתבה!
שחר   (11.02.13)
13. הרעיון יפה אבל הכתבה סתם הולכת סחור סחור
(11.02.13)
אני מסכימה שתיוג הילדים האלה כמופרעים אינה נכונה, אך אין טעם לחזור על הרעיון חמש פעמים בכתבה, את מציעה פתרון? מה הפואנטה של הכתבה?

נשלח מהסלולארי שלי
14. אם זה יתרון אז שיבטלו להם את ההקלות
יודע   (11.02.13)
ויקחו מהם עוד חצי שעה כדי לתת תנאים שווים לילדים הרגילים לעומת הסופרמנים. אבל אז איזה הורה טיפש ישלם אלפי שקלים שיאבחנו את הילד שלו ויקחו ממנו את ההקלות  הנכספות שהוא זכאי להן מתוקף היותו מוגבל?
15. גנים של סיירים בעולם של חקלאים
תום הרטמן   (11.02.13)
ראו הספר last hours of everlasting sunlight
16. כמה קל לחלום העתיד במציאות לא כל כך מזהיר
ח   (11.02.13)
17. הורים, אל תלכו שבי אחרי חזיונות
מבוגר עם ADHD   (11.02.13)

נכון מאוד שצריך להזהר ולשמר את הביטחון העצמי ואת האמונה הפנימית של ילד עם הפרעת קשב, אבל כמבוגר שבסך הכל די הצליח בחיים אני יודע שחיי היו קלים ומוצלחים רבה יותר עם טיפול (והם אכן כאלה מאז שאני מטופל).

יצירתיות זה יופי, אבל גם המצאות גדולות זה לא רק השראה, אלא גם הרבה עבודה שחורה. ומי יכול לעשות עבודה יותר אפורה כדי לקדם רעיון אחד, כשבינתיים צצו לי 40 רעיונות חדשים בתחומים אחרים לגמרי?

חיים זה גם סבלנות והקשבה לאחר, ולמי יש סבלנות אם יש לי כרגע רעיון כל כך מגבנים ואין את היכולת לעצור את ההפרצות דברי בה אני מודיע בקולי קולות לכל הסביבה על הרעיון שלי (ואם באמצע שיעור מתמטיקה סלחו לי, אז כשקפצתי וצעקתי באמצע דבריו של המנכ''ל יום אחרי שהגעתי לחברה, כבר סלחו לי הרבה פחות)

 

18. הילד "הכשרוני" של שכן שלי
(11.02.13)
הורס לנו את המנוחה שזכאים לה אנשים "לא כשרוניים " כמוני לאחר יום עבודה.
19. בתור אדם עם הפרעת קשב:
..!!..   (11.02.13)
אני מעדיף להיות עובד היי טק מאשר עובד זבל מה שאולי יותר מתאים לאופיי התזזיתי. ולכן אין לי ברירה אלא להתאמץ הרבה יותר מאשר אנשים "רגילים".

20. ואוו
טום ,   נתניה   (11.02.13)
עזרת לי מאוד תודה רבה לך אישה נפלאה שכמוך @!!!!!!
21. חסר קשר למציאות
מדען ,   מכון וייצמן   (11.02.13)
איפה ההוכחות?

איפה יש ראיה כלשהי לכך שבעלי הפרעות קשב וריכוז הם יצירתיים יותר? מצליחים יותר בעולם האמיתי?

הנה מחקר לדוגמה שמראה שבעלתי הפרעות קשב וריכוז (לא בארץ) מרוויחים משמעותית פחות מאלו שאין להם הפרעות כאלה:

http://edition.cnn.com/2012/10/16/health/adhd-long-term-effects

כך שנראה שאין אמת בטענה שההפרעה הזאת מסייעת בעולם האמיתי.
22. שכחת את החולמניים
הדס   (11.02.13)
אלו שבשיעורים מפליגים לארץ אחרת. אלה שמשרבטים על המחברות תוך כדי הקשבה למורה. אלה שיושבים כל כך בשקט שכולם מפספסים אותם....לאו דווקא פלפל אלא יותר לכיוון הקינמון... מאחת שהיא דווקא מחומש

נשלח מהאייפד שלי
23. כתבה מעולה ומעודדת
אמא   (11.02.13)
כאמא לילדים עם התסמונת שבעצמי אובחנתי גם כאחת מהמשפחה הגדולה הזו, אני פשוט מצדיעה לך , גם על הכתבה וגם על הקמת בית הספר לילדים אלו.
מי שאינו סובל מזה או חווה גידול של ילד כזה פשוט אינו מבין על מה מדובר.
אלו הם ילדים יקרים, מוכשרים ברמות הכי גבוהות שיש, אינטלגנטים ברמה גבוהה ביותר , חכמים הגיוניים שמטיילים ברשתות ובאינטרנט במהירויות שלעיתים לא ברורות, נכון הפתיל שלהם קצר אזמה???????
כאשה בוגרת הסובלת מזה, זה מלווה אותנו לאורך כל חיינו, אבל זה גורם לנו להיות אנשים יותר סקרנים, בעלי מוטיבציה גבוהה לעשיה בכל תחומי החיים.
אנשי עם שמחת חיים ורצון כל הזמן ללמוד וללמוד עוד ועוד.
מי שאינו מבין זאת שיקרא את הכתבה הזו , חשוב ביותר............
ולך ד"ר שביב , כל הכבוד ....... מי יתן וירבו אנשים כמוך.........
24. אם מראש גודל הגנים העירוניים והכיתות בבתי הספר יהיו קטנות יו
אמא שראתה   (11.02.13)

הבעיה מתחילה בשני דברים:

 

אנשים שהלכו להוראה/ להיות גננות כשהם כלל לא מתאימים לכך, אין להם סבלנות לכך ואינם רואים בכך שליחות (או מחבבים במיוחד ילדים).

 

וגודל כיתות וגנים גדול מדי על צוות קטן מדי.

 

אם היו כיתות קטנות יותר, אז כל מורה וכל גננת יכלו להשתלט על הכיתה יותר בקלות  ולא לקטלג ילדים יותר פעילים כבעלי הפרעת קשב כי קשה להם איתם.

 

אין ספק שקל יותר במצב זה להיות אחראי על ילדים אפטיים/ שקטים יותר/ פאסיביים וכו', אבל יש כל מיני ילדים בעולם כשם שיש כל מיני מבוגרים בעולם.

 

השיטה של לסמם ילדים או להוציא אותם מן המסגרת במקום לטפל בבסיס המסגרת- כיתות עם פחות תלמידים ומורים שבאמת הגיעו עם מוטיבציה ועם אכפתיות לילדים (וגם גננות בהתאם) היא לא ראויה

25. יתרון? שטויות
בעלת ADHD   (11.02.13)

נכון שיש לי הרבה יכולות לראות וליזום. יש לי המון יכולת רק חבל שיש לי את הקוצים האלה בתחת שמונעים ממני מימוש!

התסכול של לדעת מה היית יכול לעשות ולראות אנשים עם פחות הבנה וידע אבל עם יכולת התמדה מצליחים לממש את מה שאתה לא מצליח זה לא יתרון.

זה מתסכל!

ולא, החיים שלי לא רעים אבל לפעמים כשאני הולכת 3 פעמים לבדוק אם נעלתי את הדלת, כי כשנעלתי דעתי הוסחה ולא שמתי לב שנעלתי וכשהלכתי לבדוק בפעם הראשונה והשניה גם שם דעתי הוסחה ולא הצלחתי לזכור שבאמת בדקתי כמו שצריך, זה לא יתרון.

וכשבעלי מבקש ממני לעשות משהו בעבודה ובסוף היום הוא שואל אם עשיתי אז נמאס לי כבר להגיד לו ששכחתי.

וכשיש לי רעיון נפלא ואני אפילו מצליחה לשכנע שהוא נפלא המימוש מתמסמס כי אחרי הוכחת יכולת זה כבר לא מעניין. זה גם לא יתרון.

אז יופי לך שאת רוצה לחשוב על עצמך שאת פשוט מיוחדת ושונה אבל העובדות הן שמדובר במשהו במוח שלא עובד כמו שצריך והתקופה היחידה בהיסטוריה בה זה היה יתרון היא כשהיינו ציידים ולקטים והיינו צריכים להזהר מטורפים ועם הפרעת קשב יש יותר סיכוי שנשים לב לנמר שאורב לנו.

 

26. יחי השונשון הגדול
מני   (11.02.13)
גם אני וגם בני נהנים מהשראת קשב וריכוז. לצערי, לי מאוד קשה להתמודד ולהתנהל מול הבן שלי למרות שעל פניו אני הכי צריך לדעת מה עובר עליו. אולי גם לזה ימציאו יום אחד כדורים.
27. קצת אחרת...
היפר   (11.02.13)
שיעור של 15 דקות בכיתה.
מבחנים של 20 דקות.

מי לדעתכם יוציא ציונים יותר גבוהים???
ההיפרים או הנימרחים?

28. הכוונה טובה, במציאות זה ל א נ כ ו ן
הורה   (11.02.13)
לא נורמלי לצפות מבני אדם בני 8 ו 11 לשבת 40 דקות ולהקשיב. אני הייתי בודק את אלו שאין להם מספיק הורמונים.

ילדים צרכים הפסקות גדולות עם פעילות פיזית ושיעורים קצרים יותר. מורים צרכים להתמודד עם הפרעות ולא לרוץ להורים עם "בעיית קשב" כל פעם שילד נבון ונורמלי זורק הערה צינית באמצע השיעור כי צורת הלימוד מטומטמת מדי.

יש אחוז נמוך מאוד של ילדים עם בעיית קשב. כל השאר נורמלים, ונורמליות לא נמדדת ע"פ יכולת המורה או בית הספר להקטין ראש.

מורים שלא מסוגלים להתמודד מוזמנים ללמד בבתי ספר מיוחדים, שם לומדים בניו של אסף מתגובה 11. הם עושים מה שאומרים להם בלי לחשוב הרבה, לא זזים הרבה, ומחייכים כשמלטפים אותם.
29. בגדול, הדברים נכונים. אבל גם לפתוח בי'ס "לילדי פלפל" זה תיוג
רועי   (11.02.13)

והנתון שאלו המכונים בעלי הפרעת\השראת קשב וריכוז הם בעלי מבנה נוירולוגי שונה... גם זו טעות!

 

תרבות האדם ממציאה "הפרעות" על פי צרכיה.

והסגידה שלנו למדע רק מחריפה את העניין.

הרי "הפרעת הקשב והריכוז" היא בדיה של מדעי הפסיכיאטריה ובעלי אינטרסים. מכרו את זה לכולנו כאילו הדבר בא להואיל לילדנו ולשפר את איכות חייהם.

עד לא מזמן, ילד\ה עם הפרעות ריכוז היה מכונה ילד שובב ובעל דמיון פורה. רק ההבדל הוא, שהוריו היו יותר בבית, הוא היה מקבל יותר מענה לצרכיו הריגשיים, הוריו היו פחות עצבניים, הוא היה אוכל מזון יותר טוב, הוא היה משחק כדורגל ומחפש חרקים בשדה ליד הבית כשהשמש מלטפת את עורו, במקום לשבת ולהתנוון מול מסכים מרצדים שמראים אלימות, רכילות ומיניות  ולא מאפשרים לו לשהות "בשלב החביון המיני הילדי".

 

הקיצר, "ההפרעה" הזו היא המצאה של תרבות חולנית שלא מוכנה להכיר בחולניותה. מעדיפים ללכת שבי אחר תירוצים ובדיות של הפרעות ותסמונות.

כל מי שיש לו ילד\ה כזה בבית, שיעצור לרגע ויסתכל טוב טוב איך נראה וממה עשוי סדר יום בחיי ילדיו.

הילדים של כולנו סובלים מבעיות רגשיות וממצוקות פסיכולוגיות.

גם אנחנו המבוגרים סובלים מאורח החיים המוטרף של שני העשורים האחרונים.

אך אנחנו עוד זכינו לילדות שפויה יותר. רק תארו מה עובר על ילדיכם...

 

כולנו שבויים של אורח חיים מטורף.

הממסד מספר לנו שילדנו חולים על מנת להמשיך למשול בנו לשיטתו ולתועלתו.

וחלקנו מאמינים לו- כי נוח לנו לחשוב שילדנו "בעלי הפרעות". זה מנקה את מצפוננו-ומאפשר לנו להמשיך להזניח---את עצמנו!!

30. לכל האנשים בעולם יש הפרעת קשב וריכוז במידה מסויימת
נימאס מהחארטות האלה   (11.02.13)
כל בןאדם שני לוקח רטלין וטוען להפרעות ...
תגובות נוספות
חזרה לכתבה