חדשות  דעות
תקרת האבן של הערביות
סמאח אלחטיב-איוב
פורסם: 08.03.15, 10:08
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות ב-32 דיונים
1. הבעיה שלכם
(08.03.15)
שאתם לא רוצים להיות חלק ממדינת ישראל, אתם רוצים להיות במדינה פליסטינית עם הנהגה ערבית. אז איך תתקדמו?
2. עוד פעם המדינה והמדינה
amir   (08.03.15)
מה הערבים עושים בעצמם למען עצמם?
אפילו לשירות לאומי הם מתנגדים.
אבל להתקרבן זה קל ונוח...
3. הגברים הערבים
יגאל הרן ,   ים   (08.03.15)
הכותבת מתעלמת לחלוטין מן העובדה הבסיסית שהערבים הגברים הם המתנגדים המרכזיים לשילוב הנשים הערביות בשוק העבודה הישראלי.
5. תצביעי ליש עתיד
קובי ,   ירושלים   (08.03.15)
את מתארת בדיוק את התוכנית של יאיר לפיד לקדם את שילובם של נשים ערביות במקומות תעסוקה ע״י בן השאר תגבור התחבורה הציבורית בכפרים. אז יש לך אופציה להצביע למפלגות הערביות שלא איכפת להם ממך, כי את לא פליטה בשטחים, או להצביע למלפגה כמו יש עתיד שכן איכפת לה ממך.
6. מסכימה עם כל מילה שלך - נציגייך בכנסת לא דואגים לך מספיק
ישראלה ,   צפון   (08.03.15)
7. אתם חיים בגטו שיצרתם לעצמכם ובוכים על קיפוח?? חחחחחחחח
בדיחה ,   ולא מצחיקה   (08.03.15)
8. מעונות היום הן לא הבעיה שבגללה נשים מהמגזר לא יוצאות לעבודה.
(08.03.15)
עיקר הבעיה הוא שעות העבודה הרבות שהמעסיקים מבקשים שנעבוד.
אני גדרה בישוב בצפון.אצלינו אין כמעט מעונות יום .אולי שנים .רב הפעוטונים הענם פרטיים .כמעט ללא חופשות ,עד השעה חמש מהשעה שבע בבוקר וכולל יום ראשון .והמחיר 2600 שח ומעלה .
בחיפה יש גם פעוטונים משעה 7:30 ועש השעה שלוש ללא ימיי ראשון ומלא ימיי חופש בכל יום חג כמעט.
והמחיר נמוך בהרבה מ1500 שח
ברגע שייפתחו גם אצלכם פעוטונים לשעות רבות וכמעט ללא חופשות גם לכן יהיה קל יותר .
הפכנו להיות עבדים מודרניים ובמגזר היהודי זה כבר הפךלעובדה שהאשה גם כמעט רב שעות היום עובדת.במגזר הערבי זה עדיין לא מקובל .
השינויי מתחיל מהבית.
משיתוף הפעולה בין בניי הזוג ומהכוח שלכן הנשים לקחת יוזמה ולפתוח פעוטונים וצהרונים .
9. אהבתי את הניסוחים המעורפלים
גיל ,   רמת השרון   (08.03.15)
"חסמים פנימיים ברשויות הערביות מאתגרים אף הם את שילוב הנשים הערביות בשוק התעסוקה."
ובעברית - הגברים הערביים ובראשם הפוליטיקאים שבהם לא ממש מגויסים לפתח את עבודת הנשים - יש להם נושאים הרבה יותר מעניינים - להגן על אל אקצה, ולוודא שהנכבה לא נשכחה...
אשה עובדת יכולה בסוף גם לדרוש שיוויון בתוך המשפחה, וזה לא מתאים.
10. מרענן. אז הפוליגמיה אצלכם לא מפריעה לך?
דינה ,   חיפה   (08.03.15)
11. כל הכבוד לכותבת, ואכן הינך בת מזל, ומזלנו שכתבת לנו! הרשי לי
חצאית ששמחה במאי ,   שרון   (08.03.15)
להעיר לך כמה הערות, שאולי יקלו עלייך (ועלי) להבין את טיב החומר של תיקרת האבן.
חוסר התשתיות אינו, לעניות דעתי, החומר ממנו בנויה תקרת האבן של האישה הערביה.
כאישה אשכנזיה יהודיה, מהמעמד הבינוני, ויתרתי על הרבה מסיבה חברתית.
לא התחבורה ולא המדרכות החסרות או השבורות בתל-אביב בה שכרתי דירה בשנות בניית הקריירה שלי הפריעו או עזרו.
המוסכמה הייתה להתחתן וללדת את כל הילדים עד גיל 30, לוותר, לטפל בהורים, להתחרות בזוגות אחרים, לנסוע לחו"ל כי כולם נוסעים.
ישנן בחורות ערביות ישראליות שעושות חייל בחו"ל.
צריך אומץ. מודה. לי לא היה מספיק. רישמית יש לי רק תואר ראשון, אע"פ שלמדתי ולומדת כל חיי.
הויתור, הוא שגרם לי אישית להישאר תחת תיקרת הזכוכית, אבן, קרבון, ננו טיובס וכן הלאה.
אישה כמוך צריכה להתאחד למען שינוי חברתי. יש מי שיעזור לכן, אם אתן רוצות.
כמוני, אתן לא רוצות ואל אמיצות מספיק.
תודה שהשמעת את קולך!!!!
12. אולי הבעיה היא ברשויות המושחתות שלכם. די להיות קורבן תמיד!!!
ידעתי לפני שקראתי   (08.03.15)
13. לי יצא להופיע בפני שופטות ערביות צעירות מצוינות
עו״ד   (08.03.15)
14. מעניין מה עשו המפלגות הערביות
אייל ,   רמת גן   (08.03.15)
חוץ מלדבר על הפלסטינים כמובן...
במקום לדאוג למצביעים שלהם הם מעדיפים לשחק במי ציוני ומי אנטי ציוני.
הצלחת המגזר הערבי תגיע רק אם הם עצמם יבחרו מנהיגים ראויים ולא "פלסטינים".
15. די כבר עם ה "מגיע לי"
סתם חיפאי ,   חיפה   (08.03.15)
נולדת כמוני בחיפה. ויפה כתבת שאת בת מזל. מדוע נשים ערביות הן פחות בנות מזל שאלת? ואוסיף מדוא עפולאית או בית שאנית או מישהי מקרית שמונה או ממעלות אינה בת מזל כמוך? זה לא מגדר ולא מגזר - אלה החיים עצמם. כשאני נוסע שעה וחצי לעבודה ועוד שעה וחצי בחזרה לתחבורה הציבורית יש משמעות של זמן ו - כסף. שלמי עבור תחבורה - ותהיה לך, לא תשלמי , מי ישלם?
את בחורה אינטיליגנטית מהמשפחה הנכונה ועם החינוך הנכון, לא נראה לך סביר להביא לדוגמא כמה מעסיקים לא היו רוצים להעסיק נשים יהודיות עם ילדים, לעשות מחקר ישר ולא מוטה?
תשתית תעסוקתית היא במגזר הפרטי- דאגי שיהיו יותר עסקים ותהיה יותר תעסוקה.
הבעיה גבירתי היא לצערי לא אצלך, אלא אצל ההנהגה הערבית שמנסה ליצור הפרדה בין ישראל, לבין ערבייה על ידי נסיון לדאוג ל"אחים הפלסטינים" במקום לאמץ את המדינה היהודית אל ליבם, ולהתפלל לשלומה במסגד.
די עם הבכי די עם מנטליות "אני מסכן דפקו אותי". קחי לך משימה. תקימי מפלגה ערבית ציונית, שתדאג לאזרחי ישראל כולם ולא רק לרוסים מרוקאים סורים עיראקים ופלסטינים מעבר לגבול. תמכי בשרות צבאי ולאומי כדי להגן ולפתח את המדינה - שהיא גם שלך.- או שלא ?....
16. בשביל לקבל זכויות צריך לתת חובות
אבי   (08.03.15)
17. דמוקרטיה עלק
תמשיכו לצנזר   (08.03.15)
18. בואי ואספר לך מה נמצא בסוף...
שלומית ,   שומרון   (08.03.15)
בהתחלה רק גברים עבדו והם הרוויחו שכר שהספיק לפרנסת המשפחה. הנשים נשארו בבית ודאגו לגידול הילדים ומשימות אחרות. ואז הגיע הפמיניזם.
אז היום, שני בני הזוג עובדים, אבל הערך הריאלי של המשכורת ירד בחצי. כלומר דרושות שתי משכורות בשביל להגיע לאותו מצב של פרנסת המשפחה.
חלק מהעניין זה שאם יש פי 2 עובדים אז אפשר לקצץ את המשכורות.
והרי תמיד המשכורות יירדו אל עבר המינימום ההכרחי שמתחתיו העובד כבר לא יסכים לעבוד.
אז עכשיו אין מי שיגדל את הילדים וצריך גם לשלם על גן ומעון ובייביסיטר.
וכל זה בשביל מה? בשביל הזכות לעבוד? להיות מזכירה? או נציגת שרות? הרי רוב הנשים אינן עורכות דין ורופאות. גם רוב הגברים לא.
ביננו, כמה אנשים בכלל את מכירה שנהנים ללכת לעבודה?
אז היתה לנו ההזדמנות לחיות חיים טובים, להיות עם הילדים, ללמוד מה שבא לנו, לפתח תחביבים. במקום זה נלחמנו ועכשיו גם אנחנו וגם הגברים צריכים לעבוד בשביל חצי משכורת. ממש כיף חיים.
אז תחשבי טוב על מה שאת מבקשת ושיהיה בהצלחה.
19. תקרת האבן של נשים ערביות הם בעליהן.
אסי   (08.03.15)
20. הדבר היחיד שעוצר אתכן זה התרבות שלכן
000   (08.03.15)
21. מה עם קצת ביקורת עצמית?
יוסי ,   דרום   (08.03.15)
האם הגבר הערבי הממוצע יסכים שאישתו תצא לעבוד במקום שבו יש גברים אחרים?
האם האבא הממוצע יסכים שביתו הצעירה תצא לעבוד במקום שבו יש גברים אחרים?

את יודעת טוב מאוד מאיזה חברה שובניסטית את מגיעה.
החברה הערבית לא רוצה לתת לך ולשכמותך טיפה של כוח מכל סוג שהוא.

מה שווה כל ההשקעה של המדינה אם בסופו של דבר ירצחו את אותה ערבייה על רקע מה שנקרא - חילול כבוד המשפחה?
אבל הכי נוח להאשים את היהודים.
ביום שיהיה לכם טיפה של ביקורת עצמית אולי תתקדמו בחיים, ולא רק הנשים אלא המגזר עצמו.
22. סמאח היקרה, על החשוב מכל לא כתבת...
ליאת   (08.03.15)
הדבר החשוב מכל הוא הכבוד לאישה במשפחה ובחברה - רב סבתי עבדה בסלילת כבישים, סבתי גמרה סמינריון מורים ועבדה בהוראה, שתיהן נחשבו לעמודי תווך בחברה שלהן, אמי גמרה דוקטורט במדעים, אני רופאה, בתי הקטנה עוד לא בטוחה מה היא רוצה לעשות אך בעלי חוזר ומשנן באוזניה כי היא תצליח בכל מה שהיא רוצה לעשות.

אין אצלנו "כבוד במשפחה" יש אצלנו כבוד להשכלה, כבוד לאדם באשר הוא אדם, גם כאשר הוא אישה. גם אצל החרדים שביננו הנשים רוכשות השכלה ויוצאות לעבוד.

הנשים אצלנו היו מעורבות בפוליטיקה עוד בימי הנביאים, גם בימי המלוכה, גם בימי החשמונאים, וגם כמובן בדורות האחרונים. הפוליטיקאים אצלנו (מעבר לשחיתויות וקטנוניות ה- "מקובלות") באמת רוצים בטובת הפיתוח והקידמה, הבניה ושיפור רמת החיים, לכולם. הם לא רוצים בחיסול מה שבנה האחר, הוא לא עסוקים כל היום בהסתה.

עד שלא יקומו הנשים הערביות וישכנעו את הגברים שבביתן שכבוד האישה, ההשכלה של האישה, חירות הפרט, כבוד האדם הם החשובים באמת, תמיד יהיו מחסומים, והם מחסומים הרבה יותר משמעותיים מאשר אלה שכתבת עליהם, מבלי להוריד מהחשיבות של דבריך - שמה שהממשלה יכולה לעשות, היא חייבת לעשות.

שלך, ליאת
23. כן,כו,היהודים אשמים....
אורית ,   ת"א   (08.03.15)
זה הרי ידוע לכולם כי במדינות מוסלמיות אחרות אחוז התעסוקה של נשים הוא עצום!! ורק פה בישראל,המדינה עצמה חוסמת את דרכן של הנשים הערביות ולצאת לעבודה,לא הבעל שלהן/האח שלהן/המשפחה שלהן... ואחרי הציניות נעבור לרצינות.בראש ובראשונה נשים ערביות לא יוצאות לעבודה כי לא מרשים להן!! מדינת ישראל כן בונה כבישים וכן בונה מעונות לילדים בישובים הערביים והמגזר הבדואי מקבל תקציבים שהילדים בת"א רק יכולים לחלום עליהם! מעונות יום יש,אבל לשים 7 ילדים בגן,בהנחה שאת לא מצפה ממני לממן לך את הגן,גם עולה כסף ומאוד יתכן שגם בעולם הנורמלי,אי אפשר לצאת לעבודה כי זה לא כלכלי עם הרבה ילדים. השינוי צריך בראש ובראשונה לבוא מהמגזר הערבי,השינוי המחשבתי ודאי שקורה ואת כמובן דוגמא,אבל זהו שינוי איטי,ואת זה את בטח יודעת...אני בטוחה שמספיק כבישים וגנים יהיו הרבה זמו לפניי שלמרבית הנשים הערביות תאפשר החברה שלהן את הזכות הבסיסית לצאת ללמוד ולעבוד,לפני ואפילו אחרי נישואים.
24. נשים ערביות אינן שונות מגברים ערבים.
רז   (08.03.15)
ולכולכם יש את אותה הבעיה... אתם רוצים שהחברה תקבל אתכם מצד שני אתם בוחרים להיות מובדלים מהחברה. ביום שבו תהיו נאמנים למדינה 80% מבעיותכם ייפתרו.

חכי ותראי, למוחמד זועבי לא תהייה שום בעיה למצוא עבודה. הציבור בישראל לא ישכח אותו.
25. בקיצור - נשים מדוכאות ומנוצלות משחר ההסטוריה. נשים מוסלמיות
כמה פלסף   (08.03.15)
מדוכאות פי 100. תפסיקו ללכת סחור סחור. מעמד האשה הוא האינדיקציה הכי מדוייקת לנאורות. באמת יש צורך לחזור ולפרט מה מצבה ומעמדה של האשה באיסלאם ובתרבות הערבית?
26. שאלה
(08.03.15)
נאמר הרבה על איך הממשלה אחראית לכך שנשים ערביות לא מצליחות להשתלב במעגל העבודה, אך כמה נשים ערביות לא יוכלו כלל לעבוד מחוץ לכפרם בגלל שהגברים לא מרשים להן?

נשלח מהאייפד שלי
27. מאמר לעניין - כוח עבודה לא מנוצל.
הכלכלן   (08.03.15)
28. את החסם העיקרי נמנעת משום מה מלהזכיר
פמיניסטית ,   צפון   (08.03.15)
החברה הערבית המוסלמית היא פטריארכלית ושמרנית, שלא לומר פרימיטיבית.
עדיין נערות נישאות בה בגיל מוקדם מדי, ובמקום ללמוד ולפתח קריירה עסוקות בטיפול בבית ובילודה.
29. נראה את עמותת סיכוי מטפלת בנושא הרצח על כבוד המשפחה
אמיץ   (08.03.15)
30. סמאח, את צודקת לחלוטין. התמזל מזלך ואת גרה בחיפה ואין לך
משה ,   ארה״ב   (08.03.15)
בעיות של תחבורה ציבורית. לממשלת ישראל סדר עדיפויות מוטעה המעמיד את הכלכלה הפרטית מעל לכל ומונע כל ריסון של היזם הפרטי. השרותים לאזרח עומדים בסוף סדר העדיפויות מזה שש שנים ויותר. כמובן שחוץ מהכשלים האובייקטיביים יש גם חסמים תרבותיים במגזר הערבי, ועל אלה עליכן להתגבר בעצמכן. שזה לא קל, אין ספק.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה