ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) תקף הבוקר (יום ה') בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא אלוף בלנאום, לתקוף ולבקר. כשזה מגיע למעשים - פעם אחר פעם הוא מסכל כל יוזמה שתוכל לתקן את מערכת המשפט", אמר הבוקר (יום ה') ח"כ סמוטריץ' בריאיון לאולפן ynet.
היוזמה של ח"כ סמוטריץ' מהאופוזיציה להקים ועדת חקירה לבדיקת ניגודי עניינים של שופטי בית המשפט העליון קיבלה את תמיכת הליכוד, אך נפלה - בין היתר לאחר ש-13 חברי כנסת של הליכוד ובכללם נתניהו לא נכחו בהצבעה. את סמוטריץ' זה לא מפתיע: "ח"כים ושרים מהליכוד שהיו בכנסת ברחו מההצבעה, ספרו אצבעות כדי לוודא שההצעה לא עוברת".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"נתניהו אלוף בלנאום". ח"כ סמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי)

על השאלה מדוע העלה את הצעתו במקביל לזינוק בנתוני התחלואה בקורונה, השיב ח"כ סמוטריץ': "גם הקואליציה מעלה נושאים שלא קשורים רק לקורונה. המדינה לא עומדת מלכת. אסור שהדחוף ישים בצד לחלוטין את החשוב. 'בילינו' השבוע, קואליציה ואופוזיציה כאחד, משום שאנחנו ענייניים, עד ארבע לפנות בוקר כדי להביא לחקיקת הקורונה.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגש עם השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגש עם השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בנימין נתניהו
רה"מ נתניהו. "יש היגיון בבקשה שלו להחזרי מס, אבל בזה אתה מתעסק?"
(צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)

"משקיעים בזה את מרב הזמן והאנרגיות שלנו, הלוואי שהממשלה תשקיע בזה. אתה בא אליי בטענות? הממשלה הזו כל היום עסוקה במריבות ומלחמות, הדבר האחרון שמעניין אותה זה הטיפול בקורונה. לצערי הרב, הליכוד וכחול לבן לא מדברים כבר הרבה מאוד זמן.
"הם נלחמים על שטויות, ולכן ככה נראה הטיפול בקורונה. סוגיית הטבות המס לראש הממשלה - אני חושב שהיא עניינית, יש היגיון בבקשתו, אבל בזה אתה מתעסק? נמנעתי מההצבעה כי מחיתי נגד השערורייה שלאזרחי ישראל אין מה לאכול ויש מיליון מובטלים, ובזה מתעסקים בכנסת".
- אנשים בלי אוכל וכסף, ואתה רוצה לחקור את השופטים. הרי לא כולם בניגוד עניינים, וכשאתה מקים ועדת חקירה אתה משדר שכולם בניגוד עניינים. "לא, ממש לא. בשלהי הכנסת ה-20 הייתי חבר בוועדת חקירה פרלמנטרית שהייתה אמורה לטפל בכל נושאי האשראי הבנקאי ופיקוח על הבנקים. ועדת חקירה פרלמנטרית היא כלי נכון וחשוב. הוא קיים בחוק, ואותי פחות מטרידות העובדות בתחקירים אלא התשובות של מערכת המשפט, שלא מבינה את הבעיה. מילא היו אומרים שהם יתקנו, אבל התשובות של מערכת המשפט מקוממות".
- ניסית להרים טלפון לנשיאת בית המשפט העליון חיות? או שמא הלכתם להם על הראש בכל הכוח? "אני לא מרים טלפון לנשיאת בית המשפט העליון, אני גם מניח שהיא לא תענה לי. לפני שנה מוניתי לשר, ישבתי עם היועץ המשפטי של המשרד והוא עבר על ההיסטוריה שלי, של המשפחה, קשרים חברתיים, מקצועיים וכלכליים. ההסדר עובר לפרקליטות שמאפשרת אותו, מגדירים לי במסודר מה אני יכול ומה לא. אותו דבר צריך להיות עם שופטים.
"זה מה שיעזור להרים את המערכת מהרצפה ולשקם את המאזן. זו ועדת חקירה פרלמנטרית-מקצועית שתעשה עבודה יסודית, זה קיים נהדר בארצות הברית. אל תזלזלו בכנסת, הכנסת יודעת לעשות עבודה מסודרת, להביא אנשי מקצוע, לשמוע את כולם, לרדת לשורשי העניין. יש פה ניסיון לעשות דה-לגיטימציה לכנסת, למערכת הדמוקרטית, ואני לא מסכים לזה".

- יש פה אידיאולוגיה שמרנית שמנסה להחריב את המוסדות הקיימים של מערכת המשפט הישראלית. "אני לא מקבל את האמירה הזאת, ומי שעוקב אחריי יודע שיש לי אג'נדה ברורה בנושא מערכת המשפט. אני רוצה מערכת משפט חזקה, עצמאית, מקצועית, אובייקטיבית ולא פוליטית, שעוסקת בתחומים שבהם היא אמורה לעסוק במדינה דמוקרטית, ולא בעניינים שבסמכות הממשלה והכנסת".

3 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
נשיאת העליון חיות. "צריך הסדר גם לשופטים"
(צילום: אורן בן חקון)

סמוטריץ' אמר עוד בהתייחסו לטיפול הממשלה במשבר הקורונה: "הבעיה בסגר שהוא לא נועד לטפל בעיר שאותה סוגרים אלא להגן על יתר האוכלוסייה. כשלא מטפלים אין פיצוי לעסקים, אין מלוניות, אין בדיקות. אומרים לאותם אנשים בסגר 'אתם חולים, תהפכו למדגרה גדולה', העיקר שלא תפגעו באנשים אחרים - ומפה נובע הזעם של התושבים".
- נתניהו נכשל בטיפול במשבר ובניהול שלו? "חד-משמעית, אנחנו צועקים את זה כבר חודשיים. צעקנו את זה גם כשהיינו בתוך הממשלה. אני לוקח אחריות לסגר הראשון, הייתי אז שר בממשלה, הסברנו לציבור שאין ברירה, הולכים לסגר ויהיה מחיר כלכלי כבד, אבל אנחנו מנצלים את הזמן כדי להיערך, גם בהגדלת הקיבולת של מערכת הבריאות וגם בהקמת מערכת שעד היום לא הוקמה – חקירות, בדיקות וקטיעת שרשראות ההדבקה מהר.
"בפועל, הממשלה לא עשתה את החלק שלה. עכשיו היא מגלגלת את כל האחריות לאזרחים. שמענו אתמול את נתן אשל, מקורבו של ראש הממשלה, אומר שהממשלה לא אחראית לשום דבר, רק האזרחים אחראים להתפרצות המחודשת של המחלה".
סמוטריץ' מתח ביקורת על האכיפה שמלווה במתן דו"חות לאזרחים שלא עוטים מסכה. לדבריו, "במבחן התוצאה זה מזיק. אם אכיפה איננה מטרה אלא אמצעי להביא להגברת הציות האזרחי - התוצאה הפוכה. אנשים ממורמרים, כועסים, זה יוצר אנטי אצל אנשים ואז פחות יצייתו. צריך להגיד למשטרה, תפסיקו להיות צודקים – תהיו חכמים".