הכי מטוקבקות
    דגני בוקר: האם באמת הם בריאותיים? השוואה
    הצרכנים שוחרי הבריאות והדיאטה מוצאים את עצמם מבולבלים מול שלל דגני בוקר ללא סוכר ועם תוספות שונות, כמו סיבים, סידן או ברזל • אבל איך אפשר לדעת מה הכי מתאים לנו? הדיאטנית אולגה רז עושה סדר

    דגני הבוקר הצליחו בשנים האחרונות לפרוץ דרך אל ליבו – ואל בטנו – של הצרכן הישראלי. למרות שצריכת דגני הבוקר בישראל רחוקה מזו שבמדינות כמו אירלנד ואיסלנד, למשל, שבהן צריכת דגני הבוקר היא הגבוהה בעולם (11 ק"ג לנפש בשנה לעומת 1.9 ק"ג בשנה בישראל), החברות הפעילות בשוק דגני הבוקר הישראלי לא חוסכות בחידושים, בניסיון להגדיל את הצריכה. עדות לכך היא המספר הגבוה של מוצרים שמשדרים פונקציות של בריאות, דיאטה או כושר – מוצרים שתרמו לא מעט להצטרפות צרכנים חדשים. לקבוצת המוצרים ההולכת וגדלה הזו מצטרף בימים אלה "ברנפלקס ללא תוספת סוכר" של תלמה.

     

    החלטנו לאסוף מהסופרמרקטים כמה סוגים של דגנים כאלה ולערוך השוואה ביניהם, כדי לסייע לצרכן למצוא את המוצר שעונה על הצרכים שלו באופן האופטימלי.

    חשוב להדגיש, כי אין מקום לדבר בהקשר זה על מוצר "טוב" או "רע", אלא השאלה היא – טוב למי. על השאלה איזה מוצר הכי מתאים לכם תצטרכו להשיב בעצמכם בעזרת הטבלה המצורפת, וכמובן גם לפי המחיר. לצורך ההשוואה בחנו את הרכב הסימון התזונתי ל-100 גר' בכל אחד מהדגנים, בסיועה של הדיאטנית אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית חולים איכילוב ומפתחת "שיטת אולגה רז להרזיה בבריאות".

     

    המוצרים שבדקנו הם: ברנפלקס פתיתי סובין וחיטה מלאה ללא תוספת סוכר של תלמה (500 גר'); פייבר-1 – דגנים עתירי סובין ללא תוספת סוכר של נסטלה (450 גר'); פיטנס – דגנים מחיטה מלאה ואורז מועשר בויטמינים וסידן של נסטלה (375 גר'); אול-בראן פלקס – פתיתי חיטה בתוספת סובין של קלוגס (500 גר'); ספיישל K 1% שומן, דגנים פריכים מאורז וחיטה מלאה של קלוג'ס (375 גר'); אול-בראן פרוט נ' פייבר, דגני חיטה מלאה בתוספת פירות של קלוג'ס (375 גר'); פיטנס אנד פרוטס – דגנים מחיטה מלאה ואורז עם פירות של נסטלה (375 גר').

     

    כמה קלוריות יש בפייבר-1?

     

    לפני הכל, אומרת אולגה רז, לא כל מוצר שמשדר לנו בריאות הוא בהכרח מוצר בריא. רוב הדגנים, למשל, עשירים בקלוריות. לדבריה, כאשר מדברים על מוצרי מזון העשויים סיבים תזונתיים, הרושם שנוצר הוא כי מדובר במוצרים דיאטתיים – מה שלא תמיד נכון במבחן המציאות, שכן לא פעם מוצרים אלה פונים לאנשים שמתעמלים ושומרים על כושר ולכן עשירים יותר בפחמימות ובסוכר. "רוב דגני הבוקר שבדקנו מכילים 324-373 קלוריות ל-100 גר', כך שצלחת מלאה בחלב, בשילוב מנת דגנים, מכילה כמות קלוריות לא מבוטלת", אומרת רז.


     

    לדוגמה, דגני הבוקר של "פיטנס אנד פרוטס" (נסטלה) מכילים 35 גר' סוכר ב-100 גר' מתוך הפחמימות במוצר זה – כמות השווה לכ-7 כפיות סוכר.

     

    רז: "אדם שנוהג לעשות הליכה בת חצי שעה בפארק, ובגמר הצעידה שותה קפה עם סוכרזית ואוכל מנת דגנים כזו, שמכילה בעצם 7 כפיות סוכר, צריך לדעת שחצי שעה של צעידה לא תשרוף כמות כזו של סוכרים".

     

    הברנפלקס ללא סוכר של תלמה, לעומת זאת, מאופיין במעט קלוריות יחסית לחבריו למדף (אם כי, כאמור, זה לא השיקול היחיד בבחירת דגן הבוקר). המוצר המתחרה, פייבר-1 של נסטלה, נראה במבט ראשון בסימון התזונתי כמכיל את כמות הקלוריות הנמוכה ביותר מבין אלה שבדקנו – 202 קלוריות ל-100 גר'. אולם, בדיקה של רז, על-פי פירוט הערכים התזונתיים המסומנים, מעלה שיש בעיה באופן חישוב הערך הקלורי. "למרות שמודפס על האריזה כי המוצר מכיל רק 202 קלוריות, מפורט גם כי הוא מכיל 82.1 גר' פחמימות, 2.3 גר' שומנים ו-8.3 גר' חלבונים", אומרת רז. לפי החישוב שערכה רז, על סמך כמות הפחמימות, השומנים והחלבונים המצוינת על המוצר, הוא אמור להכיל בפועל לפחות 320 קלוריות. זאת, לפי החישוב הבא, שלדברי רז הוא החישוב הנכון וגם זה שבו משתמשות החברות האחרות: "את כמות השומנים יש להכפיל ב-9 קלוריות לגר', את כמות החלבונים מכפילים ב-4 קלוריות לגר' וכך גם את כמות הפחמימות. לאחר מכן מחברים את 3 המכפלות", אומרת רז.

     

    הפנינו את השאלה לנסטלה וקיבלנו את התשובה הבאה: "נסטלה פועלת בהתאם לתקנות הסימון התזונתי בארץ, כפי שנקבעו על-ידי משרד הבריאות. תקנות אלה מחייבות לכלול בתוך סימון הפחמימות את הסיבים התזונתיים, שלהם אין ערך קלורי". כלומר – בנוסחת חישוב הקלוריות של נסטלה נכללים גם הסיבים התזונתיים, בשונה מהחישוב של רז. בנסטלה מוסיפים כי "לנוחיות הצרכנים, החלה החברה בימים אלה בעדכון הסימון התזונתי על גבי המוצרים בעלי הרמה הגבוהה של סיבים תזונתיים. מעתה יועבר רישום כמות הסיבים התזונתיים בסמוך לציון כמות הפחמימות הכוללת אותם".

     

    בהסתמך על תגובה זו, חישבנו מחדש את כמות הקלוריות במוצר, ללא הסיבים התזונתיים, והגענו לכמות הפחותה אפילו מזו המוצהרת על האריזה – כ-193.3 קלוריות ל-100 גר'. כך שבסופו של דבר, מדובר לדברי רז במוצר בעל תכונות טובות מאוד ובעל כמות קלוריות נמוכה.

     

    מההשוואה עולה עוד כי במוצר החדש של תלמה וגם בפייבר-1 של נסטלה אין סוכר. לכן, למשל, מנה של ברנפלקס ללא תוספת סוכר יכולה לשמש תחליף מצוין לארוחה, מאחר שהיא מכילה הרבה סיבים וכמעט לא מכילה שומן. בנוסף, היא מכילה ויטמין בי-12, ברזל, חומצה פולית וסידן.

     

    תוספת סידן משמעותית מצאנו, למשל, בפייבר 1, " פיטנס אנד פרוטס " ובעיקר בברנפקלס ללא סוכר. עם זאת, טוענת רז, תוספת סידן בדגנים לא ממש חיונית, מפני שממילא במוצר המכיל הרבה סיבים תזונתיים הסידן נספג פחות טוב. "אני מעדיפה את הוספת החומצה פולית וויטמין בי-12 בדגנים על הוספת סידן וברזל", אומרת רז. "הסיבים התזונתיים מפריעים לרכיבים אלה להיספג בגופנו בהשוואה למנה של חזה עוף, למשל, שבה הברזל נספג טוב בגוף".

     

    הימצאות ויטמין כמו בי-12 בכמות סבירה היא תוספת נחמדה בפייבר-1 ובברנפלקס ללא סוכר. ביתר הדגנים מדובר בכמות מזערית של ויטמין בי-12. גם חומצה פולית, לדברי רז, היא תוספת נכבדה מאוד לדגני בוקר, כי החומצה הזו בהחלט יכולה להיות חסרה בגוף. תוספת מכובדת של חומצה פולית ישנה, למשל, בברנפלקס ללא סוכר של תלמה.

     

    ומה לגבי כמות הסוכר במוצרים? "תוספת פירות לדגנים במפורש מוסיפה סוכר", קובעת אולגה רז. "גם בפיטנס אנד פרוטס של נסטלה וגם ב'אול בראן פרוט נ' פייבר' יש מקור מכובד של סוכר – 25 גר' ב-100 גר' באול בראן פרוט ו-35.3 גר' ל-100 גר' ב פיטנס אנד פרוטס . זאת, לעומת 0 גר' סוכר גם בברנפלקס ללא סוכר וגם בפייבר-1.

     

    לרז יש גם טיפ לשיפור הטעם: "אפשר לשלב במנה של ברנפלקס ללא סוכר, למעט החלב, גם פרי אחד (לפי חישוב של פרי אחד ביום למי ששומר על תפריט דיאטתי), חתוך לקוביות, כמו 3 תותים או חצי בננה, ובכך להמתיק מעט את הטעם, או להשתמש במעט סוכרזית". כמות קטנה יחסית של סיבים, יחסית למוצרים האחרים שבדקנו, מצאנו בספיישל K של קלוג'ס, בפרוטסאנד פיטנס ובפיטנס.

     

    ומה לגבי משמעות ההימצאות של נתרן בדגנים שבחרנו? באול בראן פלקס, בספיישל K ובאול בראן פירות, כמות הנתרן יחסית גבוהה. מי שצריכים לשים לב לכך הם בעיקר מי שסובלים מיתר לחץ דם, שצריכים לצרוך פחות נתרן. מה שנכון לגבי הסובלים מלחץ דם נכון גם לגבי מי שסובלים מתופעות אחרות, כמו חולי סוכרת או חולי לב – לא כל מה שמומלץ לאחרים מתאים להם.

     

    לפנייה לכתב/ת
      קישורים ממומנים
       תגובה חדשה
      הצג:
      כל התגובות לכתבה דגני בוקר: האם באמת הם בריאותיים? השוואה
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      בריא, אבל למי?
      כמות קטנה יחסית של סיבים. פיטנס
      כמות נתרן יחסית גבוהה. ספיישל K
      ynet ספיישל
      מחשבוני בריאות
      פורומים רפואיים