אינטרנט ישראלי ברוסית: תת-תרבות בצמיחה
חצי מיליון דוברי רוסית, ובהם גם רבים שנולדו בארץ ויודעים עברית מושלמת, מעדיפים לגלוש לאתרים ברוסית ולקיים באינטרנט קהילות תוססות ופעילות. מה הם מוצאים שם? חדשות, בידור, היכרויות, צ'טים, בלוגים והרבה פרסומות

הרשת נותנת במה לכל אחד. כל מי שרוצה שהקול שלו יישמע – יכול להשמיע אותו באמצעות האינטרנט. אם נדמה לכם שהטלוויזיה התעלמה מכם, שהעיתונות לא מסקרת אתכם, ושאתם לא מעניינים אף אחד – באינטרנט תמצאו בית חם, ועוד הרבה אנשים כמוכם. ככל שהאינטרנט ממשיך להתפתח, ככל שיותר ישראלים מחוברים, כך עולה מספרן של התת-תרבויות שנמצאות שם, ומשגשגות שם.

 

שיעורי גלישה דומים בקרב דוברי רוסית

 

אחת הקבוצות הישראליות הגדולות שמצאה ברשת האינטרנט בית חם ואוזן קשבת היא יוצאי חבר העמים. לפי סקרים שביצעה חברת קווי זהב, 1.2 מיליון דוברי הרוסית בישראל לא שונים מבחינת דפוסי הגלישה שלהם מהגולש הישראלי הממוצע.

 

כ-65% ממשקי הבית דוברי הרוסית מחוברים לרשת, לעומת כ-67% במגזר הכללי, שיעור חדירה הגבוה מהשיעור ברוסיה. גם קצב החיבור במגזר הרוסי דומה,

וכן גם שיעורי הגלישה בקרב קבוצות הגיל השונות.

 

עם זאת, הגולש דובר הרוסית שונה מאוד מהגולש הישראלי בתכנים שהוא צורך מהרגע שהוא מתחבר לרשת. כלומר, הוא יעדיף לבקר באתרים בשפה הרוסית. מסקרים מתברר כי יוצאי חבר העמים, גם אם הם דוברים עברית מושלמת, מעדיפים לגלוש לאתרים בשפה רוסית. הם מעדיפים לכתוב בפורומים ברוסית, לנהל בלוגים ברוסית, לשוחח בצ'טים עם דוברי רוסית אחרים ולבקר באתרי היכרויות שבהם יוכלו לפגוש ישראלים דוברי רוסית אחרים.

 

אתרים ישראליים ברוסית צוברים פופולריות

 

פאול מסנז'ניק, ממשרד הפרסום ת"א-מוסקבה, המתמחה בפרסום למגזר הרוסי, אומר כי יש כיום כ-25 אתרי אינטרנט מובילים בסצינת האינטרנט של דוברי הרוסית הישראלים: "לפני שנתיים ערכנו סקר שהראה שהגלישה של דוברי הרוסית בארץ התחלקה באופן שווה בין אתרים ברוסית בארץ לבין אתרים ברוסיה.

 

כיום, המצב הזה השתנה. הרוב גולשים באתרים ישראליים בשפה הרוסית. בעיקר משום שרמת האתרים והתוכן באתרים אלה עלתה מאוד והושקע בהם הרבה כסף".

 

לדברי מסנז'ניק, רמת התוכן של האתרים הישראלים ברוסית מספקת בהחלט את הציבור. "יש פורטלים, מנועי חיפוש, חדשות ומידע על בילויים. הגולשים רוצים הרבה תוכן מקומי, חדשות על מה שקורה בישראל, בילויים מקומיים. החוסר במידע הזה הפך לנקודה החלשה של האתרים ברוסיה. היה סוויץ' של הגולשים מתוכן רוסי בינלאומי לתוכן ישראלי ברוסית".

 

"יותר אינטראקציה מהטלוויזיה והעיתונות"

 

מסנז'ניק סבור כי דוברי הרוסית בארץ משתמשים יותר באינטרנט ככלי תקשורת לעומת שאר הישראלים: "יש קהילות מיוחדות, פורומים, צ'טים ואתרי בלוגים כמו Live Journal, שאנשים פשוט חיים שם ונמצאים בו שעות רבות ביום. האינטרנט נותן להם הרבה יותר מבחינת האינטראקציה מאשר כל כלי תקשורת אחר – בטח יותר מטלוויזיה ועיתונות.

 

האינטרנט לא תלוי בדבר ואין לו גבולות, ואנשים מוצאים תשתית מצוינת לתקשר אחד עם השני. גם הצעירים במגזר הזה, שגדלו בארץ ומדברים עברית, גולשים ברוסית". עדות לפופולריות של אתרים אלה אפשר למצוא בפרסום המאסיבי של מועדונים ופאבים לצעירים שמפרסמים באתרים אלה".

 

עדיין מנותקים מהנוער הישראלי

 

איליה קניגשטיין, מנהל השלוחה הרוסית בישראל של האתר MSN-ישראל, מצביע על אותם צעירים, שאמורים כבר להיות צברים, לדבר ולגלוש בעברית, ככוח המניע של סצינת האינטרנט הרוסית: "הצעירים נכנסים לאינטרנט בשביל משחקים, היכרויות, שליחת מיילים וצ'טים. הם רוצים לקבל מידע על מועדונים ומסיבות של דוברי רוסית והופעות של אמנים מרוסיה".

 

קניגשטיין סבור כי הנוער הרוסי מרגיש מנותק מהנוער הישראלי ולכן הולך לחפש את החברים שלו באינטרנט. "יש באינטרנט קהילה תוססת ופעילה", הוא מציין. אנחנו" רואים גם תופעות כמו הודעה באחד הבלוגים או האתרים על התכנסות במקום מסוים בשעה מסוימת – ופתאום מגיעים 5,000-4,000 אנשים".

 

לקניגשטיין אין ספק שהפופולריות של הגלישה ברוסית תופסת תאוצה. אפילו מקלדות בשפה הרוסית הפכו למחזה נפוץ. "אין בעיה כיום להזמין מקלדות של שלוש שפות – עברית אנגלית ורוסית. אפשר לקנות אותן בחנויות כמו אופיס דיפו"

 

פרסומות מישראל ורוסיה

 

כמו כל מהפכה אינטרנטית, גם המנוע של הסצינה הרוסית הוא פרסום. על פי ההערכות, יש בישראל כחצי מיליון גולשים דוברי רוסית המבקרים בקביעות באתרים ברוסית. הציבור הזה מהווה מטרה קורצת לפרסומאים לא רק מישראל אלא גם מרוסיה.

 

בשבוע שעבר נערך בתל אביב  כנס של מנהלי אתרי אינטרנט ופרסומאים מרוסיה שמבקשים לפנות לקהל הישראלי. אתרי האינטרנט שנמצאים ברוסיה יודעים לזהות את הגולשים הישראלים ולהתאים להם את הפרסומות באתר. כך, אין בעיה להיכנס לאתר רוסי גדול ופתאום לראות פרסומת של אורנג' או תנובה.

 

נוסף על כך, הרבה מפרסמים קטנים מצאו מענה באתרי האינטרנט האלה, ומפרסמים שירותים ייעודיים לקהל הרוסי. הגולש הרוסי מקבל בתמורה שפע של חומר ישראלי – ברוסית.

 

אתרים פופולרים ברוסית

 

חדשות

 

  • Israelinfo – אתר חדשותי הכולל גם חדשות מקומיות ומדורים בנושאים שונים – פוליטיקה, חברה, כלכלה, צרכנות ועוד.

 

  • Mignews – חדשות בינלאומיות וישראליות, יש מדור ספורט מפותח.

 

  • Zahav.ru – השלוחה של MSN למגזר הרוסי. המדורים משותפים לאתר בעברית.

 

  • CursorInfo – חדשות ישראליות וניתוח המצב הפוליטי והחברתי.

  

פנאי

 

  • Narod – פורטל פנאי, עם שירותי דואר אלקטרוני, המלצות לצרכנים, צ'טים ופורומים.

 

  • Souz – פורטל פנאי. לרוב מתפרסמים בו בארים ומועדוני לילה.

 

  • Click4 – אתר הכרויות ברוסית, לצעירים.

 

  • Ansons – פנאי ובידור, המלצות על מקומות בילוי, תמונות מפאבים.

 

  • RusIsrael – פנאי, צ'ט ובלוגים.

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה אינטרנט ישראלי ברוסית: תת-תרבות בצמיחה
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רשת
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    גולשים לאתרים בשפת האם
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ynet ספיישל