מקרצפי העורקים: המזונות הכי בריאים לכלי הדם שלכם
תארו לעצמכם שיכולתם להבריש את כלי הדם המסתיידים שלכם כמו שאתם מצחצחים שיניים. אבל מי צריך מברשת כשיש לנו פותחי סתימות יעילים בתוך המזון שלנו

כולם חוששים מרמות גבוהות של כולסטרול רע (LDL), אך רוב האנשים אינם יודעים שלא חשוב כמה כולסטרול רע יש להם אלא כמה ממנו מחומצן או במילים פשוטות יותר, עד כמה הוא תוקפני וסותם עורקים. לדברי פרופ' מיכאל אבירם, מנהל המעבדה לחקר ליפידים ויו"ר אגף המעבדות בפקולטה לרפואה של הטכניון והמרכז הרפואי רמב"ם, יכולות להיות לכם רמות נורמליות של כולסטרול טוב ורע אך עדיין תהיו מועדים לטרשת עורקים מכיוון שהכולסטרול הרע שלכם מחומצן. נכון לעכשיו לא נערכות בארץ בדיקות לגילוי LDL מחומצן, והחוקרים עסוקים בחיפוש אמצעים שיעכבו את חמצונו.

 

האמצעים האלה הם גם המזונות שלנו. במחקרים רבים נמצא כי ירקות ופירות יכולים להיות יופי של מקרצפי עורקים ופותחי סתימות. בנבחרת המנצחת שלנו כללנו חמישה כאלה, אך הציצו במסגרת ותבינו שאפשר גם עם אחרים.

 

1. ברוקולי

הוא מכיל ויטמין E החיוני למניעת היווצרות קרישי דם. יש בו גם כמות רבה במיוחד של נוגד החמצון לוטאין, שאחד מתפקידיו היחודיים הוא "הרגעת" המערכת החיסונית הפועלת בדופנות כלי הדם. בפעולה זאת מנטרל הלוטאין את הידבקות הכולסטרול הרע המחומצן (LDL) לדופן כלי הדם, וכך נמנעת למעשה טרשת עורקים.

 

במחקר שנערך ביפן התבקשו המשתתפים שהיו בעלי רמת כולסטרול גבוהה לשתות מדי יום כוס וחצי מיץ ירקות שהכיל ברוקולי. בתוך שישה שבועות נצפתה ירידה ניכרת ברמות ה- LDL שלהם.

 

  • טיפ: ככל שהברוקולי כהה יותר, כך יש בו יותר לוטאין.
  • ערך מוסף: הלוטאין תורם למניעת הזדקנות רשתית העין ומגן מפני היווצרות קטרקט.

 

2. בצל

מה שגורם לכם לבכות גורם לגוף לחייך. תרכובות הגופרית החריפות והמדמיעות של הבצל חשובות לדילול הדם ולהעלאת הכולסטרול הטוב (HDL).

בנוסף הבצל מכיל קוורציטין - נוגד חמצון הפועל בעיקר כנוגד דלקות. מכיוון שהיווצרות הפלאק הטרשתי בדופנות כלי הדם הוא תהליך דלקתי, יש לו תפקיד במניעתו.

 

אכילת בצל תורמת גם להורדת לחץ הדם, מה שמעצים את עמידות הדפנות וגמישותן. עם זאת, מחקר שנערך ביפן, הראה כי ההשפעה החיובית של הבצל על לחץ הדם נעלמת עם הרתחתו.

 

  • טיפ: למזעור תופעת הריח יש ללעוס חופן פטרוזיליה או לפחות חתיכת לחם בסיום ארוחת הבצל.
  • ערך מוסף: הבצל יעיל בהורדת רמות הסוכר אצל חולי סוכרת.

 

3. עגבנייה

העגבנייה מכילה אוסף אוצרות המגינים על כלי הדם ומנטרלים רדיקלים חופשיים המאיימים לשבש את הקוד הגנטי של התאים. נוגד החמצון העיקרי שבה הוא ליקופן. מחקרים רבים מראים כי ככל שאוכלים יותר עגבניות, כך הדם נקי יותר מ- LDL מחומצן, והסיכון ללקות בחסימת כלי הדם נמוך יותר. ואם זה לא מספיק, מתברר שעסיס העגבנייה מכיל חומר דמוי אספירין שפועל לדילול הדם.

 

  • טיפ: הליקופן לא נהרס בבישול. להפך, זמינותו לגוף עולה. מכאן שרסק עגבניות, מטבוחה ואפילו קטשופ יעשו את העבודה.
  • ערך מוסף: עגבנייה היא פריט חובה בתפריטם של הגברים, מכיוון שהליקופן שבה מונע את סרטן הערמונית.

 

4. רימון

הרימון פועל כמשחרר סתימות בכלי הדם. נוגדי החמצון של הרימון שייכים למשפחת נוגדי החמצון של היין האדום, הפוליפנולים. ברימון מדובר בחומרים שנקראים אנטוציאנינים, ושפעילותם חזקה עוד יותר מזאת של היין. שתיית חצי כוס מיץ רימונים כל יום תגן עליכם מהשפעתו השלילית של הכולסטרול הרע, תסייע להורדת לחץ הדם ותגן על דופנות כלי הדם מפני הידבקויות. במחקר שפרסם צוות חוקרים מהפקולטה לרפואה בבית החולים רמב"ם, נמצא כי הרימון מעכב ייצור כולסטרול וחמצונו בתאים, ובכך מסייע למניעת מחלות לב וכלי דם.

 

  • טיפ: אפשר לשמור רימונים במקרר עד חצי שנה, אך הביאו בחשבון שעם הזמן יש ירידה ביעילות נוגדי החמצון.
  • ערך מוסף: הרימון מכיל גם חומרים הקרויים טנינים, שמאיטים את תהליכי ההזדקנות.

 

5. סלק

הסלק מתהדר בחומר מיוחד הקרוי בטאין. חומר זה מנקה את הדם מחומצת האמינו המזיקה הומוציסטאין, שריכוזה הגבוה קשור למחלות לב. נמצא כי ככל שרמת ההומוציסטאין נמוכה יותר, כך הסכנה לאוטם שריר הלב פוחתת. גם

החומצה הפולית שבסלק מסייעת לנטרול ההומוציסטאין, והאשלגן והמגנזיום שהוא מכיל תורמים להורדת לחץ הדם ולבריאות דופנות העורקים. חוקרים מרוסיה אף מצאו כי מיץ סלק משנה פעילות של אנזימים בדם ובכבד ובכך משפעל בתאים את המערכות נוגדות החמצון הטבעיות שבגוף. נוסף על כך נמצא שהוא מומלץ לחולי סוכרת בגלל הסיבים שבו.

 

  • טיפ: אפשר לגרד סלק טרי לסלט ירקות או להוסיף קוביות סלק למרק ירקות.
  • ערך מוסף: הסלק הוא אולי הירק היחיד שמטפל בעצירות בלי לגרום לגזים ולנפיחות.

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה מקרצפי העורקים: המזונות הכי בריאים לכלי הדם שלכם
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תזונה מונעת
    ברוקולי. בגלל ויטמין E
    רימון. משחרר סתימות
    צילום: פני אלימלך
    ynet ספיישל
    מנטה שוק
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים