אתר רכבת ישראל: קטרים וקיטורים
באתר רכבת ישראל יחסית קל למצוא זמנים ותעריפים, אבל מידע חיוני אחר חסר ואין שילובים מתבקשים של מידע. אריאל אשל לקח את אתר הרכבת לנסיעה
לשם שינוי, נפתח דווקא במה שטוב, או יעיל יחסית באתר רכבת ישראל. אם הגעתם לאתר לצורך איתור זמני רכבות, תואילו להקליק על "זמנים ותעריפים" (תחתית העמוד, לא ברור למה) ותקבלו מנגנון איתור הכולל תאריך, תחנת מוצא ותחנת סיום. הם התכוונו וודאי ליעד ואני מניח שאת הניסוח ישפרו בעתיד. תעריפים, למרות ההבטחה, לא קיבלתי. תוצאות החיפוש יתקבלו בטבלה, חבל שלא בעלת שורות עם רקעים מתחלפים, אבל תוצאות יש ויש.

 

הצרה שזה לא מספיק. ניחא שהמראה הכללי של האתר מהווה תזכורת נאותה לתחילת ימי האינטרנט, אולם שירותים ומידע מתבקש לא בנמצא.

 

ואם אני לא רוצה לנסוע שוב לרמלה?

סיפורינו מתחיל עם בתי היקרה, ששכחה משקפי ראייה יקרי ערך ברכבת שהסיעה אותה מתל-אביב לבאר שבע. התקשרה בהיסטריה קלה לאבא בתהייה מה עושים. שנייה, עניתי בבטחה, וודאי יש להם באתר האינטרנט, טלפון של מנהל התחנה או פינת אבדות ומציאות. הצטרפו אליי למסע ותבינו את מהות החוויה.

 

הנחיתה בעמוד הבית חשפה בגדול רכבות מיוחדות, סיורים וירטואליים, הקו לנתב"ג (שמאחריו אין נתונים שימושיים אלא סיפור. על לוחות זמנים, מפת הקו, או לפחות על קישור לאחרונים אין מה לדבר). יש קישור לנגישות ברכבת ולחדשות ועדכונים. לא ברור היכן קצה החוט לאבדות ומציאות או למספרי הטלפון של התחנות השונות.

 


עמוד הבית: הכל פרט לאבדות ומציאות

 

בצר לי הקלקתי על רכבות נוסעים, אולי שם מתחבא המידע. בתמורה קיבלתי את החזון של רכבת ישראל (שיר הלל עצמי), טלפון של מודיעין הרכבת, פניות הציבור וזכאות לפיצוי בגין איחורי רכבות. אגב, איחור זה רק מעל 30 דקות, תתייבשו קצת. מצוין כאן שבגין איחור ניתן פיצוי כרטיס נסיעה, בקטע הנסיעה, ולפרטים נא לפנות למנהל התחנה בתחנת היעד. ואם אני לא רוצה לנסוע שוב לרמלה? כנראה שאין פיצוי.

 

אבדו: אבידות ומציאות

הכפתורים המופיעים בפרק כוללים רכבות נוסעים, מפת קווי נוסעים, תחנות נוסעים, זמנים ותעריפים, הורדת לוח זמנים ורשימת תפוצה. כיוון שאין אבדות ומציאות ניסיתי את מזלי בתחנות נוסעים, אולי שם אמצא את מספר הטלפון של התחנה בבאר-שבע.

 

מרשימת תחנות הנוסעים הגעתי לפרטי התחנה: כתובת ורשימת שירותים. מה עם טלפון? ואולי כדאי גם לציין את קווי אוטובוס שמגיעים לתחנה? כלום. חיווי למקום הימצאי על גבי סרגלי הניווט לא בנמצא וסרגל הניווט העוקב בעיצומים.

 

האבידה בסוף נמצאה תחת "פניות הציבור", קישור קטן בראש העמוד הראשי, שם יש טלפון של מחלקת אבידות ומציאות, אבל לא טלפונים ישירים. אבל אם אני כבר כאן, אסתובב קמעה ואראה מה יש להם להציע. בפרק הנדון הדן ברכבות נוסעים שתלו כאמור שני כפתורים, מפת קווי נוסעים ותחנות נוסעים. מה בעצם ההבדל? אם אני מגיע לעמוד מפת קווי נוסעים הרי טבעי שכל שם תחנה יפתח לוח זמנים של הרכבות המגיעות או היוצאות ממנה שלא לדבר על פרטי התחנה (בשכבה צפה או בעמוד חדש). ממש לא. מדובר בכרזה סטטית, שאינה שונה במאומה מכרזה של נייר.

 


מפת קווים: בדיוק כמו גירסת הנייר

 

50% הנחה בקו נתניה – תל-אביב

הקלקה על "חדשות ועדכונים אחרונים" בעמוד הבית, מביאה לעמוד "מידע כללי – לוח הרכבת". מה החדשות המסעירות? שירות מקומות שמורים ופירוט כרטיסים תקופתיים. קישוריות כמובן, לא מידע. תאריך פרסום החדשה לא בנמצא.

 

אם תקליקו בשוגג על הכפתור "חדשות ועדכונים" שבתוך העמוד תקבלו להפתעתכם חדשות אמיתיות, והפעם
הרשימה ארוכה. היא כוללת כרטיס משולב רכבת-דן, רכבות מיוחדות – פרטים והזמנות, לחו"ל נוסעים רק ברכבת, לוח הזמנים של הרכבת עכשיו גם באינטרנט הסלולרי, 50% הנחה לנוסעים בקו נתניה – תל-אביב בין השעות 09:00-15:00. תהיתי אם המידע על ההנחה לנוסעים בקו נתניה – תל-אביב מצוי במקרה גם בעמוד לוחות הזמנים של הקו הזה, כי שם נדמה לי המקום הטבעי לשתול את המידע. שם דווקא אין זכר למידע.

 

ראש שקט?

הקישור "איך נוסעים ברכבת בראש שקט?" נראתה מבטיחה במיוחד. מאחריה גיליתי רשימת אזהרות והנחיות. לא לדאוג, אף אחד, חוץ ממי שכתב את העמוד לא יקרא את זה, אבל הם יצאו ידי חובה.

 

אם חשקה נפשכם לעבוד ברכבת ישראל ותגיעו למשרות פנויות, תמצאו מתחת לכותרת "דרושים" קישור לשליחת קורות חיים בצירוף האזהרה "רק פניות מתאימות תענינה". מאיפה אני יודע מה הדרישות שלכם אם לא כתבתם אותן?

 

מסע בעולם 

רשמי המסע באתר רכבת ישראל מאכזבים ומשעממים. שילוב מתבקש בין פריטי מידע אין, ומידע מתבקש חסר. לעומת זאת הם השקיעו רבות במידע מנהלתי דוגמת סטטיסטיקה, תוכניות פיתוח, מפה עתידית, ציוני דרך, סוגי ציוד בשימוש, כוח אדם, מוזיאון הרכבת, לוח הרכבת ומסע בעולם. אולי במקום זה כדאי היה להשקיע מעט בלוח חדשות אמיתי, המבשר על איחורים ותקלות, הרי את המידע הזה יש להם בזמן אמת והוא מאד רלוונטי לקהל הנוסעים (אם כי נדמה שברכבת יעדיפו שלא לחשוף אותו).

 

הקלקה על הכפתור "מסע בעולם" מביאה לעמוד המכיל אוסף קישורים לאתרים של רכבות בעולם. אני תוהה, אם הם סיפקו את הקישורים הללו הם וודאי יודעים שם ברכבת ישראל, כיצד צריך להיראות אתר של חברת רכבות. הם נתנו לי את הקישוריות כדי שגם אני אדע ואבין עד כמה אתר רכבת ישראל גרוע?

 

אריאל אשל הוא רעיונאי לתקשורת שיווקית אינטראקטיבית, ארכיטקט מומחה לממשק משתמש ומנהל גוף הידע בארגון מומחי השימושיות הישראלי

 

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה אתר רכבת ישראל: קטרים וקיטורים
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אריאל אשל / ביקורת אתרים
    אתר רכבת ישראל
    ynet ספיישל