הטיפ היומי: איך למנוע גזים במערכת העיכול
זה מביך ומעכיר את האווירה, אבל כמעט כולנו פולטים מדי יום נפיחות. אז למה זה קורה, ובעיקר איך מונעים? הדוקטור לשרותכם

זה אחד הצלילים המביכים עבורנו, ואחד המעיקים ביותר על הסובבים אותנו. אצל כ-30% מהאוכלוסיה הבעיה מתרחשת באורח קבע, מעכירה את האווירה ומפריעה לאיכות החיים. אבל יש מה לעשות.

 

רוב הגזים הנפלטים מפי הטבעת הם אוויר רגיל שחודר למערכת העיכול "בטעות" תוך כדי נשימה. פעולה זאת נקראת "בליעת אוויר" (ארופאגיה), והיא מתרחשת בשעת דיבור ואכילה או במצבי מתח, כששואפים אוויר רב. עם זאת ישנם מזונות התורמים להיווצרות הגזים במערכת העיכול, למשל מוצרי חלב ניגר (חלב, אשל, יוגורט) המכילים לקטוז.


בתיאבון. ולא לדבר הרבה בזמן האכילה (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

גם ממתקים המכילים את הסוכרים מאניטול וסורביטול, הזרים לגוף, תורמים להיווצרות גזים, שכן פירוק הסוכרים מלווה בשחרור גז. שתי סיבות נוספות, אם כי נדירות למדי, הן חסר באנזימים שונים המונע פירוק תקין של מזונות וגורם ליצירת גזים, וכן חדירה של גזים ממחזור הדם. תחושת הנפיחות, אגב, אינה מעידה בהכרח על ריבוי גזים, אלא בעיקר על רגישות גבוהה יותר לכמויות רגילות של גז במערכת העיכול.

 

אז איך מונעים?

  • "אין משיחין בשעת הסעודה" היא הדרך הטובה ביותר למנוע חדירת אוויר למערכת העיכול ובכך להקטין את בעיית הגזים. מאותה סיבה חשוב גם להימנע ממתח, המלווה פעמים רבות בנשימה לא סדירה, מהירה או עמוקה במיוחד, וכן ממשקאות מוגזים, התורמים אף הם להיווצרות הגזים.

 

  • צעד אחר שעשוי לעזור נוגע למזון שאוכלים. קטניות הן גורם מוכר אחד לגזים, אבל יש נוספים: ירקות ממשפחת המצליבים, למשל. עם אלה נמנים כרובית, ברוקולי וכרוב ניצנים, וכדי למנוע את תופעת הלוואי המעיקה מומלץ להרתיח אותם היטב לפני האכילה.

 

  • גם שתיית חליטות מסוימות לפני הארוחה עשויה לסייע בספיגת הגזים העודפים. עם אלה נמנות חליטות מזרעי קימל, שומר, קמומיל וגרניום.

 

  • בשוק נמכרים אמנם כדורי פחם להקלת הבעיה, אולם יעילותם אינה מובטחת. לעומת זאת, במקרים חריגים אפשר לנסות לטפל בבעיה באנטיביוטיקה, שמשמידה את החיידקים גורמי הגזים או גורמי הריח.

 

  • בחנויות הטבע אפשר למצוא כמה צמחי מרפא לטיפול בגזים ומניעתם. זרעי שומר, למשל, מקילים כאבי בטן ומרגיעים התכווצויות במעיים. מומלץ לחלוט כפית זרעים בכוס מים רותחים, לקרר ולשתות בבת אחת או במשך היום.


ושורש אנג'ליקה ניסיתם? חליטה טובה יכולה לחולל נפלאות (ויז'ואל/פוטוס)

 

  • חליטה אחרת שיכולה לעזור מורכבת מכפית שורש אנג'ליקה טחון שהורתחה ב-1/4 ליטר מים. לחליטה מוסיפים שקית תה קמומיל, מחלקים לשלוש מנות ושותים במשך היום (חליטה זאת אינה מומלצת לנשים בהריון). תה מנטה עשוי אף הוא להקל מצבים של הופעת גזים במעיים.

 

  • צריכת חיידקים פרוביוטיים עשויה לשנות את המאזן החיידקי בקיבה ולסייע אף היא בפתרון הבעיה.

 

  • בהומיאופתיה משתמשים בצמח ה-Lycopodium לטיפול בגזים. הוא ניתן בטיפות או בכדורי מציצה והמינון משתנה בהתאם למצב המטופל. מיצוי הומיאופתי של צנון עשוי לעזור בעיקר במצבים של תנועתיות מעיים חלשה והיעדר יציאות ספונטניות.

 

  • רפלקסולוגיה אף היא יעילה לבעיה זאת. עיסוי של קשתות כפות הרגליים עשוי להשיב למערכת העיכול את החיוניות שאבדה לה ולשפר בצורה משמעותית מצבים של גזים או עצירות. כדי להגיע לתוצאות הרצויות נדרשת סדרה של 10 טיפולים לפחות.

 

  • השפעה מיטיבה על מערכת העיכול ועל בלוטות ההפרשה הפנימית, כמו גם על תנועתיות המעיים, עשויה להיות ליוגה. כאן נדרש תרגול יומי כדי להגיע לתוצאות משביעות רצון.

 

  • למרות השם הרע שיצא למזונות שונים בשל הגזים שהם גורמים, רבים מוכנים לסבול ובלבד שלא יצטרכו לוותר על קטניות בריאות כמו שעועית או על מרק כרובית, למשל. זה בסדר, לא מוכרחים לוותר - אפשר לנקוט כמה צעדי מנע שיספגו את הגזים העודפים ויקלו את העניין. כך למשל, אם אתם מכינים מרק כרובית, פזרו בסיר לפני תום הבישול זרעי קימל, או כמון, כורכום, מוסקט וקינמון.

 

  • חלק גדול מהגזים להם גורמים קטניות פוחת לאחר הנבטתם, חפשו בחנויות וברשתות השיווק קטניות מונבטות ובהן שעועית, חומוס, פול ועוד. אם אתם מבשלים קטניות, הוסיפו לתבשיל תפוח אדמה הנחשב לסופח גזים, או שלבו בארוחה מזון יבש כמו לחם או פיתה לא טריים.



 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה הטיפ היומי: איך למנוע גזים במערכת העיכול
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    חיים טובים
    אופס..
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ynet ספיישל
    ערוץ בריאות השן
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים