כמה עולה להסיע אופניים ברכבת?
ברכבת ישראל לא ממהרים להסב את הקרונות לנשיאת אופניים, ולעודד את השימוש בכלי התחבורה הירוק מכולם. עניין של כסף? מסתבר כי עלות ההתאמה זניחה

כמה עולה להתאים את מערך הקרונות של רכבת ישראל להסעת אופניים? כנראה שפחות ממה שניתן לחשוב. מבדיקה שערכה עמותת ישראל בשביל אופניים, עולה כי עלות התאמת מערך קרונות רכבת ישראל לנשיאת אופניים, תסתכם במיליוני שקלים בודדים. זאת, מתוך תקציב שוטף שב-2007 בלבד הסתכם ביותר ממיליארד שקל. יש לציין כי תקציבי הפיתוח של הרכבת עומדים על כ-20 מיליארד שקל, המחולקים על-פי תוכנית חומש שאושרה על-ידי הממשלה.

 

בעזרת איגוד האופניים האירופי, בדקה העמותה כמה עלתה התאמת קרונות רשת הרכבת הצרפתית, SNCF, לנשיאת אופניים. המחיר: כ-6,600 יורו לקרון, או כ-36 אלף שקל. להערכת העמותה, התאמת קרון אחד בכל אחד מ-100 מערכי הקרונות של רכבת ישראל, תספק את הביקוש ההתחלתי - וזאת למרות שמדובר בהתאמתם לנשיאת שמונה זוגות אופניים בלבד. לפיכך, העלות הכוללת של התאמת הקרונות תסתכם בכ-3.6 מיליון שקל.


רכבת ישראל, בינתיים בלי אופניים (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

 

אומדן העמותה מציב באור בעייתי החלטות של הממשלה ומשרד התחבורה, שהתחייבו לאחרונה לביצוע פרויקטים שאפתניים, בעלות גבוהה בהרבה. לפני כשלושה

שבועות, אישרה הממשלה הקמת שבילי אופניים במקביל לשביל חוצה ישראל, ובסוף 2007 התחייב שר התחבורה, שאול מופז, להשקיע 50 מיליון שקל מדי שנה בפיתוח תשתיות אופניים - בעיקר במרחב הבינעירוני.

 

אולם, דווקא לשילוב אופניים במערך הרכבות עשויה להיות השפעה גדולה יותר על עידוד הרכיבה, וזאת מאחר שהיא יוצרת תמריץ לשימוש יומיומי באופניים. זאת, בניגוד לשביל חוצה ישראל ולשבילים בינעירוניים, המיועדים בעיקר לרכיבת-פנאי.

 

ברכבת הסבירו בעבר כי למרות שהם רואים בחיוב את נושא שילוב האופניים בקרונות, יש לנושא כמה השלכות בעייתיות. אחת הבעיות העיקריות, לטענתם, אמורה להיות הגדלת זמני העצירה בכל תחנה, אשר ידרשו כדי להעלות ולפרוק את האופניים מהקרונות. עקב כך, הזהירו ברכבת, עשוי להתעורר הצורך להפחית את תדירות נסיעת הרכבות.

 

אולם, בעמותת ישראל בשביל אופניים דוחים את אזהרות הרכבת, וטוענים כי העלאת אופניים לא תגרום לעיכובים כלשהם. "אופניים שוקלים כמו קיטבג ממוצע של חייל", אומר אמיר פסטר, רכז צוות תחבורה ציבורית בעמותה. "ואם ייגרם עיכוב כלשהו לנוסעים, הוא יהיה זניח".

 

כדאי להזכיר כי בחודש דצמבר הגיש יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן, הצעת חוק לעידוד השימוש באופניים, במסגרתה ביקש לחייב את הרכבת לאפשר העלאת אופניים לקרונות. בשיחה עם ynet, הסביר כי מלבד רוכבי האופניים, גם לרכבת יש מה להרוויח משילוב אמצעי התחבורה: "בסופו של דבר שילוב אופניים ברכבת הוא אינטרס של הרכבת - כך הם יעודדו כמה שיותר קהלים להשתמש ברכבת".

 

גם ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, הגיש הצעת חוק לעידוד השימוש באופניים, וגם הוא דרש לאפשר את שילובם ברכבת. על-פי הצעתו, הרכבת תחויב להקצות מקומות אחסון לאופניים ללא תשלום, וזאת ביחס של זוג אופניים לכל 80 מקומות ישיבה. יש לציין כי יותר מ-70 חברי כנסת חתמו על הצעת החוק של חנין, אולם היא טרם אושרה במליאה בקריאות שנייה ושלישית.

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה כמה עולה להסיע אופניים ברכבת?
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    על שניים
    צילום: לע"מ
    ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושר התחבורה, שאול מופז, מבקרים ברכבת ישראל
    צילום: לע"מ
    ynet ספיישל
    ynet רכב בפייסבוק