שתף קטע נבחר

קיבלתם דו"ח מקופת הגמל? מה חשוב לבדוק

מאות אלפי חוסכים קיבלו בשבועיים האחרונים, מהגופים הפנסיוניים השונים, ד"וח סיכום רבעוני של חסכונותיהם. אמנם אצל רובנו החיסכון התכווץ ובכל זאת, איך אפשר למזער נזקים? ולמה חשוב לשים לב בקריאת הדו"ח?

בימים אלו השלימו החברות המחזיקות בחסכונות הפנסיוניים את משלוח הדוחות הרבעוניים לחוסכים. חלק קטן מאד בציבור יוכל לחייך כשיביט בשורה התחתונה. סקר שפורסם אתמול מעלה כי רק 4% מהציבור טוענים שהם הרויחו לעומת 58% הטוענים כי הפסידו וזאת למרות שרק כ-10% מהנשאלים אמרו שהם משכו את חסכונותיהם מקופות הגמל. רבים מהנשאלים לא ממש ידעו מה מצב הקופה שלהם.

 

המעבר לדיווח מדי רבעון הוא חדש יחסית. בחודש ינואר 2007 הודיע אגף הפיקוח על שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר כי כל הגופים הפנסיוניים מחוייבים לשלוח לחוסכים דיווח על הנעשה בחסכונותיהם מדי רבעון ולא אחת לשנה כפי שנהוג היה עד אז.

 

יש הטוענים כי דווקא שטף המידע והצפת הלקוחות ב'טופסולוגיה' גורמת לבילבול רב יותר, אולם מטרת האוצר לפחות הייתה להגביר את השקיפות וכן את יכולת המעקב של החוסכים אחרי פקדונותיהם.

 

למעשה, מחייב האוצר את הגופים הפנסיוניים בדו"ח לקוני למדי. בשונה מהדו"ח השנתי המפורט והארוך יותר, בדוחות הנוכחיים מחוייבים הגופים הפנסיוניים למסור לעמיתים פירוט קצר ותמציתי.

 

ישנו שוני מסויים בתוכן הדיווח המחייב את גופי החיסכון השונים (ביטוח חיים, קרן פנסיה חדשה ,קרן ותיקה וכו') אולם בהכללה ניתן לומר כי הדוחות כוללים את הנתונים הבאים: ריכוז הנתונים האישיים, פירוט ההפקדות שנעשו במשך התקופה (ינואר- ספטמבר) ופירוט היתרות נכון לסוף חודש ספטמבר.

 

אז גם אם אנחנו עצובים על ההפסד בחיסכון, חשוב שנשמור על זכויותינו ונוודא שאנו לא יוצאים מופסדים גם בהיבטים אחרים מלבד התשואה. כפי שציינו, הדו"ח הרבעוני קצר מאד ותמציתי ולמעשה נותר לנו להתמקד בכמה נקודות עיקריות בלבד. הנה לפניכם כמה טיפים לבדיקה נכונה של הדו"ח:

 

מה חשוב לבדוק בדוח?

ראשית יש לוודא כי הפרטים שלנו, הרשומים בטופס, אכן נכונים. בל נשכח כי מדובר לרוב בתוכניות ותיקות ויכולים להיות לא מעט שינויים בפרטינו במהלך השנים. טעות בנתונים שלנו עלולה לגרום לנו ללא מעט בעיות במיוחד לקראת מימוש הכספים בעת פרישה, או בעת פדיון הקופה ומשיכת הכספים.

 

בפרק זה חשוב גם לוודא כי פרטי המעסיק נכונים. אם הנך עצמאי יש לוודא שבדו"ח מצויינת עובדה זו לצורך הטבות המס.

 

חלק נוסף בדו"ח הוא ההפקדות החודשיות. "צריך לשים לב אם המעביד לא שילם בזמן או שלא נכנס כסף, או לא כל הסכום - זה המטרה העיקרית" אומר יועץ הביטוח יואש זיגלמן.

 

יש לעקוב אחרי התנועות בחשבון ולוודא כי אכן כל ההפקדות בוצעו ואין 'דילוגים' על חודשים. רצוי לעשות את החשבון בעצמנו - כמה אמורים להוריד לנו כל חודש, כמה המעביד אמור להפריש ולראות האם זה מתאים לרשום בדו"ח.

 

מומלץ לוודא שישנה הקבלה בין הפרשות המעביד והפרשות העובד, כולל רכיב הפיצויים שהינו על חשבון המעסיק (למי שזכאי במסגרת תנאי עבודתו).

 

ירון טבצ'ניק מחברת 'טבצ'ניק יועצים' מציין כי יש לשים לב לשורה המורה על מועד ההצטרפות לתוכנית, "לעיתים חוסכים זוכרים שהתחילו לשלם בחודש מסוים, אבל בדוח נרשם מועד התחלה שונה".

 

בריכוז היתרות יש לבדוק באם הסכום הנצבר עד תאריך הוצאת הדו"ח הוא הגיוני. מומלץ מאד להשוות עם דוחות קודמים ולוודא.

 

חשוב לשמור על הדוחות לצורך בדיקת ערכי הפדיון, וההפרשות. יש לציין עם זאת כי לעיתים הדו"ח לא משקף את המצב העובדתי הנכון בשל עיכוב בעדכון או מיזוג תוכניות מחשב שונות באותה חברה. מומלץ להשוות את הנתונים גם מול הפרטים באתר האינטרנט של הקופה. במקרה הצורך ניתן לגשת ליועץ פנסיוני או לסוכן הביטוח.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כל ההפקדות נרשמו?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים