שתף קטע נבחר

נכנסים לכושר - בבית או במכון?

רוצים לטפח את גופכם ולשפר את ביצועיו, אבל מתלבטים? מהם היתרונות והחסרונות של כושר בבית ובמכון, מהן העלויות הממוצעות וכיצד משפיע המצב הכלכלי?

מה עדיף, מכון כושר או מכשירי כושר ביתיים? שאלה זו מטרידה את כל מי שהעצלות בעוכריו והרצון הבסיסי להיכנס או לחזור לכושר זורמת בשריריו. במקום לנקוט שיטת אן-דן-דינו פנינו לבעלים של חברה גדולה לייבוא ושיווק ציוד כושר וספורט, למנהל בכיר ברשת מכוני כושר ולמאמן.

 

גיל יצחקי, הבעלים של "גיל ספורט", חברה המתמחה בהשכרה של ציוד כושר ומכירתו, סבור שהפיתרון להתלבטות הוא שכירת מכשיר הביתה. "כדי למנוע מהליכון, המכשיר הכי נמכר אצלנו, מלהפוך מתלה בגדים, אפשר לשכור אחד בהתחייבות ל-4 חודשים בלבד", אמר יצחקי בשיחה עם ynet.

 

"כך גם אליפטיקלים, אופני כושר אירובי בעמידה ומכשירים נוספים. כל דמי השכירות מתקזזים מעלות הקנייה. יש אנשים שהולכים למכוני כושר ומנצלים את כל המכשירים, ויש שהולכים למכון הכושר רק כדי ללכת להליכון. במקום זה אפשר לרכוש הליכון ב-199 שקל לחודש.

 

"אחרי 4 חודשים אפשר להחליט אם אתה קונה אותו, או רוצה דגם אחר או מוותר עליו. מולטי טריינר, שמאפשר תרגילים לחזה ולידיים, עולה בין 990 ל-4,000 שקל. מחירי ההליכונים נעים בין 2,300 ל-10,000 שקל ויש גם אופני כושר רגילים שעולים 1,500-500 שקל".

 

ואם למרות זאת המכשיר נותר ללא מעש?

 

"גם אם קנית הליכון ואתה לא משתמש בו, הוא שוכב במחסן חצי שנה, ואתה עשוי להרגיש אחרי החגים שעלית במשקל - ולעשות בו שימוש".

 

אבל אין מי שיעמוד לך על הראש.

 

"לכן אנו ממליצים על מישהו שייתן תוכנית עבודה. כיום יש מאמנים אישיים שאפשר לעבוד מולם במייל ב-250 שקל להודעת דואר אלקטרוני. בחור צעיר שמחפש מה לעשות ילך למכון כושר, אבל בעל משפחה שרוצה לבוא בסוף יום עבודה הביתה, רוצה לבלות עם המשפחה וזה השיקול של רוב האנשים".

 

לדברי יצחקי, 60% מקוני המכשירים אצלו רוכשים הליכונים, 30% אליפטיקלים וקרוס טריינרים ו-10% אופניים, משקולות וספסלים.

 

מה ההבדל בין המוצרים שלכם לאלו שבמכון כושר?

 

"אנחנו מוכרים את 'יורק' ו'טריטור' - המותגים הכי חזקים בשוק הספורט הביתי. במכונים הגדולים כל הליכון עולה כמו מכונית חדשה, אבל זה כי הוא נועד לעבודה מאומצת ולהתאים לסקלה גדולה של אנשים. המכשירים המקצועיים נועדו לשאת עד 200 ק"ג משתמש, כי לא יודעים מי יעלה עליהם.

 

"המכשירים הביתיים מגיעים עם 10 שנות אחריות למנוע ששוויו כ-50% מערך המכשיר, ושנה אחריות נוספת על על המכשיר. יש לנו טכנאים בכל הארץ".

 

המיתון משפיע על המכירות?

 

"אני חושב שדווקא כשאנשים מתוחים יותר, הם מתאמנים יותר. בזמן מלחמת עזה מכרנו המון בדרום, כולל שולחנות משחק פינג פונג וכדורגל לבסיסים בצה"ל. כמובן שאנחנו מעדיפים שלא יהיו מלחמות.

 

"לדעתי, עדיף לעשות ספורט בבית, כי זה זמין לך ולא צריך לתכנן את היום. חוץ מזה שבבית אתה לא עובד על מכשירים שאנשים אחרים הזיעו עליהם".

 

"על סיפוק, אסתטיקה ובריאות אנשים מוכנים להשקיע"

עופר קיס, המנהל המקצועי של רשת מכוני הכושר "גרייט שייפ", הסביר למה האמצעי הטוב ביותר לדעתו להצר היקפים, לשפר סבולת לב-ריאה ובכלל לשפר את החיים היא הליכה קבועה למכון.

 

"מכון הוא האמצעי האופטימלי בכל רמה - טכנית ובטיחותית", גרס קיס בשיחה עם ynet. " , רק שלא לכולם יש כסף לתוספת הזאת. יש מאמנים שעולים פחות, אבל לדעתי עדיף להתאמן בלי מאמן, מאשר לשכור מאמן ב-100 שקל".

 

לדברי קיס, אימון שווה משהו רק בשילוב פעילות אירובית מתונה של 30 דקות, לפחות 3 פעמים בשבוע, עם אימוני התנגדות פעם בשבוע. מינוי למכון כושר עולה בין 230 ל-300 שקל לחודש, כשבערים קטנות המחיר נוטה לצד הנמוך של הסקלה הזו. זה לא מעט כסף, אז מה כל כך טוב במכון כושר?

 

"בטיחות ומוטיבציה", השיב קיס. "מכון הכושר מארגן למתאמניו תוכנית אימון שגם עוברת רענון תקופתי. הבטיחות גוברת אם מתאמנים עם מאמן. במכון כושר יש מדריך שמסתובב בחדר, נותן מענה אישי ומנטרל ביצוע טכני שאינו תקין, או העמסה לא נכונה של משקלים.

 

"מבחינת המוטיבציה, תמיד הרבה יותר נחמד להתאמן במקום עם מוזיקה ועוד אנשים שעושים אותו הדבר. תחרות קטנה דוחפת קדימה. נחמד גם להתאמן בסביבה של אנשים אסתטיים. בנים יכולים להסתכל על בנות, בנות יכולות להסתכל על בנים. מוטיבציה.

 

"המינוס היחידי בחדר כושר יכול להיות המיקום שלו. שהוא לא בבית או במקום העבודה, אלא בדרך לעבודה. אז יתכן שלאנשים בעלי רמת מוטיבציה נמוכה יהיה קל יותר להחזיק מכשירים בבית".

 

המכונים טוענים תמיד שמבחינת האימון עצמו, יעיל יותר לעשות כושר אצלם, אבל מה אם אני בסך הכל רוצה להשתמש בהליכון?

 

"הליכון זה נהדר, אבל סטטיסטית אחרי חודש-חודשיים של מוטיבציה, ההליכון נהפך פיל לבן בחדר, מתלה לבגדים - אז חבל על הכסף. המלצתי היא שמי שקונה ציוד הביתה יתאמן כמה חודשים במכון, ילמד איך לעבוד נכון, יפתח תובנה תנועתית ומיומנות, ורק אחרי זה יקבל החלטה להוציא כמה אלפי שקלים".

 

מהם המכשירים הפופולריים ביותר במכון?

 

"לבנים - פולי רואו: מכשיר חתירה שמתפקד כמו מתח שאפשר להעלות ולהוריד. לנשים - מכשיר לחיצת רגליים: את דוחקת ממך והלאה, או מכשירים שמקרבים ומרחיקים את הירכיים".

 

האם יש ירידה בנרשמים למכון בגלל המשבר הכלכלי?

 

"שירות טוב משאיר את הלקוחות הקיימים. רמת מחירים ממוצעת, שם טוב למותג ומיקום מביאים מצטרפים חדשים. אנשים מבינים שאפילו אם זו הוצאה, מכון שומר גם על הבריאות וגם על תחושה של הנאה ואושר, משום שכושר משחרר אנדורפינים שגורמים לתחושת אופוריה אחרי האימון וירידה ברמות הדיכאון. על סיפוק, אסתטיקה ובריאות אנשים מוכנים להשקיע".

 

לכו על ההליכון

דרור שמשון, מאמן הכושר של קבוצת הכדורגל מכבי פתח-תקווה, יודע דבר או שניים על זיעה.

 

"אני חושב שהתשובה לשאלה - בבית או במכון - לא חד-משמעית. יש יתרונות וחסרונות למכון וגם למכשירים הביתיים. מי שרוצה לעבוד בצורה מוסדרת ולשפר את כל היכולות הגופניות שלו, כדאי לו להירשם למתקן מסודר עם מגוון של אפשרויות ואנשי מקצוע שמייעצים ובונים לו תוכנית.

 

"לבית יש יתרון פשוט ומובן מאליו: יש לך משהו נגיש, ותמיד אפשר למצוא שעה לפעילות אירובית; אפילו מול הטלוויזיה ותחת המזגן, במקום להתארגן ולנסוע למכון".

 

אם רוצים לקנות משהו אחד לבית - על מה היית ממליץ?

 

"הליכון, משקולות או מדרגות. לקנות אחד מאלה לבית - עדיף הליכון".

 

ומה אתה מעדיף?

 

"אני תמיד מעדיף לרוץ בחוץ".

 

המקצוענים
צילום: תומר גנור
מעדיף לרוץ בחוץ. שמשון
צילום: תומר גנור
הליכון יורק
אופני כושר ספורטופ
מומלצים