שתף קטע נבחר

מה אסור לאכול עם תרופות נגד סוכרת?

רבים מאיתנו נוטלים תרופות לטיפול בסוכרת, אך לא מקפידים על ההנחיות התזונתיות. למה צריך להיזהר בשתיית תה ירוק ובצריכת יותר מדי ויטמין D? כתבה שמינית בסדרה שמפרטת מה אסור לאכול עם כל התרופות הנפוצות

יש בשוק מגוון רחב של תרופות לטיפול בסוכרת. התרופות הרבות שהזכרתי פועלות בצורות שונות ולא ניתן לפרט כאן את מנגנוני הפעולה של כולן. מספיק שתדעו שלכל התרופות האלו יש מכנה משותף – הן אמורות להוריד את רמת הסוכר בדם או לשפר את הדרך שבה הגוף מנצל את האינסולין שיש לו. האינסולין, אגב, הוא זה שמנטרל את הסוכר בדם. אם תצליחו לשפר את הרגישות של גופכם לאינסולין, רמת הסוכר שלכם תישאר בטווח הערכים התקינים.

 

 

מהכתבות הקודמות בסדרה:

 

לדעתי, בריאות הלבלב חשובה ביותר. למרבה הצער, אנחנו עדים כיום למספר גדל והולך של בעיות לבלב, כולל דלקת הלבלב וסרטן הלבלב. שכיחותן של בעיות אלו הולכת ועולה, כפי הנראה בשל צריכה עודפת של מזונות מעובדים, תוספים מלאכותיים במזון, סוכר לבן מעובד ו/או סירופ תירס עשיר בפרוקטוז. לחלופין, ייתכן שהבעיה קשורה גם לאלרגיה לגלוטן וקזאין.

 

רמת סוכר גבוהה מדי לאורך זמן גורמת להתפתחות איטית של בעיות כגון זיהומים תכופים, הפרעות בראייה ונזק למוח, ללב ולכליות. מצד שני, רמה נמוכה מדי של סוכר בדם (היפוגליקמיה) עלולה לגרום לסכנת חיים מיידית.

 

התסמינים האופייניים למצב זה הם סחרחורת, רעידות, הזעה, כאבי ראש, בלבול, התעלפות ופרכוסים.

 

אילו שמות צריך לחפש?

אקרוס – Acrose, פרנדאז – Prandase, כלורופרופמיד – Chlorpropamide, בייטה – Byetta, אמריל – Amaryl, ויקטוזה – Victoza, גלוקומין – Glucomin, גלוקופאג' – Glucophage, גלופור – Glufor, אבנדיה – Avandia, אבנדמט – Avandamet, ג'נוביה – Januvia, ג'נואט – Januet, גלבוס – Galvus, אוקריאס – Eucreas, אינסולין להזרקה כגון: Humalog, Lantus, Novolog ועוד.

רמת סוכר גבוהה לאורך זמן גורמת להתפתחות איטית של בעיות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
רמת סוכר גבוהה לאורך זמן גורמת להתפתחות איטית של בעיות(צילום: shutterstock)
 

מה אסור לאכול עם התרופות?

  • תפוחי אדמה, חטיפים מתוקים ומזונות עמילניים

עלייה ברמת הסוכר בדם בגלל אכילת מזונות אלה מחייבת הגדלת מינון התרופה.

 

  • מיץ אלו-ורה

יש אנשים השותים אותו למניעה וטיפול בעצירות. מיץ אלו-ורה יעיל גם בהורדת רמת הסוכר בדם, אך בשילוב עם תרופות נגד סוכרת אתם עלולים להגיע למצב של היפוגליקמיה.

 

  • סרפד

זהו צמח שימושי ביותר שגדל כעשב בר באזורים מסוימים בצפון אמריקה, אירופה, המזרח התיכון ואסיה. תאמינו או לא, אבל הסרפד עשוי לעזור לגברים הסובלים מבעיות בבלוטת הערמונית (פרוסטטה) ובמערכת השתן וכמו כן, מירידה בדחף המיני. בקרב נשים, הוא תורם להגברת האנרגיה ולהקלת בעיות בדרכי השתן.

 

לעתים קרובות, הוא משמש גם לטיפול באלרגיות ויכול גם להוריד את רמת הסוכר בדם לא פחות מתרופות. לכן, שילובו עם טיפול תרופתי במחלת הסוכרת עלול לגרום לירידה מהירה מדי ברמת הסוכר בדם. עקבו מקרוב אחרי רמת הסוכר שלכם, שכן ייתכן שתצטרכו לשנות את מינון הטיפול. צמח הסרפד גם מחזק את בלוטת התריס ומגביר את יעילות התרופות. זו השפעה רצויה בהחלט, אך הקפידו ליידע את הרופא שלכם על כך ובקשו ממנו לשנות את מינון הטיפול.

 

  • אלכוהול

אם אתם נוטלים תרופות נגד סוכרת, הימנעו מצריכת אלכוהול, שכן הוא מוריד את רמת הסוכר בדם. שתיית אלכוהול יחד עם שימוש באינסולין מגבירה את השפעת התרופה ועלולה לגרום להיפוגליקמיה ולתסמינים כמו עור קר, דביק ולח, פעימות לב מואצות, סחרחורת, חולשה, התעלפות, פרכוסים ולעתים גם מוות.

 

  • תרופות משתנות

תרופות מרשם משתנות וצמחים המשמשים למטרה זו, כמו תה ירוק, תה מאצ'ה, אכילאה, חותם הזהב, תמצית אספרגוס, שן הארי וסרפד, גורמים לאיבוד נוזלים. זו אכן מטרת השימוש בהם, אך מי שחולה בסוכרת נוטה ממילא להשתנה תכופה, שכן רמת הסוכר הגבוהה בדם גורמת לאיבוד נוזלים דרך השתן. לכן, אני סבורה שאצל חלק מהחולים, תרופות משתנות עלולות לגרום להתייבשות.

 

  • משקאות ירוקים שמכילים ספירולינה או כלורופיל

שימוש של כמה חודשים במוצרים אלה עלול לגרום לירידה ברמת הסוכר בדם. בשילוב עם תרופות נגד סוכרת, ערכי הסוכר עלולים לרדת לרמה נמוכה מדי. הקפידו לבדוק בצורה סדירה את רמת הסוכר בדמכם, ובקשו מהרופא המטפל לשנות את מינון התרופות שלכם בהתאם.

 

  • כדורי הרזיה ומדכאי תיאבון

מוצרים אלה מפחיתים את התיאבון, ואילו האינסולין מגביר את התשוקה לאוכל. לכאורה, זהו שילוב מוצלח, אך האמת שונה לחלוטין. למעשה, כדורי הרזיה ומדכאי תיאבון נוטים לגרום לפעילות יתר של הלב ולירידה ברמת הסוכר בדם. האינסולין משפיע על הלב וגם הוא מוריד את רמת הסוכר. אם נערבב אותם, אין לדעת מה תהיה התוצאה הסופית.

 

השילוב עלול לגרום לירידה מסוכנת ברמת הסוכר שתשפיע על פעילות הלב. אני ממליצה לכם להימנע משימוש בתכשירי דיאטה המדכאים את התיאבון, אלא אם כן הרופא שלכם מרשה לכם להוריד את מינון התרופות.

 

  • תוספי סיבים

הקפידו על מרווח של שעתיים או יותר בין תוספים אלה לבין נטילת אינסולין ותרופות נגד סוכרת.

 

  • ויטמין D

ויטמין זה הופך להורמון בגוף. הוא ידוע בעיקר בשל השפעתו הממריצה על המערכת החיסונית והפחתת הסיכון למחלות אוטואימוניות ולכל סוגי הסרטן. רוב האנשים אינם יודעים שהוא עשוי גם לשפר מאוד את הרגישות לאינסולין. פירושו של דבר הוא שגופכם יגיב בצורה טובה יותר לאינסולין שבדמכם (או לאינסולין שהזרקתם) ורמת הסוכר שלכם תרד. בשילוב עם תרופות נגד סוכרת, רמת הסוכר עלולה לרדת לערכים נמוכים מדי. אם אתם נוטלים ויטמין D לאורך זמן (למעלה מחודש) כדאי שתבדקו את רמת הסוכר שלכם באופן סדיר. בקשו מהרופא שלכם לשנות לכם את מינון התרופות בהתאם.

 

  • צמחים שמורידים את רמת הסוכר בדם

הצמחים ותוספי התזונה הבאים עשויים להוריד ביעילות את רמת הסוכר בדם. אם אתם נוטלים גם תרופות נגד סוכרת, השתמשו בהם בזהירות רבה. בדקו באופן סדיר את רמת הסוכר בדמכם, ובמידת הצורך, הורידו את מינון האינסולין והתרופות כדי לא להגיע למצבי היפוגליקמיה: חילבה, ג'ימנמה, סילבסטרה, תמצית מלון מריר, סרפד, מור, חוטמית, אלפלפה, אלו-ורה, ריחן/בזיליקום, כורכום, חומצה אלפא-ליפואית.


 

המידע המלא בספר "האמת על התרופות " מאת הרוקחת המוסמכת סוזי כהן, הוצאת פוקוס




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אם אתם נוטלים תרופות נגד סוכרת, הימנעו מצריכת אלכוהול
צילום: shutterstock
האמת על התרופות, הוצאת פוקוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים