שתף קטע נבחר

סוף לעוול: חיילים שיהדותם מוטלת בספק לא ייקברו בנפרד

הסוף לעוול: שר הביטחון יעלון חתם על תקנה שלפיה תיפסק קבורתם של חיילים שיהדותם מוטלת בספק בחלקות נפרדות. מעתה ייקברו חללים אלו באותה חלקה צבאית, אך במרחק של "ארבע אמות" מקבר החלל שיהדותו אינה מוטלת בספק

מחוות ההערכה והכבוד שביצע בהר הרצל לפני יום הזיכרון באפריל 2013 הרמטכ"ל דאז בני גנץ הפכה לסמל של ניכור ואפליה: גנץ, שהגיע אל קברו של סגן-אלוף (מיל') שלמה (מוני) ניצני ז"ל, שנפטר כחצי שנה קודם לכן, התכוון לקיים את המנהג של הנחת דגל ישראל על קברו של חלל צה"ל האחרון שנקבר במקום - אך ספג ביקורת ציבורית, שכן החייל האחרון שנקבר בהר הרצל היה טוראי יבגני טולוצ'קו ז"ל, שנקבר בחלקה נפרדת עבור חיילים שיהדותם מוטלת בספק. כעת, כמעט שלוש שנים לאחר מכן, מגיע התיקון השלם לנוהג המפריד בין חיילים לאחר מותם.

בית העלמין בהר הרצל. ארכיון  (צילום: EPA) (צילום: EPA)
בית העלמין בהר הרצל. ארכיון (צילום: EPA)
 

מיד לאחר חשיפת סיפור ההתעלמות מטוראי טולוצ'קו כבר הביע גנץ צער על העוול שנעשה, והנוהל שונה, אולם השינוי היה רחוק מלהיות מספק - שכן הוא קבע כי בעתיד יניח הרמטכ"ל דגל על קברו של החלל האחרון שנפל, גם אם הוא אינו יהודי על פי ההלכה, אולם במקביל יניח דגל גם על קבר נוסף של חייל שיהדותו אינה מוטלת בספק. בתגובה הגיש לפני כשנה וחצי חבר הכנסת וראש אכ"א לשעבר אלוף (מיל') אלעזר שטרן הצעת חוק פרטית שנועדה לשנות את המצב ולעבור לקבורה משותפת, וטען כי מדובר בפגיעה בערך הרעות ובאחדות העם. לבקשת שר הביטחון משה (בוגי) יעלון סוכם אז לפתור את העניין בתקנה שתקבע קבורה באותה שורה והפסקת הקבורה בחלקות נפרדות. חיילים בדואים ונוצרים נקברים ממילא בבתי קברות נפרדים של קהילותיהם, ולכן בעיית האפליה לא חלה לגביהם.

 

לפי הנהלים החדשים, שעליהם חתם לאחרונה שר הביטחון יעלון והם נחשפים כעת ב"ידיעות אחרונות", ייקברו חיילים יהודים ואלו שיהדותם מוטלת בספק על ידי הרשויות הרלוונטיות באותה חלקה צבאית - אך במרחק של "ארבע אמות", כלומר כשני מטרים, מקבר החלל שיהדותו איננה מוטלת בספק. בכך מקווים בצבא ובמערכת הביטחון להפסיק את האפליה והפגיעה הקשה ברגשות המשפחות השכולות ששלחו את בניהן לקרב וחשו מושפלות בזמן הקבורה.

 

"במערכת הביטחון גובשה עבודת מטה בנושא שהביאה בסופו של דבר לשינוי המיוחד", אמר אמש שטרן. "לשמחתי הרבה, נחתמה התקנה הקובעת שחייל שאינו יהודי הנקבר בבית עלמין צבאי ייקבר באותה שורה לפי הסדר הנהוג לגבי כל החיילים, ובהתאם למועד נפילתו. שינוי זה מביא לידי ביטוי ראוי את מורכבותה של החברה הישראלית, מבלי לפגוע באף אוכלוסייה, ויש לכך מסר לחברה הישראלית וליהדות התפוצות כולה. בהימצאותם בחלקה נפרדת יש משום אמירה שלפיה הם 'אחרים', 'שונים מאיתנו', 'לא אנחנו', וחשוב דווקא לשדר מסר של לכידות ואחוות אחים".

 

ח"כ מרב מיכאלי מהמחנה הציוני הגישה לפני חצי שנה הצעת חוק בנושא, שלפיה יש לקבור את החיילים באותה חלקה ובאותה שורה ללא מרחק של ארבע אמות - אך הצעה זו הופלה על ידי הקואליציה. "אחרי שנים של מאבק, צה"ל מתקן חלקית אפליה נוראה כלפי חיילים וחיילות שנפלו במילוי תפקידם", היא אמרה אמש. "החיילים האלה, ששירתו ונפלו עם חבריהם במסירות נפש, לא זוכים להיקבר איתם. התיקון הזה מצמצם את חוסר השוויון, אבל לא מבטל אותו לחלוטין כפי שראוי היה לעשות. חייל שמת למען המדינה כיהודי חייב לקבל ממנה את הזכות להיקבר עם חבריו כיהודי. למשפחה של חייל שאיבדה בן או בת לצבא לא מגיע להרגיש סוג ב'. זה צעד בכיוון הנכון, אבל ארבע אמות הוא מרחק גדול מאוד ממה שראוי שיהיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
כבוד זהה לחללי ישראל. ארכיון
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים