שתף קטע נבחר

סרטן המעי: ישראלים נבדקים, נמצאים בסיכון ומתעלמים

באירופה ובארה"ב נוהרים אנשים לבדיקות וטיפולים, אך בישראל האדישות חוגגת - והורגת: שליש מאלה שנבדקו ונמצאו בסיכון ללקות בסרטן המעי הגס, בחרו להתעלם ולהפסיק את המעקב הרפואי. רק כ-30 אחוזים מהציבור המבוגר בארץ טורח בכלל לעבור את הבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. פרופ' גדי רנרט: "זו מחלה שניתן למגר על ידי איבחון מוקדם. אם אנשים ייבדקו, נוכל לחסוך מאות מקרי מוות"

פחות מ-30 אחוז מהאוכלוסיה המבוגרת מקפידה לבצע בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, למרות שבדיקה זו יכולה להציל חיים. נתון מדאיג עוד יותר מראה כי שליש מקרב אלו שנבדקו ונמצא כי ייתכן והם חולים בסרטן ועליהם להמשיך ולהיבדק - הפסיקו את המעקב. כך עולה מנתונים שנאספו בתוכנית הלאומית לסרטן המעי הגס והוצגו היום (ב') במסיבת עיתונאים שערכה האגודה למלחמה בסרטן לרגל פתיחת "חודש המודעות לסרטן המעי הגס" שהיא מקיימת. 

 

סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בישראל (אחרי סרטן השד). בשנת 2006 אובחנו בישראל 3,236 חולים חדשים בסרטן המעי הגס. יותר משליש מהחולים נפטרים מהמחלה, שיעור תמותה הזהה לסרטן הריאות. כך עולה מנתוני רישום הסרטן בישראל, בעריכת ד"ר מיכה ברחנא. מספר החולים שומר על יציבות בשנים האחרונות, אך רק 28 אחוזים מהחולים מתגלים בשלבי

 המחלה המוקדמים, כאשר סיכויי ההחלמה גבוהים. כעשירית מהמקרים מתגלים בשלב מתקדם, כשהסרטן כבר שלח גרורות לחלקים אחרים בגוף.

 

במדינות מערביות כמו בריטניה, סקנדינביה וארצות הברית עומד שיעור הנבדקים על 50 עד 70 אחוז.

 

משרד הבריאות הנחה את קופות חולים לזמן אחת לשנה את כל המבוטחים בגיל 50 עד 74 לבדיקה לאיתור דם סמוי בצואה, שמסייעת לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. בבדיקה ניתן לזהות אם קיימים נגעים במעי וניתן להסיר אותם טרם הפכו לממאירים. הבדיקה עשויה להפחית את שיעורי התמותה מהמחלה ב-30 אחוז. 

 

מדיווחי הקופות עולה כי בשנה שעברה בוצעו כ-260 אלף בדיקות לדם סמוי, מתוך אוכלוסיית יעד בת 1.28 מיליון בני אדם. בנוסף בוצעו עוד כ-100 אלף בדיקות קולונוסקופיה. מהנתונים עולה כי כ-28 אחוז מאוכלוסיית היעד מבצעת בדיקות לגילוי מוקדם, שיפור ניכר בהשוואה לנתוני שנת 2006, אז נבדקו פחות מעשרה אחוזים מאוכלוסיית היעד.

 

"ניתן למנוע את המחלה במאה אחוזים"

פרופ' גדי רנרט, מנהל המרכז הארצי לבקרת סרטן של שירותי בריאות כללית: "סרטן המעי הגס הוא דוגמה מצוינת למחלה שאפשר למגר. מבין הסרטנים, היא הקוטלת ביותר בארץ. יש לנו מה לעשות נגדה ובכל זאת הציבור לא מרים את הכפפה. במצב תיאורטי שבו כל הציבור היה נבדק, שיעור התמותה היה יורד בכ-30 אחוזים, כלומר 500 מקרי מוות בשנה אחת בישראל. אם אנשים ייבדקו, נוכל לחסוך מאות מקרי מוות. כואב הלב על 70 אחוז שבוחרים במודע להתעלם מפניה אחת אחרי השניה ולא מבצעים בדיקה לגילוי מוקדם".

 

"אני קורא לציבור: בדיקה פשוטה, שאינה פולשנית ונערכת בבית, יכולה להציל את חייכם וחיי מאות אחרים, בכל שנה ושנה. גשו להיבדק". 

 

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, אמר במסיבת העיתונאים: "את סרטן המעי הגס ניתן למנוע על ידי כריתת פוליפ המתגלה במעי, עוד לפני

שהוא הופך לסרטני: בדיקת צואה לגילוי דם סמוי יכולה לגלות פוליפ או סרטן. בדיקת דם סמוי שתוצאותיה חיוביות מחייבת קולונוסקופיה, במהלכה ניתן לגלות פוליפ או סרטן ולכרות אותו. בניגוד לסוגי סרטן אחרים, מדובר באפשרות מניעה במאה אחוזים של המחלה. קרובי משפחה של חולים הם בסיכון מוגבר, ולכן על קרובי משפחה של חולים במחלות של המעי צריכים לעבור קולונוסקופיה. לצערי, על פי הנתונים, ולמרות שהגילוי המוקדם במגמת עליה, עדיין רק קרוב ל-30 אחוז מהציבור מעל גיל 50 עבר בדיקה לגילוי מוקדם על פי ההמלצות".

 

שאלות נוספות? היכנסו לפורום כירורגית המעי הגס

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר מאיר
פרופ' אליעזר רובינזון. הגילוי המוקדם במגמת עליה
צילום: עופר מאיר
צילום: מיטל יסעור בית-אור
פרופ' גדי רנרט. על הציבור ללכת ולהיבדק
צילום: מיטל יסעור בית-אור
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים